גדעון טרן: משה דיין – בין אסטרטג למדינאי

[בתמונה: כריכת החוברת: משה דיין - בין אסטרטג למדינאי, שראתה אור בחצר המכללה לביטחון לאומי, צה"ל בנובמבר 2003. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה ובחומר שימוש הוגן]

[להורדת החוברת: 'משה דיין - בין אסטרטג למדינאי' (עיונים בביטחון לאומי מס' 5) לחץ: משה דיין - בין אסטרטג למדינאי]

הדף עודכן ב- 25 במאי 2021

לרגל יום העצמאות, אנו מעלים לרשת את החוברת: 'משה דיין - בין אסטרטג למדינאי'.

זו החוברת החמישית של כתב העת עיונים בביטחון לאומי, שראתה אור בנובמבר 2003 במכללה לביטחון לאומי, צה"ל. היא מבוססת על יום עיון משותף למרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, ולמכללה לביטחון לאומי, צה"ל, שהוכן והובל על ידי אלוף משנה במילואים גדעון טרן (ראו תמונה משמאל).

[מקור תמונתו של גדעון טרן משמאל: טוויטר]

אנו, במכללה לביטחון לאומי, ראינו בדמותו יוצאת הדופן של משה דיין נושא מרתק ללמידה ולמחקר בתחום הביטחון הלאומי. מכל תחומי המחקר, שעליהם אנו אמונים, לא היה כמשה דיין לשמש כמקרה בוחן לסוגיות כגון עיצוב מדיניות וקבלת החלטות, בעתות שיגרה ובעתות משבר; המרקם העדין שבין הדרג הצבאי לדרג המדיני; סוגיות של מנהיגות; וסוגיות של ניהול והחדרת שינוי בארגון מורכב ורחב היקף כצה"ל.

יום העיון התקיים ב- 17 במאי 2000, בהשתתפות אישים שהכירו את משה דיין מקרוב: ד"ר מרדכי בר-און, ואלוף, במילואים, שלמה גזית, ששימשו כראשי לשכתו של דיין, כאשר היה רמטכ"ל; היועץ המשפטי לממשלה, עורך הדין אליקים רובינשטיין, ששימש כיועצו המשפטי, בעת שכיהן כשר חוץ בממשלת בגין; חברו לדרך, ראש הממשלה, לשעבר, שמעון פרס; וראש הממשלה, אלוף, במילואים, אריאל שרון, אשר שירת תחת פיקודו של דיין. כן, השתתפו אנשי אקדמיה, שחקרו את משה דיין ואת האירועים. במרכזם עמדו ד"ר מוטי גולני ופרופסור יואב גלבר. פתח את יום העיון אלוף, כיום במילואים, יעקב עמידרור, שפיקד על המכללה לביטחון לאומי אותה עת.

זאת ועוד, מצאנו לנכון להוסיף תמליל הקלטה של הרצאתו של משה דיין בפני תלמידי הקורס לפיקוד ולמטה (פו"ם), כששימש שר חוץ בממשלת בגין, ב- 3 באוגוסט, 1977. ההקלטה תומללה במכללה לביטחון לאומי, נערכה, וחלקים ממנה הוכנסו לגיליון זה.

 דומני, כי השילוב בין החומרים הללו הביא ליצירת חוברת מרתקת, המציגה זוויות ראייה מגוונות אודות מסלול השירות הצבאי והמדיני של משה דיין. המעיין בגיליון זה, לא יוכל להתעלם מדמותו המורכבת של דיין ומהשפעתו המכרעת על החשיבה, ההתנהלות וכיווני העשייה בביטחון ישראל בשלושת העשורים הראשונים בהם עוצבה דמותה.

אנו מקווים שאתם, הקוראים, תפיקו מגיליון זה ידע והנאה, כפי שאנו הפקנו, במהלך הכנתו... אתם מוזמנים להצטרף, בקריאה ובעיון, למסע ההיכרות עם דמותו של מפקד ומדינאי, שלמרות חילוקי דעות על תפקודו ומיקומו בהיסטוריה של מדינת ישראל, אין חולק על השפעתו המשמעותית על שישה תהליכים מרכזיים בביטחון הלאומי של ישראל: גיבוש תפישת הביטחון, בשנות החמישים, ועיצוב דמותו של צה"ל; מבצע סיני ב- 1956; מלחמת ששת הימים; מלחמת יום הכיפורים; עיצוב יחסינו עם הפלסטינים בין השנים 1967 עד 1978; ותהליך השלום עם מצרים.

להלן פרקי החוברת, שהועלו לאתר:

  1. עמוס ידלין: משה דיין – איש רב ניגודים;

  2. יעקב עמידרור: המפגשים שלי עם משה דיין;

  3. מוטי גולני: משה דיין בראשות המטכ"ל;

  4. מרדכי בר און: דרכו של משה דיין בפוליטיקה;

  5. שלמה גזית: מדיניות משה דיין ביהודה, שומרון ועזה;

  6. יואב גלבר: משה דיין במלחמת יום הכיפורים;

  7. שמעון פרס: היחסים בין משה דיין לדוד בן גוריון;

  8. אריאל שרון: משה דיין ורוח צה"ל;

  9. אליקים רובינשטיין: משה דיין ותהליך השלום;

  10. משה דיין: יעדי השלום של ישראל.

[להורדת החוברת: 'משה דיין - בין אסטרטג למדינאי' (עיונים בביטחון לאומי מס' 5) לחץ: משה דיין - בין אסטרטג למדינאי]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *