אבי ברוכמן: מדינת צ'אקלקה – כשסטטוס ואגו גוברים על החוק

עודכן ב- 13 בפברואר 2023

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

זהו מאמר רביעי מתוך ארבעה, העוסקים בסטטוס חברתי ובהשלכותיו. למאמרים האחרים: 

*  *  *

לאחרונה, חשף ערוץ 10, ש- 170 בעלי תפקידים, שאינם מסווגים, קיבלו אישורים ממשרד התחבורה, שמאשר להם לשים על גג רכבם פנס מהבהב כחול. משמעות הדבר היא, שהרכב הופך להיות לרכב ביטחון. בין המאושרים לקבלת האישור: מנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל הכנסת, ראש הסגל במשרד ראש הממשלה, מנכ"ל הכנסת, סגן שר הבריאות, שר הרווחה, דובר רשות שדות התעופה ועוד.

אלו כמובן באים, בנוסף לסמלי שלטון מוצדקים, כמו: נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון; וכמובן, בעלי התפקידים הבכירים ביותר במערכת הביטחון, רמטכ"ל, מפכ"ל, ראש שרות הביטחון הכללי וראש המוסד. רק כהערת אגב, מבקר המדינה אינו מופיע ברשימה זאת.

רכב ביטחון תקנות התעבורה התשכ"א-1961 סעיף 93

" רכב בטחון" – אמבולנס של מגן דוד אדום או אמבולנס שניתן לגביו אישור על היותו רכב ביטחון מאת מנהל משרד הבריאות ואו מי מטעמו. רכב של משטרת ישראל או של צבא הגנה לישראל, רכב לכיבוי שריפות ורכב אחר שאושר על ידי רשות הרישוי כרכב ביטחון, כשהם מפיצים בפנס מיוחד אור מהבהב אדום, כחול או כחול אדום ומשמיעים אות אזעקה בסירנה.

כדי שרכב יוגדר כרכב בטחון, צריך הרכב להיות מוגדר ככזה. ובנוסף, הרכב בשעת נסיעתו צריך להפעיל הן סירנה והן אורות מהבהבים.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

סעיף 94 לחוק - נוהג רכב בטחון רשאי בשעת מילוי תפקידו:

  1. לחנות או לעמוד שלא בהתאם להוראות שניתנו על פי דין.
  2. לעבור על פני תמרור או רמזור המורים על עצירה בלי להעצר, ובלבד שהאיט את מהלכו במידה שהבטיחות מחייבת זאת.
  3. לעבור על המהירות המותרת.
  4. לעבור על ההוראות המגבילות את כיווני הנסיעה ואת הפניות לכיוונים מסוימים.

בכתבה ששודרה בערוץ 10 נמסר, שמספר בעלי תפקידים שקיבלו אישור לפנס מהבהב כחול, ניצלו אותו שלא על פי כוונת המחוקק. כמו, שר הרווחה חיים כץ, שתועד כשהוא מפעיל את האורות בפקק בעליות לירושלים, וסגן שר הבריאות ליצמן עשה שימוש תכוף בפנס הכחול, בין השאר בדרכו להלוויית הרב שטיינמן.

מעניינת תגובתה של מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר שאמרה על סגן השר ליצמן: " גם אם יש לו צ'קאלקה, הוא יכול להפעיל אותה רק בשעת חירום. אם מישהו קיבל צ'קאלקה ונוסע בבוקר כדי לקצר פקקים על השוליים או בנתיב תחבורה ציבורית - הוא חייב לקבל קנס ונקודות".

שימוש בפנס מהבהב – 'שיטור משולב' (משטרה - רשות מקומית)

אחד המודלים שפותחו ויישומו בישראל במסגרת השיטור הקהילתי, היא ניידת "השיטור המשולב" או בשמה הנפוץ כיום ניידת אכיפה עירונית במסגרת פרויקט שיטור עירוני. זאת ניידת שנרכשת על ידי הרשות המקומית, מזוודת ומשולטת, ומופעלת במשולב על ידי שוטר ופקח עירוני. שר התחבורה, דאז, שאול מופז, הוציא בשנת 2008 תיקון לתקנת התעבורה, הקובע שרכבים אלו יכנסו להגדרה של "רכב בטחון", לאחר שאושרו על ידי ראש מחלקת התנועה של משטרת ישראל ושצוין ברישיון שלהם, "רכב שיטור משולב". ברכבים אלו מותר להתקין פנס מהבהב "כחול-צהוב", כמובן סירנה, והוא יופעל רק שברכב נמצא שוטר בתפקיד. כיום, מופעלות ברחבי הארץ מאות ניידות מסוג זה...

האם מישהו מוודא ואוכף את החוק כלשונו, כלומר רק עם שוטר? לא בטוח...

[בתמונה: ניידת אכיפה עירונית. הצילום: עיריית רחובות]

שימוש בפנס מהבהב - מתנדבי משמר אזרחי

מתנדבי משמר אזרחי פועלים במסגרת המשטרה, כשהם רשומים ונמצאים בתפקיד יש להם סמכויות כשל שוטר.

לפני שנים רבות החליט פיקוד המשמר האזרחי לרכוש פנסים מהבהבים כחולים, והדביק עליהם מדבקה "משמר אזרחי" (משא"ז-אור) פנסים מהבהבים אלו היו שונים מפנסי המשטרה; וזאת במודעות, על מנת לעשות הבחנה. הם ניתנו למתנדבים הקלאסיים ומתנדבי הית"ם, שיצאו לסיורים במסגרת תפקידם. פנסים אלו נעלמו מהשטח, כיוון שהמתנדבים לא חשו נוח להראות שונים משוטרים.

באם עוצרת אתכם ניידת תנועה משטרתית בעיר ואו בכבישים הבינעירוניים, קיימת סבירות של מעל ל- 50%, שניידת זאת מאוישת על ידי מתנדבי משא"ז, הלבושים ומצוידים בדיוק כמו שוטרים, רק שהגיל, לעתים, מסגיר אותם. לרוב, גם סגנון הדיבור וההתייחסות יהיו שונים מהתנהגות של שוטר.

מכאן, התפתחה תעשייה שלמה של מכירת פנסים מהבהבים כחולים וציוד נלווה, על ידי גורמים פרטיים. שיטוט מהיר באינטרנט מציג חברות אזרחיות רבות שמוכרות ציוד זה, כשעלות של פנס כחול מהבהב בודד עלותו מאות בודדות של שקלים, ולאביזרים היוקרתיים יותר אלפי שקלים.

חלק ממתנדבי המשמר האזרחי רכשו מכספם פנסים אלה. הם שמו אותם ברכבם, ועשו בהם שימוש, כמובן בניגוד לחוק. רבות נכתב על הפיקוח הלקוי של גורמי המשטרה על המתנדבים; וכמובן, גם בתחום זה נפתחה פרצה שהלכה והתרחבה.

לחלק מהמתנדבים זה גרם לטיפוח שיכרון כוח: "אני חלק ממשפחת השוטרים". למשל, היו מתנדבים (גם שוטרים) ששמו מעל המושב האחורי ברכבם, פנס מהבהב כחול וכובע משטרה, על מנת לקבל 'פסלון חסינות' מדוחות חנייה.

[הצילום: עיריית יבנה]

אחת היחידות הפחות מוכרות הינה יחידת הג'יפים. ייעוד היחידה שמירת הנפש והרכוש, חיפוש נעדרים, מחסומים, סיורי מניעה כל אלה בדגש לשטחים בעלי עבירת קשה. את היחידה מרכיבים מתנדבים, ברובם בעלי אמצעים, עם ג'יפים מפוארים שלהם. חלק מהציוד היחידתי שלהם כולל פנסים כחולים מהבהבים.

ראש מחלקת המתנדבים דאז, נצ"מ מאיר ברפי, כתב במפורש בנוהל ההפעלה, שיצא בשנת 2012: "חל איסור על סממנים משטרתיים קבועים על הרכב ובתוך הרכב, אלא לצורך הפעילות בלבד". ברם, נהלים לחוד ומציאות לחוד. אותם מתנדבים בעלי אמצעים כפי שנכתב, משקיעים אלפי שקלים באבזור של הרכב בסממנים משטרתיים, כולל סירנות ומערכות קול, ורכבים אלו נראים כאילו יצאו משיירת אבטחת האישים של נשיא ארצות הברית.

שוב, סטטוס ואגו מנופח...

שימוש בפנס מהבהב במשטרה

במשטרת ישראל יש חלוקה של שני ציי רכב: האחד רכבים מבצעיים, והאחר, רכבים אישיים "צמודים" של קציני משטרה. במסגרת הרכבים המבצעיים יש רכבים המשולטים ומזוהים כרכבי משטרה, שבהם יש אבזור מלא כולל סירנה ופנס מהבהב, ורכבים רגילים, אזרחיים, עם לוחית זיהוי צהובה, שגם בהם מותקנת סירנות, ויש להם פנס כחול מהבהב אותו מצמידים בעת הצורך לגג המכונית.

צי המכונית ה"צמודות", הן בדרך כלל מכוניות הצבועות בצבע לבן, יש להם לוחית רישוי אדומה אך ניתן להחליפה גם ללוחית רישוי צהובה.

לפני שנים, נתן אחד המפכ"לים הוראה, שכל הקצינים בעלי הרכב הצמוד, ייסעו בדרך לעבודה ובחזרה כמו גם בנסיעות פרטיות, עם לוחיות רישוי אדומות ועם פנס כחול מהבהב על גג המכונית. זאת על מנת לשמש כהרתעה, בהתמודדות מול תופעת תאונות הדרכים. כמובן שזה לא צלח, והופסק לאחר מספר חודשים. חלק מבעלי התפקידים לא ראו אף פעם דוח תנועה, לא ביקרו בבית משפט לתעבורה. למשל, מנצח תזמורת המשטרה שנוהג במכונית משטרה לבנה.

[גם צ'קלאקה, וגם באדום לבן... המקור: פייסבוק]

הראינו, שרכבי המשטרה מוגדרים כרכבי ביטחון, ומכאן שגם הרכבים האישיים הם כאלה. ברם, הפעלת מערכת הכריזה והדלקת הפנס הכחול המהבהב על פי החוק צריך להיעשות רק לצורך מילוי התפקיד. לא נגלה שום סוד מדינה שגם הקצינים הבכירים במשטרה כמו גם הזוטרים יותר מפעילים את המערכת, לא רק לצורך מילוי תפקיד, אלא גם לשם הגעה בזמן לישיבה, או אפילו לאירוע פרטי, תוך אכיפת הפקקים ונסיעה על השוליים. האם זה לצורך תפקיד?

כשהייתי בשירות, יצא לי לא אחת לנסוע ברכב של קצין בכיר והוא נתן הוראה לנהגו, לנסוע עם כל האביזרים המרעישים והמנצנצים על מנת להגיע בזמן לישיבה. חלק מהקצינים הפחות בכירים - לא כולם, כמובן - לומדים על דרך החיקוי, ומשתמשים באותה טכניקה.

יתרה מזאת, חלק מהקצינים הפחות בכירים לא התקינו להם, על פי תקן, מערכת סירנה. הם צוידו ו/או רכשו מכספם פנס כחול מהבהב, והפעילו אותו ללא סירנה, בניגוד להנחיית החוק.

מילות סיום

משרד התחבורה מחויב לבדוק בקפידה מתן אישורי נסיעה עם פנס מהבהב כחול לבכירים, כמו גם להזהירם על שימוש בהתאם לחוק והנהלים הקיימים.

משטרת ישראל חייבת לקיים פיקוח יתר על השימוש הלא חוקי של אנשיה, תוך נקיטת צעדים משמעתיים חמורים עד העמדה לדין, כולל לקצינים בכירים.

הגורמים במשטרה שאחראים על הפעלת מתנדבי המשמר האזרחי מחויבים לתדרך ולפקח על ביצוע החוק וההנחיות, בפעילות המתנדבים.

פעילות בלתי חוקית זאת מצד אנשי משטרה פעילים - כמו גם מתנדבי משא"ז - אינם תורמים לאמון הציבור במשטרה. להיפך. הם גורמים ליחס שלילי. זה מרגיז, מעצבן, וחבל...

One thought on “אבי ברוכמן: מדינת צ'אקלקה – כשסטטוס ואגו גוברים על החוק

  1. לעומת 170 מחזיקי הקוג'אקים שדווחו, מסתובבים ביננו מאות ואולי אלפי מתנדבים שברשותם סט איבזור הכולל מ' פריטים חיוניים לכל נהג, למניעת דו"חות ולצורך מתן לגיטימציה לביצוע עבירות אקטיביות, ע"פ הצורך שיקול דעתו של הנהג. הסט כולל: קוג'אק, ווסט משטרתי צהוב מולבש על הכסא, מדבקה משטרתית מסוגים שונים על שמשת הרכב, כובע משטרה על הדש-בורד.
    בתוך חבורה זו, קיימת חלוקה פנימית נוספת, המבדילה את אלה שקיבלו חלק מהסט או כולו ממפקדיהם, מאלה שרכשו על חשבונם.
    פנסי המשא"זור שחולקו היו ספורים, אך הם פתחו צוהר רחב וגרמו לרכישות מרוכזות של אביזרים אלה ע"י רשויות מקומיות, קב"טים, ועמותות כגון אור ירוק. בין המפקדים נפוץ נוהג: מתנדב שנתפס, לרוב בעת ביצוע עבירת תנועה, באיזור תחנה או מרחב אחר, ונראה קוג'אק או ווסט ברכבו, דווח למפקדיו, ואלה פעלו לרוב בהתחשבות ובחמלה רבה. (על שימוש בתעודת מתנדב\שוטר מיוחד, אכתוב בפעם אחרת). במקרה שלי, השתדלתי לשלוט על מלאי האביזרים הללו, שבד"כ נרכשו ע"י הרשות, ולמנף את הפעילות המניעתית באמצעותם. לדוגמה: משמרי השכונות והפרוייקטים בבתי הספר אותם הקמתי בעיר. למעט מקרה אחד או שניים, לא נעשה שימוש לא תקין, מכיוון ששבתי ותדרכתי את המתנדבים שלא תהיינה פשרות בנושא. ככלל-שימוש מושכל עשוי לסייע מאוד במקומות קטנים, שבהם קיימת היכרות ושליטה טובה, ובעיקר סינון בלתי מתפשר, במתנדבים. סליחה על חוסר הצניעות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *