אלי בר און: הכל בגלל הדואר!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Sarah לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים על פוליטיקה אמריקנית, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

מדוע הנשיא דונלד טרמפ למרות ההישגים הרבים של הממשל שלו הפסיד את הנשיאות? הסיבות לכך רבות; אך גורם אחד קבע יותר מכולם: הדואר! ללא ההצבעה בדואר, היה טראמפ מנצח בגדול!

הבעיה היא שיטת ההצבעה האמריקאית בעשור אחרון, שמאפשרת הצבעה המונית באמצעות הדואר. בשיטה הזו, לבוחרים אין צורך לגשת לטרוח ולהצביע בקלפי. הם שולחים בדואר לוועדת הבחירות את טופס ההצבעה.

אם לא הוכח, שהיו זיופים רציניים במהלך ספירת הקולות, אז איפה הבעיה? הרי לכאורה, שיטת ההצבעה בדואר היא לגיטימית. הבעיה שהשיטה הזו מעוותת את הדמוקרטיה.

בדמוקרטיה זכותם של הבוחרים לא להצביע, מי שרוצים להצביע ולהשפיע חייבים להשקיע מזמנם, חייבים לטרוח ולהגיע לקלפי. מסיבות רבות במצב הדברים הרגיל, כ- 40% מהציבור לא טורחים להגיע לקלפי. כעת באמצעות הצבעה בדואר מצביעים גם מי שהבחירות לא מעניינים אותם, אבל לא מסיבות דמוקרטיות: חלקם עושים טובה לחברים; חלקם מסייעים לקבלני קולות, עם הטבות וגם סתם, מסיבות חבריות. כך ניתן גם "לרכוש" מצביעים תמורת כסף או הטבות. כך ניתן גם לזייף ולשלוח טפסים בשמם של אנשים שלא השתתפו, מסיבות שונות, בבחירות. אין אפשרות לזהות את המצביעים.

בבחירות בארה"ב, כ- 60% מהקולות - שהם כ- 100 מיליון מהבוחרים - הצביעו באמצעות הדואר. מספיק ש 5% מהקולות "שוכנעו" להצביע, כדי להשיג את תוצאת בחירות שהייתה רצויה לדמוקרטים. בישראל אסור לאפשר את השיטה המעוותת הזו.

[לקובץ המאמרים על פוליטיקה אמריקנית, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, לחצו כאן]

.

One thought on “אלי בר און: הכל בגלל הדואר!

  1. אין ספק שהחקיינים של מה שקורה בארה"ב, אותם אלו בארץ שלא מצליחים להשיג רוב דמוקרטי לקידום האג'נדות שלהם, כבר עובדים על "פתרון" נוסח ארה"ב שיוכל להוציא את העוקץ מהמשחק הדמוקרטי פה בארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *