עפר גרוזברד: למה מנהיגים ישראליים מתעלמים מהאוכלוסייה הפלסטינית?

נסראללה

[מקור התמונה: התקשורת הערבית]

[לבלוג של ד"ר עפר גרוזברד, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 22 ביוני 2021

ד"ר עפר גרוזברד הוא בוגר הפקולטה להנדסת מחשבים בטכניון, פסיכולוג קליני ובעל .Ph.D ביישוב סכסוכים מהמכון ליישוב סכסוכים של אוניברסיטת ג'ורג' מייסון, וירג'יניה. לימד והדריך במוסדו אקדמיים שונים סטודנטים ממגוון תרבויות בנושאים של פסיכולוגיה בין תרבותית.

*  *  *

אנו מכירים היטב את הופעותיו של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, בתקשורת. הוא פונה, לא פעם, ישירות לאזרחי ישראל מעל ראשי מנהיגיה. לכן, למרות היותו יריב מר, הוא מקבל בולטות רבה בתקשורת וברשתות החברתיות ואף זוכה להערכה לא מעטה.

על רקע זה נשאלת השאלה, מדוע מנהיגים ישראליים מתעלמים מהאוכלוסייה הערבית במזרח התיכון בכלל; והפלסטינית בפרט, ואינם מדברים אליה... ולכן, הם גם נתפסים כמנוכרים ומתנשאים?

[התמונה: עפר גרוזבארד. הכרזה: ייצור ידע]

כדאי למנהיגינו לעשות שימוש בשני עקרונות השולטים בתרבות המזרחית:

  • עקרון ההזדהות - הדגשת ה'ביחד'. כך למשל נהגו נשיא מצרים לשעבר, אנוואר סאדאת והמלך חוסיין, כשתיארו את הקשר שלהם אתנו;
  • עקרון הסמכותיות - בחברות מסורתיות קולקטיביות, ברגעים רבים, הצד השני מצפה שתגיד לו מה עליו לעשות או אפילו שתכריח אותו לעשות משהו. על משקל "חוסך שבטו שונא בנו" או "אשרי אדם מפחד תמיד". כך יצפה תלמיד מחברה מסורתית קולקטיבית או עובד מתרבות זאת, שהמורה או הבוס יגידו לו מה לעשות; ואם הם לא יגידו לו בסמכותיות מה לעשות, הוא עלול להרגיש שזונחים אותו. נזיפה כמו "אתם מכריחים אותנו לפגוע בכם" - שבה אנו מטילים עליהם את האחריות לכך שאנו פוגעים בהם - מתקבלת היטב בחברות אלה. כך למשל טען החמאס שישראל בהתנהגותה מכריחה אותו לירות טילים עליה. זוהי צורת מחשבה קולקטיבית, שבה האחד תלוי באחר ואחראי לאופן שבו האחר מתנהג. לנו זה נראה מוזר להם זוהי צורת מחשבה יומיומית.

[הכרזה: ייצור ידע]

באופן כזה אמורים מנהיגי ישראל לדבר, לא אל תושבי ישראל, אלא אל הפלסטינים והמוסלמים האחרים מעל ראש מנהיגיהם. עליהם לחזור שוב ושוב בנאומיהם על מסרים כמו: "היהודים והמוסלמים הם אחים ובני משפחה אחת... כשלאבותינו היו חילוקי דעות, הם פתרו את הדברים ביניהם... אתם האויבים שלנו אבל אנחנו מכבדים אתכם. בפניה לזרים אתם פוגעים בכבוד שלנו. אתם באמת חושבים שזרים יפתרו את חילוקי הדעות בינינו?  אתם, אחינו הפלסטינים, בהתנהגותכם מכריחים אותנו להחזיר לכם באותה מטבע, ולתבוע גם אתכם בפני זרים על פשעי מלחמה בפני בית הדין הבינלאומי בהאג. אחר כך לא נוכל לעזור לכם".

החברה הערבית כחברה קולקטיבית, כמהה לקשר מכל סוג שהוא; ובעיקר, לשמוע מנהיגים יהודים הפונים אליה באופן אישי. מנהיג ישראלי שיתמיד בסוג מסרים כזה ימצא עצמו מוערך על ידי האוכלוסייה הערבית, שתקשיב לו בתשומת לב ובכבוד.

[הכרזה: ייצור ידע]

[לבלוג של ד"ר עפר גרוזברד, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

העשרה

3 thoughts on “עפר גרוזברד: למה מנהיגים ישראליים מתעלמים מהאוכלוסייה הפלסטינית?

  1. צריך לא רק לדבר, צריך לעשות.
    הכתבות השבוע בערוץ 10 על המצב המחפיר במחנות הפליטים הן רק קדימון לכתבות שיהיו על הפיצוץ הגדול, שהשאלה היא לא אם יגיע אלא מתי יגיע.
    צריך לפעול עם ארה"ב ואירופה לחיסול מחנות הפליטים על-ידי בנייה מותאמת והריסת המחנות הקיימים.
    פתרון המצוקה של הפליטים הוא קודם לכל אינטרס ישראלי.
    צריך לפעול ומהר.
    אם תהליך שיקום כזה יוכשל על-ידי הרשות הפלסטינאית, חמאס וגורמים אחרים כמו אונר"א, שיש להם אינטרס בהנצחת המצב הקיים, ניתן יהיה להצביע על האשמים.
    ישראל יכולה רק להרוויח ממהלך כזה.

  2. כל הרעיון של אוסלו נבע מהפחד הישראלי/מערבי מאוכלוסיה ללא כתובת. גרוזברד עולה על נקודה מאוד משמעותית שנוגעת בסיסי הפחד של הישראלים מהמרחב הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *