פנחס יחזקאלי: השימוש בעוצמת יתר ו'חכמת הוואלס'

[בתמונה: מה שלא הולך בכוח, ילך בעוד יותר כוח... הצילום המקורי: דובר צה"ל]

עוצמת יתר (Overpower) היא שימוש בעוצמה רבה מידי, לצורך השגת מטרה מסוימת, שמביאה להשגת ההיפך ממה שרוצים להשיג. לכן, שימוש בעוצמת יתר היא סוג של עשיית יתר (Overdoing).

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 23 בספטמבר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

המשגה

עוצמת יתר (Overpower) היא שימוש בעוצמה רבה מידי, לצורך השגת מטרה מסוימת. לכן, שימוש בעוצמת יתר היא סוג של עשיית יתר (Overdoing): הגזמה בתשומת הלב המוקדשת להכנות ולביצוע דבר מסוים, עד כי התועלת השולית של ההשקעה הופכת שלילית. באופן כזה, התוצאה היא שזה 'עובד הפוך', ורק מתרחקים ממה שרוצים להשיג.

סוגיית השימוש ב'עוצמת יתר'

מאז היינו קטנים לימדו אותנו שכמה שיותר, יותר טוב! מי ששרת בחיל השריון מכיר את המושג "מה שלא הולך בכוח, ילך בעוד יותר כוח" (ראו התמונה בראש המאמר). אבל, מערכות מורכבות עובדות אחרת; ובין שני גורמים - יש תמיד ארבע אפשרויות (לפחות... ראו התרשים למטה):
  • אנו עלולים להשתמש בעוצמה מעטה ולהיכשל (לעתים, בדיוק בשל כך);
  • להשתמש בעוצמה מועטה ולהצליח;
  • להשתמש בעוצמה רבה מידי ולהיכשל;
  • ולהשתמש בעוצמה רבה ולהצליח (לעתים, בדיוק בשל כך).

[להרחבה בנושא 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'עשיית יתר', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מטרה של מערכת', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]

ברשים: אין קשר בין הפעלת עוצמה רבה להצלחה. ניתן להפעיל עוצמה רבה ולהצליח וגם להיכשל... הכרזה: ייצור ידע

[הכרזה: ייצור ידע]

משמע, יש מצבים רבים שבהם, שימוש עודף בכוח עלול דווקא להזיק:

[באנימציה: תוצאות השימוש בעוצמת יתר (Overpower)... מקור האנימציה משמאל: האתר Animated GIFs]

  • יש שנדחפים להשיב מלחמה, בעל כורחם, דווקא בשל השימוש המוגזם בעוצמה (ראו האנימציה שמשמאל...);
  • יש שנדחקים עם הגב לקיר, ללא מוצא, ונלחמים; יש שעוצמת היתר היא הגורם היחידי שיכול לשכנע שונאים מושבעים לשתף פעולה, כדי להתגונן.

[משמאל: תוצאות השימוש בעוצמת יתר... מקור האנימציה משמאל: האתר Animated GIFs]

יש גם מקרים ששימוש בעוצמת יתר עלול לגרום להצלחת יתר (Overachieving):

מצב שבו תת מערכת בסביבה המשימתית משיגה במאבקי העוצמה יתרון כה גדול על תתי המערכות האחרות, עד שמתקיים ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת: דווקא הצלחה זו יוצרת טומנת בחובה את זרעי הכישלון ונוצר מה שמכונה: 'מהפך עוצמה'.

[להרחבה בנושא 'הצלחת יתר', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'סביבה משימתית', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'מהפך עוצמה', לחצו כאן]

חוכמת הוואלס

בשל כל אלה, בעלי עוצמה חכמים נוקטים במה שמכונה 'שיטת הוואלס': שניים לפנים, אחד לאחור: להתקדם ולכבוש עוד נכסים; אבל, לאט ובסבלנות:

[בתמונה: חוכמת הוואלס: שניים לפנים, אחד לאחור: להתקדם ולכבוש עוד נכסים; אבל, לאט ובסבלנות... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[בתמונה: חוכמת הוואלס: שניים לפנים, אחד לאחור: להתקדם ולכבוש עוד נכסים; אבל, לאט ובסבלנות... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

או כפי שחרז זאת יחיאל מוהר בשיר 'ליפא העגלון': "אז ליפא העגלון אומר; שקצת פחות זה קצת יותר; צריך למתוח המושכה; וקצת לקחת חזרה... ":

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *