אלי בר און: לא לאפשר להם להצטייד בטילים מדויקים

[התמונה: אתר צה"ל]

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

בשלב הנוכחי, מבצע שומר החומות עדיין בעיצומו; ומטר הרקטות הכבד על יישובינו נמשך. ארגוני הטרור של עזה משגרים נגדנו, כל יום, מאות רקטות קלות ורקטות כבדות, רקטות לטווח קצר ורקטות שמגיעות גם למרכז הארץ וגם מעבר לו.

נראה כי הפסקת האש עם החמאס תושג בימים הקרובים ואנחנו נחזור שוב ובמהרה לשגרת החיים המבורכת שלנו. ואז, אומרים האנשים, יהיו לנו כמה שנים של שקט יחסי ו... לבסוף, ולאחר שארגוני הטרור בעזה יתעצמו שוב ברקטות רבות, אז הכל יתפוצץ שוב, כרגיל; ועולם כמנהגו נוהג...

זו טעות. אסור לאפשר סיבוב נוסף, כי בעוד מספר שנים יהיו כבר לחמאס ולג'יהאד טילים מדויקים

לכן, ברור שמה שהיה כאן בסיבובי המלחמה הקודמים, לרבות בסיבוב המלחמה הנוכחי, הוא לא מה שיהיה. הסיבוב הבא יהיה קטלני, בערך פי 20 לפחות, מהסיבוב הנוכחי; וכמות ההרוגים תגדל, בהתאמה, פי 20. מספר הפצועים, שיאושפזו בבתי החולים, יעלה ממאות לאלפים. גם הנזק לאתרים ולמיתקנים החיוניים ולסמלי הלאום יהיה אדיר.

[הכרזה: ייצור ידע]

בוודאות גדולה כי בסיבוב המלחמה הבא זה שיתרחש עוד שנים ספורות, ארגוני הטרור של עזה כבר ישתמשו בטילים מדויקים שיחליפו או יתווספו לרקטות הכבדות הנוכחיות שלהם. הם יקבלו או ייצרו אותם בכוחות עצמם, לאחר קבלת ידע איראני, שיאפשר לייצר את המנגנון הממוחשב, שהופך את הרקטה הסטטיסטית הפשוטה לטיל חכם, מדויק (מוכוון gps) ארוך טווח וקטלני.

יש לדעת כי הטיל המדויק הוא למעשה רקטה שמצוידת בראש ממוחשב המכונה ראש ביות (רב"ת), ובכנפוני ניהוג שנישלטים במהלך הטיסה למטרה ע"י הרב"ת (ראו תרשים למטה). לכן, הטיל המדויק בשונה מהרקטות כמעט ואינו נופל בשטחים פתוחים. לכן, השימוש בטילים המדויקים יוצר בעית יירוט חמורה; כי בשונה מהמצב הקיים ביירוט של רקטות כאן אנחנו חייבים ליירט את כל הטילים המדויקים; ויש לזכור, כי הטילים המיירטים יקרים וכמעט תמיד קיים מחסור במיירטים.

[התמונה: אתר צה"ל]

בעוד שרוב הרקטות אינן פוגעות בבניינים אלא בשטחים פתוחים בערים ובסביבתם (רק רקטה אחת מכ- 10 רקטות שלא ייורטו ע"י מערכות המגן שלנו, כיפת ברזל וכד' תפגע באיזה בניין אקראי) - ולכן, נזקן קטן יחסית - רובם המכריע של הטילים המדויקים פוגע במטרה - שהיא יעד חשוב ומוגדר - שהוזנה מראש למחשב הביות שבראשו!

יש לדעת כי המעבר לחימוש מדוייק הוא תהליך עולמי וגם כל מערכי החימוש האווירי והימי שלנו עברו כבר לפני שנים רבות לשימוש בחימוש מדויק. לכן, בעולם המפותח - להוציא את ארגוני הטרור בעזה - כבר לא מייצרים יותר רקטות כבדות, רק טילים מדויקים. זו הטכנולוגיה שהופכת זמינה לכול.

וכיוון שכל טכנולוגיה זולגת, וכיוון שהאיראנים כבר עמוק בפרוייקט הטילים המדוייקים, הסיבוב המלחמתי הבא עם עזה יהיה קטלני לפחות פי 20 מזה הנוכחי ואנחנו נאלץ לשפר ובגדול את מערכי ההגנה וההתקפה שלנו כדי שנוכל להתמודד עם המצב הרע והוודאי הזה.

ההיסטוריה מוכיחה שוב ושוב כי את הטכנולוגיה המתקדמת לא ניתן לעצור לאורך זמן, לא אדמיניסטרטיבית וגן לא בכוח הזרוע. לכן לא ניתן יהיה למנוע את מעבר ארגוני הטרור בעזה לשימוש בטילים מדויקים. זה המצב הנוכחי של ארגון החיזבאללה, שמצוי כעת בשלב של מעבר נחוש לשימוש בטילים מדוייקים, כבדים, וארוכי טווח.

[למאמר המלא ב'אקטואליק', לחצו כאן]

יתרה מכך, סביר להניח, שישראל תיזום עימות, כבר זמן קצר לאחר סיום העימות הנוכחי, כדי לנסות למנוע או לצמצם את מה שבוודאות לא ניתן יהיה למנוע בטווח הארוך.

One thought on “אלי בר און: לא לאפשר להם להצטייד בטילים מדויקים

  1. יכולת מתקדמת בטילאות אינה מטבע עובר לסוחר. זו תורה שלמה הדורשת משאבים אדירים וניסיון של שנים.
    ספק אם תהיה יכולת ייצור עצמי לטרוריסטים סביבנו אשר לרובם אין ידע, תשתיות ושליטה בטכנולוגיה מתקדמת. יחד עם זאת, ערוצי אספקה והברחה של טילים מדוייקים פתוחים בפניהם והם מנצלים זאת.
    אחת הדרכים להתמודדות מול האיום היא ייזום מתקפות ממוקדות, קצרות ותכופות, למטרת שיבוש האספקה וצבירת המלאי.
    המודל לחיקוי יכולה להיות התכנית לשיבוש הגרעין האיראני. יש להתאים אותה למאבק בחמאס ובחיזבאללה ותנאי הסביבה לכך נוחים פי כמה בהיבט הגאוגרפי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *