אלי בר און: האם באמת למסוק הקרב (המסק"ר) אין תחליף?

תקציר: שלושים שנה סיפרנו לעצמנו שאין עתיד למסוק הקרב (המסק"ר) בעידן של חימוש מדויק, בשדה קרב רווי בתותחי נ"מ ובסוללות טילים - שמסוגלים ליירט מטרה בגודל של בקבוק קוקה קולה. ב- 7 באוקטובר 2023, הוכיחו המסק"רים את עצמם לעצירת חדירת האויב ולקווי הגנה בקו שני. אבל, האם זה מחייב אותנו להרהור שני לגבי המשך החזקתם?

[בתמונה: אין תחליף למסוקי הקרב... אפאצ'י AH-64D לונגבואו ״שרף״ של חיל האוויר הישראלי מטייסת 113. קרדיט: Nehemia Gershuni-Aylho • CC BY-SA 3.0]
[בתמונה: אין תחליף למסוקי הקרב... אפאצ'י AH-64D לונגבואו ״שרף״ של חיל האוויר הישראלי מטייסת 113. קרדיט: Nehemia Gershuni-Aylho • CC BY-SA 3.0]

[לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מבצע חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מטוסים ללא טייס, והשפעותיהם, לחצו כאן]

עודכן ב- 4 בנובמבר 2023

[אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

המסק"ר הוא כלי לחימה מצוין, שצה"ל הרבה לעשות בו שימוש. אבל בשנים האחרונות החליטו מקבלי ההחלטות שאין לו עוד מקום בשדה הקרב המודרני. 

למסק"ר יתרונות רבים:

  • זמינותו גבוהה, והוא מגיע מהר לזירת ההתרחשות.
  • הוא טס נמוך, ממריא ונוחת אנכית בכל מקום, ונושא חימוש רב ומדויק.
  • הוא יכול לסייע במהירות לכוחות היבשה כשהם במצוקה.
  • יכולת לזהות ולתקוף מטרות, וכך לסכל כוונות אויב בסמוך גבול.

אבל, בצד יתרונותיו יש למסק"ר חסרונות רבים:

  • המסוק הקרבי איטי מאוד ביחס למטוס הסילון; וטס רק בגובה נמוך ובינוני. לכן, הוא פגיע מאוד לאש נ"מ, א"א ותותחים.
  • יתרה מכך, בגלל הרוטור ממעל, אין לטייסים כיסאות מפלט; וכאשר יש פגיעה במסק"ר בדרך כלל היא קטלנית.

התוצאה: אם נבדוק בעולם - וגם כאן - את סטטיסטיקת ההרוגים (צוותי אוויר ונוסעים) יסתבר לנו, כי המסוקים הם, ובגדול, במקום הראשון: כמות האבדות הגדולה ביותר לגיחה. וצריך לשאול: היום, בעידן של חימוש מדויק, בשדה קרב - רווי בתותחי נ"מ ובסוללות טילים - שמסוגלים ליירט מטרה בגודל של בקבוק קוקה קולה, איזה סיכוי יש למסק"ר?

זה בדיוק מה שמתרחש במלחמת רוסיה אוקראינה, שהיא כנראה המלחמה המשמעותית בעולם מאז מלחמת קוריאה: שם, צפו כל חסרונותיו של המסק"ר ביתר שאת. יותר מ- 100 מסק"רים רוסים ואוקראינים הופלו; והשימוש בהם צומצם מאוד.

המסקנה הייתה אז ברורה: אנחנו לא צריכים לפרנס תעשייה שמייצרת מסק"רים יקרים; ויש להחליפם במל"טים וברחפנים; שגם הם אמנם פגיעים, מאוד אבל אין בהם טייסים. אסון התרסקות העטלף בתחילת ינואר 2021, סייע מאוד להתגבשות המסקנות הללו.

בארה"ב הבעיה חמורה יותר, כי כל צבא היבשה של ארה"ב מבוסס על הפעלת מאות מסק"רים, רובם מדגם אפאצ'י. גם אם ירכשו טילי נ"ט - לטווחים של עשרות ק"מ - תהיה יעילות התקיפה מוגבלת, מול טילי הנ"מ החדישים, שיכולים להשמיד כל מטרה אווירית, גם בטווחים של 200 ק"מ+.

[בתמונה: עבורנו, אין תחליף למסוקי הקרב... מסוק אפאצ'י YAH-64 חונה על הקרקע. התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: עבורנו, אין תחליף למסוקי הקרב... מסוק אפאצ'י YAH-64 חונה על הקרקע. התמונה היא נחלת הכלל]

תפקוד המסק"רים ב- 7 באוקטובר 2023

ברגע אחד הסתבר לנו כי כשקו הגנה קורס, ונדרש מאמץ מהיר לעצירת חדירת האויב ולקווי הגנה בקו שני, המסק"ר, כמו הטנק, היה כלי חסר תחליף. באותם יומיים של משבר מערכתי בלחימה לביסוס מחודש של קו ההגנה, המסק"ר - ביחד עם הטנק - קנו את עולמם מחדש, בהציעם כוח נייד, ממוגן, בעל עוצמת אש ויכולת תצפית - מענה מהיר למצבי הקרב המשתנים. , קנו את עולמם מחדש הטנק ומסוק הקרב.

כותב אמיר בוחבוט ב'ואללה' (ראו הכתבה למטה):

"מהלכי המלחמה ברצועת עזה ובגבול לבנון, בדגש על השעות הראשונות, הוכיחו את תרומתם הגדולה של טייסי מסוקי הקרב - במיוחד בזכות הזמינות לתקיפה, הסיוע לכוחות היבשה במצוקה, סיכול כוונות אויב בסמוך גבול, זיהוי ותקיפת מטרות בשל תצורת הטיסה וסגירת מעגלי אש מהירים באמצעות תותח וולקן עם מאות פגזים ושישה טילים.

גורם ביטחוני בכיר אמר: 'הייתה ביקורת על הזמן שעבר מהרגע שזוג מסוקי קרב שהיו בכוננות עבר דרומה מבסיס רמת דוד, אבל כשהבינו את גודל האירוע המערך עבד כמו מכונה משומנת והצדיק את האמון שניתן לו בחיל האוויר. המערך עשה דברים שמעולם לא עשו, שעוד יכתבו בספרי ההיסטוריה. אין תחליף לטייס שרואה מטרה בעין'"'. כל אלו יחד העצימו את הטעות המרה של המטכ"ל, שבימים אלו בכיריו מחשבים מסלול מחדש בכל מה שקשור לאמון במערך המסק"ר."

אמיר בוחבוט ב'וואלה':
"אין להם תחליף": הטעות המרה של המטכ"ל גרמה לחישוב מסלול מחדש
אמיר בוחבוט

25.10.2023 / 11:57

אחרי הכוונות לצמצם בהדרגה את היקף מסוקי הקרב של חיל האוויר הוחלט במטכ"ל להאיץ רכש, חימושים וחלפים ולפתוח בעבודת מטה לרכש מסוקי קרב נוספים או השבחה של ישנים
[לכתבה המלאה של אמיר בוחבוט ב'וואלה', לחצו כאן]

אבל האם הוא צודק?

לטעמי, ברגע של הפתעה ובזירה נטולת נ"מ קל כמו עזה, יכולים המסק"רים להיות אפקטיביים. הם לא יהיו כאלה בזירות כמו סוריה ולבנון, שם הם פגיעים מאוד.

התחליף העולמי להם הוא כטמ"מים ובעיקר כטב"מים מתאבדים, ולדעתי, כך ייעשה גם בחיל האוויר.

תחליפים נוספים של המסק"ר שיכולים לענות על חסרונותיו

  • פתרון אפשרי נוסף הוא המסל"ט, המסוק ללא טייס, שבנוסף לחיסכון בחיי טייסים הוא קטן משמעותית ממסוק רגיל; ולכן, גם פחות פגיע. בנוסף, עלות הרכש התפעול והתחזוקה של המסל"ט נמוכות פי כמה מזה של מסוק הקרב. המסל"ט יכול לבצע את עבודת המודיעין וגם לתקוף:
עמי רוחקס דומבה ב'ישראל דיפנס: סרביה חושפת מסוק תוקף ללא טייס
החברה הסרבית - EDePro - הציגה בתערוכת IDEX מסוק ללא טייס שיכול להיות חמוש וגם לשאת בעתיד ציוד ל"א. לטענת החברה, מדובר במסוק עם חתימת מכ"מ קטנה מאד
[לכתבה המלאה של עמי רוחקס דומבה ב'ישראל דיפנס', לחצו כאן]
[בתמונה: מסוק ללא טייס. התמונה היא צילום מסך]
[בתמונה: מסל"ט. מסוק ללא טייס. התמונה היא צילום מסך]
  • עוד פתרון אפשרי הוא מל"ט שממריא ונוחת אנכית.
  • וגם, לצרכים מסוימים, הוא מל"טים רגילים, שיכולים ללוות, נניח, ספינות קרב ולספק להם מודיעין נדרש.

[לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מבצע חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מטוסים ללא טייס, והשפעותיהם, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

 

One thought on “אלי בר און: האם באמת למסוק הקרב (המסק"ר) אין תחליף?

  1. מצטער אבל יש כאן טעות
    עוד שנים רבות היה שימוש במסוקי קרב
    באוקראינה בשטחים ישרים ועים כמות עצומה של טילי כתף נעשו טעויות רבות שחזרו על עצמם
    שנית מפותחים טילים ארוכי טווח למסוקים חלקם כבר בשימוש נטו המגיעים לטווחים עצומים וגם יעדם נגד ספינות
    בשטחים ההרים ניתן להפעיל מעולה מסוקי קרב כמובן עים אמצעים מיוחדים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *