תסמונת השוטר האסטרטגי

תסמונת השוטר האסטרטגי

[תמונת המקור]

תסמונת השוטר האסטרטגי משמעה: טעות שעושה שוטר "קטן" אחד בשטח, עלולה בערבו של יום ליפול על כתפי ראש הממשלה ולחולל שערורייה בינלאומית. משמע, על שוטרים להיות מודעים, לא רק למשמעות הטקטית של מעשיהם, אלא אף למשמעות האסטרטגית שלהם. לקח דומה בתחום הביטחון הלאומי קיים גם בצה"ל ומכונה תסמונת הרב"ט האסטרטגי.

לתסמונת הזו במשטרת ישראל יש משמעות חריפה לא פחות ואולי אף יותר: רימון גז שנפל בשוגג ללוחם מג"ב מהחומה אל תוך הר הבית פנימה, לעבר קבוצת מתפללות, הביא להתלקחות מהומות שהביאו למותם של  17 פלסטינים ולפציעת יותר ממאה, מירי חי של שוטרים ומהמהומה שהתלקחה. כן נפצעו 34 מתפללים כתוצאה מיידוי אבנים. נקודת המשטרה בהר הבית נשרפה. התוצאה הייתה, בין היתר, גינוי חריף של ישראל באו"ם ומינוי וועדת חקירה מטעם מזכ"ל האו"ם, ולמתיחות בין ישראל לארצות הברית.

דוגמאות נוספות לא חסרות. דברי ימי המשטרה משובצים בפעולות רבות של שוטרים, שיצרו אפקט שרשרת משמעותי, שמשמעותו הייתה אסטרטגית. הכאת החייל האתיופי במאי 2015 - שהביאה למהומות העדה האתיופית - הייתה רק אחת מהם, ובוודאי לא אחרונה.

רוב ההסתבכויות של שוטרים בשטח הן הסתבכויות של אגו, שבהם השוטר אינו מצליח להתעלות מעל לאתגרים שמצמיח לו תפקידו. לכן, רק בתרבות אחרת של משטרה, ניתן להפחית אותן מאוד. תרבות שבה השכל נמצא בראש ולא על הכתפיים; תרבות שבה השוטר חשוב יותר מהמפקד שלו; תרבות המעודדת אינטלקטואליזם של שוטרים והבנה ערכית של המשמעות האמתית של תפקידם במדינה דמוקרטית.

מקורות והעשרה