פנחס יחזקאלי: (כמעט) הכל על פסיכופתים

תקציר: פסיכופתיה (psychopath) היא הפרעת אישיות, המהווה סוג של שיגעון; אולם, בעוד משוגעים גמורים לוקים, הן בתפיסת המציאות שלהם והן בהתנהגותם, פסיכופתים ניחנים בתפיסת מציאות ריאלית, אבל התנהגותם סוטה מבחינה חברתית. פסיכופתים אינם רק עבריינים ורוצחים. נמצא אותם באחוזים גדולים במשרות המבטאות עוצמה: בניהול, בעסקים ובפוליטיקה, ובוודאי במסגרות כוחניות, כמו: בצבא, במשטרה ובכוחות הביטחון האחרים…

[בתמונה: פסיכופתית... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Banana_Joe לאתר photobucket]
[בתמונה: פסיכופתית... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Banana_Joe לאתר photobucket]

[לקובץ המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התעללות בילדים, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים אודות תופעת תלונות השווא והשלכותיה, לחצו כאן] [לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מבצע חרבות ברזל', לחצו כאן]

עודכן ב- 11בדצמבר 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.
[הכותב: ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה]

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

פסיכופתיה או פסיכופטיה היא ההפרעה הנפשית המסוכנת ביותר, משום שפסיכופתים אינם חשים אשמים על מעשיהם (אינדיג ואח', ללא תאריך).
אחד או שניים מכל מאה אנשים הם פסיכופתים; במקצועות מסוימים ובהקשרים מסוימים, מספרם גדול הרבה יותר. על כן, אין פלא שהם חוזרים שוב ושוב לעמודי החדשות שלנו... 

המושג פסיכופתיה (psychopath) הוא שילוב של שני מילים: פסיכו (נפש) ופתוס (ייסורים). זוהי הפרעת אישיות מולדת - וגם מושפעת מסביבה - המהווה דרך יוצאת-דופן לעיבוד מידע במוח האנושי. היא בעצם סוג של מחלת נפש;  אולם, בעוד 'משוגעים' גמורים לוקים, הן בתפיסת המציאות שלהם והן בהתנהגותם, פסיכופתים ניחנים בתפיסת מציאות ריאלית, אבל התנהגותם סוטה מבחינה חברתית (ויקיפדיה: פסיכופתיה). משמע, "הם יודעים מה זה מצפון, הם יודעים מה נכון ומה לא, אבל מרגישים שלהם זה לא נוגע. זה חל על אחרים. על פשוטי העם. המעשים שלהם נועדו לתקף את זה שיש להם זכויות יתר. שהם שונים. שהם מעבר. לפעמים גם מעבר לחוק" (שני, 2018).

אחד מחלוצי חקר הפסיכופתיה, רוברט הר (Robert D. Hare), הגדיר פסיכופתים כ"טורפים חברתיים שמקסימים, מתמרנים וחורשים את דרכם בחיים באכזריות, משאירים אחריהם זנב של לבבות שבורים, ציפיות מנופצות וארנקים ריקים. חסרי מצפון ואמפתיה לחלוטין, ולוקחים באנוכיות כל מה שהם רוצים. מפרים נורמות חברתיות וציפיות, ללא שמץ של אשמה או חרטה".

פסיכופתים, מעצם בעייתם, אינם מטופלים בדרך כלל. טוב להם במצבם. הם רואים עצמם נעלים על אחרים. הם מתכחשים לקיומה של בעיה, מסרבים לבקש עזרה, ודוחים כל ניסיון להיטיב את מצבם ולהקל עליהם.
רוברט הר (Robert D. Hare), חלוץ בחקר הפסיכופתיה: פסיכופתים הם "טורפים חברתיים שמקסימים, מתמרנים וחורשים את דרכם בחיים באכזריות, משאירים אחריהם זנב של לבבות שבורים, ציפיות מנופצות וארנקים ריקים. חסרי מצפון ואמפתיה לחלוטין, ולוקחים באנוכיות כל מה שהם רוצים. מפרים נורמות חברתיות וציפיות, ללא שמץ של אשמה או חרטה"... הכרזה: ייצור ידע
[בכרזה - רוברט הר: פסיכופתים הם "טורפים חברתיים שמקסימים, מתמרנים וחורשים את דרכם בחיים באכזריות, משאירים אחריהם זנב של לבבות שבורים, ציפיות מנופצות וארנקים ריקים. חסרי מצפון ואמפתיה לחלוטין, ולוקחים באנוכיות כל מה שהם רוצים. מפרים נורמות חברתיות וציפיות, ללא שמץ של אשמה או חרטה"… הכרזה: ייצור ידע]

שיעור הפסיכופתים באוכלוסייה

על פי הפסיכולוגית הקלינית, אפרת הראל הימן, שיעור הפסיכופתים באוכלוסייה גבוה. אחד או שניים ממאה — פסיכופת. רבים מהם אינם מאובחנים. הם מסתובבים בינינו - חלקם בתפקידים בכירים - מבלי שנדע על כך, הם מוערכים מבחינה ציבורית, ונתפסים כאנשים מקסימים ונחמדים (שני, 2018).

אפילו בזוגיות אפשר להחמיץ את זה, וזה ממש לא מוגבל למערכות יחסים זוגיות. זה יכול להיות בוס, חברה טובה, אפילו ההורה שלנו. פסיכופתים הם ממש כמו אמני אשליות. הם מבינים ויודעים איפה החולשות של התפיסה האנושית שלנו, של המודעות שלנו, של הרגשות שלנו — ולשם הם נכנסים. יש אנשים שנמצאים במערכות יחסים ארוכות טווח עם פסיכופתים, והם אפילו לא יודעים את זה. הדרך העיקרית לזהותם היא דרך קרבנותיהם... (שני, 2018). [למאמר המלא עם הפסיכולוגית הקלינית, אפרת הראל הימן, בעיתון 'הארץ', לחצו כאן]

הלוגו של עיתון הארץ

"על פסיכופתיה"- אפרת הראל-היימן בתכנית "עושים סדר" עם בן כספית:

[בסרטון: "על פסיכופתיה"- אפרת הראל-היימן בתכנית "עושים סדר" עם בן כספית]

פסיכופתיה מאופיינת בתכונות הבאות

(ויקיפדיה: פסיכופתיה) (שני, 2018) (איילון, 2012) (אינדיג ואח', ללא תאריך) (ישראל היום, 2017) (Gillespie, 2017)

  • תסביך עליונות - אני ואפסי עוד - כי אין לי תחליף.
  • דחף לא בר כיבוש להשגת עוצמה מכל סוג: כסף, מעמד וכדומה.
  • אנטי חברתיות מובהקת, אגוצנטריות גרנדיוזית; והבעת בוז לקשרים רגשיים.
  • אגואיזם קשוח והתעמרות רגשית: הם מרוכזים בסיפוק הצרכים והדחפים שלהם בקור רוח, תוך נכונות לבצע מעשים מחרידים, ותוך גילוי אכזריות חסרת עכבות וחסרת אמפתיה, ואדישות לרגשות הזולת. מבחינתם, סיפוק הרצונות והדחפים שלהם הוא ערך עליון, וכל הסובבים - כולל בני זוגם וילדיהם - הם כלים לחתור אל המטרה. הם חסרי יכולת לחוש נקיפות מצפון, אשמה, בושה, חרטה, אמפתיה, חמלה, או רגשות עמוקים אחרים כלשהם.
  • פסיכופתים משדרים לרוב התנהגות נורמטיבית לחלוטין כלפי חוץ, תוך זיוף מוכשר של ביטויי אכפתיות, קרבה ואינטימיות ביחסים עם אחרים.
  • פסיכופתים הם אנליסטים מצטיינים: יודעים לאבחן את קורבנם, לזהות את נקודות התורפה שלו וללחוץ עליהם במידה הנכונה על מנת להשיג את מבוקשם, לאורך זמן.
  • מניפולטיביות רבה, שבה הם עושים שימוש בחתירה לשלוט על קורבנותיהם ולנצל אותם.
  • יכולת רבה להרשים בחברה: זאת למרות, שפעמים רבות הביטחון העצמי הרב שהם מפגינים 'הוא באוויר', וחסר הוכחות.
  • אינם מתרגשים: הראש שלהם פנוי תמיד לתכנן ולזכור ולהיות מדויקים. הם מציבים מטרות ומתכננים כל העת.
  • תעוזה: רמות פחד נמוכות כולל סיבולת גבוהה ללחץ, סובלנות גבוהה לאי-ידיעה וסכנה, ביטחון עצמי גבוה ואסרטיביות חברתית.
  • חוסר יכולת לקבל אחריות, ונטייה 'לגלגל' אותה הלאה;
  • תסכולים תכופים והרס עצמי: חיפוש ריגושים הרסניים.
  • דיס-אינהיביציה: שכוללת בעיות בתכנון ובניית תוכנית חיים, ליקויים רגשיים, הנטייה לחפש סיפוקים מיידים על פני תגמולים עתידיים, ושליטה עצמית נמוכה.
  • קסם שטחי: חסרי יכולת ליצור קשרים רגשיים חזקים עם הזולת;
  • שליטה עצמית נמוכה: שליטה לא טובה בדחפים (סף גירוי נמוך), שגורמת להם לאימפולסיביות, לנטייה להתרגז בקלות, ולבצע פעולות חסרות אחריות. 
  • חשדנות כפייתית ותחושה של נרדפות.
  • טפילות, נטייה לחיות על חשבון אחרים. קושי לעמוד בהתחייבויות כספיות. לעתים, פיזור שטרות ללא כיסוי.
  • צרות עין וקנאה ילדותית בהצלחות של אחרים.
[בתמונה: פסיכופתים הם מניפולטיביים מטבעם... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי 5116225 לאתר pixabay]
  • - נטייה לזלזל, להתעלם ו/או להפר מרכים, נורמות ומוסכמות חברתיות ומוסריות נהוגות.
  • - רובם ניחנים באינטליגנציה גבוהה מהממוצע. רבים מהם חכמים, מתוחכמים מאוד, בעלי חושים מחודדים, ואינטליגנציה חברתית מאוד מפותחת. לכן, ולמרות מעשיהם, הם מצליחים, בדרך כלל, לחמוק מעונש. צריך להבין שמדובר באנשים מאוד.
  • - הם צמאים לתשומת לב, ומקיפים את עצמם במעריצים או מעריצות.
  • - הם משקרים ללא הרף: גם כשאין סיבה ממש לשקר – ותמיד יש להם הסבר וצידוק למעשים שלהם. נוטים לבלבל בין דמיון למציאות.
  • - הם אף פעם לא אשמים בשום דבר: לפסיכופתים יש נטייה מופלאה למצוא צידוקים להתנהגות הקלוקלת שלהם, אבל הם לא יעשו דבר כדי להשתנות.
  • - הם יתכחשו להצהרות ומעשים קודמים שלהם, ויבטלו כל ניסיון להוכיח להם שהם משקרים.
  • - הם אינם משמרים קשר שאין בו תועלת. כשיגיעו לנקודה שבה לדעתם אין להם יותר שימוש במישהו, מערכת היחסים תיקטע בחדות, כאילו לא התקיימה מעולם.
[בתמונה: פסיכופתית... תמונה חופשית שהועלתה על ידי nosmofingking לאתר photobucket]
[בתמונה: פסיכופתית... תמונה חופשית שהועלתה על ידי nosmofingking לאתר photobucket]

איך הפסיכופתים צדים את קורבנותיהם?

כאמור, פסיכופתים הם אנליסטים מצטיינים. דויד גילספי, בספרו 'לאלף אנשים רעילים': המדע של זיהוי והתמודדות עם פסיכופתים בעבודה ובבית' (ראו תמונת כריכה משמאל; ראו כתבה על הספר בישראל היום, 2017) מכנה את הכלי - שבו הם משתמשים - בשם: 'קרס רגשי':

'קרס רגשי' הוא כלי המיועד למדוד תגובה רגשית. הפסיכופת יספר לקרבנו המיועד סיפור, שיפרוט על מיתרי הרגש שלו; ו/או יתנהג שבאופן שיעורר סימפטיה ו/או חמלה, במינון הנכון. אם הקורבן מגיב בצורה סימפטית ותומכת, מגדיל הפסיכופת באופן מבוקר את המינון, עד שהקורבן הופך כלי בידיו.

ד"ר לירז מרגלית (ראו תמונה משמאל למטה) מתארת כיצד צד נוכל הטינדר את קורבנותיו (מרגלית, 2022):

"הדפוס מתחיל בבחירת קורבן שעונה על דרישות הסף – בחורה הכמהה לקשר וקלה לפיתוי. במקרה של נוכל הטינדר, בחינת הקורבן הייתה מורכבת כיוון שנעשתה דרך פרופיל הטינדר שלכאורה לא חושף הרבה מידע על האדם. חיות (שמו המקורי) פיתח מיומנות - שיפוט אופי על פי הרמזים המועברים בפרופיל. הוא ידע לזהות את אותן קורבנות שמשתוקקות לקשר (מרגלית, 2022).

[בתמונה: כריכת ספרו של דויד גילספי, 'לאלף אנשים רעילים': המדע של זיהוי והתמודדות עם פסיכופתים בעבודה ובבית"]
[בתמונה: כריכת ספרו של דויד גילספי, 'לאלף אנשים רעילים': המדע של זיהוי והתמודדות עם פסיכופתים בעבודה ובבית"]

תמונות הפרופיל שהציגו ססליה ופרלינה (שתיים מקורבנותיו שהוצגו בסרט של נטפליקס על הנוכל) הראו שהן כמהות לקשר רומנטי, לאהבה, לבחור שיציל אותן. לא סתם הוא בחר את הנשים האלה, הוא ידע בדיוק מה הוא עושה. הוא הקפיד לבחור נשים בעלות רמת אטרקטיביות ממוצעת, בשנות השלושים לחייהן, כאלה שתהיינה מוכנות להאמין שהן מצאו את האחד במידה ויציירו להן את ה׳סטינג׳ והתפאורה הנכונים." (מרגלית, 2022)

  • הצעד הראשון ברגע שהקורבן עלה ברשת - מחוות גרנדיוזיות ליצירת רושם של מיליונר שיודע לחיות טוב, לארג׳, נדיב ומפנק. הדייט הראשון היה כולל טיסה במטוס פרטי, ארוחות במסעדות מפוארות שבהן נהג להזמין את כל התפריט בעוד הוא משלם על הכל.
  • בשלב הבא חיות ידע להתאים את חליפת המרמה בדיוק על פי מידותיהן של הנשים שכבש, תוך ניצול קר של נקודות החולשה - בין אם מדובר בחוסר ביטחון, צורך במשמעות או בכל דבר אחר שיוסיף צבע לחייהן. פסיכופתים מתאפיינים באינטליגנציה רגשית מאד גבוהה, הם יודעים ללחוץ על הכפתורים הנכונים ולמכור לכל אחת בדיוק את מה שהיא רוצה לשמוע.
גם נוכל הטינדר עשה שימוש ב'קרס הרגשי': "כאשר חיות, פוגש לראשונה קורבן פוטנציאלי, הוא עושה שימוש בטכניקה המכונה 'קרס רגשי' - מדידה של עוצמת התגובה הרגשית של הקורבן למחוות שונות וכך ידע לנתח עד כמה ניתן לנצלה, כמה ניתן לסחוט ממנה. " (מרגלית, 2022).
[בתמונה: קרס רגשי... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ds_30 לאתר Pixabay]
[בתמונה: קרס רגשי... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ds_30 לאתר Pixabay]
[בתמונה: ד"ר לירז מרגלית. מקור התמונה: פייסבוק. שם הצלם אינו מוזכר]
[בתמונה: ד"ר לירז מרגלית. מקור התמונה: פייסבוק. שם הצלם אינו מוזכר]
[בתמונה: פסיכופתים צמאים לתשומת לב... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי 5116225 לאתר pixabay]
[בתמונה: פסיכופתים צמאים לתשומת לב... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי 5116225 לאתר pixabay]

טיפוסים של פסיכופתים

עוצמה מניעה מערכות מורכבות; והחותרים העקביים והאפקטיביים ביותר לעוצמה, הם הפסיכופתים. אין גדולים מהם בשאפתנות, בתחרותיות, בהצבת מטרות ובחתירה בלתי מתפשרת אליהן; וגם בתחושות כמו: 'אני ואפסי עוד' ו'אני מעל החוק ולי מגיע יותר'. לכן נמצא אותם, באחוזים גדולים במשרות המבטאות עוצמה: בניהול, בעסקים ובפוליטיקה.

פרופ' צבי זמישלני, מנהל המרכז לבריאות הנפש גהה מונה ארבעה פרופילים עיקריים של פסיכופתים (איילון, 2012):

  • פרופיל ראשון: העבריין: בקבוצה זו ניתן למצוא את העבריין הסדרתי קר הרוח, הרוצח האלים או השקרן הפתולוגי. "גם אם הם מובאים להסתכלות פסיכיאטרית לא ניתן להתרשם מבעייתם שאותה, ואת העבירה שעברו, הם מכחישים‭,"‬ אומר זמישלני. "מעניין לציין שכ‭75%-‬ מכלל דרי בתי הכלא מוגדרים פסיכופתים‭."‬
  • פרופיל שני: הצ'ארמר שובה הלב: "הטיפוס הזה בעיקר נכלל בקרב המאהבים הרומנטיים, שכן יש לו יכולת להקסים. הוא מרעיף, מפנק, מחזר בלהט, עד שמושגת המטרה שהציב לעצמו‭."‬
  • פרופיל שלישי: המצליחן האולטימטיבי: "הוא רהוט, אלגנטי, בעל בקיאות רבה וידע, בעיקר כלכלי. הוא ינהל קרנות, בנקים, מפעלים, תוך שהוא ממוקד אבל פרש בודד. הוא לא מתעניין באיש על ידו, שאינו משרת את מטרת ההצלחה שלו (ראו בהמשך, על פסיכופתים כמנהלים וכמנהיגים). במקרים שטיפוס כזה נמצא בעולם האקדמיה, הוא יעסוק במחקרים ויכופף את נתוניהם לצרכיו‭."‬
  • פרופיל רביעי: המתחזה: "הוא זה שיציג את עצמו כטייס, כאיש מוסד, כדיפלומט, וזאת כדי להשיג טובות הנאה מתשומת לב, אהבה ויחס ועד לרכוש, מעמד וכסף":
ד"ר פנחס יחזקאלי על פסיכופתים: עוצמה מניעה מערכות מורכבות; והחותרים העקביים והאפקטיביים ביותר לעוצמה, הם הפסיכופתים. אין גדולים מהם בשאפתנות, בתחרותיות, בהצבת מטרות ובחתירה בלתי מתפשרת אליהן; וגם בתחושות כמו: 'אני ואפסי עוד' ו'אני מעל החוק ולי מגיע יותר'. לכן נמצא אותם, באחוזים גדולים במשרות המבטאות עוצמה: בניהול, בעסקים ובפוליטיקה. הכרזה: ייצור ידע
[ד"ר פנחס יחזקאלי על פסיכופתים: עוצמה מניעה מערכות מורכבות; והחותרים העקביים והאפקטיביים ביותר לעוצמה, הם הפסיכופתים. אין גדולים מהם בשאפתנות, בתחרותיות, בהצבת מטרות ובחתירה בלתי מתפשרת אליהן; וגם בתחושות כמו: 'אני ואפסי עוד' ו'אני מעל החוק ולי מגיע יותר'. לכן נמצא אותם, באחוזים גדולים במשרות המבטאות עוצמה: בניהול, בעסקים ובפוליטיקה. הכרזה: ייצור ידע]

פסיכופתים כבני זוג

פסיכופתיה במערכת יחסים זוגית יכולה להיות מאתגרת במיוחד, שכן התכונות הקשורות לפסיכופתיה יכולות להשפיע עמוקות על הרווחה הרגשית והיציבות של בן הזוג.

בהיעדר נתונים ההשערה הרווחת היא שפסיכופתים נוטים בעיקר, להתחבר לבני זוג 'רגילים'. אולם סביר גם להניח, שאנשים עם תכונות פסיכופתיות נמשכים לעתים קרובות זה לזה בגלל מאפיינים משותפים, וקיימים מן הסתם גם פסיכופתים הנשואים זו לזה.

אמנם לא כל אדם עם תכונות פסיכופתיות עוסק בהתנהגויות מזיקות בתוך נישואים, אך מאפיינים מסוימים יכולים להתבטא וליצור דינאמיקה מורכבת, שעלולה להיות רעילה, בלשון המעטה, בשני המקרים גם יחד.

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'פסיכופתים כבני זוג', לחצו כאן]

[בתמונה: פסיכופתים כבני זוג... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: פסיכופתים כבני זוג... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]

פסיכופתים כהורים

לא ניתן להוכיח כי כל ההורים-הפסיכופתים עוסקים בפרקטיקות הורות מזיקות, אבל החיבור של פסיכופתיה והורות מעלה חששות משמעותיים בנוגע להשפעה הפוטנציאלית של תכונות האישיות שלהם על הדינמיקה המשפחתית ועל רווחתם של ילדיהם.

המקרה הקיצוני של התעללות בילדים ע"י הורים פסיכופתים הוא פיליסייד - רצח ילדים ע"י הוריהם, אם כי הורים רוצחים אינם בהכרח הם פסיכופתים, וקיימות סיבות מגוונות לרצח ילדים

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'פסיכופתים כהורים', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות פיליסייד - רצח ילדים ע"י הוריהם, לחצו כאן]

[בתמונה: פסיכופתים כהורים - המקרה הקיצוני של התעללות בילדים ע"י הורים פסיכופתים הוא פיליסייד - רצח ילדים ע"י הוריהם. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: פסיכופתים כהורים - המקרה הקיצוני של התעללות בילדים ע"י הורים פסיכופתים הוא פיליסייד - רצח ילדים ע"י הוריהם. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]

כשמסכות הפסיכופת נסדקות...

הפסיכולוגית הקלינית, אפרת הראל הימן גורסת כי: כשהפסיכופת "מרגיש שהקרבן בידיו, המסכה שלו כבר מתחילה להיסדק. הם סומכים על זה שאנחנו כבר עמוק בתוך האשליה, שיהיה לנו קשה לוותר על ההיאחזות במי שהוא אדם טוב, שאוהב אותנו ודואג לנו." (שני, 2018).

ברגע שהקרבן 'מתמכר' אליהם, יתחילו הפסיכופתים להתרועע עם אחרים, ולחפש בני זוג פוטנציאליים. זאת, כדי להזכיר לקרבן כמה הוא בר מזל, שזכה בפסיכופת, שדווקא יש לו הרבה אופציות אחרות בכל רגע נתון. כתוצאה מכך חווה הקרבן חרדה מתמדת לגבי מערכת היחסים שלכם (ישראל היום, 2017) (Gillespie, 2017)

כשהקרבן מתחיל להבין שמשקרים לו, הם יתכחשו להצהרות ולמעשים קודמים שלהם, ויבטלו כל ניסיון להוכיח להם שהם שיקרו, כתוצאה מכך עלול הקרבן לסיים שיחות איתם כשהוא מפקפק בשפיות שלו עצמו. פעמים רבות יואשם על ידי הפסיכופת בכך, שהוא  "רגיש מדי" (ישראל היום, 2017) (Gillespie, 2017).

הפסיכופת 'צורב' בקרבנו את התחושה, ששום דבר שיעשה לא טוב מספיק כדי לרצות אותו. הוא לא יחמיץ הזדמנות לתקן או להעיר -  גם על טעויות מזעריות ובשוגג. הפסיכופת אינו מאפשר לפרטנר הזוגי עמו הוא חי לגדול, להתפתח, לצמוח או לעבור שינוי חיובי. גם כאשר מתרחש שנוי לטובה, הוא ידאג להזכיר את העבר והחולשות הכרוניות שתמיד יישארו שם (אינדיג ואח', ללא תאריך).

מרבית האינטראקציות האינטימיות עם הפסיכופת הופכות למעוררות אשמה ובושה. הוא ביקורתי, שתלטן ואף פעם אינו מתגייס לחשוב על הצד השני, מבלי שתהיה לכך תכלית שתוביל לרווח שישיג. הפסיכופת גם אינו מכבד את הגבולות הבין-אישיים, והתמודדות עם סירוב הוא עבורו המלצה בלבד (אינדיג ואח', ללא תאריך).

מרבית הפסיכופתים משתמשים בהגנות סדיסטיות - הם מפיקים הנאה, גם אם הנאה מוכחשת, ממראה סבלו של בן/בת הזוג. בור בלי תחתית - הכול סובב סביבו - סביב מחשבותיו, רצונותיו ורגשותיו." (אינדיג ואח', ללא תאריך).

כשמתקרבים הפסיכופתים למצב שבו מיצו את מה שיכולים היו לקחת מהקרבן, הם מאבדים עניין. הקרבן חווה "טיפולי שתיקה", והדיפה עקבית של ניסיונות להצית מחדש את ההתלהבות בקשר... לעיתים, הם נעלמים לימים שלמים בלי הסבר, בשעה שהם עובדים על השגת הקרבן הבא. אבל, אם הם מרגישים שהקרבן הנוכחי מתרחק מהם בטרם עת, הם ימהרו 'להפציץ' אותו במנת חיבה ותשומת לב גדולה, כדי להשאיר אותו 'על החכה', כל עוד הוא דרוש (ישראל היום, 2017) (Gillespie, 2017).

כשהם יגיעו לנקודה שבה לדעתם אין להם יותר שימוש בקרבן, מערכת היחסים תיקטע בחדות, כאילו לא התקיימה מעולם, כשהם משאירים את הקרבן מרושש, בודד, חסר ביטחון, עם שפיות מעורערת, הלם וריקנות (ישראל היום, 2017) (Gillespie, 2017).

במקרים קיצוניים, הם אף ירצחו את הקרבן, על מנת להשתלט על רכושו ו/או לפנות את הדרך לקרבן הבא.

אבחון פסיכופתים

"הרשימה הפסיכופתית" (psychopathy checklist) היא כלי הערכה פסיכולוגי מקובל, שנוצר בשנות ה-70 המוקדמות, מעין "רשימת מכולת" המאפשרת לפסיכולוגים להעריך ולזהות מאפיינים פסיכופתיים באנשים כדי לקבוע את רמת הסיכון שלהם עבור החברה.

אתר 'הפטריה' אסף מתוכם 17 מאפיינים שמאפשרים לאבחן פסיכופת:

"... 1. נסו לזהות קסם (שארם) ערמומי ומלאכותי: פסיכופתים נוהגים לעטות על עצמם סוג של מסכה של נורמליות שלרוב משדרת נינוחות וגורמת לאהדה כלפיהם. כחלק מצורת ההתנהגות הזאת, פסיכופתים עשויים לבצע פעולות חיוביות שיגרמו להם לרכוש את אמונו של הקרבן שלהם.

2. האם הוא בעל הערכה עצמית מוגזמת? פסיכופתים יאמינו לרוב שהם חכמים וחזקים הרבה יותר מהסביבה שלהם, ובעיקר הרבה יותר ממה שהם באמת.

3. האם יש לו צורך תמידי בגירויים ובתמריצים? שקט, רוגע ושקיעה בהרהורים הם לא נחלתם של הפסיכופתים, שחשים דרך קבע בצורך עז לבידור ופעילות כלשהי.

[למאמר המלא באתר 'פטריה', לחצו כאן]

4. נסו לבדוק האם מדובר בשקרן פתולוגי: פסיכופתיים נוהגים להשתמש בשקרים כל הזמן, החל משקרים לבנים קטנים ועד סיפורים מורכבים וחסרי אחיזה במציאות, במטרה להטעות ולהוליך אתכם שולל.

5. העריכו את רמת המניפולטיביות שלו: פסיכופתיים ידועים בערמומיות וביכולת שלהם לגרום לאנשים אחרים מסביבה לעשות דברים שהם כנראה לא היו עושים במצב רגיל. לצורך כך הם משתמשים ברגשות אשם, מצפון, כוח ושיטות מניפולציה אחרות.

6. חפשו רגשות אשם: אי יכולת להביע רגשות אשם או חרטה היא סימן לפסיכופתיה. פסיכופתים אינם מסוגלים לחוש אשמה או ייסורי מצפון על דברים רעים או אסורים שעשו. מצד שני, פסיכופתיים עשויים לזייף רגשות כאלה כדי לגרום ל"חברים" שלהם לא לכעוס עליהם אם עשו משהו רע. כך למשל הם יכולים להעמיד פנים שיש להם רגשות אשם אחרי שפגעו במישהו, רק כדי לגרום לו להיות זה שמנחם אותם במקום ההיפך.

7. בדקו איך הוא מגיב למצבים אמוציונליים: מחקרים הראו שפסיכופתים לא מגיבים בצורה אמוציונלית למצבים שאמורים לגרום לרגשות חיוביים או שליליים בקרב אנשים "נורמליים", כמו למשל אהבה או כעס. פסיכופתיים מגיבים בצורה רגשית לא טיפוסית למוות, פציעות, או אירועים אחרים שאמורים לגרום לתחושת רגש עמוקה בקרב אנשים אחרים.

8. חפשו מחסור בסימפתיה וחמלה: אנשים פסיכופתיים הם לרוב קשוחים, מחוספסים וחסרי רגישות ומתקשים להתחבר לאנשים אחרים שאינם פסיכופתיים בעצמם. למרות זאת, מחקרים הראו כי המצב אצל פסיכופתים בכל הקשור לאמפתיה הוא לא ממש שחור ולבן. פסיכופתיים אמנם לא יביעו אמפתיה ספונטנית כמעט אף פעם, אבל מסוגלים לזייף אחת כזאת כדי למצוא חן, וכמו כן, מספיק חכמים כדי לדעת לזהות אמפתיה אצל אנשים אחרים, אבל, חסרי יכולת להרגיש אותה בעצמם.

9. בחנו את סגנון החיים של אותו אדם: אנשים פסיכופתיים נוטים להיות סוג של "טפילים", כלומר, חיים על חשבון אנשים אחרים, או לייתר דיוק, חיים את חייהם דרך חיים של אחרים. הם מצליחים לחדור לחייהם של אחרים במהירות ובקלות, ולעיתים קרובות הם ישתמשו בקרובים אליהם כדי להשיג לעצמם כוח ומשאבים. "

10. עקבו אחר ההתנהגות שלו: רשימת המאפיינים של פסיכופתיים כוללת מספר מאפייני התנהגות כמו” חוסר שליטה במצבים שונים, חיי הוללות מיניים, בעיות חברתיות בילדות ועוד.

11. דברו על מטרות: לאנשים פסיכופתים יש לרוב מטרות מאוד לא ריאליסטיות לטווח הקרוב. או שאין להם מטרות כלל או שהשאיפות שלהם אינן ברות השגה ומוגזמות לחלוטין בהתאם ליכולות ולהישגים הקודמים שלהם.

12. נסו לזהות האם הוא אימפולסיבי או חסר אחריות: שתי התכונות הללו הם חלק מהמאפיינים של אנשים פסיכופתים.

13. בדקו האם אותו אדם מסוגל לקבל עליו אחריות: פסיכופתים לעולם לא יודו שהם היו לא בסדר, ואף פעם לא ייקחו אחריות על שגיאות, טעויות או שיקול דעת מוטעה. אם תנסו ללחוץ עליהם, ייתכן שהם יודו באשמה, אבל ינסו להפעיל מניפולציות כדי להעביר אותה הלאה ולא לשאת בהשלכות, או לחילופין, לגרום למי שהאשים אותם לחוש רע עם זה שבכלל פנה אליהם מלכתחילה.

14. בדקו את היסטוריית הנישואין ומערכות היחסים שלו: אנשים פסיכופתים נוטים למערכות יחסים וחיי נישואין קצרים במיוחד. לרוב, הם יאשימו את האקסים, הגרוש או הגרושה שלהם בבעיות שהובילו לפירוק החבילה, ולעולם לא יודו או ירמזו שגם להם היה חלק בכישלון.

15. זיכרונות מהעבר: לפסיכופתים יש נטייה להתנהגות עבריינית בילדות שלהם שבאה לידי ביטוי לרוב בהפגנת אגרסיביות כלפי אנשים אחרים.

16. שימו לב לדברים אסורים שהם עושים: פסיכופתים עשויים לבצע המון פעולות פוגעניות וזדוניות, וגם אם הם נתפסים על חם לפעמים, היכולת שלהם להשתמש במניפולציות כדי לחמוק מעונש ו”לצאת בסדר”, היא אינדיקציה טובה לכך שהם עשויים להיות פסיכופתים.

17. שימו לב ליחס שלהם כלפי אנשים שהם מחשיבים לחסרי תועלת עבורם: פסיכופתיים עשויים לזלזל, להשפיל, להוליך שולל ולתקוף מילולית ואפילו פיזית אנשים שהם חסר יערך עבורם או עומדים בדרכם כמו: האנשים שכפופים אליהם בעבודה, אנשים מוגבלים, אנשים בעלי מעמד סוציו-אקונומי נמוך, קשישים, ילדים ואפילו חיות.

[בתמונה: כשמסכות הפסיכופת נסדקות... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]
[בתמונה: כשמסכות הפסיכופת נסדקות... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

קוריוז: פסיכופתים אינם נדבקים מפיהוק...

כיוון שפסיכופתים אטומים לסביבתם, והם קוראים את הסובבים אותם רק למטרות 'טרף' וניצול, הם אינם מושפעים מתופעות חברתיות, כמו למשל, פיהוק שמדביק את הנוכחים:

מדענים מאוניברסיטת ביילור בטקסס שבארצות הברית פרסמו בכתב העת Personality and Individual Differences את תוצאות מחקרם, לפיו, ככל שלאדם יש יותר מאפיינים פסיכופתיים, כך קטנים הסיכויים שהוא יידבק מפיהוק שמתרחש מולו... (שמעוני, 2015).

[בתמונה: פסיכופתים אינם נדבקים מפיהוק... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי MoteOo לאתר Pixabay]
[בתמונה משמאל: פסיכופתים אינם נדבקים מפיהוק... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי MoteOo לאתר Pixabay]

העשרה

פסיכופתים רוצחים:

[בסרטון: פסיכופתים רוצחים...]

שאלון קצר שנועד לבדוק את צורת החשיבה שלכם.. האם את/ה פסיכופת?

[בסרטון: שאלון קצר שנועד לבדוק את צורת החשיבה שלכם.. האם את/ה פסיכופת?]

האם ישנו קו ברור שמבדיל בין המשוגעים לשפויים? בהרצאה מסמרת-שיער, ג'ון רונסון, מחבר "המיבדק הפסיכופטי", שופך אור על האזורים האפורים שבין השניים:

https://www.ted.com/talks/jon_ronson_strange_answers_to_the_psychopath_test?language=he
[בסרטון: האם ישנו קו ברור שמבדיל בין המשוגעים לשפויים? בהרצאה מסמרת-שיער, ג'ון רונסון, מחבר "המיבדק הפסיכופטי", שופך אור על האזורים האפורים שבין השניים]

[לקובץ המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התעללות בילדים, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים אודות תופעת תלונות השווא והשלכותיה, לחצו כאן] [לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מבצע חרבות ברזל', לחצו כאן]

[בתמונה: לאבחן פסיכופת... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי geralt לאתר flickr]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

4 thoughts on “פנחס יחזקאלי: (כמעט) הכל על פסיכופתים

  1. לקט מאמרים מעניין וחשוב. איני מקבל את ההנחה שהם משוגעים אינה נכונה לדעתי. זו הסיבה שהם יורשעו בבית משפט כבעלי אחריות פלילית. יותר מסובך ואולי מפחיד זו העובדה שכולנו יש תכונות (כחלק מהמכלול) של פסיכופתיות. במבחן של הייר שבו המינימום הוא אפס והמקסימום הוא ארבעים, יוגדר אדם פסיכופת באם עבר את הציון 30. 75% של מאפיינים,.איני מכיר אדם שקיבל אפס. מכיר אדם אחד בעולם שקיבל את הציון המקסימלי שהוא ארבעים. רוב הרוצחים סדרתיים אובחנו כפסיכופתיים ועדיין ממוצע מנת המשכל שלהם זהה לאוכלוסייה הכללית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *