עובדות אלטרנטיביות

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שהועלתה על ידי Gage Skidmore לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

המושג עובדות אלטרנטיביות (Alternative facts) משמעו, שקר מכוון ומוחצן בתקשורת, כאשר כולם יודעים שאתה משקר. זאת בשונה מדיס-אינפורמציה שהיא שקר המכוון להונות ולהטעות את השומע: "בניגוד לכם העיתונאים שמשקרים בהחבא, שאומרים דבר אחד ועושים אחר, אנחנו משקרים בפנים באופן כזה, שכולם יודעים שאנו משקרים...". 

מושג דומה הוא המושג חדשות מזויפות (Fack News), המתאר פריטי מידע' שנראים כמו דיווחים עיתונאיים, אך נועדו להתל בציבור ובכלי התקשורת ולהזין אותם בדיס אינפורמציה. ההבדל בין שני המושגים הוא בכוונת המפיץ: בעוד שהראשון הוא אמירת שקר מוחצן בתקשורת שכולם יודעים כי הוא שקר, הרי שמטרת החדשות המזויפות לגרום לשומע לחשוב שמדובר בחדשות אמת!

'עובדות אלטרנטיביות' הוא מושג חדש לתופעה ידועה זה מכבר של דיס-אינפורמציה בתקשורת. זוהי תגובת הנגד לתקינות הפוליטית (הפוליטיקלי קורקט) שעיוותה אמיתות רבות בחיינו במהלך העשורים האחרונים, ו'בהפוך על הפוך' גורמת לאנשים ולכלי תקשורת לשקר, על מנת לא לפגוע לכאורה בנשוא האמירה:

[הכרזה מתוך האתר: Crack Two; שם היוצר אינו מוזכר]

המושג נטבע על ידי יועצת הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, קלין קונוואי (Kellyanne Conway; ראו התמונה משמאל) במהלך מסיבת עיתונאים, שבה הגנה על ההצהרות הכוזבות של דובר הבית הלבן, שון ספייסר, לגבי ההשתתפות הציבורית בהשבעתו של דונלד טראמפ לנשיא.

קונוואי אמרה את הדברים במהלך הריאיון 'פגוש את העיתונות', בתגובה ללחצו של העיתונאי צ'אק טוד (Chuck Todd), שמיהר להגיב: "עובדות חלופיות אינן עובדות. הם כזבים" (מה שמראה שטוד לא הפנים את הסיבות לשימוש בעובדות האלטרנטיביות, ואת האפקט שהן עושות על הציבור.

[תמונת קלין קונוואי משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Gage Skidmore. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

סביר להניח כי השימוש בעובדות האלטרנטיביות יתפשט בקרב פוליטיקאים, ויאפיין מן הסתם שורה של מנהיגים עתידיים מזן חדש, דוגמת דונלד טראמפ, שעלה לשלטון במידה רבה, על רקע נכונותו לבעוט במוסכמות הללו.

[בתמונה: דובר הבית הלבן, שון ספייסר, מוסר "עובדות אלטרנטיביות" לגבי ההשתתפות הציבורית בהשבעתו של דונלד טראמפ לנשיא. הץמונה היא נחלת הכלל]

[לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

העשרה

.

One thought on “עובדות אלטרנטיביות

  1. אישית נמאס לי מהשקפת השמאל הכביכול ליברלי ובעצם מי שלא חושב כמוהו הוא שקרן ובריון! אז לידיעתכם הרבה אנשים משכילים ונאורים כועסים על אובאמה והשמאל! עקבנו אחרי מהלך הבחירות ומצאנו עובדות נוראיות על קלינטון ובעלה! אז אל תיפו לנו את המציאות!נמאס לנו שאתם משחירים מי שלא חושב כמוכם בדיוק! העם אמר את דברו..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *