עודד עמיחי: הטליבאן ואנחנו

[התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על אפגניסטן ועוללותיה, לחצו כאן]

ד"ר עודד עמיחי הוא יו"ר העמותה 'מגן לעורף', מומחה למערכות לייזר ויועץ לפיתוח עסקי בתחומי הלייזר והאלקטרו-אופטיקה. יזם וניהל ברפא"ל בשנות ה-70 פרויקט חדשני ומקורי בלייזר רב עוצמה. היה מיוזמי פרויקט "נאוטילוס" בראשית שנות ה-90.

*  *  *

ההשתלטות הצפויה של הטליבאן על אפגניסטן צריכה לעורר את מערכת הביטחון מהתרדמת בו היא נמצאת.

כותבת טובה פרידמן בפייסבוק: "במשך שני עשורים ארה"ב השקיעה מיליארדים בצבא אפגניסטן. עכשיו טליבאן זוכה בשלל היקר כלי הנשק, והציוד הרב שהניחו ממלאים את המצבורים של טליבאן כל הדרך לקאבול הבירה. "הנסיגה הפכה לתבוסה".

מראות הבריחה מווייטנאם חוזרים באפגניסטן:

[זוכרים את פינוי השגרירות בסייגון והבריחה ממנה, בתום מלחמת וייטנאם? המראות חוזרים... וההשלכות בהתאם!]

לא ניתן לסמוך יותר על האמריקנים

כותב בניו יורק טיימס (תרגום בהארץ, ועריכה שלי), פרנסואה הייסבורג, פרשן צרפתי לענייני ביטחון: "כשביידן אומר 'ארה"ב חזרה', אנשים רבים יאמרו 'כן, ארה"ב חזרה הביתה'. ההכרה בכך שלא ניתן לסמוך על האמריקאים תחלחל עמוק יותר בגלל המתרחש באפגניסטן.

מאז תקופת שלטונו של הנשיא ברק אובמה, ארה"ב הפחיתה את מעורבותה הצבאית מעבר לים. תחת ממשל טראמפ, היינו צריכים להיערך לאפשרות, שארה"ב לא תהיה מוכנה יותר לשאת בנטל של בריתות עולמיות. את ההיסוס האמריקאי ירגישו בעיקר במדינות במשבר - כמו טייוואן, אוקראינה, הפיליפינים ואינדונזיה - מה שיותיר את סין ורוסיה בעמדות כוח"...

הבעיה שצריכה להדאיג כל בר דעת בארץ, היא תהליך הדומינו, שעלול להביא לקריסת השפעת ארה"ב בעולם, ויצירת עולם עוין מסביבינו, הרבה יותר עוצמתי ממה שהוא כיום, כאשר גם המצב כיום מספיק מדאיג. רוסיה, סין ואיראן נחושות להשתלט על המזרח התיכון.

ארה"ב צפויה לסגת גם מעיראק וזו עלולה להפוך למדינת חסות איראנית כמו תימן ולבנון. המשמעות תהיה קשה:

  1. איום חמור על מדינות המפרץ.
  2. סכנה לקיומה של ירדן.
  3. עוד טילים יופנו כלפי ישראל, גם משטחים רחוקים כמו עיראק.

מערכת הביטחון שרויה בתרדמת כבר שני עשורים

לא רואים, לא שומעים, לא עושים את המינימום הדרוש להתמודד עם המציאות החדשה. מתארגנים למלחמות של אתמול, באמצעות שיעבוד תקציב הביטחון לרכישת מטוסים חדשניים ויקרים, שלא יועילו כנגד האיומים המתעצמים של היום ומחר.

אנו מוקפים כבר כיום ביותר מ-200 אלף טילים ורקטות, שמכסים כל נקודה בשטח המדינה. ההתפתחות המדאיגה, שתביא להרחבת השפעתם של רוסיה, סין ואיראן באזור, תגביר עוצמתם של הטילים והרקטות המאיימים עלינו. אנו, חסרי הגנה, כולם יודעים זאת, אבל ממשיכים להשקיע בפיתוח טילי יירוט (חץ 4) יקרים, שגם אם יצליח טכנית, כמותם תהיה במשורה בגלל מחירם, ולכן חסרי תועלת.

אנו לא נערכים במתכונת חירום ליישם את פתרון הלייזר רב עוצמה (כימי או חשמלי), בהספק הדרוש (סדר גודל של מ"ו - 1,000 ק"ו) שהוא היחיד שיכול להסיר או להקטין למינימום את עוצמת האיומים כלפינו. במקביל, אנו גם לא נערכים להצטיידות מהירה בטילי תקיפה, והקמת חיל טילים, שיכניסו אותנו לעידן המאה ה-21. מערכת הביטחון ממשיכה להיערך למלחמות של אתמול!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 愚木混株CDD20 לאתר Pixabay]

ההתפתחות החדשה, שאנו נמצאים רק בפתחה, מעצימה את חשיבות מאבקינו, בתקווה שהמופקדים על ביטחוננו יפקחו עיניהם ויעשו את מה שדרוש, שהינו מובן מאליו, לפני שיהיה מאוחר מדי.

[לאוסף המאמרים על אפגניסטן ועוללותיה, לחצו כאן]

6 thoughts on “עודד עמיחי: הטליבאן ואנחנו

  1. זהו אחד המחדלים הגדולים בתולדות המדינה. יום אחד הנושא ייבדק וייחקר, כנראה בוועדת חקירה שתקום, נקווה שלא אחרי אסון שעלול לפקוד אותנו.

  2. בהחלט מדוע קברניטי המדינה לא חושבים לפתח נשק לייזר יותר זול מדויק -לפני עשור הכינו כיפת ברזל -חץ הכל יקר חשבתי מדוע לא לייזר ? –

  3. בהחלט צודק לפני עשור פיתחו כפת ברזל -חץ היה שהוצע הלייזר גם זול וגם דיוק נגד טילים -חשבתי לעצמי מדוע קברניטי המדינה לא משקיעים לפתח נשק לייזר ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *