פנחס יחזקאלי: קובי שבתאי והסיכה שתקע בעין של משרד הביטחון

תקציר: העובדה שמתמנה מפכ"ל 'חתרני', שאיננו חושש לבעוט בממסד הביורוקרטי היא סימן מעודד; אבל כדאי שניצב שבתאי ישמר מן הממסד הזה. כמו שרוב הציבור איננו יודע שיש פתרון לשריפות בעוטף שנמנע ממנו משיקולי הישרדות ומשיקולים עסקיים; הוא עלול 'להוציא חוזה' על המפכ"ל החדש אם ימשיך לבעוט…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי SarahRichterArt  לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על ביטחון הפנים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'קונספציה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

משהו על אופיו של המפכ"ל החדש, קובי שבתאי, ניתן ללמוד מה'סיכה' שתקע בעינו של הממסד הביטחוני השמרן, שכפה על עוטף עזה שנים מיותרות של שריפות, בעקבות העפיפונים ובלוני הנפץ. ה'סיכה' הזו הוסוותה והושתקה בעזרתם האדיבה של הכתבים הצבאיים, עושי דברה של מערכת הביטחון.

מזה שנים טוענים מומחים, שהשריפות בעוטף עזה פשוט לא היו צריכות להיות. אנשי עמותת 'מגן לעורף' הצביעו על כך, שישנם כבר בנמצא בצבא האמריקני כלי נשק, שעלותם זניחה יחסית – תותחי לייזר חשמלי (ראו סרטון למטה) - שהצבתם על גבול הרצועה תחסל את האיום הזה כמו גם איום נוסף אפשרי של רחפני נפץ מהרצועה.

לצערנו, הלייזר הזה חלש מכדי להתמודד עם הטילים והרקטות; אבל הוא יכול לחסל את האיום הטקטי של עפיפונים; ורחפנים; ובלונים:

[להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן]

ניצב קובי שבתאי עושה מעשה

למרות כל אלה, למומחי הביטחון יש קונספציה. וכמו בכירים בכל מערכת ביורוקרטית בקיפאון - סטגנציה, גם הם מדכאים את כל מי שאיננו חושב כמותם, ובעיקר: את הרעיונות שהוא מביא.

[לקובץ המאמרים על 'קונספציה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: קיפאון - סטגנציה, לחצו כאן]

הטיעונים הללו פורסמו, למשל, בהרחבה, באתר שלי, 'ייצור ידע'; ומן הסתם עצבנו, לא מעט אנשים. ומאז התחילו בפרסומם, הייתי מקבל מידי פעם שיחת טלפון של בכיר או בכיר לשעבר, שתהו, מדוע אני נותן במה ל"הזויים" הללו, לדבריהם (בין ההזויים הללו יש מדענים ומומחי לייזר; אבל זו דרכה של מערכת הביטחון. כל המתנגד לקונספציה השלטת מוגדר כהזוי ונדחף הצידה).

ואז קם איש אחד ועשה מעשה: מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב שבתאי (ראו תמונה משמאל) – אחד הקצינים הטובים והיצירתיים במשטרת ישראל – אסף שלושה מההזויים הללו, שלושה מדענים: פרופ' עמי ישעיה מאוניברסיטת בן גוריון, ד"ר רמי אהרוני וד"ר אודי בן עמי, והעמיד לרשותם סכום זעום, כדי שיבנו מערכת לייזר חשמלי, ליירוט בלונים, "להב אור".

[בתמונה משמאל: ניצב יעקב שבתאי. התמונה באדיבות עמותת הכומתות הירוקות]

המערכת נבנתה ועמדה במבחן בסוף הסבב שלפני האחרון; וניתן לה פרסום רב באמצעי התקשורת (לא על ידי הכתבים הצבאיים כמובן...). הנה למשל אחד מהם, מדצמבר 2019:

.

[לכתבה המלאה של איציק סבן ב'ישראל היום', לחצו כאן]

מה עשתה עתה מערכת הביטחון?

בטח תגידו שקפצה על המציאה; ומימנה - לקראת הסבב האחרון - 6-5 מערכות כאלה, שהיו חוסמות את היכולת של העזתים לשרוף לנו את הדרום. נכון?

ממש לא נכון. דעת הקהל מעניינת את המערכת מעט מאוד היא עבורה סוג של רעש שצריך להשקיט; ובעולם תקשורתי איך משתיקים רעשים? בעזרת רעש נגדי. ספין.

ואיך משגרים את הספינים הללו?

כדאי שתדעו שלמערכת הביטחון יש סוכנים הפועלים עבורם: אלה חבורת הכתבים הצבאיים שמדקלמים את מסריו של דובר צה"ל נזהרים לא לשאול שאלות, כיוון שכתב שיגלה סקרנות יתר, יימחק מיד מדף התפוצה של דובר צה"ל ויוחלף.

[להרחבת המושג 'ספין', לחצו כאן]

אז הנה המענה של מערכת הביטחון למערכת שבנו המדענים, במימון מג"ב, ביצירתיות כה רבה ובעלות נמוכה:

[בתמונה: גם לרפא"ל יש לייזר... לכתבתו של יואב זיתון ב-וואלה, לחצו כאן]

צריך לומר: הכתבה חד משמעית שקריתאין למערכת הביטחון ולא יהיה לייזר חשמלי שיוכל ליירט טילים ורקטות. לייזר חשמלי חלש מידי להתמודד עם טילים ורקטות. אבל ספין לא צריך להיות אמתי. הוא צריך להשתיק רעשים; ואת היתר יעשה הזיכרון הציבורי הקצר.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

זה היה בינואר 2020; והיה חורף; ובמערכת הביטחון ידעו שזיכרון הציבור קצר; והגיע האביב, וסבב הבלונים והשרפות הנוסף.

אבל הפעם, אחת הגזרות אוישה במערכת להב אור של משמר הגבול; והמערכת הייתה אפקטיבית במיוחד; אבל היא אחת, ודרושות כמה וכמה מערכות כאלה כדי לחסום את הגזרה.

שמעתם על זה אצל הכתבים הצבאיים? ממש לא. למה? כי אם הם היו מתעקשים על זה הם היו עפים מתפקידם.

מי כתב? רק כתבי משטרה; ובתחום הביטחוני, רק גורמים אובייקטיביים מנוסים ולא תלויים, כמו אתר "ישראל דיפנס למשל: "איום הבלונים מעזה: למה ישראל לא רוכשת מערכת יירוט? מערכת "להב אור" הוכיחה כי היא מסוגלת ליירט בלוני נפץ. עלות מערכת אחת היא כמיליון דולר וייקחו 4 חודשים לפתח אחת עד הקיץ – תקופה בה האיום גובר. התשובה לשאלה מדוע ישראל לא מצטיידת בה טמונה בפוליטיקה עסקית(רוחקס דומבה, 2020).

[לכתבה המלאה באתר ישראל דיפנס, לחצו כאן]

מרגיזה במיוחד העובדה שמערכת הביטחון לא חשבה בכלל שהיא חייבת דין וחשבון לציבור, מה קרה עם המערכת שעליה ספרה, אחרי שמלאה את התקשורת בסיפורי הבדים שלה בחורף האחרון; אבל לא היא נושא המאמר הפעם...

העובדה שמתמנה מפכ"ל חתרני, שאיננו חושש לבעוט בממסד הביורוקרטי היא סימן מעודד; אבל כדאי שניצב שבתאי ישמר מן הממסד הזה. כמו שרוב הציבור איננו יודע שיש פתרון לשריפות בעוטף - שנמנע ממנו משיקולי הישרדות ומשיקולים עסקיים - הוא עלול 'להוציא חוזה' על המפכ"ל החדש אם ימשיך לבעוט...

[לאוסף המאמרים על ביטחון הפנים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'קונספציה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *