הרן פינשטין: מאחורי כל זכות עומדת חובה!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay; התרשים: ייצור ידע]

הרן פינשטין הוא שופט בדימוס. משנת 1991 הוא מרצה בחוג לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "הגמילה מהגלימה. מרשימותיו של שופט בעיר שדה".

*  *  *

עו"ד אורי ישראל פז מירושלים העביר אלי הצעת חוק של חבר כנסת איתן גינזבורג [כחול לבן] והציע כי אכתוב דעתי בנדון. קיבלתי את הצעתו.  ח"כ גינזבורג הגיש הצעת חוק לתיקון חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. התיקון מבקש לקבוע שוויון בין כל האזרחים במדינה ואוסר על הפלייה.

שר המשפטים, מר אבי ניסנקורן, תמך בהצעה זו ואף הצהיר כי "מי שמצביע נגד, מצביע נגד שוויון ובעד גזענות". סליחה על התבטאותי הלא עדינה, אבל אלה הם דברים מאד לא חכמים כמותם לא שמעתי משר משפטים.

כל סטודנט לקרימינולוגיה שלמד בקורסים שלי מכיר את "טבלת הופלד". הופלד היה משפטן אמריקאי במאה שעברה והוא יצר את "ריבוע הקסם המשפטי" הפשוט , החכם והנכון. הריבוע אומר כך:

  • מול כל זכות קיימת חובה;
  • מול כל חובה קיימת זכות.

חה"כ גינזבורג והשר ניסנקורן (ראו תמונה משמאל) הדגישו בדבריהם בכנסת כי אין מדובר בזכויות לאומיות אלא בזכויות של הפרט. מ צ ו י י ן. אם כך - היכן החובות של הפרט האמור לחסות בצל הזכויות לפי הצעת חוק זו? ממה מפחדים המציע והשר? מהטלת חובות על אזרחי המדינה?

[בתמונה משמאל: שר המשפטים אבי ניסנקורן. מקור התמונה: פייסבוק]

למען הסר ספקות - אני בעד שוויון מלא לכל אזרחי המדינה, בתנאי שהם נושאים בחובות כמו כל אזרח אחר במדינה. כל האזרחים - כולל כמובן החרדים. אני נגד הפליה. האם איתן גינזבורג ואבי ניסנקורן בעד הפליה?

התרגום לשפה הלטינית של התנ"ך, הברית החדשה והספרים החיצוניים נקרא בשם "וולגטה" (ראו תמונה משמאל). זהו קיצור של השם המלא: "וולגטה אדיציו" = "הוצאה עממית". הצעת חוק שאינה כוללת קביעת חובות של מי שאמור לקבל רק שוויון זכויות, ראויה לשם הלטיני: "הוצאה עממית" [vulgata editio].

[בתמונה: כתב-היד העתיק ביותר הקיים של הוולגטה שנוצר סביב 450 לספירה. התמונה היא נחלת הכלל]

כולי תקווה כי הצעה טרומית זו, בנוסחה הנוכחי, תזכה לתוספת אשר תכלול הטלת חובות על כל הנהנים משוויון זכויות. כל נוסח אחר יהיה פגום, יעמוד בסתירה לעקרונות יסוד של מדינה דמוקרטית ולא יביא כבוד למדינת ישראל כפי שסבורים המציע והשר.

ימים יגידו.

.

2 thoughts on “הרן פינשטין: מאחורי כל זכות עומדת חובה!

  1. כל מי שמתנה שוויון בתנאים שונים, אפילו מנומקים היטב, למעשה הוא נגד שוויון, רק מסתתר מאחורי תנאים כאלה או אחרים. שוויון הוא שוויון הוא שוויון.

    • אני מתקשה להבין את העמדה הגורסת ש"שיוויון בזכויות" חייב להיות בלתי תלוי בדבר
      האם הכוונה שזכויות מקנות את האפשרות הלגיטימית להפר חוק? האם "הזכות" פוטרת משירות לאומי? האם אזרח מרגל למען מדינה זרה- (הזכות לעשות לפרנסתו וחופש העיסוק כמשלח ידו) עולה על חובתו נאמנות למדינה? הרי אין גבול לאבסורדיות של זכויות בלתי מותנות
      בבתי ספר מלמדים את "זכויות התלמיד", כאשר בצידו אין אף לא חובה אחת! זה הדבר הגרוע ביותר לחינוך אנטי דמוקרטי. מכאן מתחיל הילד להבין ש חוק הוא רק המלצה, כול אחד עושה "מה בראש שלו" ללא התחשבות באחר, ללא משמעות למושג ואהבתך לרעך כמןך" , מגדלים טפילים חברתיים- וכך יתנהג הילד גם כבוגר, שכן מהות הדמוקרטיה היא שהפרט מוותר על משהו מ חירות אבסולוטית למען טובת הכלל THE COMMON GOOD ושסוציאליסט כמו שר המשפטים יתמוך ב זכויות ללא חובות- בלתי נתפס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *