פנחס יחזקאלי: שביר – לא עומד בלחץ…

תקציר: שביר מוגדר כחוסר יכולת להתעורר ולהגיב לנוכח גורמי לחץ ונזק (טאלב, 2014, ע' 74). מערכת שבירה נוטה לסבול מעייפות החומר ואף להישבר תחת לחץ (טאלב, 2014, ע' 81). אחד הגורמים לשבירות הנו גורמי לחץ קבועים המופעלים על המערכת, משום שהם מונעים תקופות המאפשרות למערכת התאוששות (למשל עינויי מים סיניים של טפטוף מתמיד של טיפות על מצחו של אדם כבול) (טאלב, 2014, ע' 86). גורם נוסף הוא גודל המסה של המערכת המורכבת: ככל שהמסה גדולה יותר עולה חשיבות האקראיות, והארגון חשוף יותר לתנודות חריפות כתוצאה מתוצאות בלתי צפויות (תב"צים). על כן, מערכות גדולות מועדות לשבירות! (נוה, 2003, ע' 57).

בתמונה: מיכאל צור נשבר בחקירה בגלל ריח הליזול... [מקור תמונתו של מיכאל צור: ארכיון התמונות הלאומי, מתוך האוסף של דן הדני, מתוך סרט 09811. מקור תמונת הליזול: היצרן. אנו מקווים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[מקור תמונתו של מיכאל צור: ארכיון התמונות הלאומי, מתוך האוסף של דן הדני, מתוך סרט 09811. מקור תמונת הליזול: היצרן. אנו מקווים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

'שביר' מוגדר כחוסר יכולת להתעורר ולהגיב לנוכח גורמי לחץ ונזק. מערכת שבירה נוטה לסבול מעייפות החומר ואף להישבר תחת לחץ. אחד הגורמים לשבירות הינו גורמי לחץ קבועים המופעלים על המערכת, משום שהם מונעים תקופות המאפשרות למערכת התאוששות (למשל עינויי מים סיניים של טפטוף מתמיד של טיפות על מצחו של אדם כבול)... 

[לאוסף המאמרים בנושא 'אנטי שבירות', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 6 בדצמבר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מיכאל צור (ראו תמונה בראש המאמר) היה גאון כלכלי, מנערי הפלא של שר האוצר האגדי, פנחס ספיר. כשהיה בן 35 בלבד, מינה אותו ספיר למנכ"ל משרד התעשייה והמסחר. בהמשך שימש גם כיו"ר דירקטוריון צים ומנכ"ל החברה לישראל.

אבל מיכאל צור היה גם נוכל מתוחכם, שהורשע בעבירות כלכליות ונדון ל-15 שנות מאסר. מי שהביא להרשעתו היה בנימין זיגל, מייסדה ומפקדה הראשון של היחידה לחקירות הונאה במשטרה.

במהלך חקירה ארוכה עמד צור בלחץ ולא נשבר. אולם תחבולות חקירה שנקטו החוקרים הביאו אותו לידי שבירה. אחת האגדות שמספרים על החקירה ההיא הובאה על ידי נתן דונביץ' בעיתון 'הארץ': דונביץ' כתב כי צור היה רגיש מאוד לריח הליזול בתא המעצר; והתלונן על כך בפני סוהריו. כשנודע דבר לזיגל - טען העיתונאי - הוא 'קפץ על המציאה'; והורה לשפוך ליטרים נוספים של ליזול לתא המעצר. צור לא עמד בריח, ולבסוף נשבר (לשם, 1988, ע' 60).

[בתמונה: שביר... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Matthew לאתר flickr]

[בתמונה: שביר... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Matthew לאתר flickr]

שבירות מהי? המשגה

[בתמונה: ספרו של נסים ניקולס טאלב: "אנטי שביר. איך לשרוד ולנצח בעולם של ברבורים שחורים", שראה אור בהוצאת דביר, ב- 2012. אנחנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

שביר (Fragile) הוא מושג שנטבע ע"י נסים ניקולס טאלב, בספרו משנת 2012: ANTIFRAGILE, שתורגם לעברית ב- 2014 בהוצאת דביר תחת השם אנטי שביר – איך לשרוד ולנצח בעולם של ברבורים שחורים (טאלב, 2014; ראו תמונת כריכה משמאל).

[בתמונה משמאל: ספרו של נסים ניקולס טאלב: "אנטי שביר. איך לשרוד ולנצח בעולם של ברבורים שחורים", שראה אור בהוצאת דביר, ב- 2012. אנחנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

טאלב משמש כיום כפרופסור להנדסת סיכון במכון הפוליטכני של אוניברסיטת ניו יורק, ותחום עיסוקו המרכזי הוא "קבלת החלטות בתנאי עמימות".

שביר מוגדר כחוסר יכולת להתעורר ולהגיב לנוכח גורמי לחץ ונזק (טאלב, 2014, ע' 74). מערכת שבירה נוטה לסבול מעייפות החומר ואף להישבר תחת לחץ (טאלב, 2014, ע' 81).

אחד הגורמים לשבירות הנו גורמי לחץ קבועים המופעלים על המערכת, משום שהם מונעים תקופות המאפשרות למערכת ההתאוששות (למשל עינויי מים סיניים של טפטוף מתמיד של טיפות על מצחו של אדם כבול) (טאלב, 2014, ע' 86).

[להרחבה בסוגיית ה'התאוששות מהפתעה', לחצו כאן]

גורם נוסף הוא גודל המסה של המערכת המורכבת: ככל שהמסה גדולה יותר עולה חשיבות האקראיות, והארגון חשוף יותר לתנודות חריפות כתוצאה מתוצאות בלתי צפויות (תב"צים). על כן, מערכות גדולות מועדות לשבירות! (נוה, 2003, ע' 57).

"שביר" הנו ההפך מ"אנטי שביר" ("Antifragile")כל דבר שאירועים אקראיים (או זעזועים מסוימים) יניבו לו יותר נזק מאשר תועלת, הוא שביר; ולהפך (טאלב, 2014, ע' 27).

הן "שבירות" והן "אנטי שבירות" ניתנים למדידה מספרית כמותית בעזרת ניתוח רשתי של מערכת. טאלב (2014, ע' 31) מדגיש כי בעוד שסיכון לא ניתן למדידה, בייחוד לא סיכון הקשור לאירועים נדירים, הרי ש"שבירות" היא דבר שניתן למדוד היטב.

מערכת יכולה להיות אנטי שבירה, עם חלקים שבירים בתוכה. הקרבתן של יחידות שבירות במערכת היא אקט חיוני לחיזוק הגמישות האסטרטגית / האג'יליות והאנטי שבירות של מערכת. לדוגמה: לדוגמה: תאי-הדם הלבנים מזהים את הגופים הזרים שפלשו אל הגוף שלנו, תוקפים אותם, משמידים אותם ונהרסים תוך כדי כך.

[להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אנטי שביר', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על גמישות אסטרטגית, ארגונית ואישית, לחצו כאן]

[מקור התמונה: יצרן המדבקות. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[מקור התמונה: יצרן המדבקות. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

שבירות ניתנת למדידה כמותית

הן "שבירות" והן אנטי שבירות ניתנים למדידה מספרית כמותית בעזרת ניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis - ONA)טאלב (2014, ע' 31) מדגיש כי בעוד שסיכון לא ניתן למדידה, בייחוד לא סיכון הקשור לאירועים נדירים, הרי ש"שבירות" (ולכן גם אנטי שבירות) היא דבר שניתן למדוד היטב.

[להרחבת המושג 'ניתוח רשתות ארגוניות', לחצו כאן]

בכרזה: שבירות ארגונית ניתנת למדידה מספרית. כמה הארגון שלך שביר? בדוק אותו ותקן בעזרת אבחון רשתי! הכרזה: ייצור ידע

[לאוסף המאמרים בנושא 'אנטי שבירות', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

Comments are closed.