פנחס יחזקאלי: היסט – שינוי זוחל בתפיסת המציאות

תקציר: היסט (Drift) הוא שינוי זוחל בתפיסת המציאות, בין המציאות בפועל לזו הנתפסת על ידי קברניטי הארגון. הארגון מפתח נקודות עיוורון (blind spots) משמע, נוצרים "אזורים" בתפיסת העולם הארגונית, שהגישה הקיימת בארגון איננה מאפשרת להכיר בקיומם; או שהיא מדחיקה את משמעותם באופן מתמשך כך, שלא יאיים על הסדר הקיים. השינוי הזה מוביל לאורך זמן לפער רלוונטיות עמוק בתפקוד של ארגון.

היסט

[התרשים: 'ייצור ידע']

[לקובץ המאמרים על 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כותב האלוף גרשון הכהן, בעקבות בריחת צבא ארצות הברית מאפגניסטן, באוגוסט 2021: 

"... בכל שיעור מבוא לחשיבה אסטרטגית, מתחילים בהדגשת החובה לאבחן את מגמות השינוי, ולהגדיר את ההיסט שעליו נבנתה האסטרטגיה הקודמת.

האזהרה הראשונה המוצבת בפני מובילי אסטרטגיה, טמונה בסכנה, שלא יבחינו בזמן בהיסט; וימצאו עצמם ממשיכים בנתיב שהפך לבלתי רלוונטי, ביחס למציאות המשתנה. אז, נקלעים לפער רלוונטיות!

זה בדיוק מה שקורה בעשור האחרון למעורבות האמריקאית במזרח התיכון ובאפגניסטאן, ויש לכך השפעה ישירה על תפיסתה האסטרטגית של מדינת ישראל.

כאן מתגלה תופעה אנושית מוכרת: אין מתודה שיכולה לחלץ מנהיגים מוורטיגו אסטרטגי. כך מתגלים כל תומכי הנסיגה הישראלית משטחי יהודה ושומרון, בהתעלמות עיקשת ממגמות השינוי. בהתכחשותם למאפייני השינוי ולכל מה שהם מחייבים בבחינה מחודשת של תפיסתם, הם מנסים להקטין את משמעות הטלטלה באפגניסטאן. מספרים ש״אין נסיגות שמחות״״אין נסיגות שמצטלמות טוב״. ובכל זאת, בלי לתת מקום למבט של ספק, מציגים את הנסיגה האמריקאית ואת הנסיגות אליהן הם מייחלים, כהכרח תבוני. לרגע לא מתמודדים עם ההיסט התהומי הנפער בין שאיפותיהם לבין המציאות במגמותיה המאיימות..."

[למאמרו של האלוף גרשון הכהן: 'אפגניסטן ואנחנו', לחצו כאן]

[בתמונה: העולם הישן נעלם ואנחנו לא הרגשנו - זו מהות ההיסט בתפיסת המציאות... התמונה נוצרה והועלה לויקיפדיה על ידי Vince Musi / The White House. קובץ זה הוא נחלת הכלל. הכרזה: ייצור ידע]

היסט מהו? המשגה

היסט (Drift) הוא שינוי זוחל בתפיסת המציאות, בין המציאות בפועל לזו הנתפסת על ידי קברניטי הארגון.

הארגון מפתח נקודות עיוורון (blind spots) משמע, נוצרים "אזורים" בתפיסת העולם הארגונית, שהגישה הקיימת בארגון איננה מאפשרת להכיר בקיומם; או שהיא מדחיקה את משמעותם באופן מתמשך כך, שלא יאיים על הסדר הקיים.

השינוי הזה מוביל לאורך זמן לפער רלוונטיות עמוק בתפקוד של ארגון.

[לקובץ המאמרים על 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, לחצו כאן]

מקורות והעשרה