תום בן אהרון: אם נפספס את ההזדמנות הזו זו תהיה בכיה לדורות!

[בתמונה: כותרת הכתבה בידיעות אחרונות]

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, לחצו כאן]

אנטומיה של פער רלוונטיות וקריסת הפרדיגמה המשטרתית...

ידיעות אחרונות פרסמו ראיון עם ניצב משנה יגאל עזרא שאחראי על ניהול האירוע בלוד מטעם המשטרה. מי שרוצה להיחשף לפרדיגמה ברגע קריסתה מוזמן לקרוא. הסיפור שמשטרת ישראל מספרת לעצמה זה שהיה לה שבוע מורכב והיא הצליחה לעמוד ביעדים שלה. היעדים שלה היו שאיש לא ייהרג, ולפחות לא על ידי השוטרים שלה.

ההנחה המובלעת, לפי מה שאני מבין, היא שאנחנו מנסים להרגיע את הלהבות; וכל הרג יוביל למציאות ההפוכה. זו לא הנחה מופרכת, אבל היא כדי להתקיים היא מחייב להתעלם מכל כך הרבה היבטים במציאות, באופן שהופך אותה ללא רלוונטית.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי LichDinh לאתר Pixabay]

ניצב משנה עזרא לא נבהל, לכן, כאשר עבריין מקומי מאיים עליו בכבישים, וגם חושף שיש עליה של עשרות אחוזים בתפיסת כלי נשק (השאלה היא כמה יש... לא כמה נתפסו... לא?).

מה שקרה בלוד לתפיסתו איננו אנרכיה, אלא אירוע בשליטה, ועם 250 השוטרים שמוקצים לו כעת, הוא יכול לסיים את האירוע עם כמה מכוניות ובתי כנסת שרופים; והרגשה שהוא עמד ביעדים ושאפשר לחזור לעבוד על הדו קיום בעיר.

[לקובץ המאמרים על 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, לחצו כאן] [למאמר: 'פרדיגמה, התנפצות פרדיגמות ואפקט פלאנק', לחצו כאן]

[התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

אבל, האירוע חשף שהגישה שהמשטרה הובילה בעשורים האחרונים, בייחוד על בסיס מסקנות ועדת אור מ-2000 קורסת. אי אפשר רק להושיב את ראשי משפחות הפשע של לוד לסולחות, כמו שמתהדר עזרא. חיי התושבים הערביים בערים הערביות והמעורבות הפכו בשנים האחרונות לגיהינום; ומסתבר, שהגיהנום הזה יודע להתפרץ גם על היהודים.

המשטרה צריכה להיות הגוף שמסביר שמשהו מהותי השתנה; לפתח את הכלים להתמודד איתו; ולא להיות הגוף שמוביל את ההכחשה לגבי השינוי, כי דו קיום כבר לא יבנה, כל עוד אנשים מפחדים על חייהם.

[הכרזה: ייצור ידע]

אז מה כן?

1. בטווח המידי המשטרה צריכה לאפשר לקהילות להגן על עצמן; ולפעול איתן בשיתוף פעולה; ולא במידור. המשטרה פעלה בימים הראשונים במידור מוחלט לתושבים ולארגון הקהילתי שלהם; וכן, פגעה באופן מכוון במאמצים שלהם ליצור רשת הגנה מקומית על הבתים והרכוש. אני חושב שלהבריח פורעים מצוי בתחום הלגיטמי לחלוטין של עשייה אזרחית, וההתעלמות של המשטרה מההיבטים האלו הובילו להחרפת המצב. התלות של המשטרה במודיעין כפי שעולה מהכתבה - כאשר הכל גלוי - מתארת ניתוק עמוק מהשטח. דווקא החיבור לקהילות המקומיות יסייע להבין טוב יותר את הסיטואציה.

2. המשטרה צריכה להוביל את הגישה הגורסת, שאי אפשר להמשיך עם המציאות הישנה. כמו שידעה בעבר לטפל בארגוני הפשע במגזר היהודי היא חייבת לפעול באופן עוצמתי ובחריש עמוק, לפגיעה בארגוני הפשע ובנשק הלא חוקי בחברה הערבית.

אם נפספס את ההזדמנות הזו זו תהיה בכיה לדורות!

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

2 thoughts on “תום בן אהרון: אם נפספס את ההזדמנות הזו זו תהיה בכיה לדורות!

  1. מה דעתך על הקמת משמר אזרחי רחב ופעיל שיהיה פתוח לגיוס יהודים וערבים ויעמוד בקשר ישיר ורצוף עם המשטרה ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *