עופר בורין: תהילים, פרק פח – בַּמֵּתִים, חָפְשִׁי

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי TheDigitalArtist לאתר Pixabay]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

החיים מזמנים לאדם, יומיום, אתגרים. למעשה אנחנו נדרשים כל הזמן לבחור כיצד נהוג. לבחור בין חלופות. היטיב לבטא זאת משה, בספר דברים פרק ל': יט הַעִידֹ֨תִי בָכֶ֣ם הַיּוֹם֮ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָרֶץ֒ הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֨וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים לְמַ֥עַן תִּחְיֶ֖ה אַתָּ֥ה וְזַרְעֶֽךָ ׃

תבחר! זו המשמעות של חייך. למעשה האדם חופשי לבחור, או כמאמר רבי עקיבא: "הכל צפוי והרשות נתונה".

אני מבין משני הגדולים האלה, משה ורבי עקיבא, שמהות החיים היא החופש לבחור.

[לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

[בתמונה: מהות החיים היא החופש לבחור. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

והינה, במזמור פח' בתהילים, מקונן המשורר על המוות הצפוי לו ואומר, בין היתר:

ה נֶחְשַׁבְתִּי עִם־י֣וֹרְדֵי ב֑וֹר הָיִ֗יתִי כְּגֶ֣בֶר אֵֽין־אֱיָֽל ׃ ו בַּמֵּתִ֗ים חָ֫פְשִׁ֥י כְּמ֤וֹ חֲלָלִ֨ים׀ שֹׁ֥כְבֵי קֶ֗בֶר אֲשֶׁ֤ר לֹ֣א זְכַרְתָּ֣ם ע֑וֹד וְהֵ֗מָּה מִיָּדְךָ֥ נִגְזָֽרוּ ׃ הביטוי המיוחד כאן הוא:  "בַּמֵּתִ֗ים חָ֫פְשִׁ֥י". כלומר – המשורר רואה במוות סוג של חופש. והשאלה היא חופש ממה. ראיתי פרשנויות של אנשים דתיים הרואים בכך חופש מקיום המצוות. אני חושב שיש כאן בסך הכל אפיון של ההבדל בין חיים ומוות: כשאנחנו חיים – אנחנו נדרשים לבחור. ברגע שאדם מת, הוא משתחרר מהצורך לבחור. החופש מבחירה אינו אלא מוות. ומכאן, אנשים שעודם בחיים, הנוטלים מעצמם את חופש הבחירה, ומשאירים אותה בידי אחרים, אינם אלא מתים. חשוב להוסיף כי חופש הבחירה חייב תמיד להיות מלווה באחריות אישית של האדם על מעשיו.

[הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *