פנחס יחזקאלי: תת אלוף אבי בלוט והמינהל התקין של הקיפודים…

[בתמונה: ריבוי נשים גם בטבע... תרנגול בקרב נשותיו. תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

השמים נפלו על בניין המטה הכללי בקריה; מזכירו הצבאי של ראש הממשלה, תת-אלוף אבי בלוט, הצטרף לנסיעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד יוסי כהן ב- 22 לנובמבר 2020 לסעודיה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי – כך סופר לנו בתקשורת - לא עודכן בהצטרפותו של בלוט לנסיעה, גם לא לאחר שהמשלחת שבה לישראל; ובצבא למדו על כך מכלי התקשורת.

אז למה נפלו השמים? מסבירים לנו שהרמטכ"ל הוא מפקדו הישיר של המזכיר הצבאי; ומידור הרמטכ"ל נעשה בניגוד לכללי המינהל התקין.

לא יודע מה אתכם; אבל, בכל פעם שמחברים לי כללים של ביורוקרטיה ב- קיפאון - סטגנציה ל'מינהל תקין' לכאורה, אני מתחיל להתגרד...

[לקובץ המאמרים, הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: קיפאון - סטגנציה, לחצו כאן]

[בתמונה: לא יודע מה אתכם; אבל, בכל פעם שמחברים לי כללים של ביורוקרטיה בסטגנציה ל'מינהל תקין' לכאורה, אני מתחיל להתגרד... מקר התמונה: Photo by Ashan Rai from Pexels]

מה תקין במינהל הזה?

  • פורמלית, בלוט הוא פקודו של הרמטכ"ל.
  • מעשית, ללא אמון ויחסים קרובים עם ראש הממשלה, אין לו סיכוי לעשות את תפקידו כהלכה.

בלוט מצא עצמו בקונפליקט:

  • ראש הממשלה החליט מסיבותיו למדר את הנסיעה ולא לדווח עליה לשר הביטחון, הממונה על הרמטכ"ל. אם בלוט היה מודיע לרמטכ"ל, הוא היה מעמיד את הרמטכ"ל במצב שבו היה צריך לבחור בין חוסר נאמנות לשר הביטחון; לחוסר נאמנות לראש הממשלה.
  • בלוט נהג בחכמה וחסך זאת מהרמטכ"ל; ומהמצבים הללו אי אפשר לצאת טוב.

הגיע הזמן להבין שכל הממבו ג'מבו הזה על מינהל תקין הוא שטויות. "המינהל התקין" – אם יש טעם לאמץ את המושג המטעה הזה בכלל - איננו נעוץ בסכמה ליניארית של היררכיה; אלא בהבנה, שתפקידים אקס טריטוריאליים - כמו מזכיר צבאי - מחייבים לעתים התנהגות הברידית; וצריך לדעת להכיל קונפליקטים ולמנות לתפקידים הללו אנשים, שהקריירה שלהם מאחוריהם; ושאין להם מה להפסיד.

כך באמת היה בעבר כשהיה "מינהל תקין"; עד שראש הממשלה יצחק רבין החליט למנות את דני יתום (ראו תמונה משמאל) למזכירו הצבאי. מאז, הקונפליקטים הבלתי פתירים הללו אינם יוצאים מחיינו. בנוסף, הרווחנו "מחלה ארגונית" נוספת: המזכירים הצבאיים רוכשים עוצמה לעצמם; ועושים בה שימוש במאבקי הקידום המשך הקריירה שלהם.

[בתמונה משמאל: הכל התחיל כשרבין מינה את יתום למזכיר צבאי... מקור התמונה: פייסבוק]

[להרחבת המושג: 'אמון', לחצו כאן]

בספרו של ד"ר צבי לניר: "פנקס הכיס של השועל", הוא מפריד בין שני סוגי מנהלים: "קיפודים" ו- "שועלים".

[בתמונה משמאל: כריכת ספרו של צבי לניר, "פנקס הכיס של השועל", שראה אור ב- 2013 בהוצאת מנדלי. או מאמינים שאנו עושים בכריכה שימוש הוגן]

הקיפודים הם ממציאי סדר והמינהל הביורוקרטי התקין: בעולם דינאמי המשתנה במהירות, הם שואפים ליצור אשליה של וודאות, סדר ויציבות בכל מחיר.

השועלים לעומתם, כדברי לניר: "תופסים את המציאות כמצויה בתנועה מתמדת, שכדי להבינה ולגבש דרכי פעולה חדשות ההולמות אותה, הם נדרשים לשלב בכל פעם מחדש את האסוציאציות התובנות והידע הרלוונטי למצב החדש, ובאמצעותם לפלס מחדש את נתיבי התפיסה והפעולה שלהם.

לכן, הם לא מאמינים בתיאוריה אחת שתסביר את הכל והם מוכנים לשהות עם השאלות שלהם ולא לרוץ מהר לתשובות ולפתרונות.".

עצתי לכם: הישמרו מ"מינהל תקין" של קיפודים; וממושגים חסרי משמעות שמייצרים אשליה כמו מינהל תקין. אין שום דבר תקין בכללי התנהלות של ביורוקרטיה מסואבת, שנצמדת לכללים בגלל חוסר היכולת שלה להתאים את עצמה לקונפליקטים ולפרדוקסים שמייצרת המציאות.

[למאמרו של האלוף גרשון הכהן: 'פנקס הכיס של השועל', לחצו כאן]

ובאשר לבלוט, הוא התכוון לטוב ונפל לסיטואציה שעליה הוא עוד עלול לשלם מחירים קשים. העובדה שהידיעה הגיעה לתקשורת מן הכתבים הצבאיים, מלמדת שמישהו בקריה לא מעריך את העובדה, שבלוט ממנע ממנו את הנפילה למלכודת הנאמנות הכפולה; והוא רותח מכעס. בתרבות הביורוקרטית צבאית, חוסר נאמנות הוא החטא הקשה מכולם, שלעולם לא יסולח.

התיוג הזה ילווה את בלוט כל ישירותו הצבאי; ואם נתניהו לא יהיה בשטח מספיק זמן לדאוג לו, "חוסר הנאמנות" הזה לכאורה, עוד עלול לעלות לו ביוקר!

[לדעה אחרת בהקשר זה - למאמרו של אלעד רזניק: 'כמה מילים על המזכיר הצבאי של ראש הממשלה', לחצו כאן]

לשיחה המוקלטת:

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: תת אלוף אבי בלוט והמינהל התקין של הקיפודים…

  1. שאלה: לשם מה היה צריך נתניהו לקחת אתו לנסיעה את מזכירו הצבאי?
    תשובה: לא יודע.
    ניחוש: כדי להראות לכולם, כולל שר הבטחון והרמטכ"ל ושר החוץ והציבור הישראלי כולו, מי פה הגבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *