מוטי קליינמן: חידת זק"א – פעילות ברוכה בצד סימני שאלה

[בתמונה: מתנדבי זק"א בפעולה. פעילות ברוכה בצד סימי שאלה... התמונה היא צילום מסך]

מוטי קליינמן הוא בוגר האוניברסיטה העברית בהיסטוריה של ע"י וקרימינולוגיה, ומשפטים במרכז האקדמי ר"ג. מנהל חברה משפחתית לייעוץ בפיתוח תרופות, פעיל בקהילה וחובב ספר ואדם. גמלאי של משטרת ישראל.

*  *  *

יחידת זק"א נולדה בכאוס של האוטובוסים המתפוצצים בשנות ה-90 של המאה הקודמת; ויצאה, במידה רבה, משליטת המשטרה. בעצם, מעולם לא הייתה ממש בשליטתה. "תמנון רב זרועות בלתי נשלט", נהגו לכנות אותה אנשי משטרה...

יהודה משי זהב זכאי, כמובן, להליך תקין של בירור, חקירה, תביעה ומשפט צדק, לא כזה הנהוג במחוזותינו, המתקיים בכיכר העיר.

אני מקווה שהקורבנות ישתקמו ויידעו למצוא את הדרך להתחזק. לבי איתם.

נשמעות טענות על אנשי ציבור וקציני משטרה שידעו ושתקו, החליקו, טייחו. לטעמי, כולנו ידענו ושתקנו, כולנו ידענו, חשדנו וטייחנו. ידענו היטב, (כי זה פורסם), שזק"א נולדה בשנות ה-90 של המאה הקודמת, כמענה הלכתי לשמירת כבוד המת, לאחר פיגועים מזעזעים. קבוצה של חרדים מחיפה, הגיעה לסייע באיסוף חלקי גופות לאחר פיגוע קטלני, ובהבאתם לקבורה ע"פ ההלכה. "כי הדם הוא הנפש" (דברים, י"ב, כ"ג) – יש זיהוי בין דמו ונפשו של האדם. קבוצות חרדים בערים נוספות, סייעו באיסוף וקבורת קורבנות פיגועים, ועל כן נקרא שמם הכולל: זק"א – זיהוי קורבנות אסון, לעיתים נוסף גם "חסד של אמת".

[להרחבת המושג: 'כאוס', לחצו כאן]

[בתמונה: מתנדבי זק"א בפעולה. פעילות ברוכה בצד סימי שאלה... התמונה היא צילום מסך]

משטרת ישראל, באמצעות המשמר האזרחי, זיהתה את הפוטנציאל, וגייסה את המתנדבים לשורותיה. אלה טענו כי נדרשים להם תעודות שוטר ואמצעי זיהוי לשם אישור כניסה לזירות פיגועים, כמו גם אמצעי קשר לקבלת דיווחים מידיים וגיוס מהיר. המשטרה מצידה, ממש לא אהבה להתעסק עם המלאכה הספציפית זו, המחייבת אנרגיות נפשיות בלתי נדלות.

המשטרה גם קיבלה סטטיסטיקות מרשימות, שבהן התגאו והתברכו מפקדים ברמות הפיקוד השונות. מתנדבי זק"א הוכשרו בקורסים משטרתיים, קיבלו סמכויות של שוטרים, צוידו במדי משטרה, בתעודת שוטר, ובעיקר במידע מיידי אודות אירועים חריגים, כולל אירועים פליליים, אלימות במשפחה, קטינים, התאבדויות, תאונות דרכים, וכל מה שזרם ברשתות הקשר המשטרתי.

אבל בניגוד למתנדבים רגילים במשמר האזרחי - ובניגוד ומקובל במשטרת ישראל - מפקדי זק"א פיתחו מנגנוני התרמות חובקי עולם, גייסו הון; ותמיד היו באוויר רינונים שרק חלקו מגיע לשטח. עיתונאים כקלמן ליבסקינד ואחרים, פרסמו והסבירו כבר לפני שני עשורים, איך זה עבד, אבל אנחנו לא שמענו. הנה דוגמית מ- 2012:

[לכתבה המלאה של קלמן ליבסקינד, מ- 2012 ב- nrg, לחצו כאן]

היו שטענו, כי צרכי גיוס הכספים הכתיבו פעמים רבות את הנעשה בשטח ולא להיפך. כך למשל, זק"א, שהחל כזכור לצורך זיהוי קורבנות אסון, הקים יחידות צוללנים מקבילה ליחידות הצוללנים המתנדבות שפועלות במסגרת יחידות החילוץ. יש שטענו שהיחידה עשתה עבודה מצוינת (ראו הסרטון למטה); ויש שטוענים בעקשנות, שהפעולה העיקרית של היחידה הייתה צילום תמונות לגיוס תרומות...

הם נערכו "במרכזי הפעלה ושילוח", שמקומם לא תמיד היה ידוע לקציני המשטרה;  הטיסו משלחות לסיוע באסונות בכל רחבי הגלובוס; ובעיקר, טסו וגייסו תרומות, הרבה תרומות. הם רכשו ציוד רב, והתערבבו היטב עם פיקוד המשטרה, שקיבלה מצידה סניפי אפסנאות ותחבורה אלטרנטיביים. הכל פורט בכתבות ובתחקירים, ואנחנו יכולנו לדעת, אילו רק היינו מגלים עניין.

.

גילוי נאות וחשוב: עסקתי בכך בעבר. בנס ציונה הקמתי קבוצת מתנדבים נפלאה, שהתבססה על חבורת אברכים שהגיעה ללמוד ב"כולל" שהוקם ע"י הרב צוריאל. הם סייעו באהבה ובמסירות באיתור נעדרים, הקמת מחסומים, כיתת כוננות, והשתתפו בכל מטלות הקהילה המקומית. בעיניי, הם נתנו השראה לשילוב האפשרי והמיטבי בין חילונים לדתיים, שילוב שאפשר וכדאי לחיות איתו. אבל הם לא גייסו תרומות בשם העשייה הזו, הם לא רכשו שום פריטי ציוד ורכב לטובת המשטרה, הם לא המציאו שום תפקיד חדש שאין לו תכלית לטובת הקהילה המקומית. הם קיבלו מהמשטרה או מהעירייה את כל הציוד הנדרש לצורך ביצוע תפקידם, כמו כל המתנדבים האחרים בעיר.

אני אוהב ומכבד מתנדבים, אוהב ומכבד יהודים שומרי מצוות, ועלינו ללמוד איך לאתר את הנתיבים הנכונים כדי לעשות את הפינה הקטנה שלנו על הגלובוס, לטובה יותר. מה שקרה עם זק"א זו תקלה, תמנון - בלשונם של אנשי משטרה רבים - שהעלמנו ממנו את עינינו, לא רצינו לשאול שאלות, ולא אהבנו את התשובות.

יהודה משי זהב זכאי, כאמור, להליך הוגן, והוא אינו נושא כרגע באף תפקיד רשמי, בצדק. זק"א נשאר איתנו, ועל כולנו לזקק מתוכו את הרע, לעקוב אחרי הכסף, אך להשאיר נתיב פתוח אל הטוב והחסד הרב שבליבותיהם של שומרי המצוות – המשאב הזה הוא אינסופי ויקר מפז.

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *