אלעד ארד: אשכנזים, ספרדים ושעת נעילה…

בתמונה: סדרת הטלוויזיה 'שעת נעילה', על מלחמת יום כיפור. התמונה היא צילום מסך מכתבת 'כאן 11'

[התמונה היא צילום מסך מכתבת 'כאן 11']

סדרת הטלוויזיה, 'שעת נעילה' היא עיוות היסטורי, ניסיון שיכתוב של ההיסטוריה באופן שיגביר את הרייטינג והדרמה כך שתסחוף עוד קהל. שפכו את התינוק עם המים. במקום להתרכז בגבורת הלוחמים חילקו אותם למזרחים ואשכנזים, לקצינים לבנים וחפ"שים שחורים. הפלקטיות הזו היא נגע רע שמכתים יצירת מופת חשובה כל כך ועושה עוול למהות - לגבורה, לאצילות הנפש, למאבקם של בני דור זה על חבריהם ועל הארץ...

[לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 15 בספטמבר 2021

אלעד ארד

אלעד ארד (ראו בתמונה משמאל) הוא צייר ומוסיקאי חובב, דוקטורנט בכימיה באוניברסיטת בן גוריון.

זהו מאמר שני בסדרת המאמרים על 'שעת נעילה'. המאמרים האחרים:

*  *  *

אתחיל בוידוי - חשבתי ועודני סבור שסדרת הטלוויזיה 'שעת נעילה' מסירה את הלוט וחושפת בפני דורי את טראומת מלחמת יום הכיפורים. כמעשה כשפים מצליחים היוצרים להעביר את תחושת חוסר האונים, הפחד, נוראות המלחמה וגם גודל השעה.

למרות כל אלו, לעתים נדמה בסדרה שהמלחמה היא מלחמתם של הפנתרים השחורים, שהם הטו את הכף וניצחו את הסורים, ושרק בזכות גבורתם מדינת ישראל קיימת.

אינני טוען שחלקם של אנשים אשר נמנו עמם לא היה משמעותי, אלא שזה עירוב מין בשאינו מינו - סיפורים שונים שהולחמו במאולץ ובאופן גס.

בתמונה: כרזת הסדרה 'שעת נעילה', של 'כאן 11', על ימיה הראשונים של מלחמת יום הכיפורים. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן.

[בתמונה: כרזת הסדרה 'שעת נעילה', על ימיה הראשונים של מלחמת יום הכיפורים. לסדרה ב'כאן 11', לחצו כאן]

אני מוטה, כי מטבע הדברים אני חושב על אבי שאיבד חברים רבים במלחמה ההיא ולא כאן, כדי לספר על זה במישרין. הוא עצמו, - שנים ספורות אחרי שהשתתף בקרב על גבעת התחמושת - נדון להשתתף בקרבות הגבורה של כיבוש הקילומטר ה-101 מקהיר. הוא סיפר ששם הוא לחם על חייו, כשכוח הצנחנים לו השתייך הופקר לגורלו לאחר שהונחת בטעות, עקב ניווט לקוי של טייסי מסוקים, במרכז הארמיה השלישית המצרית.

אינני חושב שהשאלה מי מזרחי ומי אשכנזי נכחה שם, וכמדומני כבן להורים יוצאי רוסיה ובולגריה - הוא לא זכה לפריבילגיות מיוחדות. למען הדיוק - כגבר לבן וצעיר יוצא 'כפר הירוק' הוא לא היה פריבילג, ושילם מחיר יקר במהלך חייו בגלל שירותו.

[לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

בתמונה: יהודה ארד ז"ל. כותב בנו אלעד: אני מוטה, כי מטבע הדברים אני חושב על אבי שאיבד חברים רבים במלחמה ההיא ולא כאן, כדי לספר על זה במישרין...

[בתמונה: יהודה ארד... אני מוטה, כי מטבע הדברים אני חושב על אבי שאיבד חברים רבים במלחמה ההיא ולא כאן, כדי לספר על זה במישרין...]

משום כך מעצבן אותי לראות עיוות היסטורי, נסיון שכתוב של ההיסטוריה באופן שיגביר את הרייטינג והדרמה כך שתסחוף עוד קהל. שפכו את התינוק עם המים. במקום להתרכז בגבורת הלוחמים חילקו אותם למזרחים ואשכנזים, לקצינים לבנים וחפ"שים שחורים. הפלקטיות הזו היא נגע רע שמכתים יצירת מופת חשובה כל כך ועושה עוול למהות - לגבורה, לאצילות הנפש, למאבקם של בני דור זה על חבריהם ועל הארץ

[לדעה נוספת של האלוף גרשון הכהן על 'שעת נעילה', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

2 thoughts on “אלעד ארד: אשכנזים, ספרדים ושעת נעילה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *