עופר בורין: מגילת אסתר, פרק ח – מתחפשים ליהודים ולדמוקרטים

[בתמונה: תיאטרון האבסורד? מקור התמונה: Photo by Monica Silvestre from Pexels]

[בתמונה: תיאטרון האבסורד? מקור התמונה: Photo by Monica Silvestre from Pexels]

איזו הצלה מתוחכמת. והיהודים צוהלים והעמים האחרים, מרוב פחד, מתייהדים. לא באמת הופכים ליהודים, אלא עושים עצמם כיהודים. מתחפשים...

[לאוסף המאמרים אודות פורים, לחצו כאן]

עודכן ב- 24 במרץ 2024

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

המן נתלה בפרק הקודם. אבל, האיום טרם הוסר. הרי יש לו משפחה מסוכנת שעלולה לנקום. המלך פותר את הבעיה הזו ומעמיד את אסתר, בצוו המלך, כשולטת בבית המן.

אסתר מגלה למלך על הקשר שלה עם מרדכי, והמלך מיד מזמין את מרדכי אליו. המלך מסיר את הטבעת שנתן לפני כמה ימים להמן ומעביר אותה למרדכי.

אסתר מעבירה את השליטה בבית המן ממנה למרדכי. לה יש עוד הרבה עבודה. זהו, נראה שהמהפך הושלם. טבעת המלך רבת העוצמה עברה מהמן התלוי למרדכי היהודי:

א בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא נָתַ֞ן הַמֶּ֤לֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ֙ לְאֶסְתֵּ֣ר הַמַּלְכָּ֔ה אֶת־בֵּ֥ית הָמָ֖ן צֹרֵ֣ר ֯הַיְּהוּדִיִּים וּמָרְדֳּכַ֗י בָּא לִפְנֵ֣י הַמֶּ֔לֶךְ כִּֽי־הִגִּ֥ידָה אֶסְתֵּ֖ר מַ֥ה הוּא־לָֽהּ׃

ב וַיָּ֨סַר הַמֶּ֜לֶךְ אֶת־טַבַּעְתּ֗וֹ אֲשֶׁ֤ר הֶֽעֱבִיר֙ מֵֽהָמָ֔ן וַֽיִּתְּנָ֖הּ לְמָרְדֳּכָ֑י וַתָּ֧שֶׂם אֶסְתֵּ֛ר אֶֽת־מָרְדֳּכַ֖י עַל־בֵּ֥ית הָמָֽן׃

[בתמונה: טבעת המלך רבת העוצמה עברה מהמן התלוי למרדכי היהודי... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי erik_stein לאתר Pixabay]

[בתמונה: טבעת המלך רבת העוצמה עברה מהמן התלוי למרדכי היהודי... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי erik_stein לאתר Pixabay]

 אבל לא.

המהפך הפרטי הושלם, אבל אסתר מבינה שעליה לפעול להגנת העם כולו, שהרי פקודות המן להשמדת היהודים בכל הממלכה, שניתנו בחותמת טבעתו של המלך, כבר שוגרו לכל קצות הממלכה. אסתר פונה למלך ומבקשת שיבטל את גזירות המן.

אסתר יודעת שגזירות המן נחתמו בטבעת המלך, אבל בפנייתה היא כלל לא מסגירה את אחריותו של המלך לכל מה שקורה. כל האשמה היא על המן, שממילא כבר מת.

המלך אחשוורוש קולט את העניין ונותן לאסתר ולמרדכי אישור לכתוב איזה פקודות שהם רוצים, לחתום אותן בטבעת המלך ולשלוח אותן לכל רחבי הממלכה. המלך מוסיף שפקודות המלך אינן ניתנות לביטולנו, זה באמת משעשע. פקודות המלך לא ניתנות לביטול אלא בפקודות מלך אחרות...

[בתמונה: משעשע? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[בתמונה: משעשע? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

תיאטרון אבסורד? לא!

למעשה רומז אחשוורוש לאסתר ומרדכי, שאת פקודתו להרוג את כל היהודים לא ניתן להשיב אחור. ולכן, כל מה שנדרש הוא שייצאו פקודות נוספות, שהתוצאות שלהן תהיינה כאלה שהפקודות הקודמות לא תוכלנה להתממש: ח וְאַתֶּם כִּתְב֨וּ עַל־הַיְּהוּדִ֜ים כַּטּ֤וֹב בְּעֵֽינֵיכֶם֙ בְּשֵׁ֣ם הַמֶּ֔לֶךְ וְחִתְמ֖וּ בְּטַבַּ֣עַת הַמֶּ֑לֶךְ כִּֽי־כְתָ֞ב אֲשֶׁר־נִכְתָּ֣ב בְּשֵׁם־הַמֶּ֗לֶךְ וְנַחְתּ֛וֹם בְּטַבַּ֥עַת הַמֶּ֖לֶךְ אֵ֥ין לְהָשִֽׁיב ׃

ואסתר ומרדכי קולטים את המסר וכותבים פקודות חדשות בזו הלשון: יא אֲשֶׁר֩ נָתַ֨ן הַמֶּ֜לֶךְ לַיְּהוּדִ֣ים׀ אֲשֶׁ֣ר בְּכָל־עִיר־וָעִ֗יר לְהִקָּהֵל֮ וְלַעֲמֹ֣ד עַל־נַפְשָׁם֒ לְהַשְׁמִיד֩ וְלַהֲרֹ֨ג וּלְאַבֵּ֜ד אֶת־כָּל־חֵ֨יל עַ֧ם וּמְדִינָ֛ה הַצָּרִ֥ים אֹתָ֖ם טַ֣ף וְנָשִׁ֑ים וּשְׁלָלָ֖ם לָבֽוֹז

הפקודה החדשה מאשרת ליהודים להשמיד, ולהרוג ולאבד את כל מי שמתוכנן היה להשמיד ולהרוג ולאבד את היהודים. האישור ניתן להרג לא רק של הלוחמים אלא גם של הילדים והנשים. כמו כן, יש אישור לביזה של רכוש. הייתי אומר שזה צוו הגנה אקטיבי מאוד. צבא הגנה ליהודים. פשוט לא?

המן השתמש בטבעת לפקודה מופרעת לחלוטין. באים אסתר ומרדכי ומשתמשים בטבעת לפקודה שלא מבטלת את הפקודה המופרעת אלא מעמידה מולה פקודה חזקה יותר.

שמחים? איזו הצלה מתוחכמת. והיהודים צוהלים והעמים האחרים, מרוב פחד, מתיהדים. לא באמת הופכים ליהודים, אלא עושים עצמם כיהודים. מתחפשים.

[צילום מגילת העצמאות הוא נחלת הכלל]

טז לַיְּהוּדִ֕ים הָֽיְתָ֥ה אוֹרָ֖ה וְשִׂמְחָ֑ה וְשָׂשֹׂ֖ן וִיקָֽר׃

יז וּבְכָל־מְדִינָ֨ה וּמְדִינָ֜ה וּבְכָל־עִ֣יר וָעִ֗יר מְקוֹם֙ אֲשֶׁ֨ר דְּבַר־הַמֶּ֤לֶךְ וְדָתוֹ֙ מַגִּ֔יעַ שִׂמְחָ֤ה וְשָׂשׂוֹן֙ לַיְּהוּדִ֔ים מִשְׁתֶּ֖ה וְי֣וֹם ט֑וֹב וְרַבִּ֞ים מֵֽעַמֵּ֤י הָאָ֨רֶץ֙ מִֽתְיַהֲדִ֔ים כִּֽי־נָפַ֥ל פַּֽחַד־הַיְּהוּדִ֖ים עֲלֵיהֶֽם.

 אז מסתבר שהמתחפשים בפורים למעשה מתחברים ללא יהודים. אירוניה היסטורית חביבה.

אלפי שנים אחרי אירועים אלה, קמה מדינת ישראל המודרנית. מסמך היסוד שנחתם על-ידי מנהיגי האומה היה מגילת העצמאות. כתוב שם:

מְדִינַת יִשְׂרָאֵל תְּהֵא פְּתוּחָה לַעֲלִיָּה יְהוּדִית וּלְקִבּוּץ גָּלֻיּוֹת; תִּשְׁקֹד עַל פִּתּוּחַ הָאָרֶץ לְטוֹבַת כָּל תּוֹשָׁבֶיהָ; תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל; תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין; תַּבְטִיחַ חֹפֶשׁ דָּת, מַצְפּוּן, לָשׁוֹן, חִנּוּךְ וְתַרְבּוּת; תִּשְׁמֹר עַל הַמְּקוֹמוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל כָּל הַדָּתוֹת; וְתִהְיֶה נֶאֱמָנָה לְעֶקְרוֹנוֹתֶיהָ שֶׁל מְגִלַּת הָאֻמּוֹת הַמְּאֻחָדוֹת.

 "שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת גזע ומין".

אמנם ניתן אז יתרון לא שוויוני לעולים למדינת היהודים במתן אזרחות ליהודים ביניהם מכוח חוק השבות. אבל זה היה ועדיין סביר לנוכח מצבם של היהודים בעולם. ומרגע שקבלו אזרחות – הם שווים כמו כולם. ישבו מנהיגי האומה המחדשים, המתוחכמים, הצעירים והגזענים וחשבו: איך נוכל לעקוף את מגילת העצמאות הקוראת לשוויון זכויות גמור כאשר אנחנו רוצים העדפה ליהודים?

והינה הפתרון טמון כאן. במגילת אסתר. במעשה אחשוורוש. נפעיל את פטנט "מגילת אסתר" על "מגילת העצמאות". נכתוב חוק חדש שלא יבטל את מגילת העצמאות. הוא פשוט יהיה חדש יותר וחזק יותר. אז הציע בנימין בגין להוריד רק את המילה "גמור" להישאר עם "שוויון זכויות".

אבל זה לא הספיק לאנשי הקדמה הגזענים. ולכן הוציאו תחת ידם הצעה לחוק חדש שבו המילה שוויון תיעלם.

[צילום מגילת העצמאות משמאל הוא נחלת הכלל]

כך מתחפש החוק הישראלי להיות דמוקרטיה.

[לאוסף המאמרים אודות פורים, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *