שימוש זר בתופעת ההטרדות המיניות

כוזב

[התמונה היא יצירה להורדה חופשית מהאתר tes. האמן: zolmandy]

[לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן]

פרשת ינון מגל היא גם הזדמנות לעסוק מעט בתיאוריה שהיא בבסיס הדיון הציבורי על מאמרה של רחלי רוטנר - בתופעת השימוש הזר בתלונות על הטרדות מיניות:

שימוש זר בעבירה פלילית הוא שימוש בערמה (crafty) ובמניפולציה (manipulation), על מנת לעשות במנגנון אכיפת החוק שימוש לרעה, לצורך השגת מטרה אחרת מזו שלשמה הוא מיועד; ו/או להשיג עמדת יתרון על הצד השני בסכסוכים שונים.

זוהי תופעה טפילה, המתחברת בדרך כלל לתופעות אמת, הצוברות מתח תקשורתי רב, ושיש מאחוריהן לובי רב עוצמה וקונצנזוס להשריש תופעות כאלה ממקומותינו. המתחזים מנצלים את הלהט שהצטבר להילחם בתופעה מסוימת, ומשתמשים בתנופה שלנו על מנת "לעבוד עלינו בעיניים". המתלונן במקרה הזה לא צריך לשקר לגמרי. לעתים די ב- 99% אמת ואחוז אחד בדיה על מנת שהכל יצטייר אחרת.

כיוון ששימוש בערמה הוא, בדרך כלל, כלי נשי של התמודדות (גברים הם מתוחכמים פחות ומשתמשים באמצעים הרבה פחות אלגנטיים), נמצא שרובן המכריע של מתלוננות השווא הן נשים, ש"עושות קופה" מסבלן של נשים אחרות, שנפגעו מהתופעה ה"אמתית". כך למשל קורה בתופעת מתלוננות השווא באלימות בין בני זוג.

קיים קושי לצאת נגד התופעה משתי סיבות עיקריות:

  • הוירוס דומה באופן מפתיע לדבר האמתי, רק במקרים בודדים ניתן הוכיח שמדובר ב"מקרה מתחזה".
  • הלובי ש"דוחף" את המאבק האמתי - גם כאשר הבין שמדובר ב"מקרה מתחזה" - איננו מעוניין לסייע ובצדק, בשל החשש, שכך יחזור הגלגל לאחור, ויינתן צידוק לעבריינים לומר: "הנה, כולן שקרניות...", וכל מה שהרווחנו באותו תחום עלול לרדת לטמיון.

אבל "אין ארוחות חינם". כשכל תלונה מפעילה את המקהלה האוטומטית של זעקות השבר, נסדק הקונצנזוס. בהתחלה מדברים רק האמיצים וחוטפים קיתונות, ולאט לאט הקול הנגדי מתגבר, על חשבון המאבק בתופעה האמתית. נפגעי התופעה הטפילה מתחילים לייצר מקהלה שכנגד!

כך קרה בתופעת תלונות השווא באלימות בין בני זוג. כל מי שהעז לטעון כי קיימת תופעה של תלונות שווא הושתק משך שנים, ובוזה והודר. אבל לאט לאט נוצרה התהוות. הצטרפו אליה קרימינולוגים, אנשי משטרה ואנשי תקשורת, והרוח משנה אט אט את כיוונה. זה לא יגיע לאופטימום. במערכות מורכבות אין נקודת אופטימום שאליה המערכת מתאזנת. היא נעה בין הקטבים וההגזמות מהצד האחד הן שיוצרות את ההתארגנות לדחוף ולאזן את המטוטלת בהגזמות מהצד האחר, וחוזר חלילה.

זה מספר שנים שבצד המתלוננות הסובלות באמת מתופעת ההטרדות המיניות במקומות העבודה גדלה קבוצה לא תמימה שעושה בתופעה הזו שימוש ציני. ברוב המקרים קשה לזהות בבירור, אבל יש מקרים שיותר מבמקרים אחרים, חוסר הנחת הציבורי גדול מתמיד ובוטה מתמיד. כזה למשל הוא סיפור ההטרדה של רחלי רוטנר על ינון מגל (הפרשה השנייה שונה!).

רבים מאלה שמכירים את ארגוני התקשורת הללו, ואת האווירה המתירנית והפתוחה השוררת בהם, מגחכים לשמע הסיפור. בארגונים הללו הבנות מטרידות לפחות כמו הבנים, ובדרך כלל זהו פינג פונג לא מזיק שנעשה על ידי שני הצדדים. כשמישהו משני הצדדים מגזים, הוא חוטף במקום. לא צריך בשביל זה יועץ משפטי לממשלה...

איך נדע אם המקרה אמתי הוא או בדיה? לא נדע, אבל יש סימנים מעידים:

  • למשל, כאשר כמו במקרה של רחלי רוטמן, היעדר תגובה מיידית, במקרים בהם אורח החיים של הנפגעת - כפי שהוא משתקף מדף הפייסבוק שלה - אינו מסתדר עם משך הזמן שעבר מרגע המקרה ועד לתגובה. אין פה ניסיון לטעון שאורח חיים מתירני מצדיק הטרדה מינית, אלא רק שהיעדר תגובה מיידית נגד בוס - שהוא גם ידיד, שכבר סיים את תפקידו ואינו יכול לגרום נזק - מחייבת הסבר משכנע מאוד, שלא מדובר בתלונת שווא, שעושה שימוש במערכת אכיפת החוק למטרות זרות.
  • סימן היכר מובהק אחר למקרה בעייתי החשוד כ"מקרה מתחזה" הוא, שיש נשים חכמות ואמיצות (נשים ולא גברים!) שיוצאות נגד המתלוננות, תוך שהן מציפות את חוסר ההיגיון שבתלונה.

כזה למשל הוא מאמרה של ענת גרניט בפייסבוק מה- 25/11 (מובא כאן בנספח מס' 1); או מאמרה של סמדר בת אדם ב"ישראל היום" של ה- 26/11/15 (מובא בנספח מס' 2).

הדבר היחידי הוודאי בסיפור הזה הוא, שיחסי העבודה בישראל משתנים ללא היכר, ולא בהכרח לטובה. בעולם ייצרי רווי פוליטיקה ארגונית ומאבקי עוצמה, יצירת קירבה של מנהלים לעובדיהם, בוודאי בסביבה מעורבת - נשית וגברית - מתחילה להיות סוג של מותרות שמנהלים לא יוכלו להרשות לעצמם, לאורך זמן...

נספח מס' 1: ענת גרניט על פרשת ינון מגל 

ענת גרניט

אני מודה שלא רק שקשה לי להצטרף לחבורת הבנות שמקימה את המדורה החדשה בכיכר העיר אני אפילו מתקוממת נגדה.

הלו, בנות, לא הגזמנו קצת?!

ממתי נעשינו חלושות כל כך? חסודות כל כך?

נאלמות מפחד על כל שטות שגבר פולט?

עטויות שריון של צדקנות נזעקות להגן על כבודן הרמוס של בנות מיננו גם אם לא באמת נרמס?

מה קרה לכן, שכחתן?

מה קרה לך גברת רחלי רוטנר, לא יכולת לומר לו בו ברגע: ״די תפסיק זה מגעיל אותי! זה לא משעשע אותי!״ הוא הרי ״ינון החמוד״ כדבריך, לא מישהו מאיים ובאותו רגע אפילו לא היה כבר הבוס. את לא איזו ילדה קטנה, את אישה עם אג׳נדה, נשואה ויש לך מה לומר. אבל, בסיטואציה ההיא בחרת לשתוק.

אז למה פתאום עכשיו? למה בפייסבוק???

כי שמעת שגם אחרות? כלומר את יוצאת להגנתן? סליחה, אני לא קונה את זה.

איבדנו כל פרופורציה.

ואת, שהוא לטענתך חפן את ישבנך, (שזה כבר באמת משהו אחר) עכשיו נזכרת? ולמה לא להסתובב מיד ולתת לו סטירה? או להגיד: ״זה לא מצחיק ינון. שלא תעז לגעת בי שוב״ או הכי מתבקש: להתלונן עליו מיד!

בנות, בבקשה שימרו על התחמושת למקרים הרציניים.

שהרי לא כל מי שמוצא שהשדיים שלך מושכות אותו, והוא גם טיפש מספיק לומר לך זאת בצורה ברורה - תוך שהוא משוכנע שאת שותפה למאווייו - הוא סוטה מין. לרוב הוא פשוט... איך לומר.. סתם גבר.

נספח מס' 2: סמדר בת אדם: זהירות - צדקנות מסוכנת 

סמדר בת אדם

(ישראל היום, 26/11/15, ע' 30)

ינון מגל הוא אולי כסיל, אבל אסור לקבוע שהטריד מינית את רחלי רוטנר. וסהדי במרומים - אינני מצליחה להבין מה הניע את העיתונאית המוכשרת והנאה (בתקווה שהשימוש במילה "נאה" אינו פוגעני או "מחפיץ", חו"ח), לכתוב את הפוסט על המשפט הדוחה או לא (תלוי באיזו סביבה אתה חי, ומהן נורמות ההתנהגות הרווחות בו) שמגל אמר לה.

רוטנר יודעת עם מי יש לה עסק. לאורך שנות עבודתם המשותפת חשבה שהוא "בנאדם כיפי, אין מה לעשות. חברותי, חייכני, מפרגן, עם חוש הומור עצמי, שזה דבר שאני תמיד מעריכה... הוא אפילו הצטלם בזמנו לסרטון הצעת הנישואים שלי לאריאל, וכשהוא הכריז על מעבר לפוליטיקה - קיבלתי ממנו תגובה ראשונה ומבודחת לפייסבוק שלי... כשפה ושם היה אומר לי משהו כמו 'את צריכה להתלבש יותר סקסי לתוכניות שלך, שתיראי יותר כמו ספרנית מסרט פורנו', זה לא ממש הפריע לי. נו, זה ינון השובב שלנו! תמיד חושב איך להפוך דברים לסקסיים באתר!"

כיוון שכל הכתוב לעיל לקוח מתוך עיסת הנחתום, תרשו לי לחרוץ שלח"כ, שהודה כי עישן גראס, ושברור לכל שהוא לא מי יודע מה פורמליסט, היו כל הסיבות לראות ברחלי חברה. ולא סתם חברה, אלא כזו שמכירה את השטויות שלו. היו לו מחשבות זימה, כמו שיש לגברים רבים ולנשים רבות ביחס לעמיתיהם לעבודה. הוא שיתף אותה לאחר שחדל מלהיות הבוס שלה, וככל העולה מן הפוסט, גם לא חזר להטריד אותה לאחר מכן. הוא השתמש במילים ישירות, אך לא חריגות באינוונטאר שלו. נשים רבות היו אומרות - "אח שלי, התבלבלת!" וסוגרות עניין. חלקן היו משכילות לומר לעמית, לבוס שסרח: "הגזמת. תתנצל ותפסיק עם זה".

"יחסי אנוש בכלל, ויחסי גבר־אישה בפרט, אינם ניתנים להסדרה ממצה על ידי קביעת כללי עשה ואל תעשה בדין", טוענת עו"ד קרן בן יהודה, בעבר יועצת משפטית למרכז סיוע לנפגעות אונס ותקיפה מינית בירושלים, במבוא למסמך נרחב שכתבה, אשר מבקש להעניק כלים להבנת פרשנות המושג "הטרדה מינית" על ידי החוק. "אוי לנו, אם גבר הרוצה להניח יד על כתפה של אישה כדי לחזר אחריה, יידרש להגיש בקשה בכתב 30 יום מראש... עסקינן, לעתים, ביער אפוף מסתורין ולא בדרך סלולה ומתומררת. כבר בספר משלי נאמר, 'שלושה המה נפלאו ממני וארבעה לא ידעתים: דרך הנשר בשמיים, דרך נחש עלי צור, דרך אוניה בלב ים ודרך גבר בעלמה'". חוששתני שהלכנו רחוק מדי עם משטרת המחשבות והמילים, ובייחוד עם הצדקנות הצבועה. האם הטריד מינית? בכך יעסקו רשויות האכיפה, ואם ימצאו שכך היה - יש למצות עימו את הדין. האם יוכלו, לאחר משפט השדה, לעשות עבודתם באובייקטיביות? מסופקתני.

[לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן]

העשרה

  • דניאל כהן: האם לא הגזמנו, נשים וגברים?

42 thoughts on “שימוש זר בתופעת ההטרדות המיניות

  1. ליאת נידם כתבה:
    ברגע שתתקבל החלטה אמיצה אחת שתדרג את רמות "ההטרדה המינית" נסיבות וזמן פרעון מצד הנשים, ברגע שתינתן החלטה אחת שבה לא מעיפים מיד קצין , איש ציבור על כל תלונה . אזי יפסק מחולל השדים הזה. צדיקים יש בגן עדן, מנהיגים יש למטה. וגם מנהיגים חוטאים ראה ההיסטוריה משחר הבריאה. אז שיפסיקו על כל חצי מילה להוציא לכיכר העיר ולפתוח מהדורות חדשות. מי שהוטרדה שתיגש להגיש תלונה. מעטות הנשים שהן כה חלשות ומוחלשות. די עם הטרור הזה. פשוט נמאס וממאיס. אנשים פוחדים לחשוב מעט אחרת מחשש לקולם הזועם של הקהל המתלהם.

  2. אורית לין כתבה:
    האשמה העקרית כלפי רחלי רוטנר היא שבגללה אלפי אנשים יטילו ספק גם באישה הבאה שתבוא להתלונן. המפלצת הזו הרסה את האמינות לכל המין הנשי

  3. תגובה אחת קצרה, למרות שיש הרבה מה לומר כאן (ואולי בהמשך ארחיב יותר):
    מגל אישר למעשה את הטענות של המתלוננת. אז איך רבים כאן קבעו שהיא לא הפרופיל של הנפגעת?
    נראה לי רבים וטובים, וביניהם גם פיני ידידי החכם והיקר, נסחפו בסערות נגד המתלוננת. ובכלל לא משנה המטרה, אם הדברים נכונים.

    • משום, יקירי, שהפרופיל איננו של נשוא העבירה, אלא של מישהי שאחרה זמן רב בתלונתה, מסיבות מוצדקות. זה סוג הנפגעות הבעייתי ביותר, והוא לא מאפיין את רחלי רוטנר…

    • וזה רלבנטי לענייננו יקירי?
      הוא כותב: "כאן, יש כבר מצב שבו סירוב יכול להיגמר בפיטורין או יצירה של סביבת עבודה עוינת!" זה רלוונטי למקרה שלנו מישאל?

      • אני רוצה שתבין: אין לי בעיה עם המחיר ששמגל ישלם. הוא התנהג כאדיוט. יש לי בעיה קשה עם העובדה שמנצלים את מערכת האכיפה מהסיבות הלא נכונות על מנת להשיג מטרה אחרת בתכלית. זה לא בקשה לסעד מהמערכת. זה חיסול חשבונות בעזרת המערכת, ומערכת שמשתמשים בה כך מאבדת את האמינות והרלוונטיות שלה!

  4. מישאל עידן כתב:
    פיני יקירי – אני נאלץ שלא להסכים עם פנייתך לרחלי, הניתוח לנסיבות בהן נפגעות הן רבות ומגוונות ויש על כך עשרות מחקרים ומאמרים מה גורם לנפגעות תקיפות/הטרדות מיניות לשתוק או לחשוף את המעשה באיחור, אחד המקרים המפורסמים הוא הרשעת אדם באינוס של בתו. הבת נאנסה ולא דיברה על כך שנים בעקבות חלום שחלמה הזיכרונות צפו מחדש והאב הורשע.

    רחלי רוטנר אינה תמימה והיא צפתה למתקפה עליה מכל הכיוונים, אז מה אתה היית מציע לה ? לשתוק ? תהה הסיבה אשר תהה לסיבת הפרסות ולמניע,במחוזותנו נאמר כי אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר,לראיה הפרסום העלה לסדר הציבור שאלות חוקיות ומעליהן שאלות ערכיות של אדם שהתברג למפלגה בעלת ערכים מסויימים כשהוא עצמו פעל בניגוד לערכים אלו.אני מעדיף שהרחלות תדברנה גם באיחור מאשר תשתוקנה.

    • אתה צודק מישאל, אבל אתה גם חוקר וותיק ויודע לעשות קצת פרופיילינג.

      רחלי היא פרופיל של נפגעת? היא נפגעה? באמת יקירי. תסתכל על הפוסטים שלה ועל התמונות בדף הפייסבוק.
      אתה יודע… הדוקטורט שלי באלימות במשפחה, כך שנראה לי שאני יכול לשמש עד מומחה בבית המשפט לגבי הפרופיל של המתלוננת. אני טוען שהפרופיל שלה לא מסתדר עם אלה, שבגינן מותר לקבל עדויות של נפגעות עבירות מין גם שנים לאחר מכן!

      בחורה, שאין חולק על האסרטיביות שלה, מגיבה מיידית. אם לא הגיבה לא נפגעה וסביר שלא נפגעה באווירה ששררה שם.
      עכשיו, אינני רוצה שתשתוק, אולם מרגע שלא דיברה מיד, היא צריכה לספק הסברים טובים למה עכשיו. כאלה לא ראיתי!

  5. גדעון מור כתב:
    רחלי את כותבת שנון ונפלא ומטבלת מהמקורות וציטטות.
    אבל שטות שכתובה יפה עדין נותרת שטות.
    ממש לא מצטרף לדעתך!
    ככה מפרקים משפחות .
    ככה גורמים נזקים.
    הוטרדת מינית תחטיפי סטירה במקום וגם תלונה במשטרה..
    אבל בחיית 5 שנים אחרי… נזכרת שהוטרדת..

  6. פנינה פז כתבה:
    לא כל מטריד הוא סוטה מין – לפעמים הוא סתם שיכור כח ובטוח שלא יעשו לו כלום, ושאם מישהי תפתח את הפה – יקומו אחרות , כמו הגברת שכתבה את הפוסט לעיל – ויגנו עליו.

  7. עודד אליגון כתב:
    כדברי פיני יחזקאלי (בהזדמנות אחרת), השינוי הוא בצורת מטוטלת. מקצה אחד עברנו לקצה השני, ושינוי הכללים מקדים את יכולת ההפנמה על ידי הציבור. נמתין איפוא עד שהמטוטלת תעצר במקום הנכון.
    בינתיים אשרי מי שמצליח להיזהר.

  8. פנינה פז כתבה:
    הפנימו את ההטרדה / התקיפה שעברו, ויצאו מהקיפאון שאחז בהן; עוד מישהי התלוננה, וזה כבר לא להיות לבד באור התקשורת; הוא כבר לא כל כך בוס רב כוח, כמו שהוא היה כשהרשה לעצמו. לכי דעי.

    • פנינה זה המקרה?
      בנות שלשונן גסה ופרובוקטיבית, שמתיישבות על בחורים כי להן מותר, שנכנסות עם גברים לשירותים ולא כדי להתרוקן… זו האווירה במקומות עבודה כמו וואללה. שם אין פחד מהבוס הגדול…
      כל אחת מהן יכולה הייתה לעשות מעשה באותו רגע או אחרי שנבחר.
      האם באמת תסברי שהמועד שבחרו הבנות היה תמים?
      אולי אני נאיבי, אבל אני רוצה שאנשים יפנו למערכת האכיפה כי הם מבקשים ממנה עזרה ולא שתשמש כלי להשגת מטרות זרות…

  9. גיא פלג כתב על פרשת הניצב החדשה:
    מה זה רלוונטי ששתקה.הפסיקה מלאה במאות מקרים של תלונות מאוחרות.ולמה רלוונטי בכלל אם מדובר בנסיון חיסול או לא?
    השאלה היחידה הרלוונטית היא האם בוצעו העבירות.
    מח"ש זהירים.יודעים את הבעיתיות של התלונה על פניה.ובכל זאת בוודאי באישור היועץ חקרו ובאזהרה.
    אז איך בדיוק עם ענן כזה מעל הראש הוא יכול עכשיו לנהל למשל את חקירת מגל

  10. גל שרון כתבה בפרשת הניצב:
    ככלל, אין משמעות לזמן כשמדובר בהטרדה מינית, בעיקר כשמדובר בקצין משטרה בכיר שיכול להשפיע על הקרירה של הקצינה במידה ותתלונן..
    ועל כן העיתוי יקבע על ידי הקצינה בעת שתבין שהסיכוי שתפגע מאותו קצין בכיר נמוך..לגבי המקרה הנדון, אינני יודעת מה קרה אך מהכרותי את האיש מדובר באדם ישר ואמין שקשה להאמין שעשה את שעשה..(איני יכולה לומר זאת על האחרים שעפו מהמערכת), מהכרותי רבת השנים את המערכת המשטרתית אעיז ואומר שהיא מסוכנת, שם יכולים להחליט לפתוח בחקירה או בבדיקה תלוי מי "הנאשם" לפי מה שמתאים לאותו אחד שמחליט..ובלשון המעטה השיקולים הם ממש לא עניינים..
    לעניות דעתי, ישנם מספר בכירים רעים מאוד שעפו מהמערכת בשל חשד להטרדות מיניות וכל עיסוקם מעבר לניהול בריכות שחיה הוא לחפש את החברים שלהם, הקולגות, להראות שמדובר אולי בנורמה ואז אולי יוכלו להוציא את הראש מהבית, כי הרי הם לא לבד..
    מדוע לא מיצו את הדין המשמעתי עם בכיר בדרגת ניצב שעדין משרת במערכת בתפקיד חשוב?! מחכים למפכ"ל שישפוט אותו? הרי כבר פורסם שההתנהלות שלו היתה בעיתית..למה? כי כולם מ פ ח ד י ם..ואחד מחזיק את השני בריקוד הורה סוחף..

  11. נירה ון רן שגב כתבה בפרשת ההטרדה החדשה של הניצב:
    פיני אני לא מסכימה איתך … היא חיכתה לו בפינה כמו שהגיע לו … קודם שיגיע לדרגת ניצב ואז באה הנקמה כמו שנאמר ״נקמה מגישים קרה״ כל הכבוד לה

  12. דיאנה אורלנדו כתבה:
    ביין התגובות יש כאן מישהי שאני מסכימה מאוד איתה איך נשים הפכנו להיות כאלה תמימות וחלשות שצריכות את החוק כדי להגיד לגבר…"אח שלו לא מתאים לי הדיבור שלך"……לדעתי אישי יגיע זמן שיעשו הגדרות ברורות מה מה כן נחשב כהתרדה ומה לא הכל מאוד מאוד בארפל…….דרך אגב אם כבר יגיע זמן לשנות מנטליות חינוך או מה שלא יהיה מה קורה עם נשים בעמדה חשובה שמשתמשות בכוח שלהן….למה אין תלונות של גברים למשאל ושיקום מי שיגיד לי שזה לא קיים….הפמיניסטיות כבר שנים שמתעסקות בקקא מן נקמה נגד המין השני בכל הכוח……וכל אלה שכאן בעד התלונות אלו המשחקים אותה יותר אישה מנשים אל תשכחו שגם יכול להגיע עליך כבן אדם אלמונימי לחלוטין גם….זה לא יהיה פעם הראשונה שמישהו קיבל תלונה כאלה או אחרות כי סתם לא רצה לשתף פעולה עם המתלוננת…וככה הלך משפחה עבודה חברים כי מי רוצה קשר עם מטריד מיני?….

  13. דיאנה אורלנדו כתבה:
    ביין התגובות יש כאן מישהי שאני מסכימה מאוד איתה איך נשים הפכנו להיות כאלה תמימות וחלשות שצריכות את החוק כדי להגיד לגבר…"אח שלו לא מתאים לי הדיבור שלך"……לדעתי אישי יגיע זמן שיעשו הגדרות ברורות מה מה כן נחשב כהתרדה ומה לא הכל מאוד מאוד בארפל…….דרך אגב אם כבר יגיע זמן לשנות מנטליות חינוך או מה שלא יהיה מה קורה עם נשים בעמדה חשובה שמשתמשות בכוח שלהן….למה אין תלונות של גברים למשאל ושיקום מי שיגיד לי שזה לא קיים….הפמיניסטיות כבר שנים שמתעסקות בקקא מן נקמה נגד המין השני בכל הכוח……וכל אלה שכאן בעד התלונות אלו המשחקים אותה יותר אישה מנשים אל תשכחו שגם יכול להגיע עליך כבן אדם אלמונימי לחלוטין גם….זה לא יהיה פעם הראשונה שמישהו קיבל תלונה כאלה או אחרות כי סתם לא רצה לשתף פעולה עם המתלוננת…וככה הלך משפחה עבודה חברים כי מי רוצה קשר עם מתריד מיני?….

  14. מאיר דהאן כתב:
    תופעת הסיכול תופסת כר נרחב ומיותר..אם נשים נזכרות אחרי 10 שנים או אחרי 5 שנים וכו…זה ברור לחלוטין שאין עשן בלי אש…מה שלא קורה באותו הרגע…יום שבוע חודש. לא צריך לבוא לדיון…למעט קטינים קטינות…כל השאר זו הטלת רפש או שנעשה בהסכמה…..

  15. נעמי מורביה כתבה:
    מה שאותי מרגיז, כאשה, כאדם, הוא פרק הזמן.
    בהינתן שעברו כל כך הרבה שנים, מי זוכר ומה? על זכרון מודרך, שמעתן/ם?
    גם המקרה עם אורי שגיא חרג מכל גבולות ההיגיון. 30 שנים? אני לא זוכרת מה אכלתי אתמול…
    המצב שנגיע אליו הוא שבני אדם יצטרכו להסתובב עם מצלמות גו-פרו על הקודקוד 24/7 כדי שיהיה להם אליבי בעוד 30 שנה כשיחליטו לסכל אותו!!!

  16. ליאת נידם כתבה:
    הוא שאמרתי . אח תחלישו אותנו הנשים . לא כולן כאלה מסכנות יש בהן מסוכנות שתופסות טרמפ . במשוואה הזו רחל לא הקורבן !!!!! לא פופוליסטית אבל אמת חייבת להאמר .

  17. עודד אליגון כתב:
    עודד אל-יגון פנחס יחזקאלי אני נהגתי בעבר לכנות אותן "טרמפיסטיות". הכוונה היתה אל אלו שלקחו טרמפ על סבלן האמיתי של נשים אחרות. גם היו מקרים לא מעטים שנשים שרטו את עצמן כדי להעליל על הבעל שהוא זה ששרט אותן.
    נשים אלו גורמות לשופטים להתייחס בחשדנות רבה למקרים המובאים בפניהם, מה גם שבד"כ מדובר בעבירות המבוצעות בין כתלי הבית וללא עדים נוספים שיוכלו לאשר גירסה כזו או אחרת.
    התוצאה היא שעבריינים רבים יוצאים זכאים מחוסר הוכחות.
    מה שכתבתי לעיל אינו מתייחס למקרים ספציפיים כאלה או אחרים, ועם כל הכבוד לענת גרניט ולכותבת השניה הנזכרת במאמר, אני חושב שקביעה כבר בשלב הזה שחשוד מסויים אינו אשם, היא פזיזה ואינה במקומה.
    אני שותף לדעה שעקרון המטוטלת אכן פעל כאן, והלכנו עם ההטרדות המיניות קצת רחוק מדי, וכאן אני מניח בהכנעה את צווארי על סדן הגיליוטינה…

  18. יאיר רגב כתב:
    יאיר רגב אכן מאמר מצוין, יחד עם זאת אני סבור שהחברה נתנה יותר מידי כוח לנשים והדבר בא לידי ביטוי בחוסר היכולת לבחון את האמת בעבירות מין ואלימות במשפחה. ההיסטוריון הבריטי לורד אקטון אמר: "כוח נוטה להשחית, וכוח מוחלט משחית באופן מוחלט". האם אכן אנשים בעלי כוח יוצא דופן, נוטים לנטוש את ערכי המוסר, ולהשתמש בכוחם באופן מושחת?…הניסיון מראה לנו, שמי שיש לו כוח מוחלט, אכן יטה להשתמש בו, ולהתייחס פחות לכללי המוסר (אם בכלל).

  19. מוטי קליינמן כתב:
    מאמר מצוין! ממתין בקוצר רוח להתייחסות בעניין השימוש המניפולטיבי בשיימינג, לאותן מטרות. לטעמי, שימוש זה חורג מגבולות העיסוק השגרתי של הקרימינולוגים, ורק אדם בעל ראיה רחבה כשלך יוכל להאיר עיניים בסוגיה סבוכה זו.

  20. מישאל עידן כתב:
    פיני ידידי לא כאן והזמן להביא הדוגמאות הללו ! כי הרי ינון מגל לא מכחיש את רוב המעשים ואפילו הביע מעין "התנצלות",מתוך מה שפורסם התברר כי במערכת וואלה שינון מגל היה מנהלה שררה "סחבקיות" מינית שבהגדרת החוק אלו עבירות של הטרדה מינית. ואפשר ללמוד זאת גם מדברה של אחל רוטנר,ברם כאשר אישה מספרת שמגל נגע לה בישבן ולמרות שהיא ביקשה שיפסיק והוא לא עשה כן זה כבר לא משחק. ראה מה עשו ברשתות החיברתיות לרחל רוטנר,מישהו כאן וזה לא מיעוט התבלבל בין הקורבן לתוקף כולל שתי הגברות החסודות שאת ההגיגים שלהן פורסמו במאמר.לרחל רוטנר יש את האומץ שלנשים רבות אין ! היא סיפרה בשמה המלא בפניה הגלויות את דעתה על חבר כנסת נבחר ללא מורא כך שהיא חשופה לתביעת דיבה. רוטנר הוטרדה מינית בעצם בפעם השניה כאשר פורסמו תמונות חושפניות שהתיימרו להיות שלה תחת הכיתוב שזו היא,היא נאלצה לרדת "למחתרת" למספר ימים כי ההטרדות כלפיה עברו כל גבולhttp://tech.walla.co.il/item/2910379 , http://www.holesinthenet.co.il/holesinthenet-media-storyhttps://www.youtube.com/watch?v=fQyNPN1nXcE

    • מישאל יקירי, אני מתמקד במטרת התלונה. אם זה היה קורה מיד, או שבוע אחרי אני איתך. עכשיו, יספרו לי על תסמונת האשה שאוזרת אומץ לדבר על זה רק כעבור זמן. אבל ההסבר הזה לא מתאים לפרופיל של רוטנר. משמע, לפוסט הזה הייתה מטרה, והיא לא הייתה התנהגותו החריגה של מגל.

      • מישאל עידן הגיב:

        רחל רוטנר אישה חכמה ודעתנית. היא "ניבאה" שתחטוף מכל עבר ! היא אינה מסכנה ואינה מחזיקה עצמה כקרבן ואינה מתקרבנת. בפוסט נוסף שהעלתה היא הביעה עמדה,לתפיסתה.

        לא בטוח שיש באמירות של מגל משום מעשים פליליים, אולם, בהיותו חבר כנסת במפלגת הבית היהודי, מפלגה הדוגלת בשמרנות של כבוד המשפחה, שבתנועת בני עקיבא יש פעילות נפרדת לגברים ונשים,שומרים על מרחק נגיעה (בצעירותי הייתי חניך בבני עקיבא ומאז הם הקצינו) והנה מצטרף חבר כנסת שהוצנח שמתהדר "ביהדותו", כשמספר ימים לפני הצטרפותו למפלגה "חגג" בניגוד לערכים במקודשים למפלגה זו !

        החשדות להטרדות מיניות הגיעו דווקא מעובדת אחרת אור שוקרון שטענה שינון מגל נגע לה בישבן ולמרות שביקשה ממנו להפסיק הוא לא הפסיק ….http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4730210,00.html

        ושאלת המיליון : האם לפתוח בחקירה פלילית או לקבור פרשת הטרדה מינית בטענה שחושפת הפרשה היא אישה מתירנית ?

        • ובכל זאת, לא אור שוקרון מגיבה אלא רוטנר, דווקא בפוסט שאין בו למרב הבנתי עילת חקירה.
          הבעיה שלי איננה ינון מגל. הוא אידיוט אם כך הוא מתנהל בעבודה!
          הבעיה שלי שאמינות הנשים שמתלוננות על הטרדה הולכת ונשחקת, ובצדק, כי כמו בתופעות דומות, נשים מתלוננות מהסיבות הלא נכונות, ומערכת האכיפה לא צריכה להיות כלי לסגירת חשבונות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *