אבי הראל: מינוי יהושע ליורשו של משה

[בתמונה: היורש - יהושע... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com][בתמונה: היורש - יהושע... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

מוצאו של יהושע הוא משבט אפרים, שבט שהתמודד מול שבט יהודה על הנהגת העם לאחר הכניסה לארץ כנען. עצם הבחירה במנהיג דווקא משבט אפרים, ולא משבט יהודה, גם אם המדובר בתקופה מוגבלת, יש בה אמירה ברורה, שכל העם צריכים להיות שותפים להנהגה, ואין רק שבט או שניים שהם מיוחסים ורק להם מחלקים מינויים במסדרונות השלטון...

[לקובץ המאמרים על פרשת וילך, לחצו כאן]

עודכן ב- 7 בספטמבר 2023

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

*  *  *

בתחילת פָּרָשַׁת וַיֵּלֶךְ בספר דברים, משה מעביר את הנהגת העם ליהושע. אין המדובר בהכתרה מצומצמת. משה מכתיר את יהושע למנהיג הבא באופן פומבי לעיני כל העם, כדלקמן:

" ז וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ, וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל-יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ--כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת-הָעָם הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם; וְאַתָּה, תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם.  ח וַיהוָה הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ, הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ--לֹא יַרְפְּךָ, וְלֹא יַעַזְבֶךָּ; לֹא תִירָא, וְלֹא תֵחָת" [1].

משה מסביר לעם כי היזמה לחילופי ההנהגה בעם ישראל היא על פי צווי האל, שאינו מאפשר את כניסתו (של משה) לארץ כנען.

ברם, בפרשת וילך מצויה מסורת נוספת על מינוי יהושע כמחליפו של משה, שנעשית בגין ציווי ישיר של האל ובאופן דיסקרטי:" יד וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, הֵן קָרְבוּ יָמֶיךָ לָמוּת--קְרָא אֶת-יְהוֹשֻׁעַ וְהִתְיַצְּבוּ בְּאֹהֶל מוֹעֵד, וַאֲצַוֶּנּוּ; וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה וִיהוֹשֻׁעַ, וַיִּתְיַצְּבוּ בְּאֹהֶל מוֹעֵד.  טו וַיֵּרָא יְהוָה בָּאֹהֶל, בְּעַמּוּד עָנָן; וַיַּעֲמֹד עַמּוּד הֶעָנָן, עַל-פֶּתַח הָאֹהֶל" [2].

האופי של המקור השני אודות המינוי של יהושע, עומד בסתירה מוחלטת למקור הראשון, בו נאמר כי יהושע התמנה לתפקידו במעמד פומבי לעיני כל העם. כאן, יש מינוי פרטי וחשאי שרק יהושע, משה והאל נוכחים בו.

[לקובץ המאמרים על פרשת וילך, לחצו כאן]

[בתמונה: משה ממנה את יהושע ליורשו. איור: Henry Davenport Northrop / ויקיפדיה. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: משה ממנה את יהושע ליורשו. איור: Henry Davenport Northrop / ויקיפדיה. התמונה היא נחלת הכלל]

אולם אין זו הגרסה האחרונה של מינויו של יהושע. בספר במדבר מסופר כי משה ביקש מהאל מנהיג שיבוא תחתיו והאל הציע את יהושע. ההסמכה של יהושע להנהגה נעשתה בטקס פולחני. משה סמך עליו את ידיו לפני אלעזר הכהן וכל העדה ונתן עליו מהודו:

" טו וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה, אֶל-יְהוָה לֵאמֹר.  טז יִפְקֹד יְהוָה, אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל-בָּשָׂר, אִישׁ, עַל-הָעֵדָה.  יז אֲשֶׁר-יֵצֵא לִפְנֵיהֶם, וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם, וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם, וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם; וְלֹא תִהְיֶה, עֲדַת יְהוָה, כַּצֹּאן, אֲשֶׁר אֵין-לָהֶם רֹעֶה.  יח וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, קַח-לְךָ אֶת-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן--אִישׁ, אֲשֶׁר-רוּחַ בּוֹ; וְסָמַכְתָּ אֶת-יָדְךָ, עָלָיו.  יט וְהַעֲמַדְתָּ אֹתוֹ, לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן, וְלִפְנֵי, כָּל-הָעֵדָה; וְצִוִּיתָה אֹתוֹ, לְעֵינֵיהֶם.  כ וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ, עָלָיו--לְמַעַן יִשְׁמְעוּ, כָּל-עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.  כא וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן יַעֲמֹד, וְשָׁאַל לוֹ בְּמִשְׁפַּט הָאוּרִים לִפְנֵי יְהוָה:  עַל-פִּיו יֵצְאוּ וְעַל-פִּיו יָבֹאוּ, הוּא וְכָל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל אִתּוֹ--וְכָל-הָעֵדָה.  כב וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה, כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֹתוֹ; וַיִּקַּח אֶת-יְהוֹשֻׁעַ, וַיַּעֲמִדֵהוּ לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן, וְלִפְנֵי, כָּל-הָעֵדָה.  כג וַיִּסְמֹךְ אֶת-יָדָיו עָלָיו, וַיְצַוֵּהוּ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה, בְּיַד-מֹשֶׁה" [3].

למרות השוני ביו ההכתרות בפרשת וילך, הדבר המשותף להם היא העובדה שהמדובר בהכתרה בעלת אופי צבאי מובהק. יהושע נבחר במטרה להוביל את העם לארץ כנען, וכדי לרשת אותה יש לארגן מסע צבאי ממושך שרק בסופו ארץ כנען תינתן לעם ישראל.

מדוע זכה יהושע להיבחר להנהגת העם? מה הכישורים שלו בהיבט המנהיגותי והצבאי? לשם מתן תשובה על כך, נחזור לעיין במינויו של יהושע בספר במדבר.

על פי המסופר, יהושע הוא התלמיד הנאמן של משה המלווה את רבו בכל רגע. לכן הוא מוגדר בתור משרתו האישי של משה:" וַיַּעַן יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן, מְשָׁרֵת מֹשֶׁה מִבְּחֻרָיו" [4].

חז"ל פרשו את הנאמנות של יהושע, לאור פסוק זה באופן הבא: "... יהושע הרבה שרתך והרבה חלק לך כבוד והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך, הוא היה מסדר את הספסלים והוא פורס את המחצלאות. הואיל והוא שרתך בכל כחו, כדאי הוא שישמש את ישראל, שאינו מאבד שכרו. קח לך את יהושע בן נון – לקיים מה שנאמר נֹצֵר תְּאֵנָה יֹאכַל פִּרְיָהּ" [5].

האם מעשים פשוטים אלו מכשירים את יהושע להיות מנהיג? לדעת חז"ל, נאמנותו של יהושע למשה דווקא בדברים הטריוויאליים, שאיש לא רוצה לעשות אותם, מוכיחים דבקות במטרה שהיא תכונה בסיסית בהנהגת העם.

אבל יהושע הוא לא רק משרת נאמן. הוא איש רוח, ומצביא צבאי, ולכן הוא נבחר לעמוד בראש צבא בני ישראל במלחמתם כנגד עמלק כדלקמן:

" ט וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר-לָנוּ אֲנָשִׁים, וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק; מָחָר, אָנֹכִי נִצָּב עַל-רֹאשׁ הַגִּבְעָה, וּמַטֵּה הָאֱלֹהִים, בְּיָדִי.  י וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ, כַּאֲשֶׁר אָמַר-לוֹ מֹשֶׁה--לְהִלָּחֵם, בַּעֲמָלֵק; וּמֹשֶׁה אַהֲרֹן וְחוּר, עָלוּ רֹאשׁ הַגִּבְעָה.  יא וְהָיָה, כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ--וְגָבַר יִשְׂרָאֵל; וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ, וְגָבַר עֲמָלֵק.  יב וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים, וַיִּקְחוּ-אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ; וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו, מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד, וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה, עַד-בֹּא הַשָּׁמֶשׁ.  יג וַיַּחֲלֹשׁ יְהוֹשֻׁעַ אֶת-עֲמָלֵק וְאֶת-עַמּוֹ, לְפִי-חָרֶב" [6].

[בתמונה: הסמכת יהושע למנהיג: "ויעש משה כאשר ציווה ה' אותו ויקח את יהושע ויעמידהו לפני אלעזר הכהן ולפני כל העדה..."במדבר כ"ד,כ"ב. הטכניקה: שמן על בד. הציירת: אהובה קליין (c)]

[בתמונה: הסמכת יהושע למנהיג: "ויעש משה כאשר ציווה ה' אותו ויקח את יהושע ויעמידהו לפני אלעזר הכהן ולפני כל העדה..."במדבר כ"ד,כ"ב. הטכניקה: שמן על בד. הציירת: אהובה קליין (c)]

למרות התכונות שמנינו עד כאן: דבקות במטרה, כישורים רוחניים וצבאיים, עדיין לא ברורה הבחירה ביהושע. בזמן מסעות בני ישראל במדבר, שלט שבט לוי בעם, ואילו לאחר הכניסה לארץ, השלטון עבר בדרך כלל לאנשי שבט יהודה. מוצאו של יהושע הוא משבט אפרים, שבט שהתמודד מול שבט יהודה על הנהגת העם לאחר הכניסה לארץ כנען. עצם הבחירה במנהיג דווקא משבט אפרים, ולא משבט יהודה, גם אם המדובר בתקופה מוגבלת, יש בה אמירה ברורה, שכל העם צריכים להיות שותפים להנהגה, ואין רק שבט או שניים שהם מיוחסים ורק להם מחלקים מינויים במסדרונות השלטון.

אחרית דבר

דבר מינויו של יהושע ליורשו של משה, נלמד משלושה מקורות שונים. בשני המקורות בספר דברים, היזמה למינוי יהושע היא מאת האל, ואילו בספר במדבר, משה הוא זה המציע את יהושע לתפקיד. בכל המקורות הללו משה משמיע דברי עידוד בנוסח צבאי, כי יהושע יעמוד בראש צבא העם במסע הכיבושים העתידי בארץ כנען.

מדוע זכה דווקא יהושע בתפקיד הרם ולא אדם אחר? לפי דברינו, ביהושע מצוי השילוב של דבקות במטרה, רוחניות ומנהיגות צבאית. אלו התכונות הבסיסיות שמהם קורצו מנהיגים, ומכאן כי כל מנהיג עתידי גם בימינו אנו, צריך להכיל בתוכו תכונות בסיסיות אלו, אחרת אין הוא ראוי לנהגה.

בנוסף, הבחירה בנציג של שבט אפרים, ולא בנציג של שבט לוי או יהודה, מראות עיקרון חשוב נוסף והוא – אין השלטון הוא נחלתם של בודדים, ואין הוא עובר בירושה. שלטון מתמשך של מנהיג אחד, שבא מחוג מוגדר וסגור אינו ראוי לדעת המקרא. יש להקפיד,  על פי בחירתו זו של יהושע, שכל מי שהינו ראוי, שיוכל להגיע לעמדה שלטונית הבכירה ביותר ללא תלות במוצאו או בייחוסו האידאולוגי.

[בתמונה: משה מברך את יהושע בנוכחות הכהן הגדול (watercolor circa 1896–1902 by James Tissot) התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: משה מברך את יהושע בנוכחות הכהן הגדול (watercolor circa 1896–1902 by James Tissot) התמונה היא נחלת הכלל]

[לקובץ המאמרים על פרשת וילך, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

[1] דברים, פרק ל"א, פסוקים: ז' – ח'.

[2] שם, פסוקים: י"ד – ט"ו.

[3] במדבר, פרק כ"ז, פסוקים: ט"ו – כ"ג.

[4] במדבר, פרק י"א, פסוק כ"ח.

[5] מדרש במדבר רבה, פרשה כ"א, פרק י"ד.

[6] שמות, פרק י"ז, פסוקים: ט' – י"ג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *