פנחס יחזקאלי: למידה התנהגותית (ביהוויוריסטית) ומושג ההתניה

תקציר: הביהביוריסטים שאפו להפוך את הפסיכולוגיה למדע מדויק, אשר ניתן לבחון אותו במעבדה, ולכמת אותו במדדים מדויקים. הם התמקדו בחקר ההתנהגות הגלויה ובהשפעות הסביבה על ההתנהגות. רוב המחקר התמקד בבעלי חיים, מתוך כוונה להשליך את תוצאות המחקר על בני אנוש. גישה זו הגיעה לשיא השפעתה באמצע המאה העשרים. ההתניה (Conditioning) היא מושג חשוב בלמידה ההתנהגותית, העוסק בלימוד דרך קשר שבין האירועים: קביעת תנאי, יצירת תלות בין קיומו של דבר אחד לדבר אחר (קשר בין אירועים). גירויים בסביבה יוצרים תגובה חיובית / שלילית. התגובה הזו נלמדת, ותשפיע על הישנותה בעתיד לגירויים דומים...

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Dimhou לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על 'למידה', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 28 במרץ 2020

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

שתי גישות בסיסיות ללמידה

  • התנהגותית: למידה על ידי התנייה. המושג 'התנייה' משמעו קביעת תנאי, יצירת תלות בין קיומו של דבר אחד לדבר אחר (למשל, קשר בין התנהגות לתוצאה)
  • חברתית: למידה על ידי תצפית.

דף זה מוקדש ללמידה ההתנהגותית.

למאמר בנושא למידה חברתית, לחצו על הלינק למטה.

[להרחבה בנושא הלמידה החברתית, לחצו כאן]

הלמידה ההתנהגותית (ביהוויוריסטית)

הביהביוריסטים שאפו להפוך את הפסיכולוגיה למדע מדויק, אשר ניתן לבחון אותו במעבדה, ולכמת אותו במדדים מדויקים. הם התמקדו בחקר ההתנהגות הגלויה ובהשפעות הסביבה על ההתנהגות. רוב המחקר התמקד בבעלי חיים, מתוך כוונה להשליך את תוצאות המחקר על בני אנוש. גישה זו הגיעה לשיא השפעתה באמצע המאה העשרים.

ההתניה

ההתניה (Conditioning) היא מושג חשוב בלמידה ההתנהגותית, העוסק בלימוד דרך קשר שבין האירועים: קביעת תנאי, יצירת תלות בין קיומו של דבר אחד לדבר אחר (קשר בין אירועים). גירויים בסביבה יוצרים תגובה חיובית / שלילית. התגובה הזו נלמדת, ותשפיע על הישנותה בעתיד לגירויים דומים.

אנו מבדילים בין שני סוגי התניות על פי התפתחותו ההיסטורית של המושג:

  • התניה קלאסית: למידת קשר בין גירויים.
  • הטיה אופרנטית (אינסטרומנטלית): למידת קשר בין התנהגות לתוצאה.

[להתניה קלאסית, לחצו כאן] [להתניה אופרנטית (אינסטרומנטלית), לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על 'למידה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה