הרן פינשטין: בית המשפט העליון ופרשת הסרט: ג'נין ג'נין

[בתמונה: כמו בבית הדין הבינלאומי בהאג... תמונה חופשית שהועלתה על ידי U.S. Embassy The Hague לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

הרן פינשטין הוא שופט בדימוס. משנת 1991 הוא מרצה בחוג לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "הגמילה מהגלימה. מרשימותיו של שופט בעיר שדה".

זהו אחד משלושה מאמרים שפורסמו באתר על הסרט ג'נין ג'נין. המאמרים האחרים הם:

*  *  *

הפתעה משמחת הייתה פסק הדין של השופטת סליש מבית המשפט המחוזי בלוד, אשר אסרה על הקרנת ה"סרט" ג'נין-ג'נין וחייבה את ה"במאי" הרמאי מוחמד בכרי לשלם לתובע, חייל צה"ל, פיצויים בסך 175 אלף שקל ושכר טרחת עורך דין, בסך 50 אלף שקל. השופטת גם ציוותה על החרמת כל העותקים של ה"סרט" הנמצאים בישראל.

אבל, השמחה לא שלימה, או כמו שאומר פתגם ידוע בלדינו "אין כתובה ללא קטטה". מי שעלול להשבית את השמחה הוא בית המשפט העליון.

כאשר הדיון ב"סרט" נדון לראשונה בערכאה זו, הייתה עמדת השופטים נגד החיילים התובעים. התנהגותם הייתה מחפירה. כל המתעניין בתופעה זו מוזמן לקרוא את המאמר של רופא היחידה שהשתתפה בקרב בג'נין, ד"ר דוד צנגן.

המאמר נושא כותרת "חובת הביטוי במקום שיש בו "חופש ביטוי". המאמר פורסם בספר "שקט, מדברים" בהוצאת הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב:

  • הכותרת של פרק א' במאמר: "מערכה בג'נין".
  • הכותרת של פרק ב' במאמר : "מערכה בירושלים".

להלן קטע קצר מהמאמר המתייחס לשופטת דליה דורנר (ראו תמונה משמאל): "היא גרמה לחיילים תחושה של גרים בארץ זרה. הדרך שבה פנתה אלינו, סירובה הלקוני [לצרף חיילים שהשתתפו במערכה כמשיבים בדיון]... היכו בפרצופינו כמו הקור העז הנושב לכיווננו מבית-המשפט הבלגי או מבית-המשפט בהאג".

[בתמונה משמאל: שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר. התמונה  נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Levy dudy. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אין אלא לקוות כי אם פסק הדין יגיע לערעור בבית המשפט העליון הישראלי, והתובע לא יוכה בפרצופו כמו הקור העז הנושב מבתי המשפט של הערלים. ימים יגידו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *