גדעון שניר: משמרות המהפכה ואנחנו

[בתמונה: משמרות המהפכה - ארגון טרור? מסתבר שלא עוד... המקור: התקשורת האיראנית]

נראה, שבעת הזו מייחסת ארה"ב חשיבות עליונה, קודם כול לחידוש הסכם הגרעין, ומוכנה לשלם זאת גם במחיר הסרת תווית הטרור ממשמרות המהפכה (בנוסף להסרת העיצומים הכלכליים ואולי עוד). אולי בהפגנת מחווה זו - שמסתבר שחשובה מאד לאירן - יתאפשר להשיג ויתורים משמעותיים יותר מצד אירן.

[לאוסף המאמרים על שלום עולמי וסתם שלום, לחצו כאן]

ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות". זהו מאמר דעה פרי עטו.

*  *  *

ישראל כולה נזעקה נוכח השמועות העקשניות על כוונת ממשל ביידן להסיר את "משמרות המהפכה" האירניות מרשימת אירגוני הטרור. ראש המשלה ושר החוץ פרסמו מחאה נחרצת נגד כוונה זו שמשמעותה רהביליטציה של מעשי הטרור, שאין חולק על כך שמבוצעים עי משמרות המהפכה ברחבי עולם, כולל נגד מוסדות וארגונים אמריקנים, ומתן הכשר להמשך גיוס כספים עולמי לפועלם.

ההיגיון אומר כי לא סביר שמשמרות המהפכה פועלים כגוף בעל אג'נדה עצמאית. ניתן להניח בוודאות מלאה, שגוף זה הוא בעצם צבא לכול דבר ועניין, הכפוף ישירות לממשל ופועל עלפי הנחיותיו; וכי ההפרדה בין ה"משמרות" ובין הממשל היא סמנטית בלבד, הבאה "לנקות" את הממשל האירני עצמו מרשימת הטרור כך שמאפשר לארה"ב למשל לעקוף החלטה היסטורית, ש"ארה"ב אינה מנהלת משא ומתן ישיר עם ארגוני טרור". הגדרת מצב כזה כך מאפשר לה לנהל משא ומתן עם אירן בעניין הגרעין, מבלי שהיא מחללת את הכלל (מזכיר את ההפרדה הסמנטית בין חמאס מדיני וצבאי; או בין אש"פ לפת"ח, שישראל גם היא משתפת פעולה עם משחק המילים הזה). 

[בתמונה: משמרות המהפכה הם צבא לכול דבר ועניין, הכפוף ישירות לממשל ופועל עלפי הנחיותיו. התמונה: התקשורת האיראנית]

וכאן הפרדוקס...

כי אם הטעם המרכזי לשימור ה"משמרות" כארגון טרור נועד לאפשר לנהל משא ומתן עם ממשל אירן, מבלי להפר את כלל "לא מנהלים משא ומתן עם הטרור"; אזי המוכנות האמריקנית - 'לנקות' את המשמרות - מטיל את האחריות לטרור על הממשל עצמו, באופן שאינו מאפשר לארה"ב לעמוד מאחורי הכלל, מה עוד שהדבר מדגיש את משדר על חולשתה של ארה"ב כמי שמוכנה "לעשות הכול" כדי לממש את החזרה להסכם הגרעין המקורי, גם בתנאים נחותים מבעבר.

יתר על כן, די ברור, שכלל ההימנעות משיח עם ארגוני הטרור הוא סיסמה שאינה ישימה יותר, כי ארה"ב כן מנהלת מו"מ ישיר עם כמו עם ארגוני טרור כמו הטאליבן למשל, כפי שגם ישראל מנהלת מו"מ עם החמאס, אומנם דרך "מתווכים" כלפי חוץ אבל דה פקטו זה חסר משמעות מעשית (כי משא ומתן מנהלים עם אויבים...) אלא אם יש לכך משמעות הצהרתית דיפלומטית לצרכי פנים וחוץ. אז מהו המשחק?

[להרחבת המושג 'פרדוקס', לחצו כאן]

[בתמונה: פרדוקס הסרת ההכרה במשמרות המהפכה כארגון טרור. התמונה: התקשורת האיראנית]

[בתמונה: פרדוקס הסרת ההכרה במשמרות המהפכה כארגון טרור. התמונה: התקשורת האיראנית]

בין סולימני לחאשוקג'י...

זאת ועוד, לאחר שלא ניתן יותר להכחיש את מעורבותה של ארה"ב בחיסולו של קסאם סולימאני (ראו תמונה משמאל) שההצדקה לכך היא היותו ראש ארגון טרור, אזי ביטול תווית הטרור יפגע קשות בלגיטימיות של ארה"ב לחזור על פעולה כזו, וגורלה יהיה דומה לזה של הנסיך הסעודי בן סאלמן שהפך לדמות מוקצית משהו במדינות אירופאיות ליברליות פרוגרסיביות שונות, בשל רצח העיתונאי חאשוקג'י. מאותה סיבה ישראל מתנגדת בכול תוקף לביטול תו הטרור, כי בהיעדר תווית הטרור, תצא ארה"ב "חפה", וכול האשמה תמיד תיפול על ישראל לבדה.

[בתמונה משמאל: קסאם סולימני, התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי sayyed shahab-o- din vajedi קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY  4.0]

בראיה רחבה יותר, ההתעלמות של ארה"ב, מפעילות הטרור היזומה של אירן, ניכרה כבר בעידן ממשל אובמה, שכדי לחתום על הסכם הגרעין 2015, היה מוכן להעלים עין מתוקפנות החיזבאללה (הזרוע הטרוריסטית של אירן) וממערכת כספי הסמים שהזינו את הטרור (ראה פרויקט "קסנדרה" בסרטון למטה).

קצת מפחיד לחשוד ששיקולי פוליטיקה פנים אמריקניות (כמו בחירות חצי, או כדי להצדיק את קבלת פרס נובל לשלום בטרם עת) משפיעים על קבלת החלטות בזירה הבין לאומית, כמו במקרה של הגרעין האירני. נותרנו עם התהייה האם אובמה, וביידן ממשיך דרכו הנאמן, אכן מאמינים שיש בהסכם הגרעין כדי לבלום את אירן מפיתוח נשק גרעיני? או שהם בסה"כ מסתפקים בדחייתו, בתקווה ש"זה לא יקרה במשמרת שלי"; ותוך העברת התפוח הלוהט לידי הנשיא הבא.

לסיכום

נראה שבעת הזו מייחסת ארה"ב חשיבות עליונה, קודם כול לחידוש הסכם הגרעין, ומוכנה לשלם זאת גם במחיר הסרת תווית הטרור ממשמרות המהפכה (בנוסף להסרת העיצומים הכלכליים ואולי עוד). אולי בהפגנת מחווה זו - שמסתבר שחשובה מאד לאירן - יתאפשר להשיג ויתורים משמעותיים יותר מצד אירן.

את הסמנטיקה ארה"ב משאירה בצד, בהיעדר משמעות מעשית. איראן תצא משוחררת לחלוטין מכול הגדרה רישמית של טרור, לא המשמרות ולא הממשל. ואם לאחר החתימה תמצא אירן אחראית למעשה טרור - אזי ארה"ב תשקול את המצב ואת האופציות שלה בזירה הפנימית והבין לאומית, בטווח הקצר.

זו המסקנה - המתקבלת מהשיעור בנפתולי המשא ומתן הבין לאומי - וישראל נותרת לנפשה.      

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

One thought on “גדעון שניר: משמרות המהפכה ואנחנו

  1. לא חשוב מי מוגדר כטרוריסט ומי מוגדר כמחרחר מלחמה ומפתח נשק גרעיני. חשוב מה עושים. בפועל, ארה"ב פלשה לאפגניסטאן ולעיראק ופסחה על איראן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *