פיל בחנות חרסינה: לכבוד מיליארד מיליארד טועים…

[בתמונה: ולדימיר פוטין וקים ג'ונג און. הצילום: Yuri KADOBNOV / AFP]

[בתמונה: ולדימיר פוטין וקים ג'ונג און, והמבין יבין... הצילום: Yuri KADOBNOV / AFP]

צריך לשאול, על מי תשפיע הקפאת הנורד סטרים 2 יותר: על רוסיה או על אירופה... והמערב חסר האונים יכול לבוא בטענות רק לעצמו. במשך 30 השנה האחרונות - וביתר שאת, במשך 14 השנים האחרונות, הוא פיתח בהתמדה תלות בגז הרוסי; והקנה במו ידיו לפוטין ייתרון אדיר. כיום, 40% מהצריכה מקורה ברוסיה, ולמערב אין אלטרנטיבה.

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

[פיל בחנות חרסינה. תמונת הסופר של הכותב תחת שם זה]

השאלה היחידה שעוד נותרה בסיפור אוקראינה היא, אם שליט רוסיה, ולדימיר פוטין הולך ל'אורנים קטן' או ל'אורנים גדול', בנמשל לתכנונים הישראלים למלחמת שלום הגליל.

אני מעריך - בעקבות אופי הפעילות בקו החזית, במחוזות הבדלניים, בשבוע האחרון; ובעקבות התגובה המערבית; ובגלל אופי צבירת הכוח הרוסית; ולאור הנאומים של פוטין ביומיים האחרונים, שהוא הולך ל'אורנים גדול', אחרי שתהיה הפסקה מסוימת לצרכי דיפלומטיה.

לפוטין יש מספיק כוח בשביל לפעול עכשיו; אבל, יש לו גם עוד בערך 3 ימים עד לסיום תהליך גיוס המילואים שלו שהחל ב- 19 בפברואר 2022. פוטין צריך את המילואים לשליטה באוכלוסייה האזרחית באזורים שיכבוש אם יכבוש.

הפעם הבאה שפוטין יכה, תהיה בין עכשיו ל-1 למרץ 2022, כשלהערכתי הוא ייתן כמה ימים למערב, כדי 'להתקפל' דיפלומטית.

למה ה-1 למרץ? כי ה- 22 בפברואר היה יום הנשיא בארה"ב, ופוטין נתן מתנה יפה לביידן; וב-1 למרץ ינאם ביידן את נאום מצב האומה, ופוטין ייתן לו עוד מתנה.

המערב גם בזבז את התחמושת שלו עם ההצהרה הגרמנית המוזרה על הקפאת ציור הגז בין רוסיה לגרמניה, ה- Nord Stream 2. שהרי, מרגע שהאיום הגדול ביותר על רוסיה כבר התאדה, ומאחר שלהילחם אינם רוצים, מה נשאר להם עתה בארסנל האיומים שלהם? אפשרויות התגובה שלהם עתה, הצטמצמו פלאים.

וצריך גם לשאול על מי תשפיע הקפאת הנורד סטרים 2 יותר: על רוסיה או על אירופה... והמערב חסר האונים יכול לבוא בטענות רק לעצמו. במשך 30 השנה האחרונות - וביתר שאת, במשך 14 השנים האחרונות, הוא פיתח בהתמדה תלות בגז הרוסי; והקנה במו ידיו לפוטין ייתרון אדיר. כיום, 40% מהצריכה מקורה ברוסיה, ולמערב אין אלטרנטיבה.

[בתמונה: צינור הגז, ה- Nord Stream 2. המערב בזבז את התחמושת שלו עם ההצהרה הגרמנית המוזרה על הקפאת ציור הגז בין רוסיה לגרמניה, ה- Nord Stream 2 ואפשרויות התגובה שלו הצטמצמו פלאים... המקור: חברת הגז הרוסית GAZPROM]

[בתמונה: צינור הגז, ה- Nord Stream 2. המערב בזבז את התחמושת שלו עם ההצהרה הגרמנית המוזרה על הקפאת ציור הגז בין רוסיה לגרמניה, ה- Nord Stream 2 ואפשרויות התגובה שלו הצטמצמו פלאים... המקור: חברת הגז הרוסית GAZPROM]

ומילה על הממ"ד במשרד החוץ

המרכז למחקר מדיני (ממ"ד) הוא גוף המודיעין וההערכה של משרד החוץ בישראל, המהווה חלק מקהילת המודיעין הישראלית. המרכז אחראי על לימוד וניתוח מגמות ותהליכים במזרח התיכון ועיבוד החומר לצורכי יחידות המשרד בישראל ולנציגויותיו בחו"ל. 

ב- 20 לפברואר התראיין שר החוץ, יאיר לפיד אצל עודד בן עמי, והעריך שהסיכוי להסלמה נמוך. אם השר ביטא את הערכת גורמי הממ"ד כדאי מאוד לבחון את הפרדיגמות שמביאים אנשי הממ"ד להערכותיהם רלוונטיות למציאות הנוכחית; ואם לא, כדאי שיוסקו המסקנות הנכונות. מחר אלה תהיינה הערכות לגבי מלחמה על סף דלתנו, והמשמעויות בהתאמה. אם לא - ויש סיכוי סביר שלא, כדאי שיטמיע את היתרון שבהקשבה לאנשי המקצוע.

ולסיכום

ההיגיון המסדר סביב צינור הגז nord stream-2 שעלה בעשן, הוא אותו היגיון מסדר סביב הסכם הגרעין עם איראן. מי שחושב שצה"ל ינצל את הזמן להערכות מול איראן צפויה לו הפתעה רעה. צה"ל כמו אחיו המערביים ימשיך להשקיע בשיווין מגדרי ופנסיות...

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *