פנחס יחזקאלי: תופעות בשיווק ברשת: מורן נגל – קניה נכונה

[בתמונה: מורן נגל - מנוע שיווק של איש אחד... המקור: פייסבוק]

[לאוסף המאמרים על שיווק הלכה למעשה, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 20 בדצמבר 2020

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחת התופעות הראויות ללימוד בתחום השיווק הם אנשים שמנצלים פלטפורמות קיימות ברשתות החברתיות ויוצרים לעצמם מערכת שיווקית שיש לה פוטנציאל מניב, גם אם הוא איננו ברור בהתחלה. כזו היא מורן נגל (ראו תמונה למעלה), שפתחה קבוצות בפייסבוק ובאינסטגרם תחת המותג: "הדילים של מורן" - Moran’s Deals.

מה שעושה מורן קרוי בעגה המקצועית "פרסום באמצעות הלקוח" או "תוכן המשווק ע"י המשתמשים" - UGC -User Generated Content. משמע, תוכן שנוצר ומשותף בסביבה הווירטואלית על ידי גולשים לסוגיהן; המתארים את חוויית המשתמש החיובית שלהם.

ביקשתי ממנה לכתוב ולהסביר בכמה מילים והיא הסכימה. הדברים מובאים פה לפניכם:

[להרחבת המושג: "פרסום באמצעות הלקוח" או "תוכן המשווק ע"י המשתמשים" - UGC -User Generated Content, לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

שמי מורן נגל, בת 35 ואני אוהבת מאד לקנות, במיוחד לקנות נכון וחסכוני...

הכל התחיל לפני 13 שנים. אז גרתי 4 שנים בארצות הברית, במדינת ניו גרזי; ועבדתי בניו יורק, במנהטן. תרבות הקניות, המבצעים והדילים ריתקו אותי וגרמו לי ללמוד ולחקור את הנושא לעומק. לפני כן, הייתי קונה בישראל במחירים רגילים ולא הייתי מודעת שאפשר לקנות במבצעים, נכון וחסכוני לכיס.

[בתמונה: תרבות הקניות, המבצעים והדילים האמריקנית... המקור: אתר blackfriday.com]

אהבת הקניות לא עזבה אותי, גם כשחזרתי לישראל. אני משוטטת להנאתי בחנויות רבות. זה התחביב שלי. אהבתי לשופינג לא מסתיימת אף פעם... לכן, יוצא לי להיתקל באינסוף מבצעים שווים.

חברותי היו הראשונות לזהות את הפוטנציאל הזה והתחילו להפקיד בידי את כרטיסי האשראי שלהן. די מהר הבנתי שנכון יהיה לפתוח קבוצת פייסבוק - ואח"כ אינסטגרם - ולרכז בהם את הדילים, המבצעים והקופונים שאני ממליצה עליהם.

קבוצה כזו מחייבת תחזוקה שוטפת וגוזלת זמן רב: אני מקפידה לפרסם פוסטים ולענות השאלות ששולחים לי, לאורך כל היום. אני 'נושמת את זה' לחלוטין; וזה עובד. הקבוצה פתוחה לכולם: לנשים, לגברים ולילדים; וכמעט כל יום יש מצטרפים חדשים.

התמונה שבראש המאמר, אגב, לקוחה מדף הפייסבוק האישי שלי; וגם שם צברתי חברים רבים ומאות עוקבים.

לשאלתך, אני 'באוויר' מאז אוקטובר 2018, והקבוצות גדלות בהתמדה. כיום, זה עבורי סוג של תחביב. אני מבינה שיש לקבוצות פוטנציאל כספי; אבל אני מניחה, שכשהן תעבורנה יעבור מסה קריטית של חברים, זה יצוף מעצמו על פני השטח. אינני עוסקת בזה עתה. 

[לקבוצת הפייסבוק, לחצו כאן] [לקבוצת האינסטגרם, לחצו כאן]

בארצות הברית, הדברים עובדים כך: קופונים של בתי עסק מופצים בעיתונים, במגזינים, באתרים ברשת ודרך הדוא"ל. את הקופון הזה יכבדו, פיזית בזמן הרכישה; ורובם גם ברכישות און ליין.

בשונה מישראל - שבה קשה להבחין בין דילים 'אמתיים' לתרגילי שיווק - המבצעים וההנחות הם אמתיים, במטרה למשוך כמה שיותר לקוחות לאותו מבצע.

כל חג אמריקני הוא סיבה לחגיגת מבצעים והנחות; ולרוב, ההנחות הללו גדולות יותר ממבצעים שוטפים של יום יום.

יש גם יום גלידה חינם; יום דונטס חינם; ויום קפה בחינם... אם אתה 'בעניינים', לא תפספס את ימי המבצעים ברשת ובחניות. כיום יש בלוגרים ויוטיברים רבים, שמעדכנים על בסיס יום יומי מה לקנות ואיפה; איזה קופון נדרש לך לקנות את המוצר שאתה רוצה; ואיפה.

להבדיל מאמריקה הגדולה גם בישראל התחילו "כללי השופינג" להשתנות; ואפשר לומר, שאנחנו כבר לא כל כך רחוקים מהם. (כמובן שיש לנו מה ללמוד להשתפר ולהתיעל בעיקר). מאמר זה נכתב ביום הבחירות השני לכנסת בשנת 2019, והנתונים עוד לפני סיומו הראו עליה של 25% בקניות לעומת יום הבחירות הקודם באפריל אותה שנה:

[למאמר המלא של מירב קריסטל ב- ynet, לחצו כאן]

בארצות הברית יש החזר כספי, ברוב המקרים, בין חודש ימים ל-45 ימים. זה נוח מאד לאדם, שלא אוהב למדוד בחנות או אוהב להזמין און ליין. זה מאפשר למדוד בנוחיות בבית שלך ובזמן שלך... בישראל ניתן החזר כספי מלא עד 48 שעות; וזה רק בחלק מהרשתות והחנויות... יש חנויות פרטיות שלא יכבדו את התקנון הזה ויסתפקו במתן זיכוי לחנות.

בארה"ב נהוג ברוב החנויות לכבד את המושג Price Adjustment, שמשמעו: במידה וקנית מוצר במחיר מלא, ומחיר הפריט ירד תוך 14-7 ימים (בהתאם לתקנון החנות/הרשת), אתה יכול לקבל החזר כספי על ההפרש.

כיום יש שירותים של חברות ואפליקציות שונות שדואגות לזה. איך זה מתבצע? אתה מקבל עדכון על כל רכישת און ליין שביצעת. לחברות השונות יש גישה לראות את הרכישות שלך; ובמידה וירד מחירו של הפריט שרכשת, הם ידאגו להחזיר לך את ההפרש בכרטיס האשראי.

בשנתיים האחרונות נכנסו "חניות סטוק" רבות וזולות לישראל; וכבר אין צורך להזמין באלי אקספרס או באתרים מקוונים אחרים, שאינן מתאימים לכולם. אני יכולה להעיד על עצמי שאני 'חולת שליטה'; ומאד אוהבת לראות את המוצר שאני קונה. אינני נוהגת למדוד בחנויות. לכן, אני כבר לא מזמינה באלי אקספרס כי יש הכל בחנויות במחירים מעולים. בנוסף לטעמי, להזמין און ליין; להמתין להגעת החבילה וללכת למשוך אותה מהדואר, מהחנות או מהתיבה - גם זה תהליך שלוקח זמן.

[לכתבה המלאה של יניב לווי בוואלה, לחצו כאן]

טיפים לקנייה נכונה

כדאי לבדוק באפליקציה

כיום בעידן הטכנולוגיה יש לכל רשת או חנות שמכבדת את עצמה אפליקציה, ובה יש קופונים אישיים ורגילים; שנותנים הטבה לקונה בקניה בחנות. לדוגמה, אני ממליצה לפני שנכנסים לסופר פארם או כל רשת אחרת פשוט לבדוק באפליקציה מה חדש. זאת פעולה של 2 דקות.. אומנם עדיין זה לא קיים לכל חנות אבל לרשתות רבות יש כבר אפליקציה; ואני יכולה להעיד שהרגלי הקניה שלי השתנו מאז עידן האפליקציות לדוגמה: רשת 'טויס אר א'ס עושים מבצעים מעולים דרך האפליקציה; וכמובן שצריך להראות בקופה את הקופון. יש גם מוצרים רבים שמחלקים בחינם. כן, אני יודעת שהמילה 'חינם' במדינה שלנו לא הגיונית... אבל, כן זה קיים. קיימות אפליקציות שונות שצריך רק להוריד את קוד ההטבה, ויש מתנה לחנות או מתנה מעל קנייה מסוימת.. שואלים אותי תמיד אם אני נוסעת במיוחד, אז התשובה היא שלא. אני מורידה קודם את קוד הקופון, ומשלבת את זה בלוז השבועי שלי...

'ימים מיוחדים'

עצה נוספת אם 'יש לכם אוויר' ואינכם לחוצים, היא לחכות לסוף עונה או למה שמכונה 'ימים מיוחדים'. לדוגמה, בימי הבחירות, כל הרשתות והחנויות מצטרפות לחגיגה והופכות את היום הזה ליום שופינג – חג ממש! כי כולם בחופש...

אז, אם יש מוצר מסוים שאתם צריכים, שווה לחכות ולקנות את זה, לפחות בהנחה של 20 אחוז מהמחיר המקורי.

נוסעים לאילת?

ללא ספק שווה תמיד לקנות בלי מע"מ! אם במקרה אתם משפחה עם תינוקות, שווה לעשות קנייה מקדימה של מגבונים, חיתולים וכדומה...

[בתמונה: קניות באילת... אתר קניון מול הים]

קופונים ברשת: כן מבטיחה לכם זה עובד!

לפני שאתם מבצעים את הרכישה תפתחו חלון נוסף ותכתבו את שם החנות או הרשת שאתם קונים ממנה, וליד זה את המילה 'קופון'. יכול להיות שיתמזל מזלכם, ובדיוק יש קופון לאותה חנות אז חבל לפספס....

מועדוני חברים

בחנויות רבות מציעים להצטרף לחברות מועדון של אותה רשת או חנות. בתמורה למסירת מידע, כגון: כתובת אימייל ופרטים אישיים תוכל לקבל נקודות זכות למימוש כספי. רשתות גדולות דורשות תשלום שנתי לחברות; ופה צריך לעשות חשבון אישי, היכן כדאי, ולהשתדל לרכז שם את הקניות.

מה למדנו מהמאמר הזה?

  • שמיזם מוצלח מתחיל, במקרים רבים, מ'שיגעון לדבר'.
  • ש'אין ארוחות חינם': מיזם ברשת מחייב עבודה קשה וסיזיפית, יום יומית.
  • שפוטנציאל כלכלי לא מתגלה מיד בהתחלה וצריך סבלנות.
  • שהפוטנציאל מתממש, כשכמות הקשרים עוברת מסה קריטית; ואז, מתחילה לגדול מעצמה בקצב מהיר.

[לאוסף המאמרים על שיווק הלכה למעשה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *