מאיר גלבוע: גבו הגמיש של המפכ"ל החדש

[תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Noupload לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מאיר גלבוע 2

ד"ר מאיר גלבוע הוא קרימינולוג ישראלי וניצב משנה (בדימוס), שכיהן כסגן ראש היחידה הארצית לחקירות פשעים במשטרת ישראל.

לאחר פרישתו מהמשטרה, עמד בראש מחלקת החקירות ברשות ההגבלים העסקיים.

לאחר מכן שימש יועץ מיוחד לענייני שחיתות למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

*  *  *

לפני מספר חודשים ראינו איש משטרה משתחווה בפני רב, והמדינה רעשה. גם המשטרה עשתה קולות שכביכול מדובר בחריגה... (ראו כתבה למטה).

היום נוהג כך המפכ"ל החדש, רב ניצב קובי שבתאי, אך במקום בפני רב, הוא משתחווה לפוליטיקאים. המפכ"ל החדש לא המתין זמן רב מאז שמונה לתפקידו עד שנענה לרחשי ליבם, ואולי גם להוראותיהם, של הפוליטיקאים, שרבים מהם נחקרו ונחקרים ביחידת להב במשטרת ישראל.

[לכתבה המלאה של אלישע בן קימון וגלעד כהן ב'ynet', לחצו כאן]

לאחרונה פורסם כי הוא שוקל לצמצם את כוח האדם ביחידת להב 433:

[למאמרו המלא של לירן לוי בוואלה, לחצו כאן]

אין כל ספק שצמצום היחידה בכמאה שוטרים ייתן את אותותיו ויחליש את היחידה הזו עד כדי אימפוטנטיות. כוחן של היחידות המרכיבות את להב היא ביכולתן לרכז מאמץ ומשאבים בחקירות קשות, ארוכות ומורכבות. הפחתת מספר השוטרים לא תאפשר ליחידה למלא את מגוון תפקידיה, ובוודאי לא לחקור מספר פרשיות במקביל. הנזק יהיה כפול ומכופל:
  • מחד גיסא, תופסק חקירתן של חלק מעבירות הקשות, שנחקרו עד כה בלהב, או שדווקא הן "יורדו" ליחידות המרכזיות במחוזות. היחידות המחוזיות יפסיקו לבצע את ייעודן ולא יחקרו את העבירות שעל חקירתן הן ממונות.
  • מאידך גיסא, המקצועיות והניסיון שרכשו חוקרי להב, בתחומי חקירות השחיתות והפשיעה החמורה, לא תבוא לידי ביטוי. מה גם שהיחידות המחוזיות, אף כי רמתן גבוהה, אינן באותה רמה של להב.
  • זאת ועוד, פיזור חוקרים וקציני מודיעין בתחנות, לפי תוכנית המפכ"ל, לא יועיל להן, כי מדובר בהעברת חוקר אחד או שניים לכל תחנה, וכך הם ייבלעו בתחנות ולא תורגש תרומתם המקצועית והייחודית, כפי שבאה לידי ביטוי בלהב.
זו לא הפעם הראשונה שנעשה ניסיון להחליש את היחידה החוקרת עבירות שחיתות של פוליטיקאים. ניסיון כזה נעשה בתקופה שהמשטרה הייתה אגף קטן ומוחלש במשרד הפנים, שבראשו עמד יוסף בורג. לשם כך "גויס" קצין בדרגת תת ניצב, שהיה אז סגן מבקר המשטרה, שבתפקידו הקודם ניסה להתחרות ביאח"ה. הוא המליץ לקצץ בכוח האדם ביחידה זו במידה משמעותית (דוח מינקובסקי). רק הבחירות ב – 1984 והעמדת חיים בר לב בראש המשרד הביאה לביטול התוכנית. אולם, עבר כמעט עשור עד שהיחידה התאוששה וחזרה להיות משמעותית בתחום חקירות השחיתות הציבורית והפוליטית.

[השר לביטחון הפנים לשעבר, רא"ל במיל' חיים בר לב. לולא הוא... התמונה: דובר צה"ל]

אל תתנו ל"מומחים מטעם" להטעות אתכם. תקציב המשטרה צמח בשמונה השנים האחרונות ביותר ממחצית. מספר השוטרים גדל בארבע השנים האחרונות ביותר מ – 3000. הוקצו תקציבים רבים לבניית תחנות משטרה רבות, חלקן הגדול ביישובים ערבים. האכיפה של דיני הקורונה היא לא יותר מתירוץ. האכיפה לא הייתה שוויונית, המשאבים הופנו לאכיפה מתחת לפנס ולא במקום שאבד המטבע, תוך בזבוז משאבים עצום. במקום שחוקרי להב יעסקו בתחום התמחותם, לרבות במאבק בארגוני פשיעה, רבים מהם נשלחו לתגבר את המחוזות באכיפת דיני הקורונה. על כן, נא לא להתפלא על כך שארגוני הפשיעה מרימים ראש, יריות ופצצות. הדרג הפוליטי הבכיר ביותר ממשיך ללא לאות להילחם במערכת האכיפה כולה, המשטרה והפרקליטות, והוא אינו יודע מנוחה עד להריסת המערכת, כך ששיקומה, אם יתאפשר, ייקח שנים ארוכות.

ולמפכ"ל – הפוך, גוטה, הפוך. אם לא תחזק דווקא עכשיו את להב, על יחידותיה הנאבקות בשחיתות הגואה ובארגוני הפשיעה, שמרימים ראש, נשק ופצצות – ייתכן שהפוליטיקאים יהיו מרוצים ממך, אך השחיתות תמשיך לגדול וארגוני הפשיעה ימשיכו לרצוח ולסחוט.

[בתמונה: המפכ"ל שבתאי - הפוך גוטה הפוך... התמונה: דוברות המשטרה]

   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *