פנחס יחזקאלי: משטרת ישראל והמפכ"ל מאתרגים את עצמם

[התמונה המקורית: משתלות גצלר. שם הצלם אינו מצויין. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על המגזר הערבי בישראל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'אתרוג פוליטי' באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

מדינת ישראל עומדת מאז אירועי יום ירושלים 2021, בפני מרד של הפלסטינים אזרחי ישראל; תגובת המשטרה בתחילת האירועים הייתה מגומגמת; והאימפוטנציה הזו הביאה להתארגנות עצמית של קיצונים יהודיים. התופעה הזו קרויה ויגילנטיות – נטילת החוק לידיים – והיא סימפטום של חוסר ריבונות דה פאקטו.

כחלק מהניסיון להרגיע את הרוחות בלוד, אירח המפכ"ל במטה משמר הגבול שבעיר לוד, בערב ה- 18 במאי 2021, את בכירי הציבור הערבי בלוד ורמלה; והבטיח: "נמצה את הדין עם כל הטרוריסטים, מבחינתי זה טרוריסטים משני הצדדים".

ביטויים מאזנים נוספים, כמו: "הגיעו קיצונים משני הצדדים" שמענו מקציני משטרה אחרים, מה שאומר שלא מדובר בפליטת פה אלא במדיניות.

במרד הקודם של הפלסטינים הישראלים, - שהתחולל באוקטובר 2000 – התמודדה המשטרה אחרת. הוא פוזר בלי פשרות, תוך 6 ימים נטו, בשימוש בכוח קטלני של המשטרה. 12 פלסטינים ישראלים ופלסטיני נוסף נהרגו. הקברניטים ועם ישראל הודו אז למשטרה בוועדת חקירה, שהפכה את השוטרים לפושעים ואת המורדים לקורבנות; המרד נשכח כלא היה; והציבור הערבי לא נדרש להסברים. הוא היה הקרבן, זוכרים?

[בתמונה: הקברניטים ועם ישראל הודו אז למשטרה בוועדת חקירה, שהפכה את השוטרים לפושעים ואת המורדים לקורבנות...]

משטרת ישראל נזקקה לנוסחה, שתמנע ממנה להפוך ל'שעיר לעזאזל הלאומי', גם הפעם.

היא מצאה אותו באיזון הקדוש של אימה הורתה, משטרת המנדט הבריטי בארץ ישראל: מאזנים... יש טרוריסטים בשני הצדדים – הערבי והיהודי - ובהם נטפל. 

מי שחיבק ראשון את האיזון הקדוש הזה לא הייתה המשטרה, אלא הציבור היהודי והתקשורת שלו, שהתגייסו "להציל את הדו קיום". איך? מעלימים את סימני המרד ומורחים בעברית, סיפורים של דו קיום, כשכל מי שמבין קצת ערבית ושומע איך מדבר הצד השני בשפתו, מתגלגל מצחוק.

מעולם לא היה הפער בין מסרים בעברית ובערבית גדול ומביך יותר. דומה שהיהודים הנבוכים עוצמים עיניים ואוזניים, כדי לנסות ולהרוויח עוד כמה שנים של שקט מבורך; בטרם יקרוס הגג על כולנו... והאמת? היא רק סיפור אחד במגוון הסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו.

[הכרזה: ייצור ידע]

המשחק הזה ב'נדמה לי' היה מתנה משמים למפכ"ל קובי שבתאי ולמשטרתו, ולקדנציה הרעועה שלו עד כה, שמתקיימת בקושי, בצילה של ועדת חקירה... הישרדות מחייבת 'אתרוג'. זה הפטנט הישראלי שעבד כה טוב, עבור אריאל שרון ועבור המפכ"ל לשעבר, רוני אלשיך.

[מקור התמונה המקורית: משתלת דרויאן. שם הצלם אינו מצויין. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

אבל איך מאתרגים במציאות המטורפת הישראלית?

מתעלמים מהחובה של משטרה בחברה דמוקרטית למסור לציבור, שהוא בעל הבית שלה, דין וחשבון – אחריותיות - Accountability בלעז; ומנסים להבנות את המציאות במילים.

מילים יוצרות מציאות. זהו הסלוגן שהשמאל הפרוגרסיבי רוכב עליו בשנים האחרונות ומצליח לעבוד על רבים... אז אם זה עובד שם, גם אנחנו רוצים.

הנה דוגמה להבניית המציאות: ב- 16 במאי 2021 פרסם מי שמכונה: "קבוצת הדיווחים של אסף ארמה" את הסרטון הבא, המתאר כיבוש לכאורה של תחנת משטרה בישראל על ידי מורדים (אם יש לכם תואר אחר למי שכובש תחנת משטרה – סמל שלטון - במדינה ריבונית, אני מוכן לשמוע הצעות...).  הסרט הזה מתרוצץ ברשתות החברתיות כבר מספר ימים. פיקוד המשטרה ראה אותו; וגם עיתונאים; ויחד עם זאת, איש בתקשורת לא דיווח. בין אם הוא מזויף; ובין אם הוא אמיתי, הוא כה חמור, עד שאסור היה למשטרה ולעומדים בראשה להשאיר זאת לרשתות החברתיות.

[מטעמים של זכויות יוצרים הסרט אינו מוצג במאמר, אולם מוסרט בסרטון הפודקאסט שלו, בסוף המאמר. ראו שם]

מיד אחרי האירוע; או אחרי פרסום הסרטון המבויים - חייב היה המפכ"ל לערוך מסיבת עיתונאים בפתח התחנה, לתת לציבור דין וחשבון;

  • אם הסרט מבויים, היה צריך המפכ"ל לספר זאת; ולאתר את המסיתים, שמנסים להעליל על צעירי כפר מנדא עלילת מרידה.
  • ואם מורדים אכן כבשו את התחנה, הוא חייב היה להסביר שהמשטרה נמנעה מלירות באזרחים והעדיפה לסגת; ולדרוש עכשיו, דין וחשבון, בשם האזרחים, מהציבור שמרד.

כמו כן, הוא היה צריך לדווח, מידי יום, לציבור: היכן וכמה פוגרומים נעשו ביהודים; והיכן וכמה פוגרומים נעשו בערבים; מה נאמר בתהלוכות יום הזעם במגזר הערבי בישראל, והאם יש בהם קריאות המרדה; ולספר לציבור מה הוא הולך לעשות בנידון.

מי שחושב שהשלב הראשון בהחזרת הדו קיום הוא באימוץ שיטת האיזון הקדוש, כחלק משיח הזכויות והקיפוח של מדינות המערב, שמשגשג גם בעולמנו הציבורי. חי בלה לה לנד. זה לא עבד למשטרת המנדט; לא עובד למשטרות באירופה, שכבר שינו גישה; ולא יעבוד גם פה. אי אפשר לשקר לכולם כל הזמן, מה עוד שהציבור הפלסטיני הישראלי איננו משקר. הוא אומר את האמת בגלוי, בעיקר בערבית. צריך רק לשמוע!

אבל אתרוגים, לצערי, הפכו לפרי המועדף על המפכ"לים בישראל בעשור האחרון. יש לו למפכ"ל הרי ארגון שרוצה להישרד; ויש לו קדנציה לגמור... אז שופכים פודינג וורוד על עינינו, בסיסמאות של איזון קדוש ובקריאות לדו קיום.  ולעזאזל הציבור, ולעזאזל המדינה; ודומה שגם הפעם יסיים המגזר הערבי את המרד כקרבן. איש לא ישאל שאלות קשות, עד שהאמת תטפח על פרצופנו במלחמה האמתית, כשזה יהיה כבר מאוחר מידי.

לסרטון:

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על המגזר הערבי בישראל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'אתרוג פוליטי' באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *