פנחס יחזקאלי: שומרי החותם של התרבות הארגונית המשטרתית

[התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Peng. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

אתחיל בשיעור היסטוריה: אחד המוסדות החשובים ביפן הקיסרית – האיפריאלית, שהובסה במלחמת העולם השנייה, היה מוסד ה"יושין" – ראשי הממשלה לשעבר.

היושין היו ממליכי המלכים. הם ייעצו לקיסר את מי למנות כראש ממשלה; הם שייעצו לו אם לצאת למלחמה; ואחרי שסייעו לסבך את יפן במלחמה עם ארצות הברית, נתנו עצות איך לצאת מהמבוך שיצרו במו ידם.

לאן הגיעה יפן האימפריאלית בהכוונת היושין אנחנו כבר יודעים.

נזכרתי ביושין כשקראתי את כתבתו של רוני זינגר באתר "השומרים" – המרכז לתקשורת ודמוקרטיה:

[לכתבה המלאה ב'שומרים', לחצו כאן]

הסכיתו ושמעו: 

"רגע לפני הסגר השני, התכנסו באולם ה- VIP באיצטדיון בלומפילד 45 קצינים בכירים לשעבר במשטרת ישראל. היו שם מרבית המפכ"לים לשעבר, ניצבים ותתי ניצבים. נושא המפגש היה מצבה העגום של משטרת ישראל, והאווירה הייתה מדוכדכת...

דיונים בשאלה "לאן התדרדרנו" הלכו והתרבו בקבוצה, ככל שהתפרסמו סרטונים שבהם נראו שוטרים עוצרים ואוזקים אזרחים שלא עטו מסכה או שסירבו לשתף פעולה עם המשטרה. אי נחת הובעה גם על רקע הדיווחים על שוטרים סמויים בהפגנות.

אולם הנושא המשמעותי והחשוב ביותר ששב ועלה בקבוצה הוא מדוע ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, נישאר בתפקידו ללא מינוי קבוע..."

[בתמונה משמאל: המפכ"ל כהן. "למה הוא נשאר בתפקידו?"... התמונה: צילום מסך]

עד כאן הכל כמעט בסדר (למעט ניחוח פוליטי העולה מהשורות ונחזור אליו אח"כ). עכשיו התחילו אצלי הגיהוקים: הכתבה עוברת מהנהי והבכי של "לאן הידרדרנו"; לסיבות להידרדרות:

אני מצטט: "אי מינוי המפכ"ל. השר שלא מפסיק להתערב. המדיניות העצמאית של המחוזות. האכיפה הכושלת נגד אזרחים שומרי חוק. אובדן הלגיטימיות. והכעס מכל הכיוונים.

על דבר אחד קצינים בכירים בעבר ובהווה מסכימים: המשטרה מעולם לא הייתה במשבר כל כך עמוק". סוף ציטוט.

אתם מזדהים? אם כן, מישהו עושה עליכם מניפולציה. לצורך כך, הוא משתמש ב"הטיית הזמינות" או ב"היוריסטיקת הזמינות": ההסתמכות על הזיכרון הקצר של הציבור; ויצירת ריכוז וזמינות של מצג שווא בתקשורת, בפרק זמן קצר, באופן שהציבור מאמין שהוא נכון.

[להרחבה בנושא 'הטיית הזמינות', לחצו כאן]

[התרשים: 'ייצור ידע']

למה זה מניפולציה? כי התיאור הזה איננו מצב שאליו הידרדרה המשטרה עכשיו, בגלל אי מינוי מפכ"ל קבוע. זה סיכום תמציתי וממצה של עשרים ויותר שנות השיטור האחרונות בישראל;

ושיא הבידור הוא, שחבורת המקוננים בבלומפילד היא האחראית העיקרית לכך.

תבדקו אותי: מאז שנות השבעים של המאה הקודמת השר אינו מפסיק להתערב; הלגיטימציה המשטרתית תמיד הייתה בשפל כי המשטרה – כולל היושין שלנו - אינה מבינה עקרונות בסיסיים בשיטור בחברה דמוקרטית; והמשטרה הייתה כבר בהרבה משברים עמוקים יותר מהמשבר הנוכחי.

לא מאמינים? תבדקו למשל את איך הסתיימה הקדנציה של המפכ"לים הקבועים: קראדי ודנינו; או המפכ"ל הקבוע הקודם, רוני אלשיך – זה אלשיך, שהיושין שלנו תמכו במועמדותו על פני גל הירשאלשיך שסיבך את המשטרה ללא תקנה בביצה הפוליטית בישראל.

[לריכוז המאמרים על יחסי המפכ"ל והשר הממונה, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'לגיטימציה משטרתית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה בדמוקרטיה, לחצו כאן]

[בתמונה: זה אלשיך, שהיושין שלנו תמכו במועמדותו על פני גל הירש... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי חטיבת דובר משטרת ישראל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

משמע, מינוי מפכ"ל קבוע הוא אולי ביטוי של "מינהל תקין" לכאורה (עוד ביטוי בעייתי, אבל נעזוב הפעם); אבל הוא לא יתקן מאומה מכל החוליים שפורטו לעיל, שנגרמו, כאמור, על ידי חבורת המתייפחים הזו – אדריכלי השקיעה של הארגון הכחול שלנו. יתרה מכך, המצב שאליו הביא המפכ"ל הנוכחי, מוטי כהן את המשטרה עד שעורער מעמדו - דווקא בעקבות הניסיונות למנות מפכ"ל קבוע - הוא הטוב בעשרים השנים האחרונות.

נחזור לחבורה הזו – היושין של המשטרה - ״פורום המפכ״לים והניצבים המייפחים בדימוס״ - ויסלחו לי חבריה, שחלק מהם אהובים עלי כפרטים באופן אישי – היא בבואת פניה של משטרת ישראל (אגב, היו לשעברים שמחו ונמנעו מלטבול ידם בכתבה הזו שמטביעה את המשטרה שוב בתוך הביצה הפוליטית):

כמו המשטרה שעל גבה היא מנסה להיבנות, זו חבורה של אנשים טובים, שמייצרת "מפעל זבל" קולקטיבי (ושוב נזכיר, שמפעל זבל איננו קללה או השמצה אלא ביטוי ניהולי, הבא לתאר את מכלול פעולות הסרק המבוזבזות, שאינן מייצרות ערך ואף גורמות נזק לארגון).

[בתמונה: ״פורום המפכ״לים והניצבים המייפחים בדימוס״ - ויסלחו לי חבריה, שחלק מהם אהובים עלי כפרטים באופן אישי – היא בבואת פניה של משטרת ישראל... לכתבה המלאה של איציק סבן ב'ישראל היום', לחצו כאן]

[להרחבה על 'המינהל התקין של הקיפודים', לחצו כאן]

איך ארגון כזה בכלל שורד? בעזרת  פאניקה מוסרית או 'בהלה מוסרית' (Moral Panic)

המושג הזה נטבע על ידי הסוציולוג-קרימינולוג האמריקני הידוע יהודי (כמובן), פרופ' סטנלי כהן ז"ל; בספרו (בתרגום חופשי) "שדים עממיים ופניקות מוסריות" (Folk Devils and Moral Panics )

[בתמונה: כריכת ספרו של Stanley Cohen: "Folk Devils and Moral Panics", שראה אור לראשונה בהוצאת Routledge ב- 1972. אנו מאמינים שאנו עושים בכריכה שימוש הוגן]

כהן מלמד אותנו, שארגונים שרוצים להצדיק את קיומם ולצבור עוצמה ומעמד, נאחזים בתופעות מסויימות כדי לייצר פאניקה בציבור; תוך הסתמכות על זכרונו הקצר (עוד זוכרים את הטיית הזמינות שאיתה פתחנו את השיחה?).

הם עושים שימוש בפניקה המוסרית ליצירת 'מניפולציה מוסרית ורגשית' בדעת הקהל, שמחייבת את מקבלי ההחלטות לעשות מעשה.

כך למשל, אחד הנושאים שבו מועדון היושין המשטרתי תפס כותרות בעבר, היה סיכול מינויו של תת אלוף במיל' גל הירש למפכ"ל המשטרה.

בסיוע החבורה הזו, הוכתם שמו של הירש; מועמדותו בוטלה, וזכינו למינויו של רוני אלשיך למפכ"ל המשטרה, שדרדרה את משטרת ישראל היישר לתוך הביצה הפוליטית הישראלית (בכך עסקנו לא מעט בשיחות קודמות); ושהכתבה הזו היא המשך ישיר שלה.

אז לידיעת היושין שלנו: אם הקדנציה של המפכ"ל הקבוע הבא תראה כמו הקדנציות של המפכ"לים הקבועים הקודמים; אולי עדיף לנו עוד שלוש שנים עם ממלא המקום, מוטי כהן; שאיננו מתיימר אולי לשנות את המשטרה; אבל עושה את המקסימום, בתנאים קשים, עם מה שיש!

[להרחבת המושג: 'פניקה מוסרית', לחצו כאן]

לשיחה המוקלטת:

[לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס יחזקאלי: שומרי החותם של התרבות הארגונית המשטרתית

  1. מסכים שלחבורת המעצבים בדימוס תרומה אדירה לדרדור המשטרה. זה לא סותר את העובדה שכהן מפכ"ל גרוע, שגם לא שולט במשטרה. זה גם לא סותר שהמשטרה נמצאת בשפל נוראי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *