פנחס יחזקאלי: על 'שיטת המקרר' בשב"ס, כספות, חלליות וצוללות

תקציר: הציבור אינו מודע בחיי היום יום לתנאי המעצר שבהם מוחזקים 'אסירים מיוחדים' בשירות הביטחון הכללי ובשירות בתי הסוהר. מידי פעם מבליח לציבור אירוע כזה או אחר, שנותן הצצה לעולם הקשוח הזה; שלעיתים, אין מנוס משימוש בו, ולעיתים - כדרכנו בקודש - הוא מנוצל לרעה.

[בתמונה: על שיטת המקרר בשב"ס, חלליות וצוללות... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: על שיטת המקרר בשב"ס, כספות, חלליות וצוללות... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.
[ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה]

ערך זה נכתב בחלקו על ידי אמיר רוזנר.

זהו מאמר המבטא את דעתם של הכותבים ואת הערכותיהם המקצועיות בלבד.

*  *  *

הציבור אינו מודע בחיי היום יום לתנאי המעצר שבהם מוחזקים 'אסירים מיוחדים' בשירות הביטחון הכללי ובשירות בתי הסוהר, שלעיתים, אין מנוס משימוש בו, ולעיתים - כדרכנו בקודש - הם מנוצלים לרעה.

מידי פעם מבליח לציבור אירוע כזה או אחר, שנותן הצצה לעולם הקשוח הזה, בצירוף כינויים שונים שנותנים סוהרים, אסירים ועיתונאים למגוון כלים הללו: 'שיטת המקרר', 'כספת', 'צוללת' חללית...

השיטה אינה מקורית ואינה חדשה: השיטה של כליאת אדם בבידוד מוסדה עוד מתחילת המאה ה-19, כחלק משיטת כליאה שנקראה, שיטות פנסילבניה (Pennsylvania System) (שוהם, גבריאל, קאבאליון, & תומר, 2009, עמ' 221-219) (גימשי, 2007, עמ' 537-536).

גם השלכותיה ידועות: היא עלולה לגרום לכלואים לנזקים פסיכולוגיים קשים, ומחייבת מעקב צמוד אחר בריאותו הנפשית של הכלוא.

הולדת המעצר בהפרדה טוטאלית בישראל הייתה בצורך לבודד את רוצח ראש הממשלה רבין, יגאל עמיר. בסוף העשור הראשון של המילניום, החל שב"ס במיסוד השיטה כנגד בכירים במשפחות פשע.

עם השנים, שוכללו תנאי הבידוד, ונולדה ה'חללית' או ה'צוללת': תא מאסר, ללא חלונות, שקירותיו ורצפתו מרופדים, לכאורה מחשש לפגיעה של האסיר בעצמו. האסיר המצוי בתא חשוף כל העת למצלמות. יש חור ברצפה במקום שירותים, אבל אין איפה ליטול ידיים, יש מזרון שניתן להניחו על הרצפה וזהו.

'שיטת המקרר' מהלכת על בכירי הפשע המאורגן אימים משתי סיבות עיקריות:

  • מחד גיסא, השיטה הזו מונעת מהם יכולת לתקשר עם חייליהם מחוץ לכותלי הכלא ולנהל את עסקיהם כפי שנהגו בעבר.
  • מאידך גיסא, היא יוצרת נזקים נפשיים ולחץ רב אצל הכלואים, שהבדידות המוחלטת מוציאה אותם מדעתם ממש.
[בכרזה: כליאה ב'שיטת המקרר'... התמונה המקורית היא חופשית שהועלתה על ידי stu_spivack לאתר flickr. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: כליאה ב'שיטת המקרר'... התמונה המקורית היא חופשית שהועלתה על ידי stu_spivack לאתר flickr. הכרזה: ייצור ידע]

ספטמבר 2023: במאמרו "על הודאות ועינויים והתמיכה בעמירם בן אוליאל" מביא ד"ר יוסף זהר את עדותו של אדם שנחקר ע"י שב"כ:

"אותי עצרו לחמישה ימים. הכניסות אותי ל"צוללת" שזה תא בטון מרופד מכל הכיוונים בריפוד עבה כמו מיזרנים בגני ילדים. באמצע יש חור כמו במחראה צבאית רק ללא המידרכים. מלמעלה תאורה ומצלמות 24 שעות. הכניסו אותי לשם אפילו שלא איימתי שאתאבד. אחרי כמה ימים ב"צוללת" אין אחד שלא יישבר ויודה בכל מה שיגידו לו... כשהוציאו אותי מה"צוללת" ישר חיבקתי את הסוהר. התפרקתי לגמרי ופרצתי בבכי.".

[בתמונה: ה'חללית' - תא מאסר, ללא חלונות, שקירותיו ורצפתו מרופדים, לכאורה מחשש לפגיעה של האסיר בעצמו. האסיר המצוי בתא חשוף כל העת למצלמות. יש חור ברצפה במקום שירותים, אבל אין איפה ליטול ידיים, יש מזרון שניתן להניחו על הרצפה וזהו... בעל הזכויות לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]
[בתמונה: ה'צוללת' או ה'חללית' - תא מאסר, ללא חלונות, שקירותיו ורצפתו מרופדים, לכאורה מחשש לפגיעה של האסיר בעצמו. האסיר המצוי בתא חשוף כל העת למצלמות. יש חור ברצפה במקום שירותים, אבל אין איפה ליטול ידיים, יש מזרון שניתן להניחו על הרצפה וזהו... בעל הזכויות לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

אוגוסט 2023: המרד על תנאי כליאתו של קוטייר עודה וסיבתו: תנאי המאסר

באוגוסט 2023 פרצה מרידת אסירים בשירות בתי הסוהר, כמחאה על תנאי החזקתו של ראש משפחת הפשע קוטייר עודה (שב"ס היה מוכן ודיכא את המרידה במהירות). הכתבות שסיקרו את המרידה וסיבותיה, נתנו לציבור צוהר להתבונן על התנאים הללו, על הבעייתיות הכרוכה בהם.

כך למשל כתב אז כתב הפלילים הוותיק והטוב, שמעון איפרגן: "עודה מוחזק בתא שהוקם... במיוחד עבור רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר. התא נועד לנתק את עמיר מהעולם החיצון כדי שלא יצור קשר עם בני משפחה ומקורבים. עמיר היה כלוא כמה שנים בתא והועבר בהמשך לכלא אחר במרכז הארץ. התא, המכונה "כספת", מבודד משאר חלקי הכלא והסיכוי לברוח ממנו נמוך. הוא מצויד במצלמות אבטחה, למעט המקלחת והשירותים. הסוהרים נמצאים בעמדה מחוץ לתא ולעודה אין שום קשר אליהם או יכולת לתקשר איתם במהלך היום. הם משגיחים עליו במצלמות 24 שעות ביממה ורק כשיש בעיה כלשהי הוא יכול לבקש מהם עזרה במידת הצורך. "זה תא שנבנה בצורה כזו שהוא סגור כמו כספת ולאסיר אין כמעט סיכוי לברוח או לעשות מעשה מבלי שהסוהרים יידעו על כך בזמן אמת", הסביר קצין בכיר בשב"ס. "יש מעקב אחריו 24 שעות ביממה מעצם היותו אחד מראשי ארגוני הפשע מהמסוכנים והאלימים בישראל", הסביר גורם בשב"ס, "יש אסירים שאוהבים את התא הזה ואחרים שמתעבים אותו בגלל שאין אינטרקציה עם אסירים אחרים".

שמעון איפרגן ב'מאקו': "נשרוף בתי כלא": אסירים פתחו במרד נגד שב"ס בגלל תנאי החזקתו של ראש ארגון הפשע
כמחאה על תנאי החזקתו של קוטייר עודה, שמרצה את עונשו בתאו של רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר, פתחו הבוקר (ראשון) מאות אסירים במרד נגד שירות בתי הסוהר ובשביתת רעב. "לא ניתן שיפגעו בעודה. זו רק ההתחלה"
[לכתבה המלאה של שמעון איפרגן ב'מאקו', לחצו כאן]

מאי 2017: אסי אבוטבול וה'חללית'

באוגוסט 2017, טען פרקליטו של ראש משפחת הפשע, אסי אבוטבול, כי המשטרה ושב"ס מנהלים נגדו לוחמה פסיכולוגית ומנסים 'לשברו', כשכלאו אותו ארבעה ימים ללא בדיקת רופא ב'צוללת' - תא מיוחד לעצורים עם חשש לאובדנות: "עם מעצרו הועבר אבוטבול מהתא הקבוע שלו לתא המכונה 'חללית' בכלא רימונים, תא ללא חלונות שקירותיו ורצפתו מרופדים, לכאורה מחשש לפגיעה שלו בעצמו, וכל זאת מבלי שנבדק טרם הכנסתו לתא 'החללית' על ידי פסיכולוג או פסיכיאטר, כנדרש בכליאה מסוג זה. מעבר למחדל של היעדר הבדיקה הרפואית כנדרש, כל התכלית של כליאה מסוג זה נועדה רק כדי לשבור את רוחו ולעודד אצלו מחשבות אובדניות" [להרחבה על אסי אבוטבול, והקריירות המתקצרות של נסיכי הפשע, לחצו כאן]:

אמיר זוהר בפוסטה: החללית של אסי אבוטבול והמדובב הדרוזי. המשטרה ושב"ס מנסים לשבור את אסי אבוטבול? כלאו אותו ארבעה ימים ללא בדיקת רופא בתא מיוחד לעצורים עם חשש לאובדנות * מה הקשר בין רצח משה הדס לבין רצח מרגריטה לאוטין? * מה הקשר בין אשתו של אסי אבוטבול לגרושת אסיר העולם מאיר איפרגן? * מחשבות לחג...
[לכתבה המלאה של אמיר זוהר בפוסטה, לחצו כאן]

אוגוסט 2017: ראש משפחת הפשע, ריקו שירזי עותר לבג"ץ ל תנאי כליאתו

באוגוסט 2017, הגיש ראש משפחת הפשע הכלוא, ריקו שירזי, עתירה לבג"ץ, שבה ביקש לשנות את סטטוס האסיר שלו, מסיכון גבוה לבריחה (סג"ל) ל'אסיר בסיווג רגיל' על מנת להיחלץ מה'מקרר': "בשל ההגדרה האמורה, מרשי מוצא עצמו, כל אימת שהינו מוצא מתאו, כבול ברגליו וידיו... מרשי... מצוי בתוך מרתף הכולל עשרות מצלמות, דלתות פלדה משוריינות, הנפתחות על ידי סוהרים..." (כהן, 2017) [להרחבה על ריקו שירזי, לחץ כאן].

[בתמונה: ריקו שירזי. צילום מסך מכתבת הערוץ הראשון: "מבט - הובא למנוחות שי שירזי, בנו של העבריין ריקו שירזי, שחוסל אמש בת"א"]
[בתמונה: ריקו שירזי. צילום מסך מכתבת הערוץ הראשון: "מבט - הובא למנוחות שי שירזי, בנו של העבריין ריקו שירזי, שחוסל אמש בת"א"]

שב"ס פועל על מנת להקל על הסימפטומים

שירות בתי הסוהר מאשר להחזיק היום אסירים 'בבידוד יחיד' רק לאחר שישבה על המדוכה וועדה בראשות מפקד מחוז וגורמי המודיעין של משטרת ישראל ושב"ס. הבידוד מוקצב מראש לתקופה קצרה יחסית תוך מאמץ לנסות לשלב את האסיר עם אסירים נוספים. במהלך הבידוד יש לאסיר פריבילגיות שאין לאסירים אחרים, כגון רשות להכניס כמות גדולה של סרטים, דיסקים ומשחקי מחשב. כל זאת, כדי לספק לו גירויים סביבתיים.

בדרך כלל, קודם לכליאתו של אסיר ב'חללית' מפגש עם פסיכולוג או פסיכיאטר. בתום תקופת ההפרדה נעשה ניסיון לשלבו באגף מתאים. במידה ואין אפשרות ובהסתמך על מודיעין רלבנטי, הארכת ההפרדה היא באישור בית המשפט. מערכת ההפרדה מבוקרת ביקורת הדוקה על ידי מבקרים רשמיים, מערכת בתי המשפט ומבקר המדינה.

באשר לשירות הביטחון הכללי, זה כבר סיפור אחר...

[לאוסף המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *