פנחס יחזקאלי: קיפאון / סטגנציה – הארגון נסדק מתחת למעטה הקרח

תקציר: קיפאון או סְטַגְנַצְיָה (Stagnation) הוא מושג ארגוני. זהו מצב שבו נעצר תהליך התפתחותה של מערכת מורכבת; היא מאבדת קשר עם מטרותיה הארגוניות, וקורסת לתוך עצמה. במצב זה, מגוון האפשרויות שהמערכת מזהה הוא דל וכמעט בלתי משתנה ('קפוא')...

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי JarkkoManty לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים: 'בין כאוס לסדר', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

"צרפת לא קרסה ב'אבחת המגל' של יוני 1940, אלא לאורך עשור של עיוורון, שחיתות, ריקבון מוסרי, תנועות ימין שהזדהו עם הנאצים אויבי צרפת ותנועות שמאל שחתרו נגד בניין הכוח הצבאי, וכרסמו במודע בחוסן הלאומי" (אמנון לורד, ישראל היום, 29/9/23, ע' 3)

המאמר עודכן ב- 16 ביולי, 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

קיפאון או סְטַגְנַצְיָה (Stagnation) הוא מושג ארגוני. זהו מצב שבו נעצר תהליך התפתחותה של מערכת מורכבת; היא מאבדת קשר עם מטרותיה הארגוניות, וקורסת לתוך עצמה. במצב זה, מגוון האפשרויות שהמערכת מזהה הוא דל וכמעט בלתי משתנה ('קפוא').

קיפאון יכול להיווצר בכל מערכת מורכבת. למשל:

  • קיפאון התוצר הלאומי – עצירת הגידול בתוצר הלאומי ודשדוש במקום;
  • קיפאון במשא ומתן - עצירה של הידברות;
  • קיפאון מדיני - עצירה של התקשרויות בין מדינות;

וכדומה.

[להרחבת המושג: קיפאון - סטגנציה, לחצו כאן] [להרחבת המושג 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מגוון']

המחשה נפלאה למשמעותו של קיפאון, ניתנה לנו בסרט 'לשבור את הקרח' (Frozen; ראו טריילר למטה): זהו סרט פנטזיה מוזיקלי-קומי אמריקאי בהנפשה ממוחשבת של אולפני ההנפשה של וולט דיסני, מ-2013. הסרט בוים על ידי ג'ניפר לי וכריס באק, נכתב על ידי ג'ניפר לי והופק על ידי פיטר דל וצ'ו:

חמישה מצבים תפיסתיים שארגונים יכולים "לנוע" ביניהם באופן דינאמי

קיפאון הוא אחד מחמישה מצבים תפיסתיים שבהם יכול ארגון להימצא, על פי 'המודל של 'מערכות מורכבות בין סדר לכאוס'; והוא מאפיין ארגונים ביורוקרטיים במצב של דעיכה, המכונה: 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים'.

אם נדמה את הארגון כפועל במרחב התאורטי-תפיסתי שבין סדר לכאוס, ניתן למנות באותו מרחב חמישה מצבים עיקריים שארגונים יכולים "לנוע" ביניהם באופן דינאמי (ראה בתרשים שלמטה). קיפאון הוא אחד מהם. האחרים הם:

[להרחבה בנושא: 'מודל מערכות מורכבות בין סדר לכאוס', לחצו כאן] [להרחבה על 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים', לחצו כאן]

אם נתאר מצב של "סדר" כרפובליקה, ומצב של כאוס כאנרכיה, קיפאון ניתן לתיאור באמצעות הדימוי של דיקטטורה. קשרי היררכיה מפותחים מאוד המדכאים לחלוטין את קשרי העבודה לתוך קליקות פנים מחלקתיות. קשרי עבודה בינמחלקיים כמעט ואינם קיימים. ככל שהארגון קרוב יותר לקיפאון, מסוגלותו להתאים את עצמו לתנאים חדשים בסביבתו המשימתית במהירות הופכת אפסית, אם בכלל, וגם אם כן, היא תגזול משאבים עצומים; ולהפך.

[להרחבת המושג: 'סביבה משימתית של ארגון', לחצו כאן]

קיפאון 1

 קיפאון משמעו הלך מחשבה סביל של המערכת המורכבת, שבו חלק ממערכות הארגון משותקות ואינן מתפקדות. הארגון נכנס למעין שיתוק מערכות בגלל האינטרס של אותם חלקים בו – המחזיקים את העוצמה הארגונית – "להקפיא" את המצב הקיים, כי שינויים משמעם שינויים בחלוקת העוצמה בין חלקי הארגון, ובכך אותם גורמים אינם מעוניינים.

[הכרזה משמאל שותפה ברשתות החברתיות ובעל הזכויות בה לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

אותם חלקים בארגון החותרים לקיפאון הינם ביורוקרטיה שתפחה ושצברה זכויות יתר (משמע, נוצרה "אריסטוקרטיה" ארגונית); או ועדים גדולים וחזקים, המעוניינים לשמר את הישגיהם (ועדי הנמלים, חברת החשמל, רשות שדות התעופה וכדומה).

כתוצאה מכך, המערכת המורכבת פותחת פער רלוונטיות עם סביבתה. היא אינה מודעת כלל לחולשותיה, אינה חשה שיריבים מזהים את פגיעותה וחסרה כל מודעות לתהליכים הפועלים נגדה. היא חסרה יכולת ארגונית לשינוי, בגלל שבעלי העוצמה בארגון רוצים לשמר את זכויות היתר שלהם.

קיפאון יכול להביא למוות ארגוני (ל'התפוררות' - Disintegration) כי הארגון אינו חש בסיכונים, או שהוא חש בהם, אך אינו מסוגל להשתנות על מנת להתמודד עימם, כדוגמת שועל – שהוא זריז וגמיש בדרך כלל – שנלכד ברורות רכב בכביש וקופא על מקומו עד שהוא נדרס...

 על כן, ארגון הנמצא בקיפאון איננו במצב אג'ילי (מצבים המאפשרים אג'יליות ארגונית הם המצבים שמתחת לקו האדום בתרשים שלמעלה).

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

חוקי פרקינסון מסבירים קיפאון

הסוציולוג-כלכלן הבריטי סירל נורת'קוט פרקינסון קבע מספר חוקים המגדירים את טבעה של הבירוקרטיה, בספר שכתב אודות טבעה של הביורוקרטיה והסוציולוגיה הארגונית. התיאורים הללו מתאימים מאוד למצב של קיפאון (ויקיפדיה, 2013):

  1. העבודה מתרחבת עד לניצול כל הזמן שהוקדש להשלמתה.
  2. פקידים תמיד מעוניינים להגדיל את מספר הפקידים הכפופים להם.
  3. פקידים מייצרים עבודה בעיקר אחד עבור השני.

[משמאל: כריכת הספר: 'חוק פרקינסון ועוד עיונים בבעיות מינהל' לפרופסור נורתקות ק' פרקינסון', שראה אור בגרסתו העברית בהוצאת הדר, ב- 1988. אנו מאמינים שאנו עושים בו שימוש הוגן]

.

.

.

.

.

[להרחבה בנושא": 'חוק פרקינסון', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין כאוס לסדר', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה