פנחס יחזקאלי: עסקת טיעון – רווח פרוצדורלי על חשבון מהות…

תקציר: עסקת טיעון או הסדר טיעון או הסכם טיעון (Plea bargain, וגם: plea agreement, plea deal, copping a plea, or plea in mitigation) הוא הסכם שנערך במסגרת משפט פלילי, בין רשויות התביעה לנאשם. במסגרת ההסדר, הנאשם מודה בחלק מן האישומים המיוחסים לו, ובתמורה מסכימה התביעה להסיר חלק מן האישומים מתוך כתב האישום ולעתים לעונש מופחת בגין האישומים בהם הודה הנאשם.

עסקת טיעון

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Quinn Dombrowski לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים על עסקאות טיעון באתר, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

עסקת טיעון או הסדר טיעון או הסכם טיעון (Plea bargain, וגם: plea agreement, plea deal, copping a plea, or plea in mitigation) הוא הסכם שנערך במסגרת משפט פלילי, בין רשויות התביעה לנאשם. במסגרת ההסדר, הנאשם מודה בחלק מן האישומים המיוחסים לו, ובתמורה מסכימה התביעה להסיר חלק מן האישומים מתוך כתב האישום ולעתים לעונש מופחת בגין האישומים בהם הודה הנאשם.

הסדר טיעון מאפשר לתביעה ולנאשם להסכים על תוצאת המשפט הפלילי ובכך הוא חוסך את ניהול המשפט, ואף מספק לצדדים וודאות באשר לתוצאתו. כאשר מדובר בעבירות מין, התביעה בוחרת להתקשר בהסדר טיעון כדי למנוע מקורבן העבירה את הצורך להעיד בבית המשפט. הסדר הטיעון הוא המקבילה הפלילית לפשרה, המקובלת במשפט האזרחי.

בחלק מהמדינות, כגון ארצות הברית, הסדר הטיעון יכול לכלול הסכמה על העונש שייגזר על הנאשם. בישראל, הסדר הטיעון כולל במקרים רבים הסכמה בין התביעה לנאשם על העונש או על טווח ענישה אותו תבקש התביעה. במדינות אחרות, כמו למשל אנגליה ואוסטרליה, העונש נקבע על ידי בית המשפט ואין לצדדים אפשרות להסכים עליו ביניהם.

בארצות הברית, כ-95% מההרשעות הן תוצאה של הודאות באשמה, לרוב במסגרת הסדרי טיעון.‏ עובדה זו גוררת ביקורת רבה על השימוש הרב בהסדרי טיעון. כך למשל נטען כי השימוש בהסדרי טיעון גורם שלאנשים שאינם אשמים להודות בעבירות המיוחסות להם, על מנת לא להסתכן בעונש כבד יותר. כך פוגעת היעילות הכלכלית באפקטיביות עשיית הצדק (רייקוף, 2014).

[לקובץ המאמרים על עסקאות טיעון באתר, לחצו כאן]

מקורות והעשרה