פנחס יחזקאלי: ניקולס נסים טאלב והברבור השחור

[בתמונה: הברבור השחור... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

[בתמונה: הברבור השחור... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

בשנת 2007 ראה אור ספרו המפורסם של נסים ניקולס טאלבּ, 'הברבור השחור' (The Black Swan). זהו ספר השני של טאלב, אחרי הספר: תעתועי האקראיות. במשך מאות שנים היו משוכנעים באירופה שכל הברבורים לבנים. רק לאחר גילוי אוסטרליה התברר שברבור יכול להיות גם שחור. טאלבּ הפך את הברבור השחור למטאפורה: אירוע נדיר ובלתי צפוי, בעל השפעה דרמטית על חיינו, שלאחר הופעתו אנו רוקחים הסבר להתרחשותו הגורם לו להיראות אקראי פחות וחזוי יותר...

[לאוסף המאמרים אודות תופעת התוצאות הבלתי צפויות (תב"צים), לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין כאוס לסדר', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 28 בינואר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בשנת 2007 ראה אור ספרו המפורסם של נסים ניקולס טאלבּ (ראו תמונה משמאל למטה), The Black Swan. זהו ספרו השני של טאלב, אחרי הספר: תעתועי האקראיות.

הספר תורגם לעברית וראה אור ב- 2009, תחת השם: הברבור השחור, בהוצאת כנרת, זמורה ביתן דביר.

נסים ניקולס טאלבּ, בן למשפחה נוצרית מלבנון, הוא פילוסוף וסופר. בעבר היה סוחר ניירות ערך מצליח בבתי השקעות בוול סטריט ובשיקגו, עד שהחליט להקדיש את חייו לחקר המזל, האי־ודאות, האקראיות, ההסתברות והידע. הוא בעל תואר שני מבית הספר למִנהל עסקים וורטון ותואר שלישי מהאוניברסיטה של פריז, מלמד מתמטיקה שימושית באוניברסיטאות באירופה ובארצות הברית. הוא מתגורר בניו יורק. ספרו הקודם, תעתועי האקראיות, תורגם לעשרים שפות. הברבור השחור הוא ספרו השני.

ברבור שחור על פי טאלב הוא אירוע יוצא דופן בעל השפעה גדולה מאוד, שבמקרים רבים לא ניתן לצפייה מראש.

[להרחבה בסוגיית ה'מזל', לחצו כאן] [להרחבה בסוגיית 'אי הודאות', לחצו כאן]

[בתמונה: כריכת ההוצאה העברית של 'הברבור השחור', שראה אור בהוצאת כנרת, זמורה ביתן, דביר. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה זו שימוש הוגן]

טאלב מעיד על עצמו כך:

"הנושא הכללי של עבודתי הוא מגבלות הידע האנושי, והטעויות וההטיות - המקסימות והפחות מקסימות - הכרוכות בעיסוק, בנושאים המצויים מחוץ לשדה ההתבוננות שלנו: במה שאיננו רואים ובמה שאיננו יכולים לראות, ובקצרה - בבלתי ידוע; בכל המצוי מעברה השני של רעלת העמימות..." (טאלב, 2011, ע 134). ספרו הנוכחי מוקדש לתופעת התוצאות הבלתי צפויות (תב"צים).

[להרחבה בסוגיית התוצאות הבלתי צפויות, לחצו כאן]

למה דווקא 'ברבור שחור'?

טאלב בחר בשם 'ברבור שחור', כיוון שבעבר רווחה הקביעה שכל הברבורים הם לבנים. משמעות המושג השתנתה במאה -17 כשגילוי ברבורים שחורים באוסטרליה הוכיח כי גם מה שנתפס כבלתי אפשרי עלול להתגלות כאמת.

מאיפה השם? במשך מאות שנים היו משוכנעים באירופה שכל הברבורים לבנים. רק לאחר גילוי אוסטרליה התברר שברבור יכול להיות גם שחור.

נסים ניקולס טאלבּ (ראו תמונה משמאל) הפך את הברבור השחור למטפורה: אירוע נדיר ובלתי צפוי - בעל השפעה דרמטית על חיינו - שמתממש; ושלאחר הופעתו אנו רוקחים הסבר להתרחשותו הגורם לו להיראות אקראי פחות וחזוי יותר.

דוגמאות לברבורים שחורים הם למשל: ההצלחה המדהימה של גוּגל; עליית האינטרנט; פיגועי 11 בספטמבר; המשבר הכלכלי העולמי ב־2008 וכדומה.

[תמונתו של נסים ניקולס טאלב משמאל, נוצרה והועלה לויקיפדיה על ידי en.wp user YechezkelZilber. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

מדוע אנו מופתעים שוב ושוב מהופעתו של ברבור שחור?

לשיטתו של טאלב, אנו נוטים להתמקד במוּכּר, במקום לנסות להסביר את מה שאיננו מובן לנו, משלים את עצמנו שאנו יודעים יותר מכפי שידוע לנו באמת, ומאמינים שאירועים שקרו בעבר יחזרו על עצמם, בשעה שההתרחשויות המשפיעות באמת אינן ניתנות לניבוי.

הברבור השחור מציע דרכים פשוטות להתמודדות עם אותם מאורעות חריגים המשנים את חיינו לבלי הכר וכלים לנצל אותם לטובתנו. בעזרת דוגמאות מגוונות ולעתים משעשעות מעולם העסקים, דרך הספורט ועד הספרות, טאלב מגיש קוקטייל של פילוסופיה, לוגיקה, סטטיסטיקה ופסיכולוגיה. בסגנונו הייחודי והמושחז הוא מותח ביקורת נוקבת על 'מומחים', מערער על הנחות יסוד מקובלות ומוכיח שוב כי האקראיות שולטת בחיינו.

[להרחבה על סוגיית 'הברבור השחור'', לחצו כאן]  [לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן]

[בתמונה: הברבור השחור... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Inga Vitola לאתר flickr]

[בתמונה: הברבור השחור... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Inga Vitola לאתר flickr]

סקירה על ספריו האחרים של טאלב

[בתמונה: על ברבורים שחורים, ב'דה מרקר'. לכתבה לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות תופעת התוצאות הבלתי צפויות (תב"צים), לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין כאוס לסדר', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *