יוסף זהר: כשל החלפת ההתניות – גם שופטים מקצועיים נופלים בפח!

תקציר: קייטלין פולביג - שתויגה כפסיכופתית, ושהורשעה ברצח ארבעת ילדיה בטרם מלאו להם שנתיים - זוכתה אחרי 20 שנים בכלא... הרשעתה נבעה מהטית תפיסה (אשליה קוגניטיבית) הקרויה 'כשל החלפת ההתניות' (the fallacy of the transposed conditional), כשל לוגי, המוביל למסקנה מוטעית, לפיה אם B נדיר ו- A גורם ל- B, אז כש B מתרחש, זה נובע בהכרח מ- A…

[בתמונה: כשל החלפת ההתניות - גם שופטים מקצועיים נופלים בפח... מקור התמונה: Photo by Erik Karits from Pexels]

[לאוסף המאמרים על רצח תאיר ראדה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על תפיסה ותפיסה חברתית ומשמעויותן, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על פסיכופתים ופסיכופתיה, לחצו כאן]

ד"ר יוסף זהר, הינו הינו מרצה בחוג לקרימינולוגיה, באקדמית גליל מערבי ועמית בפרויקט מחקר יישוב הסכסוכים השיפוטי, בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן.

מחקרו לתואר שלישי, "משפט פלילי בצל המיקוח – השפעת עסקאות הטיעון על המשפט הפלילי", נערך במסלול הרב-תחומי של אוניברסיטת חיפה, בהנחייתם של הפרופסורים ישראל אומן, אורן גזל-אייל ואלון הראל.
מחבר הספר 'הקבצן השביעי - רשימות מבית המעצר'.

ד"ר יוסף זהר, הינו הינו מרצה בחוג לקרימינולוגיה, באקדמית גליל מערבי ועמית בפרויקט מחקר יישוב הסכסוכים השיפוטי, בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן.

מחקרו לתואר שלישי, "משפט פלילי בצל המיקוח – השפעת עסקאות הטיעון על המשפט הפלילי", נערך במסלול הרב-תחומי של אוניברסיטת חיפה, בהנחייתם של הפרופסורים ישראל אומן, אורן גזל-אייל ואלון הראל.

מחבר הספר 'הקבצן השביעי - רשימות מבית המעצר'.

*  *  *

אתחיל מהסוף: ב- 14 בדצמבר ביטלו הרשויות באוסטרליה את כל הרשעותיה קייטלין פולביג, מי שתויגה כפסיכופתית, כונתה "האישה השנואה באוסטרליה" ונשלחה ב-2003 ל-30 שנות מאסר אחרי שהורשעה ברצח שלושה מארבעת ילדיה ובהריגתו של הרביעי. 
YNET: זיכוי אחרי 20 שנה בכלא: "האישה השנואה באוסטרליה" לא רצחה את 4 ילדיה | החדשות בעולם
קייטלין פולביג צפויה לתבוע "פיצוי שלא נראה בהיסטוריה"...
[לכתבה המלאה ב- YNET, לחצו כאן]

פולביג טענה לכל אורך הדרך כי ילדיה, שמתו בזה אחר זה בשנים 1999-1989, הלכו לעולמם בנסיבות טבעיות. ביוני השנה הוענקה לה חנינה, והבוקר בוטלו הרשעותיה במדינת המחוז ניו סאות' וויילס. הסתבר כי לא פחות מ-90 מדענים בכירים קובעים כי היא חפה מפשע, ומסבירים שהפעוטות מתו בשל מוטציה גנטית נדירה. עורכת דינה מסרה כי בכוונתה לתבוע פיצוי משמעותי, "גדול יותר מכל פיצוי ששולם אי-פעם".

ב- 26.03.21 פורסמה במוסף 'הארץ' כתבה בשם: "מעולם, מעולם לא היה בתולדות הרפואה מקרה כזה". על פי הנאמר בכתבה, "התובעים הסתמכו על עדותו [של רופא שהעיד במשפט, י.ז.] כדי לטעון כי קיימת סבירות גבוה יותר למכות ברק וחזירים מעופפים מאשר לארבעה תינוקות שמתים בגיל צעיר כל כך באותה משפחה" (קייב, 2021):

הארץ: היא הורשעה ברצח ארבעה ילדיה. כעת מדענים משוכנעים: הם מתו ממוטציה נדירה
קתלין פולביג יושבת בכלא כבר כמעט 20 שנה. כעת, לא פחות מ-90 מדענים בכירים קובעים כי היא חפה מפשע, ומסבירים שהפעוטות מתו בשל פגם גנטי נדיר. מערכת המשפט מסרבת להשתכנע...
[למאמר המלא במוסף הארץ, לחצו כאן]
כשל לוגי דומה הוביל להרשעתם ברצח של הורים רבים באנגליה בעקבות מקרים של מוות בעריסה, תוך התעלמות מקיומן של נסיבות אפשריות אחרות שהובילו למוות המצער. כך למשל, בניה של סאלי קלארק (הגארדיאן, מרץ 2007) מתו כשהיו בני 8 שבועות ו-11 שבועות.

התביעה העלתה לדוכן העדים את פרופ' רוי מדו, מומחה לרפואת ילדים. פרופ' מדו טען בעדותו כי הסיכון למוות בעריסה הוא ילד אחד מ- 8,500 ילדים. לכן, ההסתברות ששני ילדים ימותו באותו הבית ממוות בעריסה הוא לכאורה אחד ל 73 מיליון (8,500 X 8,500), ומכאן שהסיכוי שסאלי חפה מפשע הוא אחד ל 73 מיליון.

הגרדיאן:
Sally Clark, mother wrongly convicted of killing her sons, found dead at home
This article is more than 16 years old
· Family says she never recovered from court case
· Cause of death to be determined by coroner
[לכתבה המלאה בגארדיאן, לחצו כאן]

מסקנה זו נובעת מהטית תפיסה (אשליה קוגניטיבית) הקרויה 'כשל החלפת ההתניות'

כשל החלפת ההתניות (The fallacy of the transposed conditional) הוא כשל לוגי, המוביל למסקנה מוטעית, לפיה אם B נדיר ו- A גורם ל- B, אז כש B מתרחש, זה נובע בהכרח מ- A.

כשל החלפת ההתניות, בהקשרו המשפטי, נדון בהרחבה במאמרם של מרדכי הלפרט ופרופ' בועז סנג'רו: "מכֶּשֶל החלפת ההתניות להרשעה מוטעית על סמך הודאה": הכשל נשען על הנחת אי תלות, לפיה הסיכוי ששני אירועים יקרו שווה למכפלת הסיכוי שכל אחד מהאירועים יקרה בנפרד (לדוגמא, שאם מטילים מטבע מאוזן פעמיים, אז הסיכוי לקבל שני עצים הוא חצי כפול חצי שווה לרבע. כי אין קשר בין תוצאת הטלת מטבע אחת לשנייה) [למאמרם של הלפרט וסנג'רו, לחצו כאן].

[בתמונה: כשל החלפת ההתניות - אם B נדיר ו- A גורם ל- B, אז כש B מתרחש, זה נובע בהכרח מ- A. הכרזה: ייצור ידע]
[בתמונה: כשל החלפת ההתניות - אם B נדיר ו- A גורם ל- B, אז כש B מתרחש, זה נובע בהכרח מ- A. הכרזה: ייצור ידע]

כבר לפני יותר מ 250 ושנה, עמד המלומד האיטלקי צ'זארה בקאריה, על הקושי לבסס מסקנה על ראיות התלויות אלו באלו:

"כאשר הראיות לקיומה של עובדה תלויות זו בזו, כלומר כאשר הראיות אינן ניתנות לאימות אלא בינן לבין עצמן, אזי ככל שרבות הראיות המוצגות להוכחה, כן קטנה הסתברותה של העובדה, כי כל דבר שיגרום לקריסת הראיות הראשונות יגרום גם לקריסת הראיות האחרונות.

כאשר הראיות אינן תלויות זו בזו, כלומר כאשר הראיות מעוגנות בדבר נוסף מלבדן, אזיי ככל שרבות הראיות המוצגות להוכחה כן גדלה הסתברותה של העובדה, מפני שהכזב שבראיה אחת אינו משפיע על תוקפן של האחרות.", על פשעים ועל עונשים, בעמוד 35.

סאלי נלחמה על חפותה, וב 2004, לאחר מאבק משפטי ארוך, זוכתה. בפסק הדין נימק את החלטתו שופט בית-המשפט העליון באנגליה בהסתמכו על מחקרים בנושא, "ישנן הוכחות שגם שלושה מקרי מוות של תינוקות מאותה משפחה עשויים לקרות בשל סיבות טבעיות". בעקבות זיכויה של סאלי הורה בית המשפט על בחינתם מחדש של 258 מקרים בהם הורשעו הורים בהריגת ילדיהם.
[תמונתו של בקריה היא נחלת הכלל]
[תמונתו של בקריה היא נחלת הכלל]

באנגליה ובאוסטרליה, המשפטים מתנהלים בפני חבר מושבעים. הייתכן למצוא כשלים לוגיים דומים אצל שופטים מקצועיים?

במרץ 2014 שופטי בית המשפט המחוזי הרשיעו את ניסים חדד בביצוע מעשה סדום וגרימת חבלה חמורה בתינוק כבן שנה וחצי, וגזרו עליו 17 שנות מאסר בפועל וכן שנתיים מאסר על תנאי. בהחלטתם קבעו שופטי בית המשפט כי "העבירות בהן הורשע הנאשם והנסיבות הקשות בביצוען הן ייחודיות ואין להן אח ורע בתולדות עבירות המין במקומותינו".

חדד כפר באשמה וערער לבית המשפט העליון. השופט יצחק עמית (ראו תמונה למטה) המליץ להשאיר את ההרשעה על כנה ופסק: "גם אם אין בכך ראיה כשלעצמה כדי להביא להרשעתו של המערער, ..., [הרי ש] היעדר תרחיש חלופי סביר לקרעים שנגרמו בפי הטבעת של הפעוט, מוליכים למסקנה אפשרית אחת, היא המסקנה המרשיעה". אך מסקנתו של השופט עמית מקורה בכשל לוגי.

זו לא הייתה הפעם הראשונה שהשופט עמית נפל בכשל לוגי. בהכרעת הדין בערעורו של רומן זדורוב על הרשעתו פסק עמית כי "ההתוודות בפני המדובב עומדת בפני עצמה. ההודאה בפני החוקרים עומדת בפני עצמה. גם השחזור עומד בפני עצמו. לפנינו שלושה נדבכים נפרדים ועצמאיים", בהתעלם מכך כי כל אלו יצאו מפיו של אותו אדם, זדורוב, ולא מפי עדים שונים [לאוסף המאמרים על רצח תאיר ראדה, לחצו כאן].

למזלו של חדד, השופט סלים ג'ובראן שעמד בראש ההרכב שדן בערעורו, בחן את הראיות באופן ענייני ופסק כי "אין כל ראיה ישירה הקושרת את המערער לעבירת מעשה הסדום המיוחסת לו, והרשעתו במסגרת הכרעת דינו של בית המשפט המחוזי מבוססת על מארג של ראיות נסיבתיות". ולכן הכריע "הגעתי לכלל מסקנה כי דין הערעור להתקבל."
[תמונתו של השופט, יצחק עמית, נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי הרשות השופטת. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]
מזלם של קתלין פולביג ורומן זדורוב - אשר אין ראיות ישירות הקושרות אותם למעשים בהם הורשעו - שהרוח שינתה את כיוונה והם זכו בחירותם, אבל 'כשל החלפת ההתניות' חי וקיים, ויש לקוות שהלקח סוף סוף נלמד, ולא ניתקל בו בפסיקות בתי המשפט גם בעתיד.
[בתמונה: כשל החלפת ההתניות - גם שופטים מקצועיים נופלים בפח... מקור התמונה: Photo by Erik Karits from Pexels]
[בתמונה: כשל החלפת ההתניות - גם שופטים מקצועיים נופלים בפח... מקור התמונה: Photo by Erik Karits from Pexels]

[לאוסף המאמרים על רצח תאיר ראדה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על תפיסה ותפיסה חברתית ומשמעויותן, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על פסיכופתים ופסיכופתיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “יוסף זהר: כשל החלפת ההתניות – גם שופטים מקצועיים נופלים בפח!

  1. "חדד כפר באשמה וערער לבית המשפט העליון. השופט יצחק עמית (ראו תמונה למטה) המליץ להשאיר את ההרשעה על כנה ופסק: "גם אם אין בכך ראיה כשלעצמה כדי להביא להרשעתו של המערער, …, [הרי ש] היעדר תרחיש חלופי סביר לקרעים שנגרמו בפי הטבעת של הפעוט, מוליכים למסקנה אפשרית אחת, היא המסקנה המרשיעה". אך מסקנתו של השופט עמית מקורה בכשל לוגי."

    מסקנתו של השופט עמית מקורה בכך שהתעלם מההסבר האחר והוא שהפעוט סבל מפיסורה שהוזנחה ע"י אימו
    וכן מכך שהחיתול שנותר בחדר כושר נזרק ולמעשה החיתול המרשיע, זה עם כתמי הדם, שנמצא בדירה, זה חיתול שהוחלף ע"י האם עוד בטרם ירד חדד עם התינוק לחדר הכושר.
    (היו שם שני סוגי חיצולים, אלה שהביאה האם מהבית ונגמרו וחבילה חדשה שנהגו של חדד רכש).
    ובכלל, עמית התעלם מהראיות הנסיבתיות שכביכול קשרו את חדד לכך שנותר לבדו בחדר הכושר ו"יכול היה לבצע את זמנו" (עפ"י כתב האישום) בהתבסס על "חיבור" בין שעון המצלמות אבטחה בחדר הכושר, שהתקבלו רק באופן חלקי (כניסה ויציאה…) בלי להראות מתי שכנים אחרי יצאו ואם זה בסמיכות אליו או לא… ובהשוואת זמנים בין מצלמות חדר הכושר החלקיות בלבד אל מול אותו שעון שמעל המקרר אצל השכנים (משפחת בר).
    כאילו ששעון המטבח שמעל המקרר מסונכרן בדיוק עם זמן המצלמות שבחדר הכושר.
    כאמור גם בית משפט פושע שרואה רק הרשעה בעיניים ומתעלם מחקר האמת.

    "זו לא הייתה הפעם הראשונה שהשופט עמית נפל בכשל לוגי. בהכרעת הדין בערעורו של רומן זדורוב על הרשעתו פסק עמית כי "ההתוודות בפני המדובב עומדת בפני עצמה. ההודאה בפני החוקרים עומדת בפני עצמה. גם השחזור עומד בפני עצמו. לפנינו שלושה נדבכים נפרדים ועצמאיים", בהתעלם מכך כי כל אלו יצאו מפיו של אותו אדם,"

    והייתי מוסיף…לא רק שיצאו מפיו של אותו אדם, אלה שמדובר גם באותה מסכת לחצים שהופעלה עליו, ע"י אותם קומץ "חוקרים" שבמקום לחקור את ממצאי זירת הרצח, רק הפעילו לחץ ומניפולציות כדי להוציא את אותה הודאה מזדורוב.

    בלי קשר, מאמר יפה וחשוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *