פנחס יחזקאלי: מגילת אסתר – מורכבות, תוצאות בלתי צפויות ואי וודאות

תקציר: פורים ומגילת אסתר הם בית ספר נפלא לתורות המורכבות. המציאות המתוארת במגילת אסתר היא מציאות דינאמית המשתנה במהירות, ממש כמו בימינו אלה. היא בנויה נדבכים, וכל נדבך משנה את הכיוון שיצרו קודמיו ומעמיק את אי הוודאות. אנו רואים גם כי מומחים ויועצים אינם מסייעים להתמודדות עם אי הוודאות. להיפך…

[בתמונה: מגילת אסתר - מורכבות, תוצאות בלתי צפויות ואי וודאות... התמונה: Giovanni Andrea Sirani - Esther before Ahasuerus]
[בתמונה: מגילת אסתר - מורכבות, תוצאות בלתי צפויות ואי וודאות... התמונה: Giovanni Andrea Sirani - Esther before Ahasuerus]

[לאסופת המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא אי הוודאות והשלכותיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן]

עודכן ב- 7 במרץ 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

פורים ומגילת אסתר הם בית ספר נפלא לתורות המורכבות. המציאות המתוארת במגילת אסתר היא מציאות דינאמית המשתנה במהירות, ממש כמו בימינו אלה. היא בנויה נדבכים, וכל נדבך משנה את הכיוון שיצרו קודמיו ומעמיק את אי הוודאות.

אנו רואים גם כי 'מומחים' ויועצים אינם מסייעים להתמודדות עם אי הוודאות. להיפך: משתי ההחלטות האסטרטגיות שקיבל המלך בהשפעתם, הוא מבקש לחזור:

- הראשונה היא של סילוק ושתי (לאחר שנתפכח, אחשוורוש התחרט על מעשיו וביקש את ושתי. אך בעצת יועציו לא ביטל את גזרת המוות לושתי שהוציא בעת שכרותו. הוא יכול היה לחזור בו מצו המלך, שכן הדבר היה מערער את מעמדו כמלך החלטי ומערער את שלטונו).

- השנייה היא של השמדת היהודים: כיוון שהתוכנית נחתמה בטבעת המלך לא ניתן היה לבטל את רוע הגזירה, ויש צורך בהכנת איגרת חדשה המצווה על היהודים "להיקהל ולעמוד על נפשם, להשמיד להרוג ולאבד את כל... הצרים אותם...".

[בתמונה: בן גוריון הבין - אם המומחים מפריעים לך ללכת בדרך שבה בחרת, החלף אותם! התמונה המקורית היא נחלת הכלל. שם הצלם אינו מוזכר. הכרזה: ייצור ידע]
[בתמונה: בן גוריון הבין - אם המומחים מפריעים לך ללכת בדרך שבה בחרת, החלף אותם! התמונה המקורית היא נחלת הכלל. שם הצלם אינו מוזכר. הכרזה: ייצור ידע]

שתי תרבויות אסטרטגיות

המגילה לועגת לתרבות של תכנון אסטרטגי מסודר ומובנה, ומעצימה מולה תרבות של אלתור: "הליכה על סף הכאוס", תוך זיהוי הזדמנויות בזמן אמת וניצולן. יש הרבה תבונה בלקחים הללו. אנו יודעים היום שלתרבות אסטרטגית כמו הראשונה (האמריקנית למשל) אין יתרון מבחינת התוצאות על תרבות האלתור המושמצת כל כך (של הישראלים למשל...), וכי רוב התכנונים האסטרטגים דינם להיכשל...

המן הוא אדם של פקודות מסודרות, תכנון אסטרטגי מדוקדק וחיבור נכון, לכאורה, של תקציב לתכנון:

"אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יִכָּתֵב לְאַבְּדָם; וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר-כֶּסֶף, אֶשְׁקוֹל עַל-יְדֵי עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה, לְהָבִיא, אֶל-גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ... וַיָּסַר הַמֶּלֶךְ אֶת-טַבַּעְתּוֹ, מֵעַל יָדוֹ; וַיִּתְּנָהּ, לְהָמָן בֶּן-הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי--צֹרֵר הַיְּהוּדִים. וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְהָמָן, הַכֶּסֶף נָתוּן לָךְ; וְהָעָם, לַעֲשׂוֹת בּוֹ כַּטּוֹב בְּעֵינֶיךָ... וַיִּכָּתֵב כְּכָל-אֲשֶׁר-צִוָּה הָמָן אֶל אֲחַשְׁדַּרְפְּנֵי-הַמֶּלֶךְ וְאֶל-הַפַּחוֹת אֲשֶׁר עַל-מְדִינָה וּמְדִינָה וְאֶל-שָׂרֵי עַם וָעָם, מְדִינָה וּמְדִינָה כִּכְתָבָהּ וְעַם וָעָם כִּלְשׁוֹנוֹ: בְּשֵׁם הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ נִכְתָּב, וְנֶחְתָּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ. וְנִשְׁלוֹחַ סְפָרִים בְּיַד הָרָצִים, אֶל-כָּל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ".

למרות זאת, התכנון הזה מתהפך על פיו במפגש עם המציאות. מעידה של המן למרגלות מיטתה של אסתר, לעיני אחשוורוש, שנראתה כמו תנוחה כמו-אינטימית זו עם המלכה, הביאה לתלייתו על העץ אשר הכין מראש למרדכי, לפי התכנון המקורי...

[בתמונה: כריכת ספרו של דימיטרי (דימה) אדמסקי, "תרבות אסטרטגית וחדשנות צבאית", שראה אור בהוצאת מערכות ומודן ב- 2012. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש ראוי]
[בתמונה: כריכת ספרו של דימיטרי (דימה) אדמסקי, "תרבות אסטרטגית וחדשנות צבאית", שראה אור בהוצאת מערכות ומודן ב- 2012. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש ראוי]
[ציורי תנ"ך/ מרדכי רכוב על הסוס והמן מוביל אותו בחוצות שושן/ציירה: אהובה קליין (c)]
[בתמונה: ציורי תנ"ך/ מרדכי רכוב על הסוס והמן מוביל אותו בחוצות שושן/ציירה: אהובה קליין (c)]

המודל של אישה מאמינה על פי המגילה...

עד כמה התרחקה האמונה שלנו מהמודל המוצג במגילה ניתן לראות גם בדמות האישה שמעצבת המגילה:

אישה נועזת, לבושה בבגדים סקסיים, מתחתנת עם גוי גמור, משתמשת בכוח הפיתוי המרבי שלה להגדיל את עוצמתה האישית ומביאה גאולה. שום אישה מבני ברק - ובטח לא לובשות השקים ומכסות הפנים מבית שמש - לא הייתה יכולה לעמוד שם במקומה... [לאוסף המאמרים על נשים באתר, לחצו כאן]

[בתמונה: להציל את עם ישראל, דרך המיטה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ivanovgood לאתר Pixabay]
[בתמונה: להציל את עם ישראל, דרך המיטה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ivanovgood לאתר Pixabay]

חג שמח!

[לאסופת המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא אי הוודאות והשלכותיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

[ציורי תנ"ך/ אסתר המלכה מצביעה אל עבר המן הרשע במשתה/ ציירה: אהובה קליין (c) שמן על בד]
[ציורי תנ"ך/ אסתר המלכה מצביעה אל עבר המן הרשע במשתה/ ציירה: אהובה קליין (c) שמן על בד]

מקורות והעשרה

4 thoughts on “פנחס יחזקאלי: מגילת אסתר – מורכבות, תוצאות בלתי צפויות ואי וודאות

  1. Pingback: ניהול מורכבות / חשיבה מערכתית באתר ייצור ידע | ייצור ידע

  2. מה שזה בעיקר מלמד זה שמאחורי מהלכים ענקיים חורצי גורלות עומדות החלטות קטנות ופזיזות שמקורן בשכרות,
    קנאה הרסנית, כוחנות חסרת גבולות והעדר מוחלט של שיקול דעת.
    מורכבות….אהמממ….אולי גם.

    ולעניין הפיתוי – לי זה נראה יותר כמו סירסור מרדכי באסתר או כמינימום – פעולה הישרדותית של אסתר שמחיר כבד בצידה.
    אבל אל תפריעו לעצמכם ברומנטיזציה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *