טל טובי: שילוביות בין זרועית – היבטים היסטוריים תאורטיים ומעשיים

שילוביות

[להורדת החוברת: עיונים בביטחון לאומי מס 8]

ביוני 2006 ראתה אור חוברת בסדרת עיונים בביטחון לאומי בהוצאת המכללה לביטחון לאומי, צהל ובשיתוף המכון לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה. מטרתה לעסוק בחשיבה הצבאית האמריקנית, בהקשר של 'השילוביות הבין זרועית', על מנת לשמש כמסד היסטורי ותאורטי לאלה העוסקים בתהליכי בניין הכוח.

מחבר החוברת דוקטור טל טובי, שימש באותה עת עמית מחקר במכללה לביטחון לאומי, צה"ל ולימד היסטוריה צבאית ומחשבה צבאית במכללה לפיקוד טקטי, צהל, ובמחלקה להיסטוריה באוניברסיטת בר אילן.

התפתחויות טכנולוגיות במהלך ההיסטוריה הביאו לשינויים כבירים בתפיסות ההפעלה ובבניין הכוח של צבאות העולם. ברבע האחרון של המאה ה-20 היו אלה טכנולוגיות החמקנות, החימוש המונחה המדויק ומערכות פיקוד ושליטה ושליטה ובקרה מתקדמות, שהיו חלק מהגורמים להביא את צבא ארצות הברית לערוך שידוד מערכות כללי. זאת על מנת להתאים עצמו לאתגרי עידן לוחמת המידע ('Information Warfare'). טכנולוגיות אלו יצרו אמצעי לחימה ופלטפורמות חדשות, שבתורם חייבו לערוך שינויים תורתיים ופיתוח דוקטרינה חדשה. למעשה, הביאו הטכנולוגיות החדשות לשינוי הפרדיגמה של ניהול המלחמה.

מראשית שנות ה-80 של המאה ה-20, עוסק הצבא האמריקני בדיון תאורטי ומעשי אודות תורת המערכה והנגזרות שלה, ובעיקר, אודות 'השילוביות הבין זרועית' ('Jointness'). הגדרתה של השילוביות היא הפעלה מקבילה של שתי זרועות או יותר בזירת מלחמה מוגדרת. דיונים אלו משפיעים גם על צבאות העולם האחרים ובמיוחד צבאות נאט"ו, הצבא הסיני וכן צה"ל.

[להורדת החוברת: עיונים בביטחון לאומי מס 8]

       

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *