פנחס יחזקאלי: 'אל חיראסה' – המשטרה של התנועה האסלאמית

בתמונה: 'אל חיראסה' - המשטרה של התנועה האסלאמית. הכרזה: ייצור ידע

[בתמונה: 'אל חיראסה' - המשטרה של התנועה האסלאמית. הכרזה: ייצור ידע]

חברה איננה יכולה לתפקד ללא מוסדות שיטור ופיקוח; ומי שחשב שהמגזר הערבי מתפקד בלעדיהם חי בלה לה לנד. "‏אלחיראסה" – המשטרה / המיליציה של התנועה האסלאמית ודומותיה פועלות מתחת לרדאר הישראלי, ומשליטות סדר במגזר, כבר שלושים שנה. באופן רשמי, זוהי חברת שמירה לא חמושה. מעשית, מקורות משטרתיים טוענים, כי "יש נשק ובשפע; וכמו שיצחק רבין נהג לומר, החברה הללו פועלים בלי בג"ץ ובצלם"...

[לקובץ המאמרים על משטרות עירוניות, פרטיות ואחרות בישראל, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על המגזר הערבי בישראל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משילות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'ריבונות', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

למשטרת ישראל נדמה שהיא המשטרה היחידה בישראל, אבל לאימפוטנציה מקצועית יש מחיר; וואקום מתמלא מהר. לתוך החידלון המשטרתי המתמשך נכנסו בשלושים השנים האחרונות משטרות עירוניות, פרטיות (לעשירים...) ואחרות.

אחת המשטרות הללו היא המשטרה או המיליציה של התנועה האסלאמית המכונה "‏אלחיראסה". בניגוד למשטרות חלופיות, הפועלות בקרב האוכלוסייה היהודית, יש למשטרה הזו גם סממנים של התרסה על הריבונות והמשילות הישראליים בשטחים הפלסטינים ה'ישראלים', בתוך הקו הירוק

חברה איננה יכולה לתפקד ללא מוסדות שיטור ופיקוח; ומי שחשב שהמגזר הערבי מתפקד בלעדיהם חי בלה לה לנד. "‏אלחיראסה" ודומותיה פועלות מתחת לרדאר הישראלי, ומשליטות סדר במגזר, כבר שלושים שנה. באופן רשמי, זוהי חברת שמירה לא חמושה. מעשית, מקורות משטרתיים טוענים כי "יש נשק ובשפע; וכמו שיצחק רבין נהג לומר, החברה הללו פועלים בלי בג"ץ ובצלם"... חלק מ'השוטרים' הם עבריינים מוכרים; אבל הצדק הישראלי אינו נחשב במגזר. כדי לשמור על חוסר בולטות הם לבושים בביגוד אזרחי, ונוסעים ברכבים פרטיים, ללא סממני זיהוי לכאורה, אבל כולם מכירים אותם, כולל שוטרי משטרת ישראל.

תשאלו, כיצד פועלת משטרה ללא לגיטימציה חוקית?

את התשובה הזו משטרת ישראל אינה מבינה, אבל כל שוטר לונדוני ידקלם אותה: לא הלגיטימציה החוקית חשובה אלא הציבורית. אם הציבור מכיר בזכותה של המשטרה לבצע פעילות שיטור בקרבו כי אז החוק משנה מעט מאוד; ומה שקובע הוא שיקול הדעת והשכל הישר של אוכפי החוק, והגיבוי שהם מקבלים מרוב האוכלוסיה!

כיצד פועלת משטרה ללא לגיטימציה חוקית? את התשובה הזו משטרת ישראל אינה מבינה, אבל כל שוטר לונדוני ידקלם אותה: לא הלגיטימציה החוקית חשובה אלא הציבורית. אם הציבור מכיר בזכותה של המשטרה לבצע פעילות שיטור בקרבו כי אז החוק משנה מעט מאוד; ומה שקובע הוא שיקול הדעת והשכל הישר של אוכפי החוק, והגיבוי שהם מקבלים מרוב האוכלוסיה! הכרזה: ייצור ידע

[הכרזה: ייצור ידע]

זו גם נקודת התורפה של "‏אלחיראסה", בניגול ל'משטרות' אחרות. היא משטרה דתית. ומנסה גם להשליט בכוח חוקים דתיים (למשל, משהו שמזכיר את 'משמרות הצניעות במגזר היהודי) על אוכלוסיה שבחלקה היא חילונית. זה מייצר התנגדויות ובמאבקים הללו מנסה הצד הנפגע לערב את משטרת ישראל.

זו הסיבה גם לכך ש"‏אלחיראסה" עלתה לסדר היום הציבורי...

כמו תמיד, היא נחשפה מהסיבות הלא נכונות: ב- 2 באוקטובר 2021 - הוזעקה משטרת ישראל (האמתית) לבניין העיריה בכפר קאסם, לאחר שאזרח התלונן כי בריוני 'אל חיראסה' הכניסו אדם - בניגוד לרצונו - לחדר שעמד לרשותם בבניין עיריית כפר קאסם. שוטרי 'אל חיראסה' לא אהבו את הפלישה הזו של משטרת ישראל לטריטוריה שלהם. התוצאה: השוטרים התקבלו שם באלימות מופגנת: באגרופים, בדחיפות, בקללות ובחניקות, כשהם מבהירים לשוטרים, מיהי המשטרה האמיתית בכפר קאסם ("אנחנו החוק כאן")...

ראשי 'אל חיראסה' וההנהגה המקומית הבינו מיד שמדובר בחומר נפץ עבורם. מנהלי ה'חברה' (המשטרה) הגיעו, ביקשו סליחה מהשוטרים, ובירכו על המעצר של שני התוקפים. כך עשה גם ראש העיריה.

על המשטרה הופעל לחץ רב - מגורמים שונים - להכיל את האירוע; וכך היה בתחילה. לא יצאה הודעת דוברות מסודרת בהתחלה, ולא שוחררו סרטים ממצלמות הגוף של השוטרים.

אבל אז, הבינו שוטרים, שהמשטרה מנסה לטשטש את האירוע, פרצה מחאה רבתי ברשתות החברתיות, שבה שוטרים מצלמים את כפות ידיהם ועליהן הכיתוב באדום: "דם שוטרים אינו הפקר". שוטרים רבים הדליפו לתקשורת את שהתרחש ועיתונאים החלו ללחוץ על דוברות מרחב שרון, שנאלצה להגיב, בתגובה אנמית יחסית. אבל האירוע כבר 'התפוצץ' בתקשורת, ועימו תגובות בכירי המשטרה בהתאמה.

[כרזה: דם שוטרים אינו הפקר... כרזת מחאה שערכו שוטרים במחאת הרשת שלהם אחרי שהותקפו בכפר קאסם ב- 2 באוקטובר 2021]

[בתמונה: כרזת מחאה שערכו שוטרים במחאת הרשת שלהם אחרי שהותקפו בכפר קאסם ב- 2 באוקטובר 2021]

[לקובץ המאמרים על משטרות עירוניות, פרטיות ואחרות בישראל, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על המגזר הערבי בישראל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משילות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'ריבונות', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *