אלעד רזניק: יותר ממה שהעגל רוצה לינוק רוצה הפרה להניק

[בתמונה: נפרדים מח'רי-זאדה... המקור: התקשורת האיראנית]

לקראת מה שמסתמן ככניסתו של ממשל ביידן לתפקידו, הולכים וגוברים הדיווחים וההצהרות על חזרתו הצפוייה של הממשל להסכם הגרעין.

ב 27 לנובמבר חוסל באירן מחסאן פח'רי-זאדה שהיה ראש תוכנית הגרעין האיראנית; וככזה, היה אחראי גם על האספקטים הצבאיים של התוכנית האיראנית, שלכאורה הופסקה עוד בשנת 2003.

בעוד שאין לי מושג מי חיסל את פח'רי-זאדה אני מתקשה לראות שהאחשדרפנים המשפטיים בישראל או ארה"ב אישרו לבצע את חיסולו, בגלל חטאי העבר בהם היה מעורב. אם מישהו היה צריך אישורר לזה שהחלק הצבאי בתוכנית הגרעין האיראנית לא הופסק הוא מצא אותו בחיסולו של פח'רי-זאדה. פח'רי-זאדה חוסל בגלל מעשיו העכשווים לא בגלל דברים שעשה לפני 17 שנה.

.

[בתמונה: הזויי הסכם הגרעין חוזרים... התמונה מתוך העיתונות האיראנית]

הדיון הישראלי על צעדיו של ממשלו העתידי של ביידן בהתייחס לתוכנית הגרעין האיראנית, מתעלם מהתמורות הגאו-אסטרטגיות שחלו במרחב ומחוצה לו וקשורים במישרין לנושא. 

לפני האמריקאים עמדו שתי מטרות עיקריות כשהם חתמו על הסכם הגרעין:

  • הראשונה - האטה ככל האפשר של היכולת האיראנית לצבור חומרים גרעיניים שיאפשרו לה לפרוץ לפצצה.
  • השניה - הסרת הסנקציות ושילובה של איראן במשפחת העמים, כך שמנופי ההשפעה המערביים על איראן יגדלו; ויהיה למערב הרבה יותר קל לייצר סביבה שבה לאיראן כלל לא כדאי לפתח נשק גרעיני.

הזויי ממשל אובאמה באמת האמינו בלב שלם ששילובה של איראן במערכת הכלכלית העולמית תגרום למיתון עמדותיה והגדיר את זה יפה אובאמה בנאומו ביום חתימת ההסכם:

"עסקה זו מציעה סיכוי להקל על סנקציות שהוטלו, בגלל הפרה של החוק האירופי. מאחר שהמנהיג העליון של איראן הוציא פתווה נגד פיתוח נשק גרעיני, מסגרת זו מעניקה לאיראן את האפשרות לוודא שהתוכנית שלה היא למעשה, למטרות שלום. היא מוכיחה שאם איראן תעמוד בהתחייבויותיה הבינלאומיות, היא תוכל להצטרף לחלוטין לקהילת העמים; ובכך להגשים את הכישרון והשאיפות יוצאי הדופן של העם האיראני. זה יהיה טוב לאיראן, וזה יהיה טוב בשביל העולם".

"This deal offers the prospect of relief from sanctions that were imposed because of Iran's violation of international law. Since Iran's supreme leader has issued a fatwa against the development of nuclear weapons, this framework gives Iran the opportunity to verify that it's program is, in fact, peaceful. It demonstrates that if Iran complies with its international obligations, then it can fully rejoin the community of nations, thereby fulfilling the extraordinary talent and aspirations of the Iranian people. That would be good for Iran, and it would be good for the world"

[בתמונה: הזויי הסכם הגרעין חוזרים... טקס החתימה על הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית. מימין לשמאל: שרי החוץ של ארצות הברית, הממלכה המאוחדת, איראן, האיחוד האירופי, גרמניה, צרפת וסין, במעמד ההכרזה על קבלת ההסכם בווינה, אוסטריה, 14 ביולי 2015. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Bundesministerium für Europa, Integration und Äusseres. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.0]

[

אנשי ממשל אובאמה לא היו יחודיים בגישתם זו. קדמו להם אנשי ממשל בוש עם ה- Freedom Agenda ש'בגדול', בנויה על אותה רעיון.

שניהם כשלו 

עם החתימה על הסכם הגרעין הואטה ההתקדמות האיראנית במישור אחד ויחיד - החומר הבקיע לסוגיו. הפיתוח האיראני בנושאים פריפריאלים נמשך ולמעשה הואץ עם הסרת הסנקציות: טילאות, מערכות הנחיה, מערכות הנע ומיזעור (ולפני שיקפצו עלי פה : לווינים הם בהחלט באספקטים מסוימים תחנה בדרך לפצצה). 

כיוון שהתפתחות טכנולוגית מושגת תמיד לאורך זמן; וכיוון, שהסכם הגרעין כלל לא עסק בנושאים הפריפריאלים המאפשרים דילוור של נשק גרעיני לנקודת היעד, המשיכו האיראנים להתקדם; ונמצאו ב- 20 לינואר 2017, בנקודה הרבה יותר מתקדמת במאמצם לפתח נשק גרעיני. כשטראמפ יצא מהסכם הגרעין, איראן נמצאה בנקודה הרבה יותר מתקדמת, מזו שהייתה ביום החתימה על ההסכם והפיתוח לא קפא על שמריו מאז. 

האיראנים שנמצאים היום קרוב יותר לפצצה צפויים להערכתי לדרוש מחיר הרבה יותר גבוה מזה שדרשו בשנת 2015 ולהם לא אצה הדרך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *