אלימות נגד נשים במגזר הערבי – למה דווקא שם?

honour_killings

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[לקובץ המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 25 בנובמבר 2020

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

למרות שתופעת האלימות נגד בני זוג תישאר איתנו לצערנו לנצח, נרשמו בעשרים השנים האחרונות הישגים לא מבוטלים במאבק 'להזיז את הקיר', ולהפוך תופעות - שהיו בעבר נורמטיביות בקרב קהילות מסוימות - לאסורות. אבל, דומה שכל אלה לא רלוונטיים כשמדובר במגזר הערבי. דומה שכל הפעולות שהצליחו במגזרים אחרים, אינן רלוונטיות שם. מדוע?

התשובה המידית היא שבמגזר זה נשים נרצחות לא בגין הסיבות האופייניות לאלימות בין בני זוג במגזר היהודי, אלא בשל גורם עמוק ומושרש בתרבות הערבית: הכבוד!

הנה, חזרנו בפעם המי יודע כמה, לסוגיית הכבוד, ולספרו של ד"ר עפר גרוזברד, בבל...בבל

ב- 2013 ראה אור ספרו של  ד"ר עפר גרוזברד, בבל - מדריך למפגש בין מזרח למערב (הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן גוריון; ראה תמונת כריכה משמאל). בספר הזה מנתח גרוזברד את הפער בין פרדיגמת החשיבה המזרחית למערבית (לחצו כאן להסבר מפורט יותר).

גרוזברד מדבר על פערים רגשיים וחשיבתיים בין מזרח ומערב. הוא מסביר מדוע השיח שלנו עם התושבים הערביים - בישראל ובמדינות השכנות - הוא שיח מקביל, וחסר הבנה הדדית לרגישויות של הצד השני. אחד הקצרים הללו בשיח ממוקד בסוגיית הכבוד:

  • בתרבות המערב, אנשים בזים לעניין ה'כבוד', ולמי שרודף אחריו.
  • בתרבות המזרח, כבוד הוא עניין של חיים ומוות. יתרה מכך: הערבי לא יכבד את מי שאיננו מכבד את עצמו...

היפוכו של הכבוד הוא הקלון (אלעאר). מכיוון שאין כבוד למשפחה ערבית שאינה שומרת על כבודה, היא אינה יכולה לתפקד בסביבתה כאשר אות של קלון דבוק עליה. על כן, היא תעשה כל דבר למחוק את החרפה. לכן, אין עונש שיכול להרתיע אדם "הגואל את כבוד משפחתו" וגם מוות של אדם אהוב עדיף בהרבה על היכולת לחיות עם הקלון. 

אין זה משנה כלל אם המעשה שבו נחשדת אישה נעשה, או שמדובר בחשדות שווא. מרגע שהשמועה עברה ולמשפחה נדבק קלון, אין לה ברירה אלא להיגאל ממנו. את המחיר הזה משלמות אלפי נשים בעולם המוסלמי מידי שנה. מאות מהן מומתות. במדינות שבהן מוכל חוק השריעה, הן מוצאות להורג בתליה או בסקילה. באחרות מוטלים מומים רבים, אותן תישאנה כל חייהן.

%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%a0%d7%92%d7%93-%d7%a0%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%a2%d7%a8%d7%91%d7%99%d7%95%d7%aa

[התמונה מתוך העיתונות הערבית. שם הצלם אינו מוזכר. למקור התמונה לחצו כאן]

הפתרונות שעובדים בחברה הישראלית הורגים בחברה הערבית

הבדלי התרבות הללו יוצרים מצב שבו החברה הערבית מחקה את הפתרונות הננקטים בחברה הישראלית לבעיות בין בני זוג, כגון פניה למשטרה, גירושין, עזיבת הבית והכפר וכדומה. אבל הפתרונות הללו מסוכנים: לנשים רבות אין מקורות הכנסה אלטרנטיביים, ופעמים רבות היא נאלצת לגלות ממקום מגוריה ולאבד את ילדיה.

אבל הגרוע מכל הוא שמעשים כמו עזיבת הבית ומגורים נפרדים, עלולים להכניס אותה לקטגוריה הקטלנית של פגיעה בכבוד המשפחה, ומרגע שעננה מכסה את כבוד המשפחה ועולה לאוויר המילה 'קלון', רצח הוא עניין של זמן...

ופתרונות?

לצערי, לבעיות הגדולות באמת בחיינו אין פתרון. העיתונות במדינות ערב עוסקת הרבה בתופעה, ולא נראה לה מזור בעתיד הנראה לעין.

במצבים הללו הפתרון היחידי הוא הזמן: החשיפה לתרבויות אחרות עושה את שלה לפחות בישראל, ויש לקוות שעם הזמן, בחילופי הדורות, תוסר הלגיטימציה הניתנת לתופעה, והיא תימוג מאליה.

אבל עד אז, נשים רבות עוד תשלמנה בחייהן בגין המילה האיומה ההיא: 'קלון'...

%d7%94%d7%a4%d7%92%d7%a0%d7%94-%d7%a0%d7%92%d7%93-%d7%94%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%9b%d7%9c%d7%a4%d7%99-%d7%a0%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%a2%d7%a8%d7%91%d7%99%d7%95%d7%aa

[בתמונה: הפגנת נשים בפקיסטן נגד אלימות. מקור התמונה: GETTY]

ועוד: לחשיבותו של הכבוד באזורנו יש השלכות רבות משמעות גם על יחסי ישראל-ערב...

ושוב כדאי להזכיר כי לעובדות הללו משמעויות ומסקנות גם בתחומים אחרים, כמו יחסי ישראל - ערב. כדאי שנטמיע היטב את משמעותו של הכבוד. את העובדה שהוא עניין של חיים ומוות, ושמה שנכון למשפחה ערבית בישראל, נכון גם למדינת ישראל בשכונה המטורפת הזו שלנו: הערבים לא יכבדו לעולם את מי שאיננו מכבד את עצמו... גם אם קשה לנו וגם אם אנחנו בנויים אחרת, אלה כללי המשחק במזרח התיכון. אחרים אין!

[לקובץ המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים', לחצו כאן]

העשרה

11 thoughts on “אלימות נגד נשים במגזר הערבי – למה דווקא שם?

  1. כל מי שרוצה להתחתן עם ערבי מוטב לה לקרוא את הספר "בבל" ואת המאמר הזה במיוחד – שתשאל את עצמה : אם זה מה שקורה לאחותו/בת משפחה אחרת כלשהי של אותו ערבי שאוהב וקונה לי מתנות – אם את בנות משפחתו האהובות ירצח בגלל האשמות אמיתיות
    או האשמות שווא (לא משנה בכלל) אז מה הוא יעשה לי?
    או אז תאמר לאותו בחור ערבי – מיד כאשר הוא מתחיל לבנות את קוריי העכביש שמקריאת המאמר ברור שזה מה שעושה – כי אינה מעוניינת בקשר ותנתק אותו מיידית………….
    כי אם זה מה שעושה לערביה בת משפחתו – אזי לך (היהודיה ) אין כל חשיבות מבחינתו – ואת תהיי אפס או אפילו מתחת לאפס – עמוק מתחת לאפס בוודאי לעומת בת משפחתו האהובה שאותה ירצח כדי לנקות את הקלון ש"המיטה" עליו ולא משנה כלל אם מדובר בהאשמות אמיתיות או כאלה שאינן אמיתיות – דיר באלק : אל תעיזי להתחתן עם ערבי !!!!!!!
    אחרת תהיי אשפה (מבחינתו ) שיכול להתעלל ולרצוח אותך כאוות נפשו אם את זה עושה לבנות משפחתו – אז בוודאי ובוודאי ובוודאי לך !!!!

    • כל האמור במאמר זה מתייחס גם לנשים נוצריות ומערביות ולא רק יהודיות או ישראליות – בנוסף : אני לא אוותר על התרבות המערבית החופשית לעולם!!!!
      ואם יש להם בעיה אז כמו שאמר ערפאת "שישתו ממימי הים של עזה " – אני מערבי וחופשי – ולא אוותר על זאת לעולם!!!!!!!

    • Pnina Fss:
      כי את מסתכלת על זה כרצח – והם כעל מחיקת הכתם. כמו כביסה כזאת. [הרי ממילא היא לא היתה באמת בן אדם אלא אשה בלבד, שזה סוג נחות, אם לא שמת לב].

  2. Sara Konforty:
    בקטנה כולם שכחו שמדובר גם כנראה באדם חולה נפשית שאינו מבין את המציאות. למרות שישנם עדים לרצח ולמרות שכולם ראו אותו עושה זאת הוא מכחיש זאת ואומר שהוא רק חשוד וכלל לא עשה זאת…. אז הנה עוד קטגוריה שאפשר לשייך את מעשה הפשע שעשה

  3. Pnina Fss:
    ואני חושבת שלקרא לזה "תופעת האלימות נגד בני זוג " – זו כבר הכחשת המציאות בעצמה. זה רצח נשים. בנות זוג או אחיות או אמהות – אבל מהמיגדר הנכון. טרור נגד נשים שמחפשים לו צידוקים והבנות – ולא מנסים למגר אותו ברצינות.

  4. Avi Brochman:
    בנוסף לספר המצויין של פרופ' אפרת שהם, ממליץ על מחקר שערכה פרופ' עדנה ארז ואח' (2014) " שיטור אלימות במשפחה בקהילה הערבית בישראל: משמעויות והשלכות" בתוך שיטור בחברה משוסעת עורכים גופר ובן פורת בהוצאת פרדס וקרן אברהם..מרתקק…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *