גרשון הכהן: ״אהוב את הרובה ושנא את המלחמה!״

[בתמונה: הטובים מתגייסים וכל היתר שאינם מתגייסים הם אזרחים ממדרגה גבוהה פחות! התמונה: דובר צה"ל]

[בתמונה: הטובים מתגייסים וכל היתר שאינם מתגייסים הם אזרחים ממדרגה גבוהה פחות! התמונה: דובר צה"ל]

[לריכוז המאמרים בסוגיית צבא העם' וגיוס החובה, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

כָּל בָּחוּר וָטוֹב – לַנֶּשֶׁק (זרובבל גלעד)

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

לאחרונה הודיע שר הביטחון, בני גנץ, כי לדעתו, חוק הגיוס מתאים לתקופה שחלפה, והוא מאמץ את מתווה הרב פירון לפתרון סוגיית הגיוס

"עיקרו של המתווה הוא הקביעה שכל צעיר וצעירה בגיל המתאים להשקפת העולם הקהילתית שלו - 18 אצל הכלל ו-21 אצל החרדים - יוכל להתמיין לאחד משלושה אפיקי שירות:

  • הראשון שבהם הוא ערוץ צה"ל;
  • השני הוא ביטחון פנים והצלה הכולל בתוכו ארגונים כמו 'זק"א', 'הצלה', לוחמי אש ועוד;
  • והערוץ השלישי הוא רווחה וחינוך.

כל אזרח יתמיין באופן שוויוני לשירות באחד המסלולים במהלך שנה ושמונה חודשים, שירות השווה לזה של תלמידי ההסדר, לקבל הכשרה ולתרום בערוץ שבו בחר, "או במסלול הג'ובניקים, כלומר שהוא גר בבית, או במסלול תומכי הלחימה שבו אני לא גר בבית אבל אני חי במתווה קהילה הדומה לי או במסלול של התערות בחברה הכללית" (מתווה הרב פירון לפתרון סוגיית הגיוס).

[למתווה הרב פירון לפתרון סוגיית הגיוס, לחצו כאן]

[בתמונה: הרב שי פירון. מקור התמונה: פייסבוק]

[בתמונה: הרב שי פירון. מקור התמונה: פייסבוק]

האם שוויון בנטל הוא ערך?

האיש הליברלי מתייחס לחובת הגיוס כמו לחובה לשלם מיסים; ואני שואל: האם שוויון בנטל הוא בכלל ערך? לטעמי, והחתירה לשוויון בנטל זו מניפולציה ליברלית חתרנית, שבאה לרפות ידיי אלה העושים במלאכה.

מנהיגי הציונות, בדורות ראשונים, העלו על נס את השראת לחימת המכבים; ודיברו על מעלת התרומה בגיוס למלחמה ״כל בחור וטוב לנשק״ זו עוד אחת מהמעלות של מפלגות הפועלים החלוציות, שממש לא היו ליברליות.; ובצדק: אין חובה נעלה יותר מיהודי נושא נשק בהגנה על מולדת אבות ועל חיי יהודים. חובה זו מתמלאת על ידי הטובים ביותר; כמו שמתן צדקה נעשית על ידי הטובים ביותר. לטעמי, השוויון בנטל בכלל לא צריך להיות ערך; כמו שחובת מתן צדקה אינה מותנת בנטל שוויוני.

זה שחוק הגיוס אינו מסוגל להיות לגמרי שוויוני לא אומר שצריכים לשנות אותו - גם שופטי בג״צ שפסלו את חוק טל בשל היותו אי שוויוני ובשל כך ״לא חוקתי״ עשו מניפולציה כפולה:

  • פעם אחת הם לקחו את חוק יסוד כבוד האדם וחרותו והפכו אותו לחוקה מבלי שהעם באמצעות המחוקקים הסכים לכך ,
  • פעם שנייה הם גזרו את חובת השוויוניות מתוך כבוד האדם וזה כמובן צעד שנוי במחלוקת.

שלימות הניגודים היא חלק ממהותה של מערכת מורכבת!

שוויון היא מילה שאינה קיימת בעולם המערכות המורכבות. תכונות מסויימות - כמו יופי, תבונה, כריזמה, עוז רוח, נכונות להקרבה - תהיינה תמיד  נחלתו של מיעוט. לכן, השימוש במילה שוויון בפי הפוליטיקאים היא תמיד פועל יוצא של נאיביות או מניפולציה!

מערכת מורכבת היא תמיד מלאה סתירות, קונפליקטים ופרדוקסים. היא שלימות ניגודית או שלימות הניגודים; ולא צריכה להיות כל בעיה, לטעמי, עם העובדה, שמצד אחד, הגיוס לצה״ל אינו רק ערך אלא גם חובה חוקית; ומצד שני החוק בתחום זה, הוא לא מסוגל לכפות עצמו על כל החייבים בגיוס. הטובים מתגייסים וכל היתר שאינם מתגייסים הם אזרחים ממדרגה גבוהה פחות!

גם הערבים וגם החרדים מצויים בעיצומו של תהליך קוטבי: מי להתכה לתוך המרקם המדינתי; ומי להתבדלות. הערבים הנוצרים כבר מתגייסים בחלקם וזה שהמתבדלים לא מתגייסים, בכלל לא צריך להפריע לנו. גם החרדים עוברים תהליך דומה ובעוד דור הם ייראו אחרת ויתגייסו אחרת. כזכור, נחום שריג מפקד חטיבת הנגב - פלמ״ח הגיע עם רעייתו ממאה שערים.

[להרחבת המושג: 'שלימות ניגודית', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]

[בתמונה: סא"ל נחום שריג, מפקד חטיבת הנגב ראשון מימין, לשמאלו: יצחק רבין. מרץ 1949. כדאי לזכור כי נחום שריג הגיע עם רעייתו ממאה שערים... הצלם: טדי בראונר. אוסף התצלומים הלאומי. התמונה היא נחלת הכלל]

באופן מעשי, אני חולק על שר הביטחון גנץ, באמירתו שחוק הגיוס מתאים לתקופה שחלפה. צה״ל בהיקפו היום קטן מידי והוא זקוק למלוא פוטנציאל הגיוס. ומבחינה חינוכית צה״ל הוא בית הספר החשוב והיעיל ביותר של החברה הישראלית. כך חזר ואמר שמעון פרס. כן, בטח בעידן החדש, אין תחליף למסגרת נוקשה עם משמעת ומדים עם סדר יום עמוס בהטלת אחריות נוקבת על אנשים צעירים. זה סוד הצלחתם של צעירי מדינת ישראל. בכל העולם יודעים לזהות את יתרונם של ישראלים שעברו חישול והתבגרות בשרות בצה״ל. זו הזדמנות שאסור לוותר עליה עבור כל נער ונערה שמסוגלים לכך.

הורים ישראלים יתרגשו עד דמעות בטקס השבעה לצה״ל של בניהם ובנותיהם זה לעולם לא יוכל לקרות בטקס שרות לאומי למשרתי מכבי אש או בית חולים… זו האמת האנושית הפשוטה. יצחק שדה קבע את האמרה: ״אהב את הרובה ושנא את המלחמה״. יש לנו היום פחות מידי יהודים שלומדים לאהוב את הרובה. וזו סכנה קיומית!

[התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *