ריצ'רד קוק: עקרון 80/20 – להתמקד בעיקר ולהגיע לתוצאות

עקרון 80-20

[בתמונה: כריכת ספרו של ריצ'רד קוק: "עקרון 80/20 למנהל - להתמקד בעיקר ולהגיע לתוצאות", שראה אור ב- 2004 בהוצאת אופוס. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

את הספר כתב ריצ'רד קוק בשנת 1997 על בסיס חוק פארטו, וכינה אותו עקרון 80/20. הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו זיהה כבר בשנת 1897 את דפוס ההתנהגות של מערכת מורכבת, לפיו רק מספר מועט של גורמים באמת משפיעים על מערכת בזמן ובמקום נתונים. בעת ההיא לא היו תורות המורכבות ידועות, ופארטו חיפש הברים אחרים לסימפטומים. כיום אנו כבר יודעים שזוהי אחת התכונות החשובות של מערכת מורכבת: רק חלק קטן מהגורמים, מהתשומות או מהמאמצים המושקעים, משיג בדרך כלל את רוב התוצאות, התפוקות או ההשלכות (קוק, 2004, ע' 4). דפוס זה של אי איזון ניתן לניבוי וחוזר על עצמו בעקביות במערכות מורכבות (שם, ע' 6). עקרון 80/20 יבוא לידי ביטוי תמיד, אלא אם כן יושקעו מאמצים מכוונים, עקביים וגורפים כדי לגבור עליו. קוק מדגיש כי עקרון 80/20 מנוגד לאינטואיציה. אנחנו מצפים שלכל הגורמים תהיה חשיבות דומה (שם, ע' 10).

למרות שהחוק מכונה: עקרון 80/20 אין משמעו 20% באופן מדיד, אלא רק כי מדובר במספר קטן יחסית של גורמים, המשפיעים באמת.

"עקרון 80/20" הוא דפוס של אי-איזון הקיים בטבע, שניתן לצפות אותו מראש. הוא קיים בכל תחומי חיינו ברמה זו או אחרת. למשל, אתם לובשים רק 20% מהבגדים שיש לכם בארון ב-80% מהזמן, ומשתמשים רק ב-20% מהפעולות במחשב ומהמילים הקיימות בשפתכם ב-80% מזמן השימוש! זאת ועוד, בעסק טיפוסי, רק 20% המובחרים מבין העובדים תורמים 80% מכלל ההישגים. באותו האופן 20% מהלקוחות מהווים 80% מהפעילות העסקית, ו-20% מהמוצרים מניבים 80% מכל הרווחים! משמעות הדבר שימושית ואופטימית מאוד: בכל תחום שהוא, אישי ומקצועי, כל שעליכם לעשות הוא לדעת לזהות את "המעטים החיוניים", כלומר, את החמישית היצרנית במיוחד מכל מה שאתם עושים, לרכז בה את מרב השקעתכם ולהזניק פלאים את התוצאות! ניהול נכון על פי עקרון 80/20 הוא הבסיס והמפתח לניצול משאבים יצרני ויעיל, שיביא להצלחה עסקית ואישית מעל ומעבר לכל הציפיות!

הספר מלמד בצורה שיטתית ומעשית כיצד להשתמש ב"עקרון 80/20" ולהפיק ממנו תועלת. הוא מנחה כיצד לתת מינוף עצום להשקעה בכל תחום, ולנצל לטובתכם את האי-איזון שקיים בטבע.

ריצ´רד קוק הוא מחברם של 13 ספרים עטורי שבחים. הוא יזם מצליח, משקיע ויועץ אסטרטגי שייסד עסקים עתירי מיליונים בתחומי הייעוץ, המלונאות והמסעדנות. הוא משמש דירקטור ובעל מניות בארגונים רבים.

הספר נכתב כאמור ב- 1997 ותורגם לעברית רק ב- 2004.

מקורות

  • קוק ריצ'רד (2004), עקרון 80/20, להתמקד בעיקר ולהגיע לתוצאות, תל אביב: אופוס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *