יצחק בריק: יד רוחצת יד!

[בתמונה: רקוב... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי manfredrichter לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו. יצחק בריק זכה לאות אבירי איכות השלטון בקטגורית הרשות המבקרת, לשנת 2020.

*  *  *

הצי״ד היא מערכת השו״ב בצה״ל (שליטה ובקרה וניהול המלחמה). ההשקעה בקליטתה בצה״ל עד היום מתקרבת ל- 20 מליארדי שקלים, הון עתק במלוא מובן המילה למערכת צבאית, אשר היתה אמורה לתת יתרון בולט לצה״ל במלחמה הבאה...

אך הבעיה החמורה שמערכת זו לא הוטמעה באימונים, ברוב יחידות המילואים, שהם רוב הצבא היבשתי וגם יש בעיות קשות באחזקתה במחסני החירום, מחוסר כוח אדם מיקצועי שפוטר, במסגרת הקיצוצים הגדולים בתוכנית הרב שנתית "גדעון"

לכן במלחמה הבאה, לא תהיה אפשרות ביחידות ובמפקדות לנהל את המלחמה, לבקר אותה ולשלוט במהלכיה כראוי, פשוטו כמשמעו. רק נושא זה, של אובדן השליטה בניהול המלחמה וביכולת להשמיד מטרות, פוגע קשות בכשירות יחידות המילואים. זו פגיעה קריטית למוכנות הצבא למלחמה. לחימת יחידות המילואים, ללא שליטת מערכת הצי״ד, תהפוך אותם בשטח, לצאן ללא רועה ולסומא בארובה.

[בתמונה: רקוב... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

הנה מכתב שקיבלתי מקצין בכיר, בדרגת סא״ל, לפני מספר ימים

(השם שמור עימי)

שלום בריק,

״כפי שאמרתי לך אני הייתי מהנדס ראשי אחרון בפרוייקט צייד (דור א' וזידיה), לפני שהמפקדים הבכירים של צה"ל החליטו להפריט את נושא השו"ב ( שליטה ובקרה) לחברים הבכירים שלהם, שעובדים בתעשיות לפיתוח אמצעי לחימה. אתה יכול לבדוק... הרשימה... בשיטת "יד רוחצת יד".

במהלך 10 השנים האחרונות, כמפקד טכני בכיר במפקדה, עשיתי 7 תרגילים עם אוגדת חוד של צה״ל, כולל בתחום השו"ב (שליטה ובקרה וניהול הלחימה), כולם היו כישלון מוחלט מבחינתי. כמובן, שהמפקדים הסדירים - כדי לא לפגוע בקידומם - אמרו בסיכום שהכל מצויין. בתגובה, שאלתי אם היינו באותו תרגיל, והם כמובן מיד השתיקו אותי.

צה"ל - בהובלת הרמטכ"לים האחרונים - בזבזו מעל 16 מיליארד שקל על פרוייקט צי״ד - מערכת השו״ב (שליטה ובקרה) כאשר הינו מכפיל כוח, אם הוא עובד, אבל אם הוא לא עובד, זה יגרום להפסד ותבוסה במלחמה. זה מה שקרה בלבנון השנייה ובצוק איתן. השו"ב לא עבד. הסדירים אומרים, כמובן, שזה עבד מצויין ("תרבות השקר"...).

[לקובץ המאמרים על 'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Schwerdhoefer לאתר Pixabay]

אשמח לשתף עמך פעולה כדי להפיץ את בזבוז המיליארדים בפרוייקטים נוספים, כושלים, שיגרמו נזק אדיר לבטחון עם ישראל, גם אצל כוכבי וגם אצל הרמטכלים לפניו. היה אפשר לחסוך במערכת הצי״ד (מערכת שליטה ובקרה וניהול המלחמה) מעל 10 מיליארד שקל; ואז, היה כסף לחיל טילים שקריטי לבטחון המדינה כמו שאתה, האלוף בריק, מציג.

אצל הרמטכ"לים האחרונים, שיטת ההשתקה עובדת, אף שכולם מבינים ויודעים על הכישלון החמור בהטמעת מערכת הצי״ד ליחידות המילואים, שהם רוב הצבא היבשתי; וחוסר יכולתם המיקצועית של אנשי המילואים להשתמש בה בשדה הקרב. אבל, כלפי חוץ משקרים שהכל בסדר. בסוף זה בטחון עם ישראל...

[בתמונה: משקרים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Prawny לאתר Pixabay]

חייבים לזעזע את המערכת לפני שיהיה מאוחר... ובנוסף לכל מה שסיפרתי לך על מערכת הצי״ד, יש כאן פרוייקט כושל נוסף בעלות של 20 מיליון. אני התנגדתי אבל השתיקו אותי... יש כאן תהליך של קצינים בכירים במילואים, שמתחברים כיועצים לחברות שבקשר עם צה״ל; והם דואגים לפתוח דלתות. מכירים מפקדים סדירים ומשפעים עליהם בניפוח המחירים, העלות של הפרוייקטים הזוייה לחלוטין. לצערי, הפרוייקטים הללו גם כושלים ויש עוד הרבה כאלה, שעולים הון עתק למשלם המיסים.

נדרש שינוי מהותי: מפקדים בכירים סדירים חייבים לקחת אחריות אישית בהצלחה או בכישלון של פרוייקטים, מעל 10 מיליון שקל. זה יגרום לאיכפתיות, למעורבות אישית, להצלחה ולגיבוש עלויות סבירות של פרוייקטים בצה"ל. לצערי היום, אף אחד לא לוקח אחריות על התנהלות המופקרת הזאת. לכולם זה מאוד נוח שפרויקטים לא מפוקחים כנידרש ע״י משרד הבטחון וצה״ל. 

אנשי קשר, יועצים, חברות אזרחיות... כולם מרוויחים מהבלגן הזה הון עתק מתקציב בטחון המדינה. רק הביטחון של אזרחיי ישראל נפגע קשות. הצוללות זה קצה הקרחון, ביקורת חיצונית ולא תלויה על הרכש במשרד הבטחון ובצבא, תפתח תיבת פנדורה, שרבים מאוד מהדרג הבכיר במשרד הבטחון והצבא ישלמו על כך מחיר כבד מאוד. לכן יש מי שדואג שביקורת כזו לא תפתח לעולם.

סוף שבוע נעים

קצין בכיר בדרגת סא״ל (שמו שמור אצלי במערכת).

*  *  *

הצטרפו אליי לקבוצת הואצאפ-יצחק בריק בטחון לאומי-לקבלת העדכונים והפוסטים החשובים ביותר בקישור הבא:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *