ביורוקרטיה מייצרת שחיתות

[בתמונה: שרה נתניהו. להקדים תרופה למכה... צילום מסך מחדשות כאן 11]

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

אחד הלקחים העיקריים שצריכים להילמד מפרשת מעונות ראש הממשלה - ולא יילמד - הוא העובדה שביורוקרטיה מייצרת שחיתות שלטונית; ושפשטות היא הכלי האפקטיבי ביותר למניעתה!

הסוד בשלטון נקי, ללא שחיתות הוא נהלים קצרים ומועטים; שמנגנוני הבקרה טבועים בתוכם ולא מחייבים בקרה חיצונית; ושאינם מחייבים חשבונאות מסובכת. אבל, הדבר הזה איננו יכול לעבוד במצבים של ביורוקרטיה מפותחת כמו אצלנו (מה שמכונה, 'שלטון הביורוקרטיה' ו'שלטון הנהלים'), שרואה בסיבוכיות את הכלי העיקרי להגדלתה ולהגדלת עוצמתה בהתאמה.

[להרחבת המושג 'ביורוקרטיה', לחצו כאן]  [להרחבת המושג 'שחיתות שלטונית', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'שלטון הביורוקרטיה' ו'שלטון הנהלים', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'עוצמה', לחצו כאן]

סיבוכיות גורסת, שאם לבית ראש הממשלה מוקצה תקציב, מתחייבת מערכת שלמה שתפקח עליו, שתאשר כל אגורה היוצאת ממנו; מערכת נפרדת, נוספת, שתבקר, במקביל, את כל הגורמים הללו; ומערכת שלישית שתחקור חריגות. משמע, חגיגה ביורוקרטית גדולה.

אבל אפשר בלי כל אלה... פשוט באמצעות שינוי השיטה: להקצות סכום אחד, קבוע, מידי שנה לראש הממשלה, שיוכל להוציא אותו על כלכלת הבית איך שיחפוץ:

  • התקמצן עליו - ירוויח לכיסו;
  • פיזר בגדול - ישלים מכספו הפרטי.

פשוט, חסכוני וחכם. מנגנוני הבקרה טבועים בעצם השיטה ואין ממנה חריגות. מקסימום, מסתבר, לאורך זמן, שהכסף לא מספיק, אז נקבעת פרוצדורה לשנות בהתאמה.

כך קורה למשל בארצות הברית. כלל ההוצאות הפרטיות של הנשיא בבית הלבן - כולל האוכל - נלקחות בחשבון בשכר הנשיא ומשולמות לו מידי חודש; וחסל סדר שחיתות, וחקירות ועורכי דין.

הרי אמרנו: מה שלא פשוט, פשוט לא עובד! אבל אצלנו, אלה חלומות באספמיה!

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

5 thoughts on “ביורוקרטיה מייצרת שחיתות

  1. הבעיה בישראל היא שאותם פוליטיקאים, שזכאים לתקציבים כאלה, כדוגמת התקציב לבוחר של חברי הכנסת, הם הם שרוצים משהו מעורפל, וסכום שיקיף כל מה שירצו, גם אם כרגע הם לא יודעים מה ירצו בעתיד. ראה כיצד התקציב לבוחר התרחב במשך השנים הן בסכומים, הן בסעיפיו, והן בפרשנות של המותר. הם אלה שקובעים, ולכן אין סכום סביר שישביע את רצונם, גם אם הסכום מאד גבוה.
    האם אתה מאמין שראש ממשלה, בעל הון של יותר מ – 40 מליון שקל, שכל טילון של גלידה הוא קונה על חשבון המדינה, יוותר על שקל אחד שהוא יכול לקבל מתקציב המדינה?
    אבל, חלק גדול מהביורוקרטיה (שאני מסכים, שיש לצמצמה) היא תוצאה ניסיון להתגבר על שחיתויות, שנעשו כשהכללים היו רחבים מידיי, לטעמם של המושחתים כמובן.

  2. אני לא כל כך מבין. שעלות המזון של אורחים תכלל בשכר של ראש הממשלה? אם הוא מציע לראש ממשלת יפן לארוחת ערב שניצל וצ'יפס החסכון נכנס לכיסו הפרטי של ביבי?

  3. יתכן גם שהסוד בשלטון נקי זה חקירה של חוקרי משטרה שמחפשים להפליל ראש ממשלה בכל מחיר ומודים בזה בפה מלא. לדוגמא כשאמרו לסייד וה שיפתח כי לא אותו מחפשים. ברור מאוד את מי הם מחפשים וחמור מאוד שהם נמצאים שם.יש לנו ראש ממשלה מנוסה ומוכשר. העם רואה את זה וכרגע כשהוא אמור להתמודד עם בעיות מורכבות וקשות של עם ישראל, הוא אמור להתמודד עם שטויות כמו חמגשיות וחוקרי משטרה שמעוניינים להפלילו בכל מחיר. העם לא טיפש , ונעשה נזק אדיר לעם ישראל.

    • בכל חקירה, שואפים החוקרים, ובצדק רב, למצוא ראיות נגד הבכירים ביותר, ולא נגד הש"ג, גם אם הוא במעמד גבוה. כל עוד יש מעליו בכירים יותר, הרעיון הנכון הוא לנסות למצוא ראיות נגד הראש של הפירמידה. הם הרי האחראים העיקריים לשחיתות. זה, דרך אגב, הרעיון שעומד מאחורי הסכמי עדי מדינה, שלולא הם לא ניתן להעמיד לדין את העבריינים העיקריים. גם במקרה של חקירות נתניהו, הוא החשוד העיקרי, או שרה היא החשודה העיקרית בנושא המעונות, ולא אחרים.
      אני מניח שמאותה סיבה שהניעה אותך לכתוב את מה שכתבת, אתה גם מתנגד לשימוש בעדי המדינה. אשמח אם תודיע שאתה בעד הפרקטיקה הזו, שבעלדיה המאבק בפשיעה בכלל ובשחיתות בפרט היה מתמוטט לחלוטין.
      הכשרון והניסיון לא אמורים להגן בפני חקירה פלילית, משפט ואף הרשעה, אם יש ראיות. הניסיון שלי בתחום זה הוא שהמוכשרים ובעלי הניסיון עושים שימוש רב בכשרון ובניסיון לצורך ביצוע שחיתויות. ראה עניין אולמרט, שאין ספק שהוא בעל ניסיון וכישרונות גבוהים. וזו רק דוגמא אחת מיני רבות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *