המשטרה כמחולל אלימות חברתי

[בתמונה: דם באצטדיון טרנר. למה המשטרה מתעקשת לחרב, במו ידיה את מה שבנתה אלונה ברקת?. התמונה מתוך דף הפייסבוק של האולטרס הדרומיים]

נתחיל מהסוף: משטרת ישראל עשתה במוצאי שבת, באצטדיון טרנר בבאר שבע, את מה שאסור למשטרה בחברה דמוקרטית לעשות: לערב אגו בשיקוליה.

רק לפני שנה קיבלה אלונה ברקת - האישה האהובה ביותר בבאר שבע, בשם הפועל באר שבע - את 'מגן הכבוד: תקווה ישראלית', שניתן על ידי בית הנשיא בשותפות עם משרד התרבות והספורט וההתאחדות לכדורגל לקבוצות וגופים הפועלים בענף הכדורגל בישראל שהצטיינו בעשייה ערכית וחינוכית ובמאבק באלימות ובגזענות.

ובאמת, אלונה עשתה את הבלתי אפשרי. לקחה את הגרעין הקשה של האוהדים - האולטראס, שילבה אותו בפעילות הקבוצתית; והפכה אותו לפקטור ממשי שדוחף את הקבוצה להצלחות. צריך להיות במשחק בטרנר בשביל להבין, שחלקם של האוהדים הללו בהצלחת הקבוצה עצום.

במקביל, הפך אצטדיון טרנר לאצטדיון לכל המשפחה. כמות הנשים המגיעה למשחקים מאז נחנך גדלה דרמטית, וכך גם ילדים.

[בתמונה משמאל: אלונה ברקת מנהיגה חברתית ומחוללת שינוי מקבלת - בשם הפועל באר שבע - את 'מגן הכבוד: תקווה ישראלית', שניתן על ידי בית הנשיא בשותפות עם משרד התרבות והספורט וההתאחדות לכדורגל לקבוצות וגופים הפועלים בענף הכדורגל בישראל שהצטיינו בעשייה ערכית וחינוכית ובמאבק באלימות ובגזענות. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Kobi Gideon מדוברות בית הנשיא. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

המרוויחה העיקרית מהתהליך הזה היא משטרת הדרום. כמי שפיקד על תחנת באר שבע ארבע שנים קשות בתחילת שנות ה- 90 של המאה הקודמת, אני זוכר עוד את הרימונים שנזרקו על קבוצות יריבות, והאבנים שבהם נרגמו האוטובוסים שעימם הגיעו לאצטדיון וסרמיל.

אז נכון. גם היום האוהדים לא שרים שירים של ביאליק בזמן המשחקים, אבל זה הכדור רגל, ויש גבול כמה אכיפה טובה יכולה לשנות. מהצד האחר, אין גבול כמה אכיפה לא חכמה יכולה להרוס...

המשטרה נלחמת באלימות, על ידי אלימות...

הבעיה עם משטרה עירונית - בניגוד למשטרה עירונית - היא שהחלטות מתקבלות בראיה כלל ארצית, בלי קשר למציאות המקומית. לקבוצות אחרות אין אלונה ברקת, ורוב מגרשי כדור הרגל עברו הסלמה בהתנהגות האוהדים. זה יצר לחץ על המשטרה לפעול, והתוצאה היא, שלפני שנתיים הוקמו יחידות ייעודיות לטיפול בגרעינים הקשים של האוהדים.

גם משטרת באר שבע זכתה ביחידה כזו למרות שיש לה בעיות אחרות, אקוטיות יותר (מה דעתכם, למשל, ליחידה ייעודית לטיפול בהשתוללות של צעירים בדואים בכלי רכב ברחובות באר שבע, במבואותיה ובמרכזי הקניות שלה?). במי יחידה כזו אמורה לטפל? באולטראס כמובן. זה שהתהליך הזה מחבל בתהליכים ארוכי הטווח שיוזמת אלונה ברקת, לא מעניין את ה'כחולים', שצריכים להשיג סטטיסטיקות, וכדי להציג סטטיסטיקות, צריך 'לדוג' אנשים...

כך החל הלחץ על האוהדים, וכשלוחצים מקבלים תגובות נגד. יותר ויותר נשמעו באצטדיון טרנר קריאות ושירים וכרזות נגד המשטרה. המושג המותג ACAB - שהוא, כזכור ראשי התיבות של הביטוי "כל השוטרים הם ממזרים" - All Cops Are Bastards הפך שכיח במשחקי הקבוצה.

כך נוצר מעגל תגובה הקרוי בשפת המערכות המורכבות מעגל משוב:

  • מערכת מבצעת פעולה;
  • גופים סביבה המשימתית מגיבים אליה;
  • המערכת מושפעת מן התגובות ומגיבה חזרה;
  • ככל שהסבבים מתמשכים, גוברת האסקלציה.

זו הסיבה שהספרות המקצועית מדגישה את תפקידה של המשטרה בחברה דמוקרטית ככזו, התורמת לקידום ההתפתחות התרבותית דרך סוג היחסים שהיא מפתחת כלפי האזרחים.

למשל, מידת האלימות שהיא משתמשת משפיעה ישירות על רמת האלימות ברחוב (יחזקאלי, 2004, ע' 56). האנגלים יישמו גישה זו לא רק במדינת האם שלהם אלא גם בשלטונם (הדיקטטורי) בקולוניות. כך למשל, בתחילת המרד הערבי בארץ ישראל, ב- 1936, סרב הנציב העליון הבריטי הרביעי של ארץ ישראל, סר ארתור גרנפל ווקופ (Wauchope) להתיר למשטרה שימוש בגז מדמיע, בשל החשש כי מהלכים אלה עלולים לגרום להגברת רגשות הזעם והמרירות, במידה כזו, שתקשה להתגבר עליהם בעתיד (אייל, 1998, ע' 74).

הבעיה היא, שבשביל תפקיד מורכב כזה, צריך משטרה איכותית, ואין רבות כאלה, גם במדינות דמוקרטיות:

  • למשטרות האמריקניות תרומה לא מבוטלת לעליות הדרגה של האלימות ברחובות הערים.
  • דוגמה הפוכה היא השוטרים הבריטים, שסירבו, משך שנים, לשאת נשק חם ברחובות לונדון; מתוך אמונה, שבכך הם משפיעים לטובה על רמת האלימות ברחובות העיר:

[המשטרה הבריטית: בשביל תפקיד מורכב כזה, צריך משטרה איכותית, ואין רבות כאלה, גם במדינות דמוקרטיות... [התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי dagmarbendel לאתר Pixabay] 

משמע, לעולם משטרה צריכה להבין את הדפוס של מעגלי תגובה, ולחשוב על היום שאחרי ועל התגובות שפעילותה תעורר. משטרת ישראל רחוקה, לצערי, מן הדפוס הזה, כרחוק מזרח ממערב...

אז מה קרה - ומה לא קרה - באצטדיון טרנר?

למרות שהמפכ"ל, רוני אלשיך, דיבר על מנהיגות מעצבת קהילה, אז בכל הכבוד, מנהיה יש כבר באצטדיון טרנר, וכל צעד חריג שאמור להתבצע שם חייב להיות על דעתה.

אבל המשטרה, החליטה לקבל 'החלטה מנהיגותית' לבד:

[למאמר: "משטרה מנהיגה קהילה" – מאיפה זה בא?, לחצו כאן]

היא החליטה במוצאי שבת האחרונה - ה- 20 באוקטובר 2018 - למנוע כניסת אוהדי אולטראס שילבשו חולצות ACAB, או יישאו כרזות ודגלים עם כיתוב זה.

זו התבררה, מהר מאוד, כהחלטה נמהרת וטיפשית, שגררה מסע לחצים והערכת מצב משפטית. האולטראס איימו שלא יגיעו למשחק. סופו של מסע לחצים היה התקפלות משטרתית.

עתה נכנסו אוהדי האולטראס שיכורי ניצחון ועטורים בחולצות ובשלטים לאצטדיון; והשוטרים, שכבודם נרמס, כבר חיכו לאוהדים בשער שלהם; כשהם מצלמים כל העת ומחכים להזדמנות, שכמובן הגיעה. את התוצאה ניתן לראות בתמונה בראש המאמר...

לא היה נגרע מהמשטרה מאומה, אם הייתה מצלמת, ממתינה ליום שאחרי המשחק, ומבצעת אז מעצרים של אוהדים - בין אם הם נחוצים ובין אם לאו - כפרטים, בבתיהם. חוק ידוע בסוציולוגיה הוא, שאנשים בקבוצה מתנהגים אחרת, והאנרגיות שמתעוררות בקבוצה עלולות להיות גדולות בהרבה מסך האנרגיות של הפרטים לבם. למרות זאת, בחרה המשטרה לבצע מעצרים במהלך הפסקת המחצית במבואה. המעצרים הציתו את אדי הדלק שהאצטדיון היה ספוג בהם מתחילת המשחק. התוצאה עצובה ומיותרת (אבל היא כבר נושא למאמר אחר...).

כך מחרבים עבודה של שנים ברגע!

במלחמה הזו אין למשטרה סיכוי לנצח

המשטרה נגד האולטראס זה המשטרה נגד אלונה ברקת; זה מלחמה נגד רוביק דנילוביץ, ראש העיר האהוב של באר שבע; וזה מלחמה נגד תושבי באר שבע, שרואים את האצטדיון שלהם הופך לזירת קרב. איזה סיכוי יש למשטרה לנצח קרב כזה?

משטרה איננה אחרון התגרנים בשוק. כוחה של משטרה בחברה דמוקרטית הוא יכולת ההתאפקות שלה. משטרה שהולכת לעבודה עם אגו (רמוס) תאבד את שארית הלגיטימציה שעוד נותרה לה, ולמשטרה בלי לגיטימציה אין מה לחפש ברחוב!

לסיום, אני מבקש להביא כאן את מה שכתבו האוהדים בדף הפייסבוק של האולטראס הדרומיים...

(ואני לא מאמין שהגעתי למצב שאני עושה את זה, אבל אם אני צריך לבחור, אני עם אלונה ברקת ותושבי באר שבע... וכן. יש בפוסט הזה של האוהדים ם מילים לא יפות...)

"ימי אבל עוברים על ארגון האולטרא' סאות' של הפועל באר שבע.

ראשית, נתחיל בכך שבכל שנות הפעילות שלנו ביציעים תמיד תרמנו רבות לקהילה, חיברנו את תושבי העיר ואוהדי הקבוצה לערכים שאנחנו מאמינים בהם, הלכנו אחרי הקבוצה בטוב וברע, שתקנו שהיה צריך, הגנו על המועדון בגופנו ועשינו דברים מדהימים יחד.

מעולם לא חשבנו על טובתנו לפני טובת הקבוצה, ההפך הוא הנכון. תמיד שמנו את הפועל באר שבע מעל הכל, גם כאשר המצב היה רע מאוד מבפנים. גם כשאיבדנו מנהיגים חזקים לטובת התנכלות המשטרה. גם כשאיבדנו מנהיגי אוהדים חפים מפשע - עמדנו לצד הקבוצה וברוב המקרים אף אחד מכם לא ידע על זה.

לפני כשנתיים הוקמה יחידה חדשה במשטרת ישראל, שעל פניו אמורה למגר את תופעת האלימות בספורט. אך נדמה שעיקר העיסוק שלה הוא למחוק את ארגוני האולטראס ולהפוך את האצטדיונים בישראל לתיאטרון.

[מקור התמונה: דף הפייסבוק של האולטרס הדרומיים]

בשנתיים האלה עברנו דברים שלא חשבנו שנעבור בכדורגל. אלימות משטרתית שלא לצורך, התנכלות משטרתית בחיים האישיים, ביקורי בתים, ביקורים במקום העבודה, שיחות טלפון ממספרים חסומים ורדיפה יומיומית.

עשרות חברי ארגון הורחקו מהמגרשים במהלך השנים בגלל חוק הספורט החדש הקובע כי מותר לעכב אוהד לתחנת המשטרה במידה והוא נראה לשוטר חשוד, או לא בא לו טוב בעין – בעגה המקצועית: "...חשד סביר להפרת הסדר הציבורי...".

מעצרי בית, תיקים משטרתיים, בית משפט, עורכי דין וברדק אחד גדול, כאשר בזמן שניהלנו אותו דאגנו לא לתת לו להרוס אותנו והמשכנו את העשייה שלנו באצטדיון עם תצוגות נפלאות בכמות מסחרית, שהעמידה את הקהל של הפועל באר שבע בטופ העולמי וגרמה למועדון לחשיפה אדירה וגאווה.

המצב הלך והחמיר בשנה שעברה כאשר איבדנו המון חברים במאבק מול המשטרה. לא קיבלנו גב מאף גורם וגם שקיבלנו גב מגורמים, עבדו עלינו בעיניים ושירתו בעיקר את האינטרסים שלהם תוך כדי שהארגון המשיך להיפגע.

את העונה האחרונה פתחנו עם 8 מורחקים. עורך הדין של הארגון הצליח למחוק את כלל ההרחקות שלהם, כמו שהוא יכול למחוק כל הרחקה מתוקף העובדה שמשטרת ישראל מרחיקה אוהדים ללא סיבה! רק כדי להביא עבודה ליחידה החדשה והמיותרת שהיא פתחה מכספי הציבור!

לאור העובדה שהתערבנו ולא רצינו להרוס את החיים שלנו, או להכתים את שמנו והבאנו לעצמנו עורך דין - משטרת באר שבע איבדה את זה. קיבלנו מסרים סמויים וגלויים שהיא תעשה כל שביכולתה כדי למחוק את ארגון האולטרא' סאות.

בשבוע שעבר המשטרה החליטה שחולצות שקיימות ביציעים כבר 10 שנים הן הבעיה שלה וקבעה שאסור לבוא איתן יותר. כשהוכחנו לכלל הגורמים כי ההחלטה של המשטרה טיפשית, הם שוב הפסידו ובכך התעצבנו עוד יותר.

למה שהמשטרה תפסיד במאבק? למה אנחנו בכלל פועלים נגד? הם בסך הכל רוצים שנהיה השעיר לעזאזל שלהם בדו"ח החודשי ומפריע להם שזה לא מתאים לנו יותר.

ביציע חיכו לנו שוטרים סמויים באמצע הגוש המעודד, כשעה לפני המשחק. עוד גוש שוטרים סמויים התמקם מול הגוש המעודד ועשרות שוטרים סמויים נוספים ברחבי היציע הדרומי כולו. מוכנים לקרב, עם רצח בעיניים רק מחכים למישהו שיפזול לצד הלא נכון.

[מקור התמונה: דף הפייסבוק של האולטרס הדרומיים]

ברגע שהשופט שרק למחצית הקרנבל התחיל. אלימות משטרתית שלא יצא לנו להיתקל בה מעולם, ואנחנו הרבה שנים במגרשים. ראשים של חברי ארגון נבעטו על הרצפה, פרצופים נחבטו על קירות הלובי של היציע הדרומי. חברי ארגון נחנקו עד כדי עילפון ושלוליות דם התחילו לצבוע את הרחבה. באירוע נעצרו 6 חברי ארגון, מחצית מהם כי צילמו את הנעשה.

ישנן ראיות של חברי ארגון נעצרים כאשר גופם נקי ממכות, ותמונות שלהם מהתחנה עצמה בהן נראה כאילו עברו לינצ' בשכונה ברמאללה.

לא יכולנו להמשיך לעודד את הקבוצה, לא יכולנו להמשיך להיות נוכחים במגרש. למרות שהפועל באר שבע מעל הכל, יש רגעים שאתה אומר לעצמך שזה כבר לא שווה את זה זה יצא מפרופורציות. מהרגעים שאתה אומר לעצמך "זה בסך הכל כדורגל".

משטרת באר שבע לא עוצרת וכבר בלילה האחרון נעצרו 2 חברי ארגון נוספים, אשר כמובן שחפים מפשע, וזאת בכדי להתיש אותנו. מי יודע מי ייעצר מחר? את מי ייקחו מחר? מי הוא חף הפשע הבא שהיחידה תקבל אישור לפעול שלא כחוק בפרסיה ולסמן הפעם? אנחנו מודיעים לכולם חד וחלק - אף אחד לא ישבור אותנו. ארגון האולטרא' סאות, הוא הפועל באר שבע והוא ימשיך ללוות אותה לנצח. בטוב, וברע.

נכון לעכשיו אנחנו מורידים פרופיל ועוצרים את הפעילות שלנו באופן זמני. חצי מחברי הארגון במעצר\ מעצר בית\ מורחק מהאצטדיון. לצערנו, אין לנו את היכולת לפקד על הקהל של הפועל באר שבע כמו שאנחנו אוהבים.

להגיע לאצטדיונים עכשיו יהיה לשחק בגורל שלנו. כבר קרו מקרים בעבר שעצרו את האוטובוס שלנו, עצרו אוהדים כבר בחיפוש הגופני, ללא סיבה וחיפשו אותנו כדי להביא לחם הביתה.

אנחנו מחדדים שוב, עוצרים פעילות. לא מתפרקים, לא נוטשים את הקבוצה ובטח ובטח שלא מחרימים משחקים.

אנחנו לא שפני ניסיונות של היחידה החדשה והמיותרת לאלימות בספורט. אנחנו לא שפני ניסיונות של משטרת באר שבע ואנחנו לא שפני ניסיונות של כלל הגורמים המנסים לעזור לנו כדי לקדם את עצמם מול הציבור.

לא עוד. נגמר הבית זונות.

זאת הפעם הראשונה שאנחנו שמים את עצמנו ואת החיים שלנו לפני הפועל באר שבע לאחר ימים ולילות של בליעת רוק.

מילה אחרונה. אנחנו קוראים לקהל להמשיך לעודד את הקבוצה האהובה שלנו ולתמוך בה! אין דבר כזה מזרחי, דרומי, מערבי או צפוני. שמענו מצוין מבחוץ וברשתות החברתיות – וזו לא הדרך שלנו ואנחנו לא ניתן לקהל להגיע לשם. כולנו אגרוף אחד. אגרוף שניצח את העולם ב-3 השנים האחרונות ועוד יעשה המון דברים גדולים. משפחת הפועל באר שבע חייבת להיות חזקה!

[מקור התמונה: דף הפייסבוק של האולטרס הדרומיים]

דמוקרטיה בתחת שלנו. הרשות המבצעת היא הרשות המחוקקת. ישראל 2018.

נחזור חזקים יותר וטובים יותר!"

[לדף הפייסבוק של האולטרס הדרומיים, לחצו כאן]

על פי הודעת המשטרה,

תקרית קשה העיבה על הניצחון של הפועל באר שבע הערב.

במהלך הפסקת המשחק, החל עימות בין אוהדים לשוטרים וסדרנים בלובי של היציע הדרומי. בשלב זה, משטרת מרחב נגב הוציאה הודעה ובה פירטה את האירועים מנקודת המבט שלה.

על פי הודעת המשטרה, אחד מאוהדי באר שבע קרא במהלך המחצית הראשונה קריאות גנאי ואף ביצע תנועה מגונה לעבר השוטרים. במהלך הפסקת המשחק, אותו אוהד אותר ושוטרים ביקשו לעכב אותו לחקירה. בעקבות זאת, התפתחה מהומה גדולה בין אנשי ארגון האוהדים לכוחות האבטחה. במהלך התקרית, הושלכו חפצים ושני הצדדים פעלו באלימות. על פי המשטרה, 6 אוהדים של באר שבע נעצרו...

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *