פנחס יחזקאלי: דיבוק שתי המדינות ו'מדינת כל אזרחיה'

תקציר: האליטה הפוסט ציונית שלנו לא למדה כלום ואין לה גם שכל להצטער, כי היא לא שומעת, קוראת או כותבת ערבית, וחושבת באנגלית אמריקנית. היא כמעט השיגה את מטרתה (האמיתית) בשנת המחאה, וזה לא הדמוקרטיה ולא נתניהו (שסילוקו הוא רק אמצעי), אלא חזון מעוות של שתי המדינות, אחת מהן מדינת כל אזרחיה. המלחמה אמנם קלקלה עבורם קצת, אבל גם פתחה אפשרויות חדשות מבטיחות ליישם את החזון, ולכפות אותו על אזרחי ישראל בעזרת לחץ חיצוני.

[בכרזה: אז מה, אם רוב העם מבין, ששפתרון שתי המדינות יהפוך את גוש כפר סבא נתניה ל'עוטף עזה' החדש? מי שואל אותם? האליטה ממשיכה בשלה... הכרזה: ייצור ידע... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי KELLEPICS לאתר Pixabay]
[בכרזה: אז מה, אם רוב העם מבין, ששפתרון שתי המדינות יהפוך את גוש כפר סבא נתניה ל'עוטף עזה' החדש? מי שואל אותם? האליטה ממשיכה בשלה... הכרזה: ייצור ידע... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי KELLEPICS לאתר Pixabay]

[לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מלחמת חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על אליטות ואליטיזם, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיביים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על פתרון שתי המדינות, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

לשמוע, לשפשף את האוזניים ולא להאמין. גם טבח ה- 7 באוקטובר 2023 לא גרם ל'אליטת ההון' הפוסט ציונית שלנו - הביטחונית, הכלכלית, החברתית והתרבותית, שמובילה אותנו מאז שנות ה- 90 של המאה הקודמת - לוותר על סיפור החזון המשולב, של מדינה פלסטינית לצד מדינת כל אזרחיה.

יתרה מכך, הם רואים היום במלחמה מנוף השפעה (leverage) להשגת מטרתם. שליחיהם אף עוסקים בהתוויית פני המציאות שאחרי המלחמה.

האליטה הזו היא האליטה השלישית שהגיעה לעמדות השפעה בישראל מאז שנות ה- 90 של המאה העשרים. היא מורכבת ממעגלים של בעלי ממון, בעלי אוריינטציה תרבותית אמריקנית, פרוגרסיבית מובהקת, ונולדה ביחד עם הנס הכלכלי הישראלי, שהפך את ישראל למדינת עשירה ולאומת סטארט-אפ. זו קבוצת העילית, שהובילה בשנה שקדמה למלחמה מאבק חסר פשרות על מעמדה (תנועת המחאה), כנגד קבוצות צומחות אחרות, השואפות להגמוניה [למאמר: 'אליטת ההון' – קווים לדמותה של האליטה הנוכחית של ישראל, חלק 1, לחצו כאן].

בניגוד לאליטות קודמות, בעלי ההון ולא הפוליטיקאים מובילים אותה, בעזרת תקשורת ה'מיין סטרים', שבה הם שולטים בעזרת בעלויות צולבות ומימון פרסומות. הפוליטיקאים רק משמשים בעבורה כלים להשגת מטרותיה. היא מעצימה אותם כשהם שימושיים, ומורידה אותם כשהם מפריעים. 

כך סולק אהוד אולמרט כי ניסה לערוך רפורמה בבית המשפט העליון (דרך שרי המשפטים שלו: קודם חיים רמון שסולק בעזרת המשטרה, ופרופ' דני פרידמן אחריו. עתה 'חזר אולמרט בתשובה', הוא הצטרף אליה ומשרת את מטרותיה וזכה עקב כך, לשיקום מעמדו הציבורי. מאז 2015, הקבוצה הזו מנסה לסלק את בנימין נתניהו - ששרת אותה היטב, עד אז - כי הוא מונע את החזון הזה, וגם בונה אלטרנטיבה לשלטונה של האליטה בבניית אליטות מתחרות (ראו בהמשך).

[בכרזה: כך השתלטה האליטה על מכלול תחומי הביצוע בישראל, ובאופן כזה יכול עתה אחד מהאנשים המזוהים ביותר עם האליטה, קובי ריכטר, להכריז: "הכוח הביטחוני הוא אנחנו המוחים, והכוח הכלכלי הוא אנחנו הכלכלה, ואנחנו הפתרון של המדינה. לא הממשלה. אין שום דרך בעולם שהם מנצחים אותנו".  התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: כך השתלטה האליטה על מכלול תחומי הביצוע בישראל, ובאופן כזה יכול עתה אחד מהאנשים המזוהים ביותר עם האליטה, קובי ריכטר, להכריז: "הכוח הביטחוני הוא אנחנו המוחים, והכוח הכלכלי הוא אנחנו הכלכלה, ואנחנו הפתרון של המדינה. לא הממשלה. אין שום דרך בעולם שהם מנצחים אותנו". התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

החזון המשולב: שתי המדינות, שתתחברנה לבסוף לאחת

ע"פ החזון הזה, כל עוד תישאר מדינה ציונית באזור, הוא לא ידע מנוח. על כן, השלום יגיע לאזורנו בשני שלבים: הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, והחלפת מדינת ישראל במדינת כל אזרחיה פוסט ציונית. 
ההנחה היא שהכסף עונה על הכל והשלום שייווצר, יאפשר לאליטה שלנו להגדיל את כוחה ולשנות את המזרח התיכון (שדרוג המזרח התיכון החדש של שמעון פרס מ- 1993). 

שלושה אבני דרך התוו להשגת החזון: סילוק נתניהו (שמפריע וימנע); קמפיין שנאת המתנחלים, שיהפוך אותם לדמונים בקרב הישראלים, יבודד אותם בתוכה ויקל על גירושם מיו"ש; והלחץ הבינלאומי (ראו בהמשך).

ומה יקרה אם זה לא יצליח? במקרה הגרוע ביותר, האליטה שלנו תוכל לעלות על מטוס, ולעבור לדירה אחרת במנהטן, בלונדון או ביתר חלקי העולם).

ואיך נתגבר על סרבנות העם לצעוד לעבר החזון שהותווה לו? נביא אותו לשם ע"י קביעת עובדות בשטח. כך מתקיים בעשור וחצי האחרון פרויקט רב ממדים - בשיתוף עמותות ישראליות ובינלאומיות ובסיוע פיננסי נדיב מחו"ל - לערער את האחיזה היהודית ביהודה ושומרון. כך נעשו צעדים רבי משמעות להקטנת צה"ל וסירוסו (קראו את בריק. הוא סיפר הכל...). בתקופת המחאה זכה החזון לתנופה רבה, כשהימין ברוב טיפשותו גרם להם להצליח לגייס המונים להנעת הרעיון (שרבים ממנו לא הבינו בעצם למה גוייסו), בגלל הפחד מהתערערות הדמוקרטיה.

האליטה שלנו רואה ב'מלחמת חרבות ברזל' הזדמנות. הפיכת הסכסוך לאזורי וקוטנו של צה"ל הפך את ישראל לגרורה של ארצות הברית שנאלצת לציית לה. עקב המלחמה, נחרץ גם גורלו הפוליטי של נתניהו, וירידתו מהבמה עתה היא עניין של זמן קצר בלבד.

[בתמונה: אשליית השלום... תמונת ה- GIF שמשמאל היא תמונה חופשית שהועלתה מאתר GIFER. שם היוצר אינו מוזכר]
[בתמונה: אשליית השלום... תמונת ה- GIF שמשמאל היא תמונה חופשית שהועלתה מאתר GIFER. שם היוצר אינו מוזכר]

שלושת אבני הדרך להשגת החזון

אבן הדרך הראשונה בחזון: סילוק נתניהו

את הקשר בין סילוק נתניהו לחזון שתי המדינות, עשו למשל עמי איילון, גלעד שר ואורני פטרושקה, כשפרסמו ב- 31 באוקטובר ב- Foreign Affairs את המאמר, שבו קבעו כי נתניהו חייב ללכת כי הוא מונע את הקמת החזון של "שתי המדינות" (ראו בכרזה למטה).  המשיך אותם גם אהוד אולמרט בראיון ב- BBC כשתאר את הקואליציה כברית שמתבססת על שחיתות וקבוצות משיחיות (ואם זה נראה קצת מוזר שאולמרט מדבר על שחיתות, למי אכפת?).

המערכה לעריפת נתניהו ניטשת בעוז מאז 2015, עת סומן כמכשול ממשי ע"י האליטה (בלי קשר לאם עשה ולמה עשה. עד אז, הוא היה כלי אפקטיבי בידיה להעצמת כוחה). וכפי שכבר נכתב: הוא ראש המדינה השני שסולק על ידה. קדם לו אהוד אולמרט (ראו למעלה).

הרבה דיו נשפך בסוגיה זו ואין טעם להרחיב בה עוד. קמפיין העריפה התעצם בשנת המחאה, כשאנשי הימין בטיפשותם הימרו על 'רפורמה משפטית' קלוקלת, שאפשרה למארגני הקמפיין להפוך את המחאה להמונית בקמפיין 'סוף הדמוקרטיה'.

עמי איילון, גלעד שר ואורני פטרושקה ב- Foreign Affairs:
Why Netanyahu Must Go
After the War, Israel Will Need a Two-State Solution He Cannot Deliver
[לכתבה המלאה של עמי איילון, גלעד שר ואורני פטרושקה ב- Foreign Affairs, לחצו כאן]

סילוק נתניהו הפך בעצם לעובדה בטבח ה- 7 באוקטובר 2023. הוא ירד מהבמה הפוליטית (אם ירצה או לא ירצה) ויפנה את כסאו לאחר המלחמה או במהלכה, אם תימשך זמן רב. אבל כדי 'לוודא הריגה', ממשיך 'קמפיין העריפה' - בחו"ל ובתוך ישראל - לתוך המלחמה:

[בכרזה: תמונת ניצחון? בטוח. אבל, של מי? הכרזה הופצה ברשתות החברתיות ובעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: כדי 'לוודא הריגה', קמפיין העריפה נמשך לתוך המלחמה... הכרזה הופצה ברשתות החברתיות ובעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com. הכרזה: ייצור ידע]

אבן דרך שנייה: קמפיין ה'דה לגיטימציה של המתנחלים'

בעת כתיבת שורות אלה נכנסתי ל'קפילוט' - הבינה המלאכותית של הדפדפן אדג' של מיקרוסופט ושאלתי על הטבח בעוטף עזה. התשובה:

ב-7 באוקטובר 2023, יישובי עוטף עזה נפגעו מתקיפה חמורה. לפי מקורות שונים, התקיפה נעשתה על ידי מתנחלים יהודים1על פי דיווחים, התקיפה כללה פגיעה במספר רב של בתים ורכוש פרטי1. (הלינקים במקור).
מתנחלים היום הם מילה גסה, במרכז הארץ ובעולם. נכנסתי היום ל'קפילוט' - הבינה המלאכותית של הדפדפן אדג' של מיקרוסופט ושאלתי על הטבח בעוטף עזה. התשובה: 

ב-7 באוקטובר 2023, יישובי עוטף עזה נפגעו מתקיפה חמורה. לפי מקורות שונים, התקיפה נעשתה על ידי מתנחלים יהודים1. על פי דיווחים, התקיפה כללה פגיעה במספר רב של בתים ורכוש פרטי1. (הלינקים במקור).

המתנחלים היום הפכו למילה גסה, במרכז הארץ ובעולם. רבים בישראל, בוודאי בעולם משוכנעים כי כל הצרות ביהודה ושומרון נגרמות על ידם. רוב הישראלים אינם מכירים אותם באמת, קל להאמין לכל סיפורי נוער הגבעות וההתעללות בערבים באזור ת"א, ובסיפור שהם גוזלים את הכספים שיועדו לעיירות הפיתוח בפריפריה. למה? גם כי יש גרעין של אמת בתוך הסיפור הזה, וגם בגלל הניכור וההתבדלות המתנשאת של הציונות הדתית, שלא השכילה לוותר על עקרונות ולהתמזג בתוך קבוצת המזרחים שהולכת וצומחת, ויוצרת גם היא אלטרנטיבה לאליטה השלטת.

YNET נותן הצצה למה שמתפרסם כבר שנים באתרי הימין... יאיר אלטמן ב- YNET: מתנחלים טוענים: תיעדנו ביוּם של "תג מחיר"
המתנחלים התלוננו לא פעם כי פלסטינים מטיחים בהם האשמות שווא בדבר פגיעה באדמותיהם. לטענת יחידת "תצפית" המזוהה עמם, אתמול היא אכן תיעדה פלסטינים ופעילי שמאל פוגעים בעצים כדי לטעון שוב שמדובר ב"תג מחיר"
[בתמונה: YNET נותן הצצה למה שמתפרסם כבר שנים באתרי הימין... לכתבה המלאה של יאיר אלטמן ב- YNET, לחצו כאן]

אבן דרך שלישית: "גם בימים אלה אסור לשכוח מה המטרה"... הקמפיין בחו"ל ליצירת לחץ בינלאומי

ככל שתיחלש ישראל במלחמה הארוכה ותזדקק לגיבוי בינלאומי, ככל שתמשיך התעמולה של הקבוצה הזו להדהד בעולם המערבי, כך יוכשר הרגע ללחץ הבינלאומי שיכפה על ישראל את תנאיו. 
על כן, מאז סוף אוקטובר 2023, חזרה האליטה לקדם את החזון בחו"ל במלוא הקצב. 

ראשונים היו עמי איילון, גלעד שר ואורני פטרושקה (המקורבים לאהוד ברק), שפרסמו מאמר ב- 31 באוקטובר ב- Foreign Affairs (ראו למטה), ובו קבעו כי נתניהו חייב ללכת כי הוא מונע את הקמת החזון של "שתי המדינות" (ראו למעלה). אהוד ברק עצמו הצטרף אליהם (באנגלית) ב- 6 בנובמבר 2023, בראיון ל'טיים': "גם בימים קשים אלה, אסור לשכוח מה המטרה: מדינה פלסטינית (בעזה ויו"ש)":

[אהוד ברק ב'טיים': "גם בימים קשים אלה, אסור לשכוח מה המטרה: מדינה פלסטינית"... התצומה היא צילום מסך מהרשתות החברתיות]
[אהוד ברק ב'טיים': "גם בימים קשים אלה, אסור לשכוח מה המטרה: מדינה פלסטינית"... התצומה היא צילום מסך מהרשתות החברתיות]

אחרי ברק תרם את חלקו ראש ממשלה לשעבר אחר, אהוד אולמרט, שטען בראיון ל- BBC כי הפתרון היחידי האפשרי הוא "פתרון שתי המדינות". אחד הדברים המרתקים בראיון היה ההלם של המנחה, שהתקשה להבין את היגיון הדברים אחרי מה שהתרחש בדרום, אבל היגיון מסתבר, איננו חלק מהמשחק...

[אהוד אולמרט ב- BBC אומר למראיין (ההמום), שחייבים לתת לפלסטינים אופק מדיני, והאופק הפוליטי היחיד הוא פתרון שתי המדינות"... התמונה היא צילום מסך]
[אהוד אולמרט ב- BBC אומר למראיין (ההמום), שחייבים לתת לפלסטינים אופק מדיני, והאופק הפוליטי היחיד הוא פתרון שתי המדינות"... התמונה היא צילום מסך]

טפטוף החזון 'בלבוש חדש' גם תוך ישראל: "הרשות הפלסטינית המתחדשת"

הקמפיין הזה שהחל בתנופה רבה בחו"ל בתחילת נובמבר 2023, נפתח במקביל גם בישראל. כיוון שמסרים כגון אלה קשים לעיכול אחרי טבח ה- 7 באוקטובר 2023, מועברים המסרים הללו עדיין 'על אש קטנה' ובתחכום. 

כך למשל, פרסם רביב דרוקר ב- 6 בנובמבר מאמר ב'הארץ' תחת הכותרת: "לישראל רק אופציה אחת: לסייע לשלטון פלסטיני לגיטימי לשלוט ברצועה" (ראו למטה). כיוון שברור לרובנו מיהי הרשות הפלסטינית, הוא עטף את החזון בתרופת פלא: מי לגיטימי יותר מרוצח היהודים המורשע ברגותי, שאותו נוציא מכלאו ונמליך על הרשות הפלסטינית כשלב ראשון בהסדר...

[בכרזה: אז לקח ה- 7 באוקטובר 2023 הוא שניתן הכל לרוצח מורשע של 5 יהודים, נוציא אותו מהכלא ונעצים אותו שישמור עלינו?  המאמר: רביב דרוקר (2023), לישראל יש רק אופציה אחת: לסייע לשלטון פלסטיני לגיטימי לשלוט ברצועה, הארץ, 6/11/23. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: אז לקח ה- 7 באוקטובר 2023 הוא שניתן הכל לרוצח מורשע של 5 יהודים, נוציא אותו מהכלא ונעצים אותו שישמור עלינו? המאמר: רביב דרוקר (2023), לישראל יש רק אופציה אחת: לסייע לשלטון פלסטיני לגיטימי לשלוט ברצועה, הארץ, 6/11/23. הכרזה: ייצור ידע]

אבל אוי לבושה: הרשות הפלסטינית סרבה ליטול חלק בקמפיין ואבו מאזן אף יצא בהאשמה, על בסיס פרסום ב'הארץ', כי הישראלים במסיבה נפגעו באש המסק"רים הצבאיים ולא באש המחבלים.

בתגובה, יצרה מרב מיכאלי סלוגן חדש: "הרשות הפלסטינית המתחדשת". היא טבעה אותו בציוץ מיום ה- 19 בנוב' 2023 (ראו למטה), וכך כתבה: "לא זו הרשות (של אבו מאזן) שצריכה לשלוט ברצועה ביום שאחרי, אלא הרשות הפלסטינית המתחדשת. צריך להגיע להסדר מדיני שיביא ביטחון אמיתי"...

ואגב, זו לא הפעם הראשונה שהרשות הפלסטינית 'מתחדשת'. גם הנשיא בוש דיבר ועשה "רשות לפסטינית חדשה", שתחליף את יאסר ערפאת באבו מאזן. התוצאות ידועות!
[בכרזה: מי זאת הרשות הפלסטינית המתחדשת של מירב מיכאלי? הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: מי זאת הרשות הפלסטינית המתחדשת של מירב מיכאלי? הכרזה: ייצור ידע]

אז לא למדנו כלום, ואין לנו גם שכל להצטער?

אז דינו של גוש כפר סבא נתניה להפוך להיות 'עוטף עזה' החדש? לפחות ע"פ האליטה שלנו, אם נרצה או לא נרצה, כנראה שכן!

[בתמונה: הם לא למדו כלום, ואין להם גם שכל להצטער... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של wepik.com. הכרזה: ייצור ידע]
[בתמונה: הם לא למדו כלום, ואין להם גם שכל להצטער - אליטת ההון של ישראל... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של wepik.com. הכרזה: ייצור ידע]

נספח: בטח שהוא מוכן... ואתם?

אבו מאזן מוכן לקבל את עזה. ברור... ומה אתכם? גם אתם מוכנים?

[בכרזה: אבו מאזן מוכן לקבל את עזה... בטח שהוא מוכן. השאלה היא אם גם אתם מוכנים! הכרזה היא צילום מסך מערוץ 14]

[לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מלחמת חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על אליטות ואליטיזם, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיביים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על פתרון שתי המדינות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *