פנחס יחזקאלי: ריקו שירזי – בלם מכבי נתניה שהפך לראש משפחת פשע

[בתמונה: ריקו שירזי. התמונה היא צילום מסך מכתבת ערוץ 2]

[בתמונה: ריקו שירזי. התמונה היא צילום מסך מכתבת ערוץ 2]

אריה (ריקו) שירזי - שחקן עבר בקבוצת כדור הרגל של מכבי נתניה ואח של בלש במשטרה (שהסתבך אף הוא בפלילים) - הוא עבריין המוגדר על ידי משטרת ישראל כראש ארגון פשיעה, העוסק בהלוואות בשוק האפור, בגבייה אלימה, בסחיטה, באיומים, בהלבנת הון ובהימורים לא חוקיים. למרות זאת, אנשים שפגשו אותו מתארים איש נעים הליכות שלא מאיים במראהו ובהליכותיו. הוא מרצה, מאז 2015, עונש מאסר בפועל של תשע שנים...

[בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל]

המאמר עודכן ב- 12 בינואר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אריה (ריקו) שירזי - שחקן עבר בקבוצת כדור הרגל של מכבי נתניה ואח של בלש במשטרה (שהסתבך אף הוא בפלילים) - הוא עבריין המוגדר על ידי משטרת ישראל כראש ארגון פשיעה, העוסק בהלוואות בשוק האפור, בגבייה אלימה, בסחיטה, באיומים, בהלבנת הון ובהימורים לא חוקיים. בנו שי - משוש חייו - חוסל ב- 2016, עקב סכסוך עם עבריינים באזור השרון.

שירזי כלוא היום - מאז 2015 -  בגין סיוע להריגה של העבריין גיא יחזקאל בגרמניה ב-2003, וקשירת קשר לניסיון חיסול של אסי אבוטבול בפראג ב-2004. הוא נידון ל-9 שנות מאסר (במקביל למאסרו בגין הלבנת הון). הוא צפוי להשתחרר בשנת 2024 (בן צור, 2007) (ויקיפדיה) (זוהר וויץ, 2007)  (איפרגן, 2016) (הראל, 2017).

[לקריאה בהרחבה על אסי אבוטבול, לחצו כאן]

[בתמונה: "המדינה פשטה את הרגל, כולל העבריינים!"... משפט שאמר אסי אבוטבול בעת הארכת מעצרו במאי 2017, כשהבין ששני עדי מדינה החליטו להעיד נגדו... צילום מסך מסרטון היו-טיוב של כתבת הערוץ הראשון: "העבריין צ'רלי אבוטבול מובא למנוחות". הכרזה: ייצור ידע]

[בתמונה: "המדינה פשטה את הרגל, כולל העבריינים!"... משפט שאמר אסי אבוטבול בעת הארכת מעצרו במאי 2017, כשהבין ששני עדי מדינה החליטו להעיד נגדו... צילום מסך מסרטון היו-טיוב של כתבת הערוץ הראשון: "העבריין צ'רלי אבוטבול מובא למנוחות". הכרזה: ייצור ידע]

בימיו הטובים, הפעיל כ-80 'חיילים' והונו נאמד בכ-200 מיליון ש"ח. הכנסותיו מבוססות על נדל"ן, שוק אפור, הלוואות בריבית גבוהה, גביית חובות ושותפות בתחום ההסעות. הוא היה מעורב בהפצת חשבוניות פיקטיביות במאות מיליוני שקלים (בן צור, 2007) (ויקיפדיה) (זוהר וויץ, 2007)  (איפרגן, 2016).

ריקו שירזי הוא איש נעים הליכות שלא מאיים במראהו ובהליכותיו, אבל הוא סיגל לעצמו גינונים של עבריין בכיר: הוא מחזיק בית במתחם סי-אנד-סאן (ראו תמונה למטה), אחוזה מבוצרת לבני משפחתו ברמת פולג, ובית נוסף במרינה בהרצליה; עד למאסרו נסע ברכבי יוקרה, מלווה ארבעה מאבטחים, והוא קיים קשרים עם שרים, עם דוגמניות כמו: רנא רסלאן ומירי בוהדנה, עם מאמן כדור הרגל והפרשן, שלמה שרף ועם ח"כ לשעבר, יורם מרציאנו (ראו תמונה משמאל), שבמרץ 2007 אף השתמש בשמו של שירזי כדי להפחיד את המאבטחים במועדון הריו בהרצליה, כשלטענת המאבטחים השתכר והתפרע שם (בן צור, 2007) (ויקיפדיה) (זוהר וויץ, 2007) (מבט, 2016).

[בתמונה משמאל: ח"כ לשעבר יורם מרציאנו. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Jonathan Klinger. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 23.0]

שירזי הרוויח חלק מכספו בעיסוקים בלתי חוקיים והלבין אותו דרך אנשי קש בעסקים לגיטימיים. עדכני ל- 2007, לא נרשמו חברות, ברשם החברות, על שמו של שירזי, מלבד חברה לעסקי מסעדנות שהוא מחזיק בשותפות עם "בני הדייג". עיקר עסקיו - לפי גרסתו לפחות - נוהלו עד 2006 באמצעות חברה אחרת בשם "ימבק סחר בע"מ", שעסקה בניכיון צ'קים ובעליה הרשמי הוא מקורבו, מאיר בוכריס (זוהר וויץ, 2007).

במהלך השנים הורשע שירזי במגוון עבירות: עבירות מס, הלבנת הון, העלבת עובד ציבור, תקיפה הגורמת חבלה, היזק לרכוש במזיד, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, זיוף, קבלת דבר במרמה והתחזות במטרה להונות (ויקיפדיה).

[בתמונה: מתחם סי אנד סאן. המקור: אתר חברת RESORT. שם הצלם אינו מוזכר. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

ילדות

שירזי נולד ב־1962 בנתניה לאב שהיה מנהל של תחנת דלק, ולאם עקרת בית לזוג היו ארבעה ילדים. בית המשפחה היה בשכונת עמידר בצפון נתניה, עשר דקות הליכה מאצטדיון 'הקופסה' של מכבי נתניה (ויקיפדיה)  (זוהר וויץ, 2007).

בצה"ל שירת כשקמיסט (ויקיפדיה).

שחקן כדור רגל

בתמונה: הלוגו של מכבי נתניה. התמונה מובאת בשימוש הוגן

בצעירותו התעניין שירזי בעיקר בכדורגל. בשנות השבעים של המאה הקודמת, אחיו שלמה ("מומו"), המבוגר ממנו בארבע שנים כבר כיכב בליגה הבכירה. הוא היה מגן וקשר ימני בלתי ניתן לעצירה, שזכה באליפויות וגביעים עם מכבי נתניה ובית"ר ירושלים, והשתייך לסגל נבחרת ישראל, אבל הסתבך בפרשה גדולה של סחר ויבוא הרואין, אשר העיבה על הקריירה שלו (זוהר וויץ, 2007).

[בתמונה: הלוגו של מכבי נתניה. התמונה מובאת בשימוש הוגן]

ריקו הלך בדרכו. בעונת 82'-83' השניים אף שיתפו פעולה ב"נתניה הגדולה" של מוט'לה שפיגלר, עם עודד מכנס ודוד לביא, והיו שותפים לאליפות האחרונה של מועדון הפאר הישראלי. הוא היה שחקן בינוני, אבל חזק מאוד ופיזי מאוד. לבסוף, נפצע בברך ונאלץ לפרוש בגיל צעיר (זוהר וויץ, 2007) (ויקיפדיה).

בתמונה: מכבי נתניה המיתולוגית... מימין: חיים בר, גד מכנס, שרגא בר ועודד מכנס (התמונה באדיבות ההתאחדות לכדורגל)

[בתמונה: מכבי נתניה המיתולוגית... מימין: חיים בר, גד מכנס, שרגא בר ועודד מכנס (התמונה באדיבות ההתאחדות לכדורגל). לעוגן ברשת, לחצו כאן]

הימורים והסתבכות

אחרי הכדורגל החל שירזי לסחור במוצרי אלקטרוניקה, ובתוך מספר שנים עבר לסחר במכוניות משומשות. יחד עם אחיו מומו השתלט על נתחים גדולים בתעשיית ההימורים בעיר, שהייתה אז בחיתוליה. מומו שירזי היה מראשוני סוכני ההימורים הלא חוקיים בספורט. לפי כתב האישום שהוגש נגדו, בשנת 1995 הימרו אצלו כדורגלני מכבי תל אביב ניר קלינגר, אלי דריקס ונעם שהם. בפרשה, שהתייחסה להימורים על משחקי האן-בי-איי ולא הליגה הישראלית, היו מעורבים כדורגלנים נוספים כמו אלון מזרחי, אופיר קופל, איציק זוהר, יוסי אבוקסיס וחיים רביבו (זוהר וויץ, 2007)

[בתמונה: האח המיתולוגי, שלמה (מומו) שירזי. התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: האח המיתולוגי, שלמה (מומו) שירזי. התמונה היא צילום מסך]

בשנת 1996, המליצה המשטרה להעמיד לדין את מומו וריקו שירזי לדין בחשד להפעלת רשת הימורים בספורט בראשון לציון, יבנה ואשדוד. בסופו של דבר לא הוגש כתב אישום נגד ריקו שירזי, ואילו האח שלמה הורשע במסגרת עסקת טיעון באישומים פעוטים בהרבה.

[בתמונה משמאל: משה דמאיו. שירזי היה זה שפישר... התמונה היא צילום מסך]

עם זאת, לפי המידע המודיעיני של המשטרה שימש ריקו שירזי במשך שנים כאחד הבנקים המרכזיים להימורים בלתי חוקיים בספורט. חיבתו לכדורגל לא דעכה עם השנים. לפני למעלה משנתיים, כשהבעלים לשעבר של קבוצת בני יהודה, יובל גפני, הסתכסך עם מנהל הקבוצה משה דמאיו ונגח בפניו, שירזי היה בין אלה שפישרו בין השניים. גפני גילה כי שירזי הוא האיש ששכנע אותו להפסיק ולהחזיק בבני יהודה: "ריקו זה האיש שאמר לי: 'צא מבני יהודה, זה לא בשבילך" (זוהר וויץ, 2007).

[בתמונה משמאל: משה דמאיו. שירזי היה זה שפישר... התמונה היא צילום מסך]

שירזי המשיך להיות מעורב בדרך כזו או אחרת בספורט: הוא תרם, כפי הנראה, כספים לקבוצות כדור הרגל בני יהודה ומכבי נתניה. היו גם שטענו כי מאוד גם עם ראשי קבוצת בית"ר נתניה-נס-טוברוק, יצואנית שחקני הנוער הגדולה בארץ, שמנהלים איש העסקים אריק איזיקוביץ' ומאמן נבחרת ישראל לשעבר שלמה שרף (זוהר וויץ, 2007).

בשנת 2004 פנה שירזי ליובל גפני (הבעלים לשעבר של בני יהודה) והציע לו לרכוש את קבוצת הכדורגל של מכבי נתניה. שירזי ביקש להסתייע בשירותיו של גפני, ככל הנראה, בגלל שעל פי כללי ההתאחדות אסור לאדם שהורשע בפלילים להיות בעליה של קבוצת כדורגל. אולם, הדבר לא יצא אל הפועל (זוהר וויץ, 2007).

ב-2004, פירסם עיתון "חדשות נתניה" כי שירזי שימש כבורר גם בסכסוך יצרי שהתגלע בין אלי אוחנה, בתקופה ששימש כמאמן בני יהודה לבין חלוץ הקבוצה רונן בדש (זוהר וויץ, 2007).

[התמונה: ריקו שירזי. צילום מסך מכתבת הערוץ הראשון: "מבט - הובא למנוחות שי שירזי, בנו של העבריין ריקו שירזי, שחוסל אמש בת"א"]

[התמונה: ריקו שירזי. צילום מסך מכתבת הערוץ הראשון: "מבט - הובא למנוחות שי שירזי, בנו של העבריין ריקו שירזי, שחוסל אמש בת"א"]

למרות מעמדו, מתנהג לפי הכללים...

אנשי משטרה נוטים לרכוש הערכה לשירזי. דוגמה מאפיינת לכך היא עדותו של רכז המודיעין לשעבר של משטרת נתניה, ראובן סומך, לזוהר וויץ:

"יום אחד נהג מונית מסוים לא שילם לו כסף שהיה חייב לו", מספר שפרש לאחרונה מתפקידו. "לקחו אותו לחדר בבית מלון לדבר אתו ואשתו הודיעה שהוא נעדר. מישהו אמר לה: 'לכי דברי עם סומך'. התקשרתי לריקו ותוך דקות ספורות הנהג מונית היה בבית. הוא לא פראייר, חכם מאוד וכריזמטי. וגם מתנהג לפי הכללים." (זוהר וויץ, 2007).

סיפור נוסף של סומך עסק בניצב מנשה ארביב (ראו תמונה למטה): "פעם אחת תנ"צ מנשה ארביב (כשהיה מפקד מרחב השרון) התקשר אלי וביקש שיעצרו את ריקו. שאלתי אותו מה קרה? אמר לי 'יש מידע שהוא עומד לחסל אותי'. אני תופס את הבטן וצוחק. התקשרתי לריקו ואמרתי לו: 'תביא תיק, אתה עצור'. והוא, כמו ילד טוב, הגיע עם תיק לתחנה. אחרי יומיים שיחררו אותו. הוא אדם שמכבד את עצמו. הייתי מעדיף עשרה עבריינים כמו ריקו. הוא הרבה יותר אנושי מעבריינים אחרים שאני מכיר" (זוהר וויץ, 2007).

זוהר וויץ הביאו כגם עדות של איש מודיעין לשעבר בתחנת נתניה, בשם מריו, שפוטר בשנות ה-90 של המאה הקודמת מהמשטרה. הוא טען כי שירזי סידר לו עבודה באבטחת הקזינו שלו, כאשר פוטר: "הוא אחלה גבר. היחיד שסידר לי עבודה אחרי שפוטרתי מהמשטרה. היחיד שדאג לי"... (זוהר וויץ, 2007).

[תמונתו של מנשה ארביב נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי משטרת ישראל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

1996: חבירה לפליקס אבוטבול ורצח משה דוד 'דמארי'

ההסתבכות של ריקו שירזי עם החוק החלה בשל חובות והוצאה לפועל. עולם הפשע התאים לו והוא התקדם בו במהירות, אולי כיוון שהיה חכם דיו 'לא לדרוך על יבלות'... כיוון שבעולם הפשע בנתניה שלטה משפחת אבוטבול, שירזי פנה לתחום ההלוואות בשוק האפור שהתגלה כרווחי מאוד עבורו, ופחות לגביית דמי חסות, כדי לא לפלוש לטריטוריות של האבטוטבולים.

פליקס אבוטבול (ראו תמונה למטה) זיהה הזדמנות בקשר עם ריקו שירזי. במקום להילחם בריקו הוא חיבק אותו ואפשר לו להיכנס לתחום ההימורים. במקביל, הכווין אותו לגבי הצורך להיפטר מעבריין בכיר אחר שפעל אז, משה דוד 'דמארי', שהתגורר בקדימה, ושהיווה איום על כל העבריינים והסוחרים בנתניה  (זוהר וויץ, 2007). הרצח הזה יקפיץ את שירזי לדרג הבכיר של העבריינים בישראל.

[לקריאה בהרחבה על פליקס אבוטבול, לחצו כאן]

[בתמונה משמאל: פליקס אבוטבול. צילום מסך מסרטון היו-טיוב של כתבת הערוץ הראשון: "העבריין צ'רלי אבוטבול מובא למנוחות"]

[בתמונה משמאל: פליקס אבוטבול. צילום מסך מסרטון היו-טיוב של כתבת הערוץ הראשון: "העבריין צ'רלי אבוטבול מובא למנוחות"]

ב-23 באוגוסט 1996, נורה דמארי בחצר ביתו והתמוטט על המדרכה. שכנים וחברים שמיהרו לטפל בו נדהמו כאשר היורה, עבריין בשם משה שרביט המכונה "ספניול", נכנס לחצר, וידא הריגה בירי נוסף ונמלט לפרדס סמוך, שם המתין לו שירזי ברכב מילוט (זוהר וויץ, 2007).

ריקו שירזי ומשה שרביט (ספניול) נעצרו בחשד לביצוע הרצח, נחקרו והוגש נגדם כתב אישום. בעסקת טיעון נגזרו על שירזי שבע שנות מאסר, והוא השתחרר לאחר ריצוי של כחמש וחצי מתוכם. על ספניול נגזרו 17 שנות מאסר (בן צור, 2007) (זוהר וויץ, 2007).

כששוחרר מהכלא. כבר היה גדול דיו ליצור שותפות עם פליקס אבוטבול (ראו תמונה משמאל) ויחד הם פתחו קזינו באזור התעשייה (בן צור, 2007).

סוף שנות ה-90: מהפכת הכסף הגדול בהימורים

בזמן ששירזי ריצה את המאסר הראשון שלו התחוללה בישראל מהפכת הכסף הגדול של עולם ההימורים, ופליקס אבוטבול ו- זאב רוזנשטיין השתלטו על התחום בארץ ובחו"ל, למורת רוחם של חברי הקואליציה המתחרה: אברג'יל ו- אלפרון (זוהר וויץ, 2007).

[לקריאה בהרחבה על זאב רוזנשטיין, לחצו כאן] [לקריאה בהרחבה על איציק אברג'יל, לחצו כאן] [לקריאה בהרחבה על יעקב אלפרון, לחצו כאן]

[בתמונה: זאב רוזנשטיין. תמונת מסך מתוך חדשות ערוץ 10]

[בתמונה: זאב רוזנשטיין. תמונת מסך מתוך חדשות ערוץ 10]

כשריקו פגש את עופר...

"כשאני רואה את עופר (מקסימוב), אני מקבל דלק וממשיך את היום כמו טווס" [ריקו שירזי (אלי, 2015)]

עד שהכיר את מקסימוב היה ריקו שירזי עבריין לא מוכר בנתניה. אלא שתוך זמן קצר הוא הפך, גם באמצעות כספים מהמעילה, למתחרה הקשה ביותר של משפחת אבוטבול ששלטה בעיר. שירזי לווה למקסימוב כספים בריבית הורגת ומקסימוב גם הימר בבתי קזינו שבבעלותו של שירזי שכך צבר את הונו. ההערכה במשטרה היא שהרווחים בבנק למסחר הפכו את שירזי לטייקון עמוס כסף שמלווה כספים בשוק האפור. מעמדו של שירזי הלך ועלה, עד שהמשטרה העניקה לו את התואר 'ראש ארגון פשיעה'. הוא פעל בתבונה, כשהוא מקפיד לבנות קואליציות אד-הוק עם משפחות פשע אחרות ועם זאת לשמור על עצמאות. הכל לפי העניין ולפי האינטרס (בן צור, 2007) (זוהר וויץ, 2007).

אלה היו ימי הזוהר של עופר מקסימוב (ראו תמונה למטה), מהמר כפייתי שהפסיד עשרות מיליוני שקלים על סמך קווי אשראי שהעמידו לו בעלי הקזינו. לצורך פירעון חובותיו גייס מקסימוב את אחותו, אתי אלון, מנהלת אשראי בבנק למסחר, שלטענתה, רק בשל החשש לחיי אחיה הזרימה לנושיו כ-270 מיליון שקל, שגנבה מהבנק ולקוחותיו. (זוהר וויץ, 2007).

שירזי השתחרר מהכלא באמצע 2001, ובתוך חודשים ספורים הפך לאחד המלווים המרכזיים למקסימוב, ושלט, ישירות ובעקיפין, על עשרות מיליונים שהזרים מקסימוב לשוק האפור. העל פי החקירה היה מקסימוב חייב לשירזי 20 מליון ש"ח. בסופו של דבר לא הוגש נגדו כתב אישום בפרשת הבנק למסחר. חוקרי המשטרה לא הצליחו להוכיח כי שירזי ידע שהמיליונים שהוחזרו אליו ממקסימוב, מקורם במעילה מהבנק (זוהר וויץ, 2007) (ויקיפדיה).

[בתמונה: עופר מקסימוב. צילום מסך מווידאופדיה]

[בתמונה משמאל: עופר מקסימוב. צילום מסך מווידאופדיה]

2002: פרשת הבנק למסחר

פרשת הבנק למסחר (או 'פרשת אתי אלון') התנהלה בשנים 1997–2002, ובמסגרתה מעלה עובדת הבנק למסחר, אתי אלון, בכספי הבנק בהיקפי ענק שהביאו לקריסתו. בסך הכל, מעלה אלון בסך של 254,199,600 ש"ח, שהעבירה למימון הימוריו של אחיה עופר מקסימוב. במסגרת המעילה, גנבה אלון ישירות כספים תוך שבירת פיקדונות הלקוחות ומשיכתם. היא פתחה בבנק 206 חשבונות בנק פיקטיביים (לעומת כ-1,300 לקוחות הבנק), בהם העמידה הלוואות גב אל גב, את כספי ההלוואה משכה לרשותה (ויקיפדיה) (איפרגן, 2013) (אשכנזי, 2016).

[לקובץ המאמרים על קריסת הבנק למסחר, לחצו כאן]

ורד לוביץ' ב- ynet: עונשה של אתי אלון: 17 שנות מאסר בפועל אלון, שהורשעה בגניבת 250 מיליון שקלים מהבנק למסחר, תשלם גם קנס של חמישה מיליון שקלים. השופטת: היא העדיפה את אחיה על פני בעלה וילדיה. השופטת גם מתחה ביקורת על הנהלת הבנק למסחר. פרקליטיה של אלון: נערער על חומרת העונש

[לכתבה המלאה של ורד לוביץ' ב- ynet, לחצו כאן]

2002: הבגידה במשפחת אבוטבול

עצירת זרם המזומנים מהבנק למסחר פירקה את כל הקואליציות של משפחות הפשע, ונתנה את האות לגל החיסולים הבא. באוגוסט 2002 חוסל פליקס אבוטבול בפתח קזינו רויאל שלו בפראג. באותו זמן בנו פרנסואה נשפט לחמש שנות מאסר על עבירות סחיטה, ובנו השני, אסי, נאלץ לחסל את עסקי האב באירופה ולשוב ארצה לאחר שניצל מרימון יד שנזרק לעברו בדיוק במקום שבו נרצח אביו (זוהר וויץ, 2007).

המשבר במשפחת אבוטבול יצר ואקום זמני בעולם התחתון בנתניה. שירזי נשאב לתוכו בזהירות. יחסים עם בני משפחת אבוטבול ידעו עליות ומורדות עם השנים. לאחר מותו של פליקס, הפכו בני המשפחה ליריבים הגדולים של שירזי בקרב השליטה על עולם הפשע באזור השרון (אלי ואשכנזי, 2014) (זוהר וויץ, 2007). אבל, עם הזמן, שבה וחודשה הברית בינם לבינו (זוהר וויץ, 2007). באותם שנים היו מספר נסיונות שנכשלו לחסל את שירזי (זוהר וויץ, 2007).

2003: רצח גיא יחזקאל

ב-22 באוקטובר 2003 נמצא העבריין, גיא יחזקאל - בן 28, במקור מקריית מלאכי - ללא רוח חיים בגרמניה. אחיו של גיא, פרי יחזקאל, נרצח שנה לפני כן בצומת עד הלום, על ידי מתנקש שהיה רכוב על אופנוע. בתחילת אותה שנה נעצר גיא יחזקאל על ידי המטה הארצי של המשטרה, בחשד כי קשר קשר לרצח על רקע חיסול חשבונות בעולם התחתון. המשטרה טענה כי הרכב שבאמצעותו אמור היה הרצח להתבצע, הושכר על שמו של יחזקאל. במהלך הדיון בהארכת מעצרו טעהן יחזקאל כי שכר את המכונית עבור חבריו, מכיוון שהם לא יכלו לעשות זאת מסיבות טכניות. לדבריו, הוא לא ידע לשם מה נשכר הרכב. הוא שוחרר והתיק נגדו נסגר. לאחר מכן נסע יחזקאל לפראג, צ'כיה, לכאורה, במטרה לנסות ולפתוח שם עסק (דדון, 2003).

[לכתבה - דדון 2003 - לחצו כאן]

ביוני 2017 הורשע ריקו שירזי בסיוע לרציחתו של גיא יחזקאל בגרמניה.

2004: פרשת אורי דנון

בעקבות פירוק שותפות בין בני הזוג מלכה ואורי דנון לבין איש עסקים מסביון בשם איתן ארזי, טען כל צד שהצד האחר חייב לו כסף. בסוף שנת 2004 הגיע ארזי למפגש בוררות עם דנון, אצל 'עורך דינו' 'במתחם סי-אנד-סאן. שומר ראש הכניס אותו לדירה, שבה מתינו לו דנון, 'עורך הדין' (ריקו שירזי) ושומר ראש נוסף. שם נדרש לשלם לדנון את כל החוב "עד יום ראשון בבוקר" (זוהר וויץ, 2007) (לוביץ', 2004):

"הפרטים לא מעניינים אותי", הוא אמר, "אתם צריכים לשלם לאורי כל מה שאתם חייבים לו . זה לא מעניין אותי איך תשיגו את הכסף. אתם צריכים למכור בית? תמכרו בית. אתם צריכים למכור מכונית? תמכרו מכונית. אתם צריכים למכור יד? תמכרו יד. אתם צריכים למכור רגל? תמכרו רגל. אתם צריכים למכור ריאה? תמכרו ריאה. אתם צריכים למכור לב? תמכרו לב. עד יום ראשון הכסף יהיה אצל אורי" (זוהר וויץ, 2007) (לוביץ', 2004).

יומיים אחרי הפגישה, לאחר שקיבל מסרים מאיימים נוספים מדנון, שהזהיר אותו מידו הארוכה של שירזי, ניסה ארזי להתאבד. הוא העביר אמנם לדנון מאות אלפי שקלים, אך מיהר להתלונן במשטרה שעצרה גם את שירזי, והגישה נגדו כתב אישום. פרקליטו של שירזי, עו"ד ששי גז, הגיע להסדר טיעון עם המדינה שבמסגרתו נגזרו על שירזי שבעה חודשי מאסר בפועל (זוהר וויץ, 2007) (לוביץ', 2004).

2006: השלכת רימון רסס לעבר ביתו של איש העסקים אהרון שקד 

בינואר 2006 נעצר שירזי בחשד למעורבות בהשלכת רימון רסס לעבר ביתו של איש העסקים אהרון שקד בנתניה. אהרון שקד הוא אחיו של אבי שקד, ויחדיו הם היו הבעלים של אתר ההימורים באינטרנט "888", שמגלגל עשרות מיליוני דולרים.

אבי שקד זכה לכינוי כ"מיליונר הסוציאליסט" כשניסה להשתלב, ללא הצלחה, ברשימת העבודה לכנסת. לפי החשד, ניסה שירזי להיכנס כשותף שלישי לעסקי האחים שקד, אולם השניים הבהירו לו שאינם מעוניינים בו. לכן החליט, - כך חשדו במשטרה - לאותת להם על רצינות כוונותיו.

לאחר זריקת הרימון נחקר שירזי, אך לא הוגש נגדו כל כתב אישום בפרשה (זוהר וויץ, 2007) (ויקיפדיה).

2007: פרשת המניות הפיקטיוויות של חברת "אורליין"

ב- 2007 הוזכר שמו של ריקו שירזי גם גם כמי שקשור להנפקת המניות הפיקטיוויות של חברת "אורליין", אך לבסוף הודתה המשטרה כי בניגוד לפרסומים בעיתונות, אין לו כל נגיעה לאותה פרשה (זוהר וויץ, 2007).

2007: פרשת עודד דסאו

עוד חשדה המשטרה ששירזי מעורב בהסתבכותו של כריש הבורסה עודד דסאו. דסאו, יו"ר ובעל השליטה בחברת גולן מלאכת מחשבת, שנשלח ביוני 2007 למעצר בית. חוקרי רשות ניירות הערך טענו בבית המשפט כי דסאו משך על דעת עצמו, ומבלי לשתף בעניין את נושאי המשרה בחברה, 4.8 מיליון דולר מקופת החברה. סכום שהוא כמעט כל יתרת המזומנים של החברה. הסכום שמשך דסאו, הועבר לפי החשד לחשבונו הפרטי, ושימש לצרכיו הפרטיים, בין היתר להחזר חובות אישיים.

ברשות ניירות הערך חשדו, ששירזי היה בדרך כלשהי בסוד העניין, טענות שמקורבי שירזי דחו, כמובן, בתוקף (זוהר וויץ, 2007).

אוקטובר 2011: רצח פרנסואה אבוטבול

פרנסואה, בנו של פליקס אבוטבול, חוסל ב- 2012 בידי מתנקש שירה בו בתחנת הדלק חבצלת בכביש החוף. ריקו שירזי היה אחד מהחשודים ברצח, אולם התיק קרס מחוסר הוכחות:

דצמבר 2015: מאסר ארוך

ב-7 בדצמבר 2015 נדון ריקו שירזי ע"י השופט, עודד מודריג, למאסר בפועל של שמונה שנים ולקנס של מיליון שקל בגין עבירות מס, הלבנת הון ואיומים. לפי כתב האישום שירזי ואחרים הוציאו חשבוניות פיקטיביות על סך של למעלה מ-25 מיליון שקלים. כמו כן, יוחסו לשירזי עבירות של הלבנת הון ביותר מ-14 מיליון שקלים וחצי (ויקיפדיה).

ההרשעה התאפשרה בעקבות עדות של עד מדינה על העלמות מס של 25 מליון ש"ח. תיק נוסף של להב 433 - בגין ניסיון לרצח ושידול לרצח - קרס מחוסר הוכחות.

2016: היורש שנרצח: הבן שי ז"ל

בנו הבכור של שירזי, שי (בתמונה למטה) היה פריק מחשבים, שכבר בשנת 2000 התמחה בהפצת תכנות הפועלות על עיקרון הדומה לזה של הסוס הטרויאני. בשנת 2003 הורשעו שלושה מחבריו בפרשה בינלאומית של החדרת תכנות "נגועות" בדוא"ל. באמצעות תכנות אלה הם שלטו במחשבים שנפרצו מרחוק, כולל פריצה של כמה רשתות מחשבים בפנטגון, פיצחו את הקודים הסודיים של בעליהם ותכננו לעשות בהם שימושים שונים, החל מחיבור חינם לספקי האינטרנט ועד לחדירה לחשבונות שונים, שימוש בכרטיסי אשראי וכדומה (זוהר וויץ, 2007).

[התמונה: שי שירזי. צילום מסך מכתבת הערוץ הראשון: "מבט - הובא למנוחות שי שירזי, בנו של העבריין ריקו שירזי, שחוסל אמש בת"א"]

בתחילת המילניום גרם שי שירזי לתאונת דרכים קטלנית, כתוצאה ממהירות מופרזת. שני חברי ילדות שהיו אתו ברכב נהרגו במקום. אביו ניסה לפצות את המשפחות, אבל נתקל בעוינות מצדה של משפחה אחת. לאח של ההרוג השני הוא סייע כאשר הכניס אותו לעסקי ההלוואות בנתניה (זוהר וויץ, 2007) (מבט, 2016).

שי נשפט לשנתיים מאסר בפועל ולשלילת רישיון ל-14 שנה. מאז התאונה החלה הידרדרות קשה בהתנהגותו. ב- 2005 נעצר בחשד שנהג בטרקטורון בזמן הפסילה. בת זוגו בזמן המאסר ואחריו הייתה שירלי אבוטבול, בתו של פליקס אבוטבול. את הידיעה על רצח אביה קיבלה כשבילתה אתו סופשבוע במלון בטבריה (זוהר וויץ, 2007).

הקשר בין הילדים של שני הסנדקים היה רווי ברגשות סוערים של אהבה, כעס וקנאה, שהגיעו לפיצוץ בערב יום העצמאות 2004. באותו ערב נפרדו בני הזוג אבל שירלי לא ויתרה על אהובה, עקבה אחריו באחד ממקומות הבילוי בנתניה, והחלה להקניט אותו שם. בתחילה לא הגיב, אך כאשר עברה לזריקת אבנים החלו השניים להתקוטט באחת החצרות במרכז העיר. שני אחים בשנות הארבעים לחייהם, אשר ביקרו בערב החג אצל אמם במרפסת והבחינו בצעיר מכה נערה צעירה, מיהרו לרדת לעזור לה. במהלך הוויכוח שלף שי סכין ודקר אותם (זוהר וויץ, 2007).

שי שירזי נעצר והועמד לדין. במשפט, שירלי מסרה עדות שלפיה הוא לא היכה אותה כלל, וטענה כי שני האחים סתם התערבו בעניין לא להם. עו"ד רויטל סוויד הצליחה לשכנע את בית המשפט, כי בני הזוג הצעירים שעברו טראומות אישיות קשות כל אחד בנפרד מתכוונים להינשא. המקומונים עשו כותרות מהנישואים של יורשי הסנדקים והשופט הסתפק בעבודות שירות. החתונה לא יצאה לבסוף לפועל (זוהר וויץ, 2007).

בשנת 2007 נעצר בגין חשד במעורבות ברצח כפול במועדון, אך שוחרר מחוסר ראיות. בשנת 2009 כבר הורשע בסיוע לרצח ונדון לחמש וחצי שנות מאסר (מבט, 2016).

כיוון שהאב, ריקו, נאסר לתקופה ארוכה של שמונה שנים, עבר נטל החזקת המשפחה על כתפי בנו (מבט, 2016). הפיתוי עבור המשפחות היריבות למוטט את המשפחה היה גדול מידי...

שי שירזי חוסל ב-7 למאי 2016, שנתיים אחרי ששוחרר מהכלא. הוא נורה למוות, בעת שעצר את רכבו ברמזור בשכונת המשתלה בצפון תל אביב. המאבטח שלו, בשנות ה-50 לחייו, נורה בגפיו התחתונות ונפצע קל. לאחר שנורה פונה שירזי לבית החולים במצב אנוש, שם נקבע מותו (עמרם, 2016). האב ריקו לא שוחרר על ידי שירות בתי הסוהר להלוויה.

עוד על הרצח בסרטון הבא:

2018: נלכד רוצחו של שי שירזי

בגין רצח שי שירזי נעצר העבריין, מיכאל לוי, מנתניה; שהיה בעבר מקורבו של שי שירזי. הרקע לרצח היה, בין היתר, חוב כספי של הרוצח לשי שירזי. נגד חשוד נוסף, אבי אבוטבול, שהיה גם הוא חבר קרוב של שירזי, לא הוגש כתב אישום מחוסר הוכחות.

מיכאל לוי - בשנות ה- 30 לחייו - הורשע ונידון ל-24 שנות מאסר בפועל.

המעצר הזה הניב גם כתב אישום:

ריקו שירזי מורשע ונשלח ל- 9 שנות מאסר

ביוני 2017 הורשע ריקו שירזי בהסדר טיעון - במסגרת פרשה 512 - בסיוע להריגתו של גיא יחזקאל בגרמניה, ובקשירת קשר בניסיון החיסול של אסי אבוטבול בפראג. במסגרת ההסדר הוסכם כי הפרקליטות תדרוש עונש של עד 12.5 שנים, עונש שיהיה חופף לעונש של שמונה שנות מאסר שכבר נגזרו עליו בתיק אחר (מורג, 2017). ב-18 ליולי גזר עליו בית המשפט תשע שנות מאסר, בחופף לגזר הדין של שמונה שנים שעליו הוא כבר יושב (הראל, 2017).

במסגרת הטיעונים לעונש, הציג שירזי מכתבי אופי שנתנו לו מאמני כדור הרגל לשעבר, שלמה שרף ומרדכי שפיגלר, שאימנו אותו בקבוצות כדור הרגל של מכבי נתניה ובית"ר תל אביב (הראל, 2017).

הבת שירן

הגאווה הגדולה של ריקו שירזי היא הבת שירן, בשנות ה-30 שלה, שעשתה קריירה בדוגמנות. שסיימה לפני יותר מעשור בגרות בהצטיינות, במגמה מורחבת לסוציולוגיה ולקרימינולוגיה (זוהר וויץ, 2007).

שירזי וה'מקרר'

כדרכו של שב"ס בטיפול בראשי ארגוני הפשיעה - מאז סוף העשור הראשון של המילניום - סווג ריקו שירזי כאסיר בסיכון גבוה לבריחה (סג"ל), ונכלא במה שמכונה 'שיטת המקרר': שיטת כליאה בבידוד מוחלט שמהלכת אימים על ראשי משפחות הפשע הכלואים. כתוצאה מכך התנוון שירזי גופנית והוא שוקל מעל 100 ק"ג (כהן, 2017).

העתירה שהגיש, על מנת להיחלץ מה'מקרר' (משמע, לשנות את הסיווג שלו ל'אסיר בסיווג רגיל'), נותנת לנו מושג על התנאים שבהם הוא מצוי: "בשל ההגדרה האמורה, מרשי מוצא עצמו, כל אימת שהינו מוצא מתאו, כבול ברגליו וידיו... מרשי... מצוי בתוך מרתף הכולל עשרות מצלמות, דלתות פלדה משוריינות, הנפתחות הנפתחות על ידי סוהרים..." (כהן, 2017).

[בהרחבה על 'שיטת המקרר' לחצו כאן]

[בכרזה: כליאה בשיטת המקרר... תמונה חופשית שהועלתה על ידי stu_spivack לאתר flickr]

[בכרזה: כליאה בשיטת המקרר... תמונה חופשית שהועלתה על ידי stu_spivack לאתר flickr]

[בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: ריקו שירזי – בלם מכבי נתניה שהפך לראש משפחת פשע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *