אלעד רזניק: האם ירדן קורסת?

[בתמונה: האימאם ונשיא בית המשפט של הממלכה האשמית השייח' אחמד עילאל נואם. מתוך סרטון היו-טיוב: خطبة الجمعة من مسجد الحسين بن طلال طيب الله ثراه | الجمعة 20-01-2017]

[לאוסף המאמרים על יחסי ישראל-ירדן, לחצו כאן]

מי שהקשיב ביום שישי ה 200 לחודש לנאומו של האימאם ונשיא בית המשפט של הממלכה האשמית השייח' אחמד עילאל - במסגד הגדול בעמאן, לפני קהל של מאות בעלי תפקידים רשמיים בכירים בממלכה - הוכה בהלם (סרטון היו טיוב מוצג לפניכם בהמשך). עילאל פנה בדרמטיות למדינות המפרץ ואמר שירדן טובעת תחת מעמסת הפליטים וההשפעות החברתיות של דאע"ש על החברה הירדנית. אם אינן חפצות בנפילת ירדן - טען - חובה עליהן להושיט יד ולסייע.

נאומו של עילאל היכה הדים וייצר משבר פוליטי כ"כ גדול, עד שבית המשפט הממלכתי בעמאן נאלץ לבקש מעילאל לפרוש מתפקידו. דבריו של עילאל פגעו לטענת רבים בכבוד הממלכה והשפילו את כבודה ברבים. הנאום נתפס כתחנונים למדינות אחרות בפרהסיה:

[למאמר באל ג'זירה מה- 23/1/17 - לחץ כאן] 

בדבריו סקר עילאל את האיומים איתם מתמודדת הממלכה האשמית במונחים מפחידים למדי. עילאל דיבר על כוחות נסתרים, המתכוונים לנצל את הקשיים הכלכלים אותם חווה הממלכה על מנת להניע את הציבור הירדני לצאת להפגנות רחבות היקף. עילאל גם הזכיר למאזינים מה קרה בסוריה לאחר שפרצו ההפגנות כנגד השלטון בשנת 2011. 

סביר להניח שנאומו של עילאל אושר על ידי גורמים שונים בממלכה לפני הנאום. גורמים ממלכתים מקורבים למשל - שנחרדו מגודלת ועוצמת הביקורת - הכחישו שעילאל התבקש לשאת את דבריו ואמרו "דבריו של עילאל מייצגים את עמדתו האישית". 

הבעיות בירדן חמורות, רק בארבע השנים האחרונות נאלצה ירדן לפתוח את גבולותיה לכ- 750,000 פליטים סורים. היקף המסחר הירדני עם סוריה צנח לקרוב לאפס, וזאת לאחר שירדן איבדה את מרבית ההכנסות מהמסחר עם עיראק בעשור הקודם. בשל האווירה הכלכלית מתעצם האיום מצד אירגוני האסלאם הקיצוני לסוגיו : אל-קעידה, דאע"ש והאחים המוסלמים, ומתרבים הסימנים שפרק נוסף בסאגת האביב הערבי עומד לפרוץ הפעם בירדן. 

הסימן המשמעותי ביותר בדבר הסערה הממשמשת ובאה היה ההפגנות רחבות ההיקף של מעמד הביניים הירדני, שפרצו לאחר שהממשלה הירדנית הודיעה על מסים חדשים ועל עסקת הגז הישראלית - מהלכים שנועדו לסייע לממשלה לצמצם את הגירעון בתקציבה משנת 2014. שרותי המודיעין הירדנים הזהירו בפני מורת רוח ההולכת וגדלה, בעיקר באזורים שנחשבו פעם כאזורי תמיכה מובהקים של בית המלוכה הירדני.

נאומו של עילאל הגיע לאחר שבית המלוכה הסעודי הודיע למלך האשמי, שהסיוע התקציבי - הניתן לירדן החל מ- 2011 ע"י איחוד מדינות המפרץ (הסיוע ניתן לירדן ולמרוקו בגלל ההוצאות הכרוכוכת בקליטת הפליטים הסורים, ועל מנת לסייע בבלימת האביב הערבי מלהגיע למדינות הללו) - בסך של כ- 5 מילארד דולר, יתעכב השנה. ריאד הסבירה למלך, שמחירי הנפט הנמוכים והבעיות התקציביות שלה עצמה, הן שגורמות לעיכוב בהעברת הכסף. הירדנים מתייחסים לעיכוב כאל ביטול, ולוקחים בחשבון שהכסף לא יגיע ליעדו. 

[התמונה: מלך ירדן, עבדאללה השני:   World Economic Forum - King_Abdullah_-_World_Economic_Forum_on_the_Middle_East_2008.jpg, CC BY-SA 2.0]

בנאומו אמר עילאל: "לירדן היה תפקיד מרכזי בהגנה על גבולותיהן של מדינות המפרץ, ובמיוחד ערב הסעודית. ירדן מנעה חדירה של מחבלים דרך גבולותיה ושטחה אל ערב הסעודית". 

יכול להיות שנאומו ואזהרתו של עילאל היו תגובה מופרזת להודעת העיכוב במשלוח חבילת הסיוע של איחוד מדינות המפרץ, אבל הכלכלה הירדנית בדומה למדינות אחרות באזור מקרטעת. קרן המטבע הבנילאומית מתקשה לכפות רפורמות כלכליות בתמורה לסיוע על מדינות האזור; ונכונות העולם לסייע בפיתוח הכלכלות המקומיות - לאחר נסיגת ארה"ב מהאזור - קטנה. 

לעתים רחוקות עוסקים מחקרי קרן המטבע הבינלאומית בבעיות היסוד של הכלכלות המזרח תיכונית, או לחלופין, בהשפעות של העדר אנרגיה כלכלית ופיחות בהשקעות זרות על ההידרדרות הפנימית או האזורית במזרח התיכון. המערב מעדיף להתעלם. 

כאשר נאם השייח' עילאל, הוא הסב את תשומת הלב של מדינות ערב לאחד הרבדים המשמעותיים ביותר להשגת יציבות אזורית: התבוננות במצרים וירדן מראה, שהביטחון האזורי מאוים על ידי קשיים כלכלים. אם מהומות יפרצו בשתי המדינות, תהיה לדבר השפעה קשה על האזור כולו בעשורים הבאים. הסיבה העיקרית לאיום זה היא העובדה שהאופוזיציה העיקרית - גם במצרים וגם בירדן - היא ג'יהדיסטית איסלאמיסטית במהותה. מהומות מקומיות בירדן ובמצרים ישמשו את הקבוצות הללו כנקודת משען, להרחבת השפעתם האזורית. 

בהתחשב בשינויים הכלכלים - הנגזרים ממחיר הנפט העולמי על כלכלת מדינות המפרץ - נדמה שהגיע הזמן למעורבות בינלאומית רחבת היקף, שתבחן את היציבות האזורית במונחים שאינם רק צבאיים גרידא. מדינות המפרץ וערב הסעודית לא יוכלו לשמש כבנקאי של האזור לאורך זמן. 

אין ספק שהתמוטטות המשטרים המקומיים במצרים או ירדן תשפיע לרעה על המצב הביטחוני באזור כולו, את ההתדרדרות ירגישו גם באירופה. היציבות במזרח התיכון, היא עדיין אינטרס עולמי בעל משמעויות רחבות. משק כנפי הפרפר הסורי, נשמע היטב בחוצות אירופה.

[לאוסף המאמרים על יחסי ישראל-ירדן, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

העשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *