פנחס יחזקאלי: ואף על פי כן, מינוי טוב!

גל הירש 2

[הצילום הועלה לויקיפדיה ע"י משטרת ישראל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[לקובץ המאמרים על 'גל הירש והמפכ"לות האבודה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אתחיל מהסוף: מינויו של גל הירש - מפתיע ככל שיהיה -  הוא טוב בתוקף הנסיבות ויכול להצליח, מהסיבות הנכונות וגם כמובן, מהסיבות הלא נכונות.

משטרת ישראל הביאה עצמה למקום שבו מפכ"ל שווה בקושי תת אלוף בצה"ל. על כך, היא יכולה לבוא בטענות רק לעצמה.

עתה, תעלה שוועת בכירי המשטרה השמימה, אבל מי שטוען שראש הממשלה והשר הממונה מזלזלים בניצבים וברבי הניצבים, בעבר ובהווה, יכול לבוא בטענות רק לעצמו. הפיקוד הנוכחי והקודם הוא שהביא את המשטרה לעברי פי פחת, הבין את גודל הבעיה ונמנע במכוון מלטפל בה.

יהיו בכירים שיפרשו כי נעלבו, ואחרים שיפרשו כי קראו נכון את המפה, אבל גם זה לא בהכרח רע. לא צריך לקחת את הטענות על אבדן מקצועיות וניסיון ברצינות יתרה. כמו שאמר האלוף גרשון הכהן, השאלות שמולן ניצבת המשטרה אינן שאלות של זיהוי פלילי.

הירש יביא בעקבותיו, ללא ספק גם אנשי צבא אחרים וזה משב רוח רענן לספ"כ שהסתייד והלך בעשרים השנים האחרונות ולשורות המשטרה בדרגים הנמוכים יותר. סוף סוף, תנשב בו אחרי עשרים שנות קיפאון רוח של התחדשות וחשיבה אחרת.

המפכ"ל החדש היה מהמוכשרים בתתי האלופים של צה"ל, ורבים ניבאו לו גדולות. הוא איש של חדשנות ושל מערכות מורכבות, היה תלמידו המצטיין של ד"ר שמעון נווה במרכז לחקר תורת המערכה (מלת"ם), שעסק ביישום של תורות המורכבות למערכת הצה"לית. הירש אינו מבין במשטרה אבל הוא מבין במורכבות ומשטרה היא מערכת מורכבת. הוא יודע שרק מספר קטן של גורמים משפיע על מערכת מורכבת בזמן ובמקום נתונים. את הגורמים הללו יצטרך לאתר מהר, אבל הידע קיים, וכיוון שהוא איננו משועבד לתרבות הארגונית, לא תהיה לו בעיה לחפש ולמצוא.

ועוד תכונה חשובה בהירש היא ההתבגרות המואצת שעבר בעקבות מלחמת לבנון השנייה. הוא יודע שזינוק מהיר למעלה עלול להסתיים בצניחה מכאיבה. הרבה מעודף האגו - שליווה בעבר "קצין מטאור" כמוהו - נשאר במדי הזית שלו, וענווה (יחסית) היא תכונה חשובה מאין כמוה למפכ"ל.

איפה הסכנות?

הסכנה העיקרית היא באינטרס הברור של המנגנון המשטרתי לא לאפשר להירש להצליח. כישלונו של המפכ"ל ה"מוצנח" הקודם, הרצל שפיר, מנע הצנחות לתפקיד המפכ"ל כמעט ארבעים שנה. את זה יבקש המנגנון המשטרתי לשחזר. ההתנגדות לשינוי במשטרה אינה מוחצנת ואינה קולנית. היא עטופה בחיוכים ובדבש, בעת שקורי העכביש נטווים סביב הקרבן. על כן, הירש חייב לידו מעין "מגלה מוקשים" אנושי שקט, שידע בשקט לסייע לו לצלוח לסמן את המלכודות ביער ולדעת לעקוף אותן, וכאלה תהיינה רבות.

דבר אחד בטוח: המשטרה אחרי הירש תהיה כבר משטרה אחרת. את זה רצה השר להשיג ואת זה השיג ללא ספק. עתה הגיעה עת שינוי...

[לקובץ המאמרים על 'גל הירש והמפכ"לות האבודה', לחצו כאן]

22 thoughts on “פנחס יחזקאלי: ואף על פי כן, מינוי טוב!

  1. אלכס נחומסון כתב בפייסבוק:
    צריך להחליט אם יש ערך כלשהו לישות שמוגדרת "וועדת חקירה ממלכתית" או שחבל"ז. אם הממשלה החליטה(מאונס אבל החליטה)למנות וועדת חקירה ממלכתית על כל המשתמע מהמושג,משקלו וסמכויותיו כדי לחקור את הכישלון המפואר הקרוי "מלחמת לבנון השנייה" וישבה הוועדה על המדוכה ועשתה את מלאכתה והפיקה דוח(שקראתי כל מילה ופסיק ממנו) ובדוח ביקורת חריפה על התנהלות אוגדה 91 והעומד בראשה והדוח נחתם ונמסר פורמלית לגורמים המוסמכים,מה הערך שיש להכאה על חטא ויללות בתקשורת של המעורבים בכתיבת הדוח? או שאתם חבורת מטומטמים שבזבזתם לנו זמן יקר של שקום והפקת לקחי אמת או שצדקתם אך כעת הושפעתם מכל מיני מחוות אמוציונליות שבינן לבין העובדות שנבדקו יש פער מהותי. כך או כך זה נראה כל כך גרוע עד שמינוי אדם שנוי במחלוקת כדי "לתקן" מערכת פגועה נראה פתאום הגיוני יחסית.

  2. יובל פז כתב בפייסבוק:
    מנוי מפכל מבחוץ היא חובת השעה , ימים בהם הסתיים האמון בין הבכירים והם דואגים להפגין חוסר אמונם לייד פקודהם.
    ימים בהם מפקדים , כמובן חלקם, אינו נותן גיבוי לפקודים , ימים בהם תוצאות ועדות המנויים ידועות עוד טרם ישבה הוועדה.
    ימים קשים עוברת המשטרה ואסור לשכוח שיש אנשים במשטרה ניפלאים ומקצועיים.
    גל הירש ילמד להיות שוטר מספר אחד וגל הירש יודע להיות מפקד ומנהל מערכת.
    אין לי ספק שגם לפנות מוקשים משדה מוקשים הוא יידע.

  3. אלכס נחומסון כתב בפייסבוק:
    העקרון של השבחה באמצעות גורם חיצוני הוא חסר משמעות, כל זמן שלא מוגדר הגורם החיצוני כי הוא לא מכוון לכל גורם חיצוני באשר הוא.הפעם זו תקלה. בעיקר תקלה של חשיבה רדודה שגם חשודה כלא עניינית של מקבלי ההחלטה.

  4. גדעון מור כתב בפייסבוק:
    פיני כבוגר משטרת ישראל , דואג ודואב את המצב "אליו נקלענו" אכן לא במקרה אנחנו במצב רע, זה קורה כבר זמן רב עקב תרבות ארגונית רופסת שחלחלה עמוק ולא מאפשרת שינוי עומק.אני מצטרף למאמר שלך בכל מילה ושמח מאוד על המינוי של גל הירש ומקווה אכן שלא ישימו לו רגליים.
    בהצלחה,
    היום מתחיל סרט חדש במשטרת ישראל.

  5. יקי קמחי כתב בפייסבוק:
    פיני אל תשכח שלמערכת מורכבת יש היסטוריה ועבר שמשפיע על התנהגותה בהווה . התערבות של גורם חיצוני עשוי לגרום לתוצאות שונות ובלתי צפויות !

  6. אלעד רזניק כתב בפייסבוק:
    100 ימי חסד ? 100 שניות חסד לא נתנו לגל הירש. ראוי, לא ראוי. תנוחו. תנו לאדם להיכנס לתפקיד ולהציג תוכנית עבודה מסודרת.

  7. ד"ר מאיר גלבוע כתב בפייסבוק:
    תגובה ראשונית וקצרה (שלא כמנהגי) על מינוי גל הירש למפכ"ל:
    1. שאף אחד לא יפחיד אותנו בפרישת הניצבים הוותיקים מהמשטרה. תמיד יש פרישות עם מינוי מפקדים חדשים בצבא, במשטרה ובארגונים אחרים, גם ובעיקר כשלא ממנים מפקדים ומנהלים מבחוץ.
    2. שמעתי באחד מכלי התקשורת שבמשטרה טוענים שגל הירש לא תפס גנבים. גם שלושת המועמדים "מתוך המשטרה" לא תפסו גנבים, ולא צמחו במשטרה הכחולה, אלא צנחו למשטרה הכחולה בדרגות בכירות מתפקידים שונים במערכים ביטחוניים במשטרה – ימ"מ ומג"ב.
    3. ושאלה לי לשלושת המועמדים – היכן הם היו כאשר דנינו מינה תא"ל לניצב והעמידו בראשות אגף משאבי אנוש, ויותר חשוב – היכן הם היו כאשר אותו דנינו מינה את אותו אדם, שכל חייו בצה"ל ובמשטרה עבד בתפקידי שלישות וכוח אדם, לתפקיד סופר מקצועי כראש אגף התנועה. מדוע הם לא צעקו ומחו אז?
    4. ואם בטוהר המידות מדובר – מדוע הם לא הדירו את רגליהם ממסיבת הפרידה המפוארת והבזבזנית מדנינו? להזכירם יותר מ – 400,000 ש"ח. זה לא שחיתות?
    5. ניצב בדימוס התבטא בעבר, עת נשקל מינוי מפכ"ל מבחוץ – שבכירי המשטרה הם חתולי רחוב, ולכן יעשו הכל להכשלת מינוי חיצוני. הוא היה שם, הוא מכיר אותם, הוא מכיר את הפנים המכוערות של בכירים במשטרה, וייתכן שהיה נוהג כמו שחשב שהם ינהגו.
    6. ולסיכום – דווקא משלושת המועמדים, שכאמור לא צמחו במשטרה הכחולה, ניתן וצריך לצפות שהם יבינו יותר מאחרים את הקשיים שיש בפני גל הירש, ויעזרו לו להתגבר עליהם.
    זו עשויה להיות שעתם היפה של שלושת המועמדים, בנצי סאו, זוהר דביר ויורם הלוי, אם יבחרו להישאר במשטרה ולתמוך בגל הירש, ויביאו להצלחתו, שהיא הצלחת המשטרה והצלחת הציבור.

  8. משה בנבנישתי כתב בפייסבוק:
    כל הכבוד לגל הירש שהסכים לקבל את המינוי הזה. גל מאז ומעולם ראה בשירות שליחות מלאה כך עשה את כל תפקידיו וכאשר ניקרא לדגל לפקד על המשטרה הרים את הכפפה.
    זכות גדולה למשטרה שגל הוא המפכ״ל שלה! המשטרה תשנה פניה ובטוח שתהפוך למשטרה טובה יותר
    לכל הניצבים בהווה ובדימוס, אם המשטרה חשובה לכם באמת, טוב עשה השר שמינה את גל הירש, אדם קצין אמיץ רציני והכי חשוב ישר כפלס
    ברכות לך גל. הצלחתך הצלחת כל עם ישראל !!!
    חזק ואמץ !

  9. מישאל עידן כתב בפייסבוק:
    מינוי גרוע ! אם כבר ממנים מישהו שהיה גיבור בצבא אז על המועמד להיות מפכ"ל צריך לעבור את המסלול כמו המועמד להיות רמטכ"ל. נתחיל בתפקיד מפקד אוגדה, הוא חייב לעבור קורס טנקים לפני המינוי, בשביל להיות מפקד פיקוד בדרגת אלוף הוא חייב ברקורד של מפקד אוגדה, בשביל להיות רמטכ"ל הוא חייב להיות עם עבר של מפקד פיקוד, והנה מצניחים למשטרה אדם שמעולם לא לבש מדי משטרה ולא יודע א -ב בסיסיים בתורת המשטרה.

  10. סמדר קסדי סלונים כתבה בפייסבוק:
    אף אני שמחה מאוד על הבחירה מבחוץ. הגיע באמת הזמן לרענון, למשהו שלא צמח במשטרה, מישהו שיכול בהחלט להוביל ולהנהיג ללא משוא פנים.

  11. פיני כבוגר משטרת ישראל , דואג ודואב את המצב "אליו נקלענו" אכן לא במקרה אנחנו במצב רע, זה קורה כבר זמן רב שהתרבות הארגונית הרופסת חלחלה עמוק ולא מאפשרת שינוי עומק, אני מצטרף למאמר שלך בכל מילה ושמח מאוד על המינוי של גל הירש ומקווה אכן שלא ישימו לו רגליים.
    בהצלחה,
    היום מתחיל סרט חדש במשטרת ישראל.

  12. ניסים ניר כתב בפייסבוק:
    זאת הבחירה הטובה ביותר, גל הירש יבריא את הגוף החולה הקרוי משטרת ישראל, כבר לפני חודש כתבתי בפייסבוק לגל שלמען מדינת ישראל ולמען עם ישראל, כולי תקווה שהוא יהיה המפכ"ל הבא שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *